• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-13 14:34:11 följande:

Om han nu bestämt sig för att han absolut vill sälja bilen varför frågar han så inte sonen om han vill köpa den? Om han tycker det är naturligt att ta tillbaka bilen för att sälja den, varför är det så inte lika naturligt att först fråga sonen om han vill köpa? Varför vill han absolut ha besväret och kostnaden med att sälja den till tredje part, när han lika gärna kan få dom få tusenlappar det är frågan om från sonen om denne vill köpa..

Detta och den SMS med 3 dagars varsel visar ju att han vill bara jävlas maximalt med sonen för att statuera någon slags exempel och egentligen skiter helt i den bilen.

Sonen har ju inga pengar och klarar sig knappt ekonomiskt öht. Så hur skulle han kunna köpa bilen?
  • Anonym (F)

Pensionärer är fattiga han behöver också bil. Men förstår att det är olyckligt för er barnen och din mamma TS <3

• Anonym (jury)

Möjligt men hur kan pappan veta det om han inte ens frågar? Även med pressad ekonomi kan ju många trolla fram några tusenlappar. Kanske ville någon från svärdotterns familj sponsra den. 

Här verkar det ju som att pappan till varje pris vill idiotförklara sonen genom att inte ens diskutera den möjligheten.

Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-13 15:33:23 följande:
    Sonen har ju inga pengar och klarar sig knappt ekonomiskt öht. Så hur skulle
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-13 15:33:23 följande:
    Sonen har ju inga pengar och klarar sig knappt ekonomiskt öht. Så hur skulle han kunna köpa bilen?

han kunna köpa bilen?
  • nihka
    Anonym (jury) skrev 2024-09-13 16:37:40 följande:

Möjligt men hur kan pappan veta det om han inte ens frågar? Även med pressad ekonomi kan ju många trolla fram några tusenlappar. Kanske ville någon från svärdotterns familj sponsra den. 

Här verkar det ju som att pappan till varje pris vill idiotförklara sonen genom att inte ens diskutera den möjligheten.

Om man har lånat en bil under flera års tid skulle man väl ha hunnit frågat om man får köpa den.

Men nu har TS berättat att de inte vill köpa bilen utan bara är intresserade av att ha den så länge de får låna den.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (S)

Skönt att folk får avreagera sig på en olycklig människa! Snacka om att vara elaka!
    Om folk tycker pappans beteende är okej så är landet bra dysfunktionellt! Vad ska gubben ens med bilen till??? Sälja?? Jaa, han skulle kunna panta burkar och få ihop samma summa som han lär få för den. 
    En normal pappa/farfar hade i alla fall förvarnat. "Ni kan ju börja se er omkring därför att jag behöver bilen då och då!". Tidigare än några dagar då. Och i normalt fall gett sonen med familj första tjing och erbjuda att köpa bilen. Han är arg och bitter över någonting nu och väljer att enbart jävlas. Kanske har ts med familj gjort något, kanske inte. Jag vet inte, ni vet inte. Men likväl är det ts som är idioten och har gjort allt fel!
    Det här liknar ju såna här lägenhetsuthyrare i andra hand som från den ena dagen till den andra fått för sig att komma hem och avbryta kontraktet och kräva att den boende försvinner. Rätt sällan familjemedlemmar....

• Anonym (Nina)
    Anonym (S) skrev 2024-09-13 18:39:37 följande:

Skönt att folk får avreagera sig på en olycklig människa! Snacka om att vara elaka!
    Om folk tycker pappans beteende är okej så är landet bra dysfunktionellt! Vad ska gubben ens med bilen till??? Sälja?? Jaa, han skulle kunna panta burkar och få ihop samma summa som han lär få för den. 
    En normal pappa/farfar hade i alla fall förvarnat. "Ni kan ju börja se er omkring därför att jag behöver bilen då och då!". Tidigare än några dagar då. Och i normalt fall gett sonen med familj första tjing och erbjuda att köpa bilen. Han är arg och bitter över någonting nu och väljer att enbart jävlas. Kanske har ts med familj gjort något, kanske inte. Jag vet inte, ni vet inte. Men likväl är det ts som är idioten och har gjort allt fel!
    Det här liknar ju såna här lägenhetsuthyrare i andra hand som från den ena dagen till den andra fått för sig att komma hem och avbryta kontraktet och kräva att den boende försvinner. Rätt sällan familjemedlemmar....

Du jämför en skruttig bil som går sönder när som helst och som ts säger inte kommer gå igenom besiktningen och som enbart används vid storhandling och resor,  med en lägenhet?
    Hyr man lägenhet skriver man förhoppningsvis kontrakt och får 3 månader på sig att flytta.

Bilen som ts så gärna vill behålla kan bli stående imorgon utan att gå att köra enligt ts. Så det borde ju inte vara en då stor förlust att bli av med den? Även om de fick behålla den kommer de ju när som helst stå utan den ändå.
  • Anonym (jury)

TS behöver nog inte ta alla negativa svar i denna tråd så tungt. Trådar i FL är inga opinionsundersökningar. Vissa människotyper är kraftigt överrepresenterade i detta forum, kverulanter, rättshaverister och moraliserande besserwissrar t.ex. Dessa har tydligen i stor utsträckning lockats ut ur deras hålår för att ge sina bidrag till denna tråds problemställning.

Om man går utanför denna smala grupp och ser mer på normala människor tror jag dom flesta tycker det är fullständigt naturligt att föräldrar stödjer deras barn efter förmåga och behov speciellt under utbildningstiden och småbarnsåren. Att ett 'lån' av en gammal reservbil från en välställd far till pressad son skulle vara något annat än en permanent bidrag till den familjen tills den bilen skrotas vore konstigt. Så konstigt att det i det minsta borde aviseras i god tid och förklaras bättre än genom en kortfattad SMS tre dagar innan bilen skall levereras tillbaka.

Relationer till svärdöttrar och svärsöner är alltid känsliga, och där har gubben genom sitt buffliga beteende verkligen skaffat sig en helt onödig konflikt, speciellt som han tydligen inte bidrar med något annat positivt för den familjen.

• Anonym (Verkligheten)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-13 19:23:58 följande:

TS behöver nog inte ta alla negativa svar i denna tråd så tungt. Trådar i FL är inga opinionsundersökningar. Vissa människotyper är kraftigt överrepresenterade i detta forum, kverulanter, rättshaverister och moraliserande besserwissrar t.ex. Dessa har tydligen i stor utsträckning lockats ut ur deras hålår för att ge sina bidrag till denna tråds problemställning.

Om man går utanför denna smala grupp och ser mer på normala människor tror jag dom flesta tycker det är fullständigt naturligt att föräldrar stödjer deras barn efter förmåga och behov speciellt under utbildningstiden och småbarnsåren. Att ett 'lån' av en gammal reservbil från en välställd far till pressad son skulle vara något annat än en permanent bidrag till den familjen tills den bilen skrotas vore konstigt. Så konstigt att det i det minsta borde aviseras i god tid och förklaras bättre än genom en kortfattad SMS tre dagar innan bilen skall levereras tillbaka.

Relationer till svärdöttrar och svärsöner är alltid känsliga, och där har gubben genom sitt buffliga beteende verkligen skaffat sig en helt onödig konflikt, speciellt som han tydligen inte bidrar med något annat positivt för den familjen.

Normala människor inser att ett lån är ett lån och inte en gåva. 
  • Anonym (jury)
    Anonym (Verkligheten) skrev 2024-09-13 19:47:19 följande:
    Normala människor inser att ett lån är ett lån och inte en gåva. 
    Normala människor förstår att om ett lån är ett lån eller en gåva beror helt på kontexten och den relation man har till den som lånar.  Är det ett nära familjemedlem och objektet något som inte har större värde för mig, så är lån oftast en förskönande omskrivning för gåva. 

Om min bror lånar en bok jag läst eller om min dotter lånar en borrmaskin när jag redan har två andra, betyder inte att jag förväntar att få dessa saker tillbaka.

Men om en granne lånar min gräsklippare förväntar jag naturligtvis att få den tillbaka.
  • Anonym (Verkligheten)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-13 20:14:16 följande:
    Normala människor förstår att om ett lån är ett lån eller en gåva beror helt på kontexten och den relation man har till den som lånar.  Är det ett nära familjemedlem och objektet något som inte har större värde för mig, så är lån oftast en förskönande omskrivning för gåva. 

Om min bror lånar en bok jag läst eller om min dotter lånar en borrmaskin när jag redan har två andra, betyder inte att jag förväntar att få dessa saker tillbaka.

Men om en granne lånar min gräsklippare förväntar jag naturligtvis att få den tillbaka.

Nu kan ju knappast en bil jämföras med en bok eller en borrmaskin då en bil har en rejält högre anskaffnings värde och även ett högre värde efter ett antal år och det är ägaren av föremålet som bestämmer hur man ska se på värdet, i TS fall så är det svärfadern som anser att bilen har ett tillräckligt värde för att få tillbaka den och att den inte ska anses som en gåva. 

Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan