• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • Anonym (Äh)

Två fel gör inte ett rätt. Ni måste vara vuxna och stå på egna ben. Köp en egen bil.

• Anonym (Chockad)
    rolandjakobsson skrev 2024-09-15 20:47:12 följande:

Får själv låna pappas bil från 1996. Liknande familjesituation. Jättetacksam är jag. Tycker inte TS är elak eller bortskämd. Men ni får helt enkelt vara glada för den tid ni fått låna bilen. Det är ju såklart en kostnad för försäkring, skatt och så vidare. Så det kan finnas skäl som kanske sambons pappa inte vill skylta med. Kom eventuellt överrens om ifall ni kan köpa loss bilen alternativt överväg om det finns alternativa transportsätt. Solklart billigast bör ju vara att cykla Om det är en möjlighet (vilket det dock oftast inte är med små barn om man inte bor i en stad och behöver pussla ihop hämta lämna och jobb). 

Måste förtydliga att vi betalar försäkring, skatt och så vidare. Absolut inget min sambos pappa har stått för eller någonsin skulle göra.
  • Anonym (Chockad)
    Anonym (Äh) skrev 2024-09-15 20:59:24 följande:

Två fel gör inte ett rätt. Ni måste vara vuxna och stå på egna ben. Köp en egen bil.

Vi ska köpa en egen bil Förstås. Handlar inte om det.

Men att som farfar skriva ett sms att han ska ha tillbaka den om några dagar sen skicka en lista på allt som ska göras innan han får tillbaka den och säga jag hämtar den imorgon kl 5 det är fan inte okej. Inte mitt i inskolning och med sjuka barn. Det är elakt!

Han har utöver bilen aldrig gett oss eller våra barn någonting inte ens vid födseln och behöver så inte göra heller men bilen behöver han inte utan han tänka sälja den för några tusen. Trots att han vet att vi går på knäna och nu inte har en bil att skjutsa våra barn till träningar etc.

Han kunde åtminstone låta oss få några veckor och köpa en ny bil först. Nej förjävligt. Men han kan inte räkna med oss sen och så är det med det men han skiter i allt förutom sin nya tjej så det spelar nog ingen roll.

• rolandjakobsson
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-15 21:00:07 följande:
    Måste förtydliga att vi betalar försäkring, skatt och så vidare. Absolut inget min sambos pappa har stått för eller någonsin skulle göra.
    Aha isåfall tror jag inte du behöver vara så orolig. Bilar från tidigt 2000 tal har oftast inte mycket restvärde. Skatt och försäkring ihop med reparationer och däck borde vara den stora utgiften. Som jag tolkar det så betalar ni alla dessa bitar. Förstår att ni har passande barnstolar men de brukar oftast gå att hitta en annan modell i vilken samma stolar får plats. Förstår det känns stressigt men förklara att ni självklart gärna fixar en egen bil men behöver rimlig tid att byta så kan ni förhoppningsvis lösa det smidigt tillsammans!
  • Anonym (M)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-15 21:00:07 följande:
    Vem har stått för värdeminskningen?
  • Tow2Mater
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-15 21:05:01 följande:

Men att som farfar skriva ett sms att han ska ha tillbaka den om några dagar sen skicka en lista på allt som ska göras innan han får tillbaka den och säga jag hämtar den imorgon kl 5 det är fan inte okej. Inte mitt i inskolning och med sjuka barn. Det är elakt!

Han har utöver bilen aldrig gett oss eller våra barn någonting inte ens vid födseln och behöver så inte göra heller men bilen behöver han inte utan han tänka sälja den för några tusen. Trots att han vet att vi går på knäna och nu inte har en bil att skjutsa våra barn till träningar etc.

Han kunde åtminstone låta oss få några veckor och köpa en ny bil först. Nej förjävligt. Men han kan inte räkna med oss sen och så är det med det men han skiter i allt förutom sin nya tjej så det spelar nog ingen roll.

Träningar? Den skruttiga och i princip skrotfärdiga bilen som bara används ibland ska nu hantera barnens träningar?
  • Anonym (Curlinggenerationen)

Frågan är hur TS barn senare ska kunna matas med pengar framöver(enligt hennes egen modell) när hon inte ens klarar av sin egen ekonomi?

• Anonym (Isa)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-15 20:38:45 följande:
    Vi har full koll. Han skickar bilder på sin nyrenoverada villa och nya utekök. Han glider runt i tesla och har fått dubbla löner i många månader. Han har sagt att han ej tar tillbaka bilen för pengarnas skull men han har varit snål från start och det första intrycket jag fick från honom var när han bad min sambo swisha honom för att min sambo som då bodde hemma (detta var längesedan) hade en kompis som råkade ha sönder en gammal bordslampa från IKEA hos honom och det skulle min sambo stå för. Detta var samtidigt han låg plus flera hundra tusen pga råd från min sambo på börsen. Det har han aldrig sagt tack för.

Han har mycket pengar och är därför tvungen att dela med sig till dig? Eller till någon som haft sönder hans egendom? 

Om din sambo är ett geni på börsen får han väl använda det för att göra er rika. 

Väx upp och ta ansvar för din egen ekonomi! 

• Anonym (J)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-15 21:05:01 följande:

Varför ska ni köpa en bil ni knappt använder om ni har så dålig ekonomi?
  • Anonym (jury)
    Anonym (Curlinggenerationen) skrev 2024-09-15 22:24:04 följande:

Frågan är hur TS barn senare ska kunna matas med pengar framöver(enligt hennes egen modell) när hon inte ens klarar av sin egen ekonomi?

Inga problem. Det klarar inflationen och kommande prisstigningar på bostadsmarknaden av för henne. Om tjugo år har hon sitt på det torra, i varje fall om hon kan undvika skilsmässa. Det är så systemet fungerar, hårt i början lätt i slutet. 

Men folk här har tydligen ett omättligt behov av att komma med pikar med omkring TS skötsamhet.

Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan