• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • EnAnonumius
    Anonym (jury) skrev 2024-09-22 17:00:02 följande:

Verkar vara svårt för att inte säga omöjligt för barn att få hjälp av sina föräldrar i en pressad situation om man skall tro dom flesta i denna tråd. Det är så många kriterier som skall vara uppfyllda på samma tid att det blir närmast omöjligt.

Som vanligt så presenterar du en direkt lögn av vad folk faktiskt skriver.

INGEN i denna tråden vägrar att hjälpa sina barn.
    Det är bara direkt påhitt från din sida.

Att du har stora problem med att hantera att det "beror på omständigheterna"  till den dåliga ekonomi, är avgörande för att hjälpa eller inte hjälpa. 

Att du vägra att förstå skillnaden mellan "beror på omständigheterna" och "inte hjälpa alls", är dina egna problem. Det i sig är varken en ursäkt och/eller en förklaring till att du skall sitta och ljuga om vad folk skriver i denna tråden.
    Anonym (jury) skrev 2024-09-22 17:00:02 följande:

Så har vi det moment-22 som verkar vara inbyggt i det svenska skötsamhetsbegreppet. Man skall bara ge hjälp till någon närstående som har det svårt om denne varit skötsam, men samtidigt är det faktum att någon har det svårt ett bevis på att denne inte varit skötsam. Så länge dessa svårigheter beror på något som hade kunnat förutses, som ränteuppgång eller småbarn, så är hjälp utesluten pga. skötsamhetskriteriets moment-22.

Skall rätta dig här. Du kommer med osanning (igen) och det är förståeligt att du måste dra till med osanning för att kunna skapa ditt s.k moment 22.

Här är fakta hur det är med oss svenskar.

Vi svenskar förstår vist att man kan hamna i en tillgölig ekonomisk svacka även om man sköter sin ekonomi.

Fast har man långvarigt dålig ekonomi så kan vi ta det som ett tecken på att man missköter sin ekonomi.

Så det vore trevligt om du valde att sluta att hitta på , och även stundtals direkt ljuga om hur vi svenskar är när det kommer till att hjälpa någon.

Eller så kan du förklara varför det är så viktigt för dig att hitta på, och även ibland direkt ljuga om hur vi svenskar är i dina inlägg. Varför är detta så viktigt för dig att göra det?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-22 19:03:20 följande:

Tycker ni även det är okej att han krävt min sambo på 10 000 med omedelbar inbetalning som ska stå för att bilen gått ner sig? Sånt kommer man väl i så fall överens om innan? Och ger lite längre betalningstid för? Att be en person som redan har det ekonomiskt kämpigt att swisha en sån summa. What? Är ens bilen värd det?

Ursäkta, märkligt att du kommer med detta nu..
    Inget du har upplysta om tidigare i tråden och inte heller i din TS.

• Anonym (Chockad)
    Anonym (E) skrev 2024-09-22 19:07:13 följande:
    Har han krävt det nu?
    Ja. Min sambo ville inte berätta det för mig för han visste att jag skulle gå i taket men han skrev det förra veckan att det var en rimlig summa för min sambo att föra över på momangen. 
  • EnAnonumius
    Anonym (jury) skrev 2024-09-22 17:32:09 följande:
    Kan du inte läsa vad jag skriver i mitt Greklandsexempel. Föräldrar försörjer, och då verkligen försörjer och inte bara hjälper, deras vuxna barn intill dom kommer upp i trettiårs åldern. Först senare när barnbarnen kommer blir det tvärtom. Samma princip gäller, men kanske lite mindre utsträckning, i Italien/Spanien.
    Fortfarande är Grekland ett riktigt dåligt exempel.
    Det grekiska levnadsättet
    Dessutom så skrev du SÖNER och inte barn.

Betänk att grekerna och deras levnadssätt  orsakade en djup ekonomisk kris, så djup att det var nästa på väg att försätta hela EU i konkurs.

Så jag förstår inte varför du fortsätter att envisas med att använda dig av ett så kasst exempel som Grekland för att man skall curla sönder vuxna barn.
    Men annars behöver vi inte gå så långt som till Grekland, ta till Tyskland/Frankrike som inte har så mycket studiestöd. Föräldrar där hjälper till barnen mens dom studerar, dvs 20-25 års åldern. Samt antagligen också i småbarnsåren när mannen står i början av sin karriär.

För bövlen.

Lär dig att förstå skillnaden mellan "hjälpa till" och "försörja".
    Det är du som inte fattar att det är den svenska synen på att barn är vuxna vid 18-års åldern och förväntas vara ekonomiskt självständiga som skiljer sig ut.
    Det är inte vi svenskar som har problem med att förstå.

Det är tyvärr som så att du har allvarligt stora problem med att förstå att vi grundar vår hjälp med vilka omständigheter det handlar om när våra barn har "dålig ekonomi". 

• EnAnonumius
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-22 20:42:16 följande:
    Ja. Min sambo ville inte berätta det för mig för han visste att jag skulle gå i taket men han skrev det förra veckan att det var en rimlig summa för min sambo att föra över på momangen. 
    Det är ju snett iofs, då farfar vet ju att ni har kass ekonomi.

Dock så svarar du ju inte på frågan som ställts till dig av fler i tråden..

Om nu din sambo är så duktig med aktier, så varför har inte sambon fixat upp för er och skaffat in bättre ekonomi m.h.a sina aktie kunnande?

• Anonym (Chockad)

Han har krävt 10 000 nu pga rost som tydligen ska kosta 20 000 att fixa. Sen säger han att bilen förlorat 50 000 i värde sedan vi fick låna den. Så han menar att det är fullt rimligt att vi nu skickar 10 000 till honom och inte bör tjafsa om saken. 

• Anonym (Curlinggenerationen)

Jag tror det är en trolltråd. Det verkar ologiskt och osympatiskt att vara som TS. Dessutom ändrar hon sig efter hand med nya uppgifter för att bibehålla intresset och för att hålla den absurda diskussionen vid liv.

• EnAnonumius
    Anonym (Curlinggenerationen) skrev 2024-09-22 20:56:21 följande:

Jag tror det är en trolltråd. Det verkar ologiskt och osympatiskt att vara som TS. Dessutom ändrar hon sig efter hand med nya uppgifter för att bibehålla intresset och för att hålla den absurda diskussionen vid liv.

Du glömde också att ta med som en del i bevismaterialet, att TS hårdnackat vägrar att svara på frågan om aktierna.😉

Då TS sambo hade ju tydligen, enligt TS, hjälpt farfar med aktieaffärer som gjorde farfar rik.

Mycket märkligt att sambon inte kan göra samma sak för han och TS, så det får det bättre ekonomiskt. 

• Anonym (jury)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-22 20:42:16 följande:
    Ledsen över att säga det men du har också ett problem med din sambo. Hur i all världen kan han ha normaliserat sin släkts groteska beteende och totala brist på empati i den grad att han försöker förtiga en sån sak? Varför går han inte själv i taket över ett sånt groteskt krav? 

Vad mer förtiger han för att du inte skall gå i taket kan man undra? Har du full kontroll över eran ekonomi? Är du säker på att det inte finns några lik i lasten någonstans?
  • Anonym (jury)
    EnAnonumius skrev 2024-09-22 20:48:05 följande:
    Om nu din sambo är så duktig med aktier, så varför har inte sambon fixat upp för er och skaffat in bättre ekonomi m.h.a sina aktie kunnande?
    Varför upprepa denna korkade fråga igen och igen?

Fattar du inte det grundläggande att det krävs kapital för att förränta kapital på aktiemarknaden och är man skuldsatt upp över öronen och pressad av höga räntor så är det en lösningsmodell som inte existerar om inte någon annan vill ställa upp med detta kapital. 

För det är väl knappast förenbart med era skötsamhetsideal att låna pengar till aktiespekulation när man har svårt med att klara ekonomin omkring sina lån redan innan?
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan