• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • Anonym (Holga)

Farfar har hjälpt familjen genom att låna ut sin bil tills den ekonomiska situationen blivit bättre. Nu har det gått flera år och familjens ekonomi är fortfarande usel + att de dragit på sig ännu en unge trots att de inte ens har råd att köpa en egen bil. 

Jag gissar att gubben tröttnat på ts och familjens oansvariga och otacksamma beteende och inte vill vara medberoende i familjens oansvariga beteende. Jag gissar att något ts inte nämner har varit droppen som fått bägaren att rinna över för gubben. 

Jag känner igen typen. Ts är av samma skrot och korn som många andra hopplösa individer som anser sig berättigad till omgivningens bidrag och är oförmögen att se sin egen del i sin situation och göra något åt den. I ts värld SKA omgivningen lösa familjens problem, annars är dom snåla och elaka. Det spelar ingen roll hur korkade val de gör, omgivningen ska blunda för det och bara punga upp med lösningar. 

Självklart vill man hjälpa nära och kära, men inte under vilka omständigheter som helst. Hade farfar varit elak och snål hade han ju inte lånat ut bilen från första början. Uppenbart har saker hänt som fått honom att tröttna rejält. 

• Anonym (jury)
    nihka skrev 2024-09-15 10:47:54 följande:
    Bilen beskrivs av TS som en riktig skitbil som kan rasa ihop när som helst när det handlar om låna den, men oumbärlig nu och i höst/vinter när det handlar om att lämna tillbaka den.

Det går inte riktigt ihop.
    Varför skulle det inte gå ihop? Så länge den är trafiksäker är det väl inget fel att köra en gammal bil tills den rasar ihop och körs till skrotning,

Hur som helst är det väl TS som skall bedöma hur umbärlig bilen är och inte ett panel av skribenter på FL.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 11:38:45 följande:
    Varför skulle det inte gå ihop? Så länge den är trafiksäker är det väl inget fel att köra en gammal bil tills den rasar ihop och körs till skrotning,

Hur som helst är det väl TS som skall bedöma hur umbärlig bilen är och inte ett panel av skribenter på FL.
    Ts skriver att den används vid storhandling och resor. Med tanke på eionomin blir det väl inte många resor, så vi säger storhandling då. 1 - 2 ggr månaden?

Sedan skriver ts att de inte vill köpa bilen pga så skruttig. Det vore ju det bästa om bilen är oumbärlig för dem, att köpa den? Men de vill inte.

En bil som man redan nu vet att den inte kommer gå igenom besiktningen är heller inte trafiksäker. En bil man tror går sönder när som helst är inte trafiksäker. Vad händer om den stannar på motorvägen tex, med barnen i bilen?

Sedan har de ju heller inte skött om bilen de har till låns. De har inte tid att städa den, så man undrar ju hur skitig den är inuti? Menar om jag kollar på de jag känner som har bil så skulle det väl ta max 15 minuter att dammsuga och eventuellt slänga lite skräp. Medan ts inte hinner städa ur bilen alls. 
  • Anonym (jury)
    Anonym (Holga) skrev 2024-09-15 11:32:18 följande

Jag känner igen typen. Ts är av samma skrot och korn som många andra hopplösa individer som anser sig berättigad till omgivningens bidrag och är oförmögen att se sin egen del i sin situation och göra något åt den. I ts värld SKA omgivningen lösa familjens problem, annars är dom snåla och elaka. Det spelar ingen roll hur korkade val de gör, omgivningen ska blunda för det och bara punga upp med lösningar. 

Ännu ett exempel på den otäcka mentalitet som florerar i tråden. Att ha ekonomiska problem betyder automatiskt att man är moraliskt mindervärdig. Någon annan förklaring än bristande skötsamhet kan inte finnas.

Vi vet ingenting om varför TS och sambon har ekonomiska problem och vad dom gör för att lösa dessa. Dom saker som hon nämner i TS är saker i samhället som hon inte rår på. Är det att dom skaffat sig ett andra barn som gör TS till en hopplöst korkad individ som bara förtjänar vårat kollektiva förakt? Eller vad består det oansvariga i som fått gubben att tröttna och som alla i tråden verkar ha kännedom om?
  • EnAnonumius
    Nu handlade ju det inte om att köra bilen...

Det handlar om att "låna bil" och&vs "lämna tillbaka bil."

Jag håller med nihka, det går inte ihop.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 12:01:57 följande:
    Ännu ett exempel på den otäcka mentalitet som florerar i tråden. Att ha ekonomiska problem betyder automatiskt att man är moraliskt mindervärdig. Någon annan förklaring än bristande skötsamhet kan inte finnas.

Vi vet ingenting om varför TS och sambon har ekonomiska problem och vad dom gör för att lösa dessa. Dom saker som hon nämner i TS är saker i samhället som hon inte rår på. Är det att dom skaffat sig ett andra barn som gör TS till en hopplöst korkad individ som bara förtjänar vårat kollektiva förakt? Eller vad består det oansvariga i som fått gubben att tröttna och som alla i tråden verkar ha kännedom om?
    Och ännu ett exempel är ju ditt. Att klistra på stämplar på varför andra svara som de gör.

Jag har sett många som svarar i denna tråden som skulle tveka och hjälpa, även sina familjemedlemmar, just av anledningen "att man INTE vet varför de hamnade i den ekonomiska soppan".

Notera noggrant att jag skrev många.
    Så jag förnekar INTE att det kan finnas en eller två

Tycker du borde läsa ordentligt i stället så ser du att det är mer nyanserat, än dina extremt grova förenklingar om hur andra svarar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Holga)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 12:01:57 följande:

Jag anser att man är oansvarig som vuxen och förälder att inte ha marginaler i sin ekonomi att klara av ev räntehöjningar, bilköp och inkomstbortfall vid föräldraledighet eller sjukskrivning. OCH dessutom skaffa ännu ett barn i den situationen. Det är knappast att agera som en vuxen och ansvarstagande förälder. Man måste anpassa sitt leverne efter ekonomin, det säger väl sig självt om man inte är en kandidat till lyxfällan. 

Vad exakt han tröttnat på kan ingen veta. Men att han har tröttnat är ju väldigt tydligt i och med hans agerande. Varför skulle han annars kräva tillbaka en skruttig bil han inte har användning för helt plötsligt om det inte vore för att sätta ner foten och dra en gräns? Om gubben var så snål och elak hade han ju inte lånat ut en bil i flera år till att börja med. 
  • Anonym (jury)
    Anonym (Holga) skrev 2024-09-15 13:14:37 följande:
    Vad exakt han tröttnat på kan ingen veta. Men att han har tröttnat är ju väldigt tydligt i och med hans agerande. Varför skulle han annars kräva tillbaka en skruttig bil han inte har användning för helt plötsligt om det inte vore för att sätta ner foten och dra en gräns? 
    Så du håller alltså med TS att han bara jävlas för att läxa upp familjen? Du kallar det bara 'sätta ner foten och dra en gräns' som ju låter mera sympatiskt.
  • Anonym (Holga)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 13:30:27 följande:
    Så du håller alltså med TS att han bara jävlas för att läxa upp familjen? Du kallar det bara 'sätta ner foten och dra en gräns' som ju låter mera sympatiskt.
    Att jävlas gör man utan en vettig anledning. Att sätta ner foten för man när man fått nog. Det är en väldigt stor skillnad. Gubben har väl insett att han blir utnyttjad då det gått flera år och ingen förändring skett. Att fortsätta bidra är att vara medberoende och tillåta det oansvariga och otacksamma beteendet att fortsätta. 

Men du kanske är en sån som kallar folk elaka i den lokala fb gruppen för att ingen vill skänka pengar till ett paket cigg för att det är 10 dagar kvar tills nästa bidrag ramlar in på kontot. För alla andra har det ju så bra att de är skyldiga att dela med sig av skörden av ett ansvarstagande liv. 
  • nihka

Det går inte ihop för att TS verkar inte vara det minsta tacksam för att familjen har fått låna bilen i flera år för den är ju så gammal och kass och kan rasa när som helst och används hur som helst inte mycket - inget att vara tacksam för. Men när den ska tillbaka tänker hon sig att den är oumbärlig pga sjukdom och barn och ska hålla hela hösten och vintern.

Precis. Det är ju TS som sagt hur viktig bilen är fast inte så viktig att de kan tänka sig att köpa den.

Jag skulle inte låna ut en bil som kan rasa vilken dag som helst. Jag skulle inte vilja vara ansvarig och skulle inte känna mig bekväm med situationen. TS och hennes sambo har ju inga planer på att köpa och/eller fixa bilen utan tänker sig nog att de kör den till den rasar eller inte går igenom nästa besiktning  - vilket nu inträffar först. Detta är inget arrangemang jag skulle ställa mig bakom. Det låter inte alls särskilt trafiksäkert och om bilen är så risig som TS påstår kan den få körförbud om de stoppas av polis.

Jag skulle absolut gjort mig av med den.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan