• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • Anonym

Curlinggenerationen

Aldrig tacksamma för vad de får
    Bara arga för det de inte får

• Anonym (E)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-19 09:46:58 följande:
    Han har sagt att han inte ?orkar stå på bilen längre?. Min sambo har sagt att han kan skriva över den på honom i så fall om det är det det handlar om men nej. Det handlar om att han fått en ny tjej som vill att hans relationer med sina barn och barnbarn förstörs ännu mer då hon själv har sin familj långt bort och brukar uttrycka att hon ej gillar barn. Sen oavsett om han har en god ekonomi så är han jordens snålaste person och brukar ge gratisprylar i julklapp som han får från sitt jobb eller saker han hämtar från vinden.
    Hm. Han låter verkligen snål. Nu tvingas ni oavsett ur beroendet av hans bil och behöver skaffa en egen, om ni ska ha en. Förhoppningsvis får ni nytta av lite skattesänkningar kring nyår och framför allt räntesänkningar framöver som kan göra ekonomin lite ljusare. Lycka till.
  • Xenia
    Anonym skrev 2024-09-19 09:50:16 följande:

Curlinggenerationen

Jag tycker det snarare låter som farfar tillhör curlinggeneratioen som fått allt men inte vill dela med sig något.

Det är ett faktum att dagens medelålders 50+ brukar ha bättre ekonomi än sina barn. Deras hus är betalda och de har inga stora utgifter längre. Men normala föräldrar hjälper gärna sina barn och barnbarn, men tydligen inte denne farfar.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-19 09:44:50 följande:

Blir mörkrädd att så många försvarar honom i detta. Srackars alla barnen som har såna jävliga mor och farföräldrar. Den dagen jag blir mormor eller farmor finns det inte på världskartan att räkna ören med mina barnbarn eller barn eller att ha ett totalt ointresse. Men det är väl typiskt många män. En bild på Facebooksidan skulle snabbt upp om äran att bli farfar men sen blev det tyst. Allt är ett spel för galleriet.

Det är väl ingen som försvarar hans dåliga beteende vad gäller relationen? Det enda folk försvarar är hans rätt att ta tillbaka sin bil.

Varför vill ni ens ha kontakt med honom om han är en så dålig människa? Jag har ingen kontakt med min pappa och mina barn har varken kontakt med sin pappa eller farfar. Vi omger oss helt enkelt inte med människor som beter sig illa, och lånar ingenting och begär inget från dem. Skiter totalt i om de reser, har pengar, feta bilar, betalt hus. Skulle aldrig vilja ha något från dem alls.
  • Xenia
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-19 09:46:58 följande:
    Han har sagt att han inte ?orkar stå på bilen längre?. Min sambo har sagt att han kan skriva över den på honom i så fall om det är det det handlar om men nej. Det handlar om att han fått en ny tjej som vill att hans relationer med sina barn och barnbarn förstörs ännu mer då hon själv har sin familj långt bort och brukar uttrycka att hon ej gillar barn. Sen oavsett om han har en god ekonomi så är han jordens snålaste person och brukar ge gratisprylar i julklapp som han får från sitt jobb eller saker han hämtar från vinden.
    Men nu vet ni att ni inte kan lita på farfar längre. Det enda han gett er är lånet av bilen, och det tar han tillbaka med kort varsel. "Indian giver" kallades det förr (idag anses det rasistiskt mot indianerna).

Men mtp bilens dåliga skick så hade ni ju kunnat stå utan bil ändå, för att den inte går längre eller för att den inte gått igenom besiktningen.

Jag vidhåller att det inte är bilen som är det stora problemet utan den dåliga familjerelationen.
  • Anonym (jury)

Situationen verkar vara ett exempel på Parkinsons trivialitetslag. Alla kan förstå vad en farfar, en svärdotter och en 24 år gammal bil är och alla kan därför utifrån sina egna perspektiv engagera sig i frågan om det är gubben som är snål eller TS som är bortskämd. 

Men om sonen har hjälpt sin farsa att gå X antal hundratusen plus genom sin aktierådgivning är det genast svårare att tycka något lika kategoriskt om. Är detta något som gubben borde känna viss tacksamhet för eller är det bara självklart att han skall få hjälp till att investera sitt kapital när han nu råkar vara välställd.

Men hur som helst verkar det inte vara gubbens i mina ögon rätt så indiskutabla snålhet som är problemet, utan kombinationen av snålhet och allmänt bristande intresse/engagemang för sin sons familj samt ett buffligt sätt att kommunicera. Vore han toppen på andra områden skulle TS nog lättare kunna ha överseende med att han har blivit född med en snålhetsgen.

• Anonym (jury)
    Anonym skrev 2024-09-19 09:50:16 följande:

Curlinggenerationen

Den verkliga curlinggenerationen är nog snarare folk på min egen och denne farfars ålder, som köpte bostad för 20-30 år sedan och som politiker av alla kulörer sedan sopat banan ren för så att dom aldrig skulle uppleva annat än maximalt stigande huspriser, maximala avdrag och minimala skatter.

Det har varit Curling-Deluxe i hela systemet, men det har tyvärr också gjort svenska hushåll till världens mest skuldsatta.
  • Anonym (Curlinggenerationen)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-19 16:35:18 följande:
    Den verkliga curlinggenerationen är nog snarare folk på min egen och denne farfars ålder, som köpte bostad för 20-30 år sedan och som politiker av alla kulörer sedan sopat banan ren för så att dom aldrig skulle uppleva annat än maximalt stigande huspriser, maximala avdrag och minimala skatter.

Det har varit Curling-Deluxe i hela systemet, men det har tyvärr också gjort svenska hushåll till världens mest skuldsatta.
    Det har varit ekonomiskt gynnsamt att ha bostad sedan 80-talet ja, men curlad är inte den generationen. Då fanns solidaritet, det fanns en stolhet att man ville försörja sig oavsett situation och man jobbade arslet av sig först för att ev få en belöning längre fram.

Den nuvarande generationen lyfter inte ett finger om dom inte fått löfte om något riktigt bra. Tar varenda bidrag dom har rätt till. Bekväma, lata och självcentrerade.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Curlinggenerationen) skrev 2024-09-19 17:27:00 följande:
    Det har varit ekonomiskt gynnsamt att ha bostad sedan 80-talet ja, men curlad är inte den generationen. Då fanns solidaritet, det fanns en stolhet att man ville försörja sig oavsett situation och man jobbade arslet av sig först för att ev få en belöning längre fram.
    Dina betraktningar omkring generationernas flit respektive lathet har inte mycket med verkligheten att göra. Det visar all statistik. TS/sambons generation arbetar reellt mera än deras föräldrageneration gjorde eftersom kvinnorna numera i större utsträckning arbetar heltid och arbetstiden för heltidsanställda inte har gått ned. 

Som jag kommer ihåg det var arbetstempot ofta heller inte så imponerande på dom ställen som jag var på under 70-80-talet. Det var ofta lite DDR-stämning på arbetsplatserna där ingen brydde sig om hur lång tid kafferasterna tog, eftersom det var så svårt att komma av med folk när dom väl kommit in i systemet. 

Men det finns tydligen mycket psykologi omkring frågan. 
  • Anonym (Curlinggenerationen)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-19 19:06:30 följande:
    Dina betraktningar omkring generationernas flit respektive lathet har inte mycket med verkligheten att göra. Det visar all statistik. TS/sambons generation arbetar reellt mera än deras föräldrageneration gjorde eftersom kvinnorna numera i större utsträckning arbetar heltid och arbetstiden för heltidsanställda inte har gått ned. 

Som jag kommer ihåg det var arbetstempot ofta heller inte så imponerande på dom ställen som jag var på under 70-80-talet. Det var ofta lite DDR-stämning på arbetsplatserna där ingen brydde sig om hur lång tid kafferasterna tog, eftersom det var så svårt att komma av med folk när dom väl kommit in i systemet. 

Men det finns tydligen mycket psykologi omkring frågan. 
    Idag är många hellre arbetslösa än att ta ett städjobb. Särskilt unga. Man lever gärna på olika bidrag om man har chansen och så var det inte förr. Man var heller inte lika självcentrerad kring sina egna behov förr. Detta är i generella termer. Självklart finns det undantag idag också.

Troligen har effektiviteten gått upp på många arbeten, men det har den även gjort pga teknisk utrustning.
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan