• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • Anonym (Asså)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-16 13:34:50 följande:

Egentligen tycker jag inte man kan säga att TS har några verkliga ekonomiska problem att tala om, bara för att hon just nu är pressad av en förbigående räntetopp. Med två bra jobb/utbildningar och bostad i storstadregion finns det inte något som inte kan hanteras förutsatt att dom inte har mer skulder än banken har godkänt. Skulle det bli värre kan man prata med banken om att pausa amortering, dom fattar, och så länge dom klarar det någorlunda så blir det snabbt bättre med tiden. Räntan går ned, konjukturen och reallönerna upp och inflationen urholkar skulden. Förhandla fram lite extra löneökning eller byt jobb. Hyr ut ett rum. Inget kritiskt någonstans som inte kan hanteras så länge dom båda har jobb och inte separerar.

Hon har absolut inte gjort något oansvarigt utan tvärtom agerat helt förnuftigt som man bör omkring barn och bostad när man bor i en storstadsregion. Att det tydligen sitter många pensionärer i tråden och gnäller på hennes brist på ansvar utifrån dom förlegade skötsamhetsideal som dom är uppfostrade med, behöver hon inte ta så tungt. Det är inte skamligt att vara ekonomiskt pressad några år i livet så länge man är det av rätt anledning och det är förbigående.

Pensionärer Skrikandes

Och "just nu" har pågått i flera år, men nu var det tydligen inga svårigheter att köpa en ny bil enligt ts, att svärfar nu vill ha tillbaka bilen är egentligen ett icke problem
  • Anonym (88an)

Först och främst behöver du separera på A och B.
    Att farfar har mycket pengar är hans ensak. 
    Är ni myndiga och har vaöt att bilda familj är det er ensak. 
    Att han försvinner (farfar) vid nya förhållanden har heller ibget att göra med situationen - den använder du snarare som ett argument vilket i rätten inte skulle hålla. 
    Att farfar lånat ut bilen i FLERA år har heller inget med saken att göra. 
    Ett lån är ett lån även om det sker över tid.

Jag utlöser att ni har ekonomiskt tufft just nu, men troligen. Har haft i flera år då ni lånat bilen så länge. Ni är vuxna och behöver oavsett (ekonomiskt) läge börja fundera på hur ni ska klara vintern utan farfars bil. Kan ni köpa en skrutt för några tusenlappar, fråga farfar om ni kan få köpa av hans bild för en summa varje månad.

Ibland kan man behöva en spark i baken faktiskt, för att se över sin situation på riktigt. Kanske går det att förbättra er ekonomi genom att dra ner på saker, arbeta extra osv. 

• Anonym (Nina)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-16 13:34:50 följande:

Egentligen tycker jag inte man kan säga att TS har några verkliga ekonomiska problem att tala om, bara för att hon just nu är pressad av en förbigående räntetopp. Med två bra jobb/utbildningar och bostad i storstadregion finns det inte något som inte kan hanteras förutsatt att dom inte har mer skulder än banken har godkänt. Skulle det bli värre kan man prata med banken om att pausa amortering, dom fattar, och så länge dom klarar det någorlunda så blir det snabbt bättre med tiden. Räntan går ned, konjukturen och reallönerna upp och inflationen urholkar skulden. Förhandla fram lite extra löneökning eller byt jobb. Hyr ut ett rum. Inget kritiskt någonstans som inte kan hanteras så länge dom båda har jobb och inte separerar.

Hon har absolut inte gjort något oansvarigt utan tvärtom agerat helt förnuftigt som man bör omkring barn och bostad när man bor i en storstadsregion. Att det tydligen sitter många pensionärer i tråden och gnäller på hennes brist på ansvar utifrån dom förlegade skötsamhetsideal som dom är uppfostrade med, behöver hon inte ta så tungt. Det är inte skamligt att vara ekonomiskt pressad några år i livet så länge man är det av rätt anledning och det är förbigående.

Det är väl inte skamligt att vara fattig eller ekonomiskt pressad oavsett om det inte är förbigående? 

Och vad är rätt anledning för dig?
  • Anonym (Skurt)

Att farfar har en "fet" bil, hus och bra jobb betyder inte att han har det bra ekonomiskt. Han kan också ha lån där räntorna stigit och ha det kämpigt med att få det att gå ihop. Även med aktier i portföljen så kan det vara kämpiga månader, kanske skulle han gå back stora summor med att sälja just nu och snabbt behöver få loss några tusenlappar.

• Cox Orange
    Anonym (jury) skrev 2024-09-16 00:03:24 följande:
    Dina och andras moraliserande ansvarighetsförmaningar till TS är egentligen bara dumma och tillhör en annan tid. 

Hon har gjort allt riktigt men hade bara otur omkring timing pga räntestigningar. Men det var en risk som hon var tvungen att ta.

Men annars, man skall inte vänta med att få barn 'tills man sparat upp', man skall få flera barn tät på varandra så att man kan fokusera på karriär efter småbarnsår, man skall köpa så stort och med så bra läge man kan i en storstadsregion eftersom det är oslagbart som investering på lång sikt, man skall inte försöka spara upp till bostad innan man köper eftersom prisstegringarna alltid kommer att överstiga det man kan spara upp.

Det finns inget 'eventuellt' omkring prisstegring i en storstadsregion om man har årtionden som perspektiv. Men ni lever tydligen kvar i femtitalet där man blev rik genom att vara sparsam och sätta in sin lön i banken.
    Kvinnor som har tätare än 4 år mellan sina barn får sämre löneutveckling så sprid ut barnen om lönen är viktig. Bäst för psykiskt också kan jag tro
  • Anonym (Chockad)
    Anonym (Skurt) skrev 2024-09-16 16:03:32 följande:

Att farfar har en "fet" bil, hus och bra jobb betyder inte att han har det bra ekonomiskt. Han kan också ha lån där räntorna stigit och ha det kämpigt med att få det att gå ihop. Även med aktier i portföljen så kan det vara kämpiga månader, kanske skulle han gå back stora summor med att sälja just nu och snabbt behöver få loss några tusenlappar.

Nja han reser utomlands med jämna mellanrum och har betalat av sitt hus då han bott där i över 30 år och har en stor inkomst så jag är bergsäker på att ekonomin är bra för hans del. Medan han vet att vi går på knäna just nu. Förstår att det inte är hans ansvar och att var och en ska klara sin egen ekonomi men jag tycker han saknar empati som tar tillbaka bilen från oss på extremt kort varsel när han vet vår situation. Han sa själv att det inte handlar om pengarna.
  • Anonym (Chockad)

Valde dessutom att resa på vår dotters 3 årskalas vilket ju är okej men han brydde sig inte ens om att ringa upp och säga grattis till henne. Vid varje födelsedag har han beställt någon present några dagar innan trots att han vet när dom fyller år och sedan kommit på kalaset och sagt att paketet inte har hunnit komma. Då kanske man ger något annat litet som en gest men nej han skäms inte. Vi bjuder alltid på mat och tillställningar. 

Varje gång vi frågar om han vill umgås med vår äldsta dotter säger han ?ok jag kan ställa upp ett par timmar?. Ibland vill hon prata med honom på facetime men det är mest hon som håller konversationen och inget gehör. 

Vår yngsta med som sagt inte vem hennes farfar är då han aldrig velat träffa henne eller haft något intresse alls. 

Är man en sån dålig pappa och farfar kanske man iallafall kan låna ut en skruttig bil man ej har något behov av. Men nej inte ens det. Men vi är så tacksamma såå för lånet av bilen där vi betalar skatt, försäkring etc då han förmodligen inte orkar sälja den tidigare för han renoverat sitt hus men nu är det snabba ryck.

• Anonym (E)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-19 09:35:34 följande:
    Nja han reser utomlands med jämna mellanrum och har betalat av sitt hus då han bott där i över 30 år och har en stor inkomst så jag är bergsäker på att ekonomin är bra för hans del. Medan han vet att vi går på knäna just nu. Förstår att det inte är hans ansvar och att var och en ska klara sin egen ekonomi men jag tycker han saknar empati som tar tillbaka bilen från oss på extremt kort varsel när han vet vår situation. Han sa själv att det inte handlar om pengarna.
    Men vad tror du att det handlar om? Varför gör han så här?
  • Anonym (Chockad)

Blir mörkrädd att så många försvarar honom i detta. Srackars alla barnen som har såna jävliga mor och farföräldrar. Den dagen jag blir mormor eller farmor finns det inte på världskartan att räkna ören med mina barnbarn eller barn eller att ha ett totalt ointresse. Men det är väl typiskt många män. En bild på Facebooksidan skulle snabbt upp om äran att bli farfar men sen blev det tyst. Allt är ett spel för galleriet.

• Anonym (Chockad)
    Anonym (E) skrev 2024-09-19 09:41:16 följande:
    Men vad tror du att det handlar om? Varför gör han så här?
    Han har sagt att han inte ?orkar stå på bilen längre?. Min sambo har sagt att han kan skriva över den på honom i så fall om det är det det handlar om men nej. Det handlar om att han fått en ny tjej som vill att hans relationer med sina barn och barnbarn förstörs ännu mer då hon själv har sin familj långt bort och brukar uttrycka att hon ej gillar barn. Sen oavsett om han har en god ekonomi så är han jordens snålaste person och brukar ge gratisprylar i julklapp som han får från sitt jobb eller saker han hämtar från vinden.
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan