Inlägg från: Anonym (Asså) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Asså)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Det är ju hans bil liksom, hans tanke från början kanske var att ni kunde ha den tills er ekonomiska situation blev bättre och efter flera år kanske han tröttnade helt enkelt.

Och om den är så dålig och osäker som du skriver så hade ju iaf inte jag satt mina barn i den bilen

• Anonym (Asså)
    Xenia skrev 2024-09-11 21:38:40 följande:
    Ja, det verkar konstigt att han vill ha tillbaka bilen när han redan har en mkt bättre bil. Kanske han vill låna ut den till sin fjälla. 

Men värre  är att han inte tycks bry sig ett dugg om sina barnbarn. Kan din sambo öht räkna med si  far om ni får problem? Skulle snåle svärfar låna ut pengar? Skulle han ställa upp som barnvakt?
    Varför ska han ställa upp och låna ut pengar när de tydligen inte klarar av att ta hand om sin ekonomi? Det är flera år de har lånat bilen, kan knappast enbart bero på föräldraledigheten och hög amortering när yngsta bara är 1 år
  • Anonym (Asså)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 22:16:47 följande:

Gud är HELT chocksd att så många tycker det är okej. 
    Skulle aldrig göra så mot mina barn eller barnbarn om jag sitter på en villa, en fet bil och har en hög inkomst medans mitt barn/barnbarn kämpar på med småbarn, hög ränta, föräldraledighet etc. Nej aldrig. Oavsett. Spelar ingen roll om mina barn blir vuxna en dag. Man ställer som familj upp för varandra. Lika mycket rätt Tycker jag det är när han blir för gsmmal att vi kommer med lagade matlådor, hjälper till etc. 

Nej det här är för mig så jäkla dåligt. Bilen har inget värde längre. Det är en principsak. Han både skiter i sina barnbarn och tar nu även ifrån dom bilen. Trots att han vet att min sambo är upp över öronen pressad som det är över situationen som råder. För mig är det elakt och snålt säg vad ni vill. 

Att dessutom be min sambo städa ur bilen och ta ut alla saker på bara några dagars varsel när vi håller på att skola in vår yngsta hela dagarna nej det är så jäkla fel.

Men snälla, det tar inte ens 1 timme att tömma och dammsuga ur bilen även om den är fylld med skräp, gnälla över att det är samtidigt som inskolning blir bara patetiskt. 

Hur länge har ni lånat bilen och vad var planen från början? Han kanske trodde att det var tillfälligt och han kunde sälja bilen efter ett tag, lånar man något så brukar det inte vara i flera år, det kanske är just en principsak då ni haft den såpass länge att värdet är helt förbrukat...

Var tacksam över att ni fått låna den hittills och hyr/låna en annan bil de få gånger ni behöver det 
  • Anonym (Asså)
    Hermis123 skrev 2024-09-12 07:42:50 följande:
    Jo, men att kräva tillbaka den med bara några dagars varsel, besiktning när ditt barn är pressad och barnbarn under inskolning är oschysst!  Tycker ändå som förälder att man ger 1-2 månaders Förvaring så att ditt barn hinner skaffa nytt.
    1-2 månader för en bil som knappt används? Känns rätt överdrivet i mina ögon, de bor i stan och har inte behov av bilen 
  • Anonym (Asså)
    Xenia skrev 2024-09-12 12:42:22 följande:
    Om han inte längre vill låna ut en skruttbil så lär han knappast låna ut pengar heller.

Jag vet hur ni andra ser på familjen, men jag utgår från att det normala är att föräldrar hjälper sina barn när de behöver det. T ex om föräldern själv har det väldigt gott ställt och inga stora utgifter, medan det vuxna barnet har småbarn och tajt om pengar.

Eftersom bilen både var gammal och de fått låna den i flera år, så är det inte konstigt om de trott att de skulle få fortsätta att låna den. Och det är ju inte som att farfar inte har någon annan bil så han är inte i behov av bilen själv.
    De fick låna en bil pga av dålig ekonomi, flera år senare har de fortfarande inte löst det och de umgås knappt med farfar, jag hade inte heller fortsatt låna ut bilen.

Jag skulle få hjälp av min mamma om jag behöver men hon skulle inte fortsätta låna ut pengar tex om jag missköter ekonomin och shoppar upp pengarna tex
  • Anonym (Asså)
    Xenia skrev 2024-09-12 12:57:26 följande:
    Ja, för att man har känslor för sitt barn och sina barnbarn.

Det framgår inte att de har misskött sin ekonomi.
    Man har inte såpass dåligt i flera år utan dåliga beslut, barnen är 1 och 3, det går inte att skylla på föräldraledig och hög amortering 

Det kanske är bra att de slipper kostnaden för bilen nu
  • Anonym (Asså)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-12 13:13:58 följande:
    Finns ingen anledning att mästra TS om att dom försatt sig i denna situation, i varje inte så länge man inte vet mer omkring var och hur dom bor och vilka deras förutsättningar är.

Bor dom i en storstadsregion och inte har rika föräldrar eller kapital från tidigare bostadskarriär är det svårt att inte försätta sig i en pressad situation genom lån även om ens bostad är ganska anspråkslös och ens inkomst rätt så hyffsad. 

Att skaffa barn kan man ju heller inte bara utan vidare uppskjuta hur länge som helst så det är ju en situation man förr eller senare är tvungen att försätta sig i om man alls vill ha barn.

Barn är ingen rättighet, har man inte förutsättningarna att ta hand om dem så får man faktiskt avstå, sen är jag medveten om att saker händer som man inte alltid kan påverka men man kan ju inte bara köra på för att tiden tar slut om man redan sitter i skiten 
  • Anonym (Asså)

Förresten, har ni tagit in bilen på service någon gång under dessa år? Olja och filter bör bytas årligen, sen har vi morotolja, spännband etc det är beroende på tid eller mil, vilket som kommer först 

Någon annan frågade vad som menades med sköter bilen, detta är exempel 

• Anonym (Asså)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-14 11:47:06 följande:
    Det aggressiva tonfallet mot TS har visst helt spårat ur. Undrar vad som triggar all denna ilska mot henne.

Som alla trådar tar jag ställning till den partsinlaga som TS kommer med och konstaterar att pappan som minimum skött uppsägningen av lånet dåligt genom att göra det per kortfattad SMS med kort varsel. Fanns det en konflikt mellan pappan och familjen tidigare så har han i varje fall lyckats trappa upp den. 

Det verkar som att dom som tar pappans parti egentligen håller med om detta, men måste komma med en bakomliggande förklaring om att TS varit en ragata och hennes sambo varit allmänt oduglig och ansvarslös, som ursäktar hans dåliga beteende. 
    Problemet är att ts är sjukt otacksam, de har "lånat" bilen i flera år, inte ett par år eller några år, FLERA år, de har knappt någon relation med svärfar som bor något kvarter bort och kan inte ens ringa och gratta på högtider. Nu vill han sälja bilen som dom knappt ens använder och bara står, då blir ts helt galen och tjurar om att bilen inte går igenom besiktningen (varför hon då kör den med barnen i är bortom mitt förstånd) och att de måste städa ur den samtidigt som de har inskolning på förskolan, de varken vill eller kan köpa denna bil eller någon annan då de inte har eller haft några pengar under dessa år
  • Anonym (Asså)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-14 18:57:45 följande:
    Enligt TS är det pappan som haft ett markant bristande intresse för att besöka sin sons familj och se sina barnbarn, pga han hellre ville spendera tiden med sin nya tjej.

Och Fars dag är alltså ingen högtid, om du nu trodde det, utan ett kommersiellt jippo importerat från USA i början av 1900-talet. Man måste inte ringa någon den dagen, mina barn har aldrig gjort det.
    Men lägg av, en relation går åt båda hållen, de bryr sig iså fall lika lite som svärfar, de behöver väl inte ringa eller ha någon kontakt öht men då är det väl inte så konstigt att han vill ha tillbaka bilen SOM DE KNAPPT ANVÄNDER

Och nej jag tror såklart inte att fars dag är en högtid men normala människor brukar gratta sina föräldrar på mors och fars dag, de ringer säkert inte på födelsedagen heller, om ts beter sig i verkliga livet som hon verkar i tråden så hade inte jag heller velat umgås
  • Anonym (Asså)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-14 21:16:28 följande:
    Håller med om att dom inte behöver ringa eller ha någon kontakt med honom alls. Han har bestämt spelreglerna för framtida umgänge.

Men framför allt bör dom undvika att hamna i någon slags tacksamhetsskuld hos pappan, oavsett hur ynklig den egentligen är, eftersom han då tydligen är så småsint, att han kommer att starta en hämndaktion om någon glömmer att gratta honom på hans dag.
    Hur är du så säker på att det är han som bestämt spelreglerna och inte ts?

Och vadå tacksamhetsskuld, det är ingen som påstår att de ska dyrka marken han går på men det är helt sjukt att man "lånar" en bil i flera år och sen tjurar över att ägaren vill ha tillbaka bilen när dom inte ens behöver den i vardagen, det är det jag och många andra reagerar på

Svärfar har även sagt att den ska säljas så det är ju bara du som sitter och hittar på att han är småsint över ett uteblivet grattis 
  • Anonym (Asså)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-14 23:26:23 följande:
    Det är han som just nu har det lätt i tillvaron med god ekonomi och ny tjej, och som borde haft vettet att agera lite mera storsinnat och belevat mot TS och dennes sambo när dessa är i en pressad situation. Även om man kan argumentera för att TS överreagerar och ger honom skulden för deras pressade situation så borde han kunnat förutse denna reaktion och struntat i dom extra tusenlappar det i värsta fall kunde ha kostat honom. Är hans son och barnbarn inte mer värda än så?

Varför inte bara låta bilen köras sönder och skrota den? Eventuellt tom. betalat för att den skall skrotas och inkasserat lite behövlig goodwill från familjen för småpengar. Istället har han agerat som den värsta rättshaverist och upptrappat en helt onödig konflikt med svärdottern. Han får nu sin bil och sparar kanske några tusenlappar någonstans men får nog betala ett mycket högre pris i sitt framtida förhållande till sonens familj genom sitt totalt okänsliga agerande.
    Eftersom ts och hennes sambo inte ens umgås med svärfar så har de egentligen 0 koll på hans vardag, han kanske inte alls har de pengarna som ts tror, han kanske behöver pengarna och ts använder ju knappt bilen så då kanske han hellre säljer den då den bara står istället för att behöva sälja sin bil och köpa en ny billigare tex, han kanske vill åka ut och resa med nya flickvännen, vem vet. Ts och hennes sambo behöver INTE ha bilen, den går dessutom sönder vilken dag som helst så den är ju inte speciellt säker att köra runt ungarna i. Den som startat konflikten är TS
  • Anonym (Asså)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 00:33:01 följande:
    TS har som jag ser det bara uttryckt sitt missnöje med sin svärfars agerande i en tråd i FL. Hon er belevad och har inte uttryckt samma missnöje med sin svärfar i levande livet utan agerar antagligen diplomatiskt sansat mot denne. Det är sålunda svärfadern som har startat konflikten eftersom det är han som har ändrat på status quo genom att kräva bilen tillbaka genast utan diskussion. Han får skylla sig själv om det får negativa konsekvenser för honom själv när han kunde ha agerat annorlunda genom att vara mera finkänslig i dem givna situationen.
    Är du seriös? Att be att få tillbaka man lånat ut för flera år sen som man nu är i behov av är att starta en konflikt?

Han kanske var snäll och lät dem låna bilen tills de ordnat upp ekonomin och hade planerat sälja den om något år.... det hat nu gått FLERA år och han kanske tröttnade, speciellt när de faktiskt inte ens behöver bilen utan det är enbart av bekvämlighet, om de dessutom har så dåligt med pengar så kostar det med bil
  • Anonym (Asså)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 01:03:42 följande:
    Var ser du att en man som har sitt på det torra plötsligt får akut behov av ett penningvärde som antagligen understiger 10K? Har svårt att se det som annat än ett sätt att jävlas med TS och sambo att inte bara strunta i dessa småpengar och inte bara se bilen som en de-facto gåva från far till son i en pressad situation. Om man inte gör det får man räkna med konsekvenser.
    Ts har egentligen ingen aning om han har "sitt på det torra", det är inget man brukar diskutera däremot spekuleras det gärna i detta ämne. Vi har heller ingen aning om vad för sorts bil det är, "skruttig" är enda vi fått men det kan finnas ett värde ändå 
  • Anonym (Asså)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 14:55:01 följande:
    Hur vet du att inget gjorts för att ekonomin skall bli bättre? Räntan och inflationen ligger ju kvar på höga nivåer och så länge dom gör det kan man väl inte räkna med några drastiska förbättringar annat än gradvisa lönestigningar.

Om det är oansvarigt av TS/sambo att göra helt vanliga svensson grejer som att köpa hus, ta föräldraledighet och skaffa barn, skulle du se mina barn som helt struntar i mina råd och väljer frilansande kulturjobb med hopplös arbetsmarknad. Vi stödjer dom ändå, antagligen med faktor tio större belopp än gubbens, för det är deras val att leva så knapert och att vi kommer från familjer där man hjälper varandra som vi själva med hjälpta av våra föräldrar.

Men många kommer tydligen från samma slags familjer som gubben, som inte ens under småbarnsåren kan abstrahera från deras skötsamhets ideal.
    Fortfarande så har han ju faktiskt hjälpt till i flera år och nu av någon anledning så kan eller vill han inte mer, och då räknas ingenting menar du? 
  • Anonym (Asså)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 15:41:28 följande:
    Så länge räntan var hög och sonen var pressad med två småbarn tycker jag att lite hjälpande bidrag här och där motsvarande 10-20k per år vore ett rimligt nivå om han själv har bra ekonomi. 

Bilen var ett sånt bidrag, men det är ju borta nu. Men annars kunde han erbjudit sig att subventionera lite nöjessaker för familjen, lite presenter/kläder till barnen, kanske något abonnemang eller någon resa. Det är ju inte så många år det rör sig om och familjens ekonomi blir ju bättre när inflationen urholkar värdet av bostadslånet så snart behövs denna hjälp inte mera.
    Du kan inte mena allvar? Man får ju anpassa sina utgifter, har man i FLERA år såpass dåligt så kanske man får se sig om efter ett billigare boende tex. Resa får man ju göra när man har råd, har man inte råd så får man nöja sig med picknick i skogen, har man inte råd med bil så får man klara sig utan, men du tycker alltså att det är helt rimligt att en farfar som de har väldigt lite kontakt med ska sponsra deras nöjen? 

Det finns en anledning till att han vill ha tillbaka bilen och sälja den, exakt vad denna anledning är vet vi inte, han kanske behöver pengarna, kanske inte, men då ska han alltså börja betala deras kläder istället... LOL 
  • Anonym (Asså)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-15 20:38:45 följande:
    Vi har full koll. Han skickar bilder på sin nyrenoverada villa och nya utekök. Han glider runt i tesla och har fått dubbla löner i många månader. Han har sagt att han ej tar tillbaka bilen för pengarnas skull men han har varit snål från start och det första intrycket jag fick från honom var när han bad min sambo swisha honom för att min sambo som då bodde hemma (detta var längesedan) hade en kompis som råkade ha sönder en gammal bordslampa från IKEA hos honom och det skulle min sambo stå för. Detta var samtidigt han låg plus flera hundra tusen pga råd från min sambo på börsen. Det har han aldrig sagt tack för.
    Självklart ersätter man något man har sönder, dock är det din sambos kompis skulle ha betalat, inte din sambo, var de minderåriga så ligger det på föräldrarnas ansvar, hur gamla är ni egentligen?
    Du ser bilderna han skickar, du vet inte vad han har i lån och avbetalningar tex 
    Om din sambo nu är så smart att han kan tjäna miljoner åt andra  varför har ni då inte investerat ? Och varför vill du så gärna ha en osäker bil som går sönder när som helst när ni knappt använder den?
    Har ni haft bilen på service årligen?  
  • Anonym (Asså)
    Tow2Mater skrev 2024-09-15 22:17:10 följande:
    Träningar? Den skruttiga och i princip skrotfärdiga bilen som bara används ibland ska nu hantera barnens träningar?
    Barnen är 1 och 3, det bör inte vara jättemycket träningar det handlar om heller
  • Anonym (Asså)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-16 13:34:50 följande:

Egentligen tycker jag inte man kan säga att TS har några verkliga ekonomiska problem att tala om, bara för att hon just nu är pressad av en förbigående räntetopp. Med två bra jobb/utbildningar och bostad i storstadregion finns det inte något som inte kan hanteras förutsatt att dom inte har mer skulder än banken har godkänt. Skulle det bli värre kan man prata med banken om att pausa amortering, dom fattar, och så länge dom klarar det någorlunda så blir det snabbt bättre med tiden. Räntan går ned, konjukturen och reallönerna upp och inflationen urholkar skulden. Förhandla fram lite extra löneökning eller byt jobb. Hyr ut ett rum. Inget kritiskt någonstans som inte kan hanteras så länge dom båda har jobb och inte separerar.

Hon har absolut inte gjort något oansvarigt utan tvärtom agerat helt förnuftigt som man bör omkring barn och bostad när man bor i en storstadsregion. Att det tydligen sitter många pensionärer i tråden och gnäller på hennes brist på ansvar utifrån dom förlegade skötsamhetsideal som dom är uppfostrade med, behöver hon inte ta så tungt. Det är inte skamligt att vara ekonomiskt pressad några år i livet så länge man är det av rätt anledning och det är förbigående.

Pensionärer Skrikandes

Och "just nu" har pågått i flera år, men nu var det tydligen inga svårigheter att köpa en ny bil enligt ts, att svärfar nu vill ha tillbaka bilen är egentligen ett icke problem
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan