• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • Anonym (E)

Det hade varit intressant att höra den andra sidan i den här historien. 

• Xenia
    Anonym (Asså) skrev 2024-09-11 21:46:37 följande:
    Varför ska han ställa upp och låna ut pengar när de tydligen inte klarar av att ta hand om sin ekonomi? Det är flera år de har lånat bilen, kan knappast enbart bero på föräldraledigheten och hög amortering när yngsta bara är 1 år
    Ja, för att man har känslor för sitt barn och sina barnbarn.

Det framgår inte att de har misskött sin ekonomi.
  • Anonym (Asså)
    Xenia skrev 2024-09-12 12:42:22 följande:
    Om han inte längre vill låna ut en skruttbil så lär han knappast låna ut pengar heller.

Jag vet hur ni andra ser på familjen, men jag utgår från att det normala är att föräldrar hjälper sina barn när de behöver det. T ex om föräldern själv har det väldigt gott ställt och inga stora utgifter, medan det vuxna barnet har småbarn och tajt om pengar.

Eftersom bilen både var gammal och de fått låna den i flera år, så är det inte konstigt om de trott att de skulle få fortsätta att låna den. Och det är ju inte som att farfar inte har någon annan bil så han är inte i behov av bilen själv.
    De fick låna en bil pga av dålig ekonomi, flera år senare har de fortfarande inte löst det och de umgås knappt med farfar, jag hade inte heller fortsatt låna ut bilen.

Jag skulle få hjälp av min mamma om jag behöver men hon skulle inte fortsätta låna ut pengar tex om jag missköter ekonomin och shoppar upp pengarna tex
  • Anonym (Asså)
    Xenia skrev 2024-09-12 12:57:26 följande:
    Ja, för att man har känslor för sitt barn och sina barnbarn.

Det framgår inte att de har misskött sin ekonomi.
    Man har inte såpass dåligt i flera år utan dåliga beslut, barnen är 1 och 3, det går inte att skylla på föräldraledig och hög amortering 

Det kanske är bra att de slipper kostnaden för bilen nu
  • Xenia
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 22:54:18 följande:
    Så har jag också vuxit upp. Men i min sambos familj räknar man oftast ören med varandra och skapar inga närmare relationer med varandra eller har intresse för sina barn eller barnbarn. Vår 1 åring skolas som sagt in denna vecka men smset vi fick var ingen fråga om hur det har gått utan endast i princip: städa bilen och lämna tillbaka den i veckan. Förra året grinade han för ingen firade honom på farsdag. Well..
    Har svärfar fler barn än din sambo?

Ja, om sambon är mån om att ha ett gott förhållande till sin far borde han kostat på sig ett telefonsamtal till sin far på fars dag.

Du borde uppmuntra din sambo att ha ett gott förhållande till sin familj, när han inte själv fattar det.

Kanske farfar kände sig ignorerad och bortglömd och därför kom han på att ta tillbaka sin bil.
  • Anonym (jury)
    Tom Araya skrev 2024-09-12 11:03:27 följande:

Men har ni inte själva försatt er i den situationen genom att skaffa barn, låna pengar och köpa vad nu nu har köpt (jag antar att det är lägenhet eller hus), när ni inte har inkomst för det? 

Finns ingen anledning att mästra TS om att dom försatt sig i denna situation, i varje inte så länge man inte vet mer omkring var och hur dom bor och vilka deras förutsättningar är.

Bor dom i en storstadsregion och inte har rika föräldrar eller kapital från tidigare bostadskarriär är det svårt att inte försätta sig i en pressad situation genom lån även om ens bostad är ganska anspråkslös och ens inkomst rätt så hyffsad. 

Att skaffa barn kan man ju heller inte bara utan vidare uppskjuta hur länge som helst så det är ju en situation man förr eller senare är tvungen att försätta sig i om man alls vill ha barn.

• Egon den stora
    Anonym (E) skrev 2024-09-12 12:57:10 följande:

Det hade varit intressant att höra den andra sidan i den här historien. 

"Min svärdotter hatar mig men kräver ändå ekonomisk hjälp och sonen är inte bättre han.  Har tröttnat nu"

Typ. 
  • Anonym (M)
    Studentpappa skrev 2024-09-11 20:59:36 följande:
    Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utanSå ni har fått låna en bil gratis (antar jag) inte skött om den och nu tjurar du för att lånetiden är slut? 

En bil från 2004 är normalt inga problem att hålla vid liv om man sköter den.
    Vadå sköter den?
  • Anonym (Asså)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-12 13:13:58 följande:
    Finns ingen anledning att mästra TS om att dom försatt sig i denna situation, i varje inte så länge man inte vet mer omkring var och hur dom bor och vilka deras förutsättningar är.

Bor dom i en storstadsregion och inte har rika föräldrar eller kapital från tidigare bostadskarriär är det svårt att inte försätta sig i en pressad situation genom lån även om ens bostad är ganska anspråkslös och ens inkomst rätt så hyffsad. 

Att skaffa barn kan man ju heller inte bara utan vidare uppskjuta hur länge som helst så det är ju en situation man förr eller senare är tvungen att försätta sig i om man alls vill ha barn.

Barn är ingen rättighet, har man inte förutsättningarna att ta hand om dem så får man faktiskt avstå, sen är jag medveten om att saker händer som man inte alltid kan påverka men man kan ju inte bara köra på för att tiden tar slut om man redan sitter i skiten 
  • Anonym (M)
    Anonym (Asså) skrev 2024-09-12 14:06:20 följande:
    Barn är ingen rättighet, har man inte förutsättningarna att ta hand om dem så får man faktiskt avstå, sen är jag medveten om att saker händer som man inte alltid kan påverka men man kan ju inte bara köra på för att tiden tar slut om man redan sitter i skiten 
    Men nu är det ju som det är, så lyckas TS och hennes man inte ta sitt ansvar för barnen så får det väl bli ett fall för socialen, eller nåt
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan