• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • Anonym (jury)
    Anonym (Nina) skrev 2024-09-22 17:12:45 följande:

Har du exempel från länder nu där föräldrar försörjer sina vuxna barn? Ditt Greklandsexempel var ju tvärtom.

Kan du inte läsa vad jag skriver i mitt Greklandsexempel. Föräldrar försörjer, och då verkligen försörjer och inte bara hjälper, deras vuxna barn intill dom kommer upp i trettiårs åldern. Först senare när barnbarnen kommer blir det tvärtom. Samma princip gäller, men kanske lite mindre utsträckning, i Italien/Spanien.

Men annars behöver vi inte gå så långt som till Grekland, ta till Tyskland/Frankrike som inte har så mycket studiestöd. Föräldrar där hjälper till barnen mens dom studerar, dvs 20-25 års åldern. Samt antagligen också i småbarnsåren när mannen står i början av sin karriär.

Det är du som inte fattar att det är den svenska synen på att barn är vuxna vid 18-års åldern och förväntas vara ekonomiskt självständiga som skiljer sig ut.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Curlinggenerationen) skrev 2024-09-22 17:22:29 följande:

Men dryga 2år är inte en hastigt uppkommen eller tillfälligt pressad situation. Då borde man ha gjort andra val/anpassningar om man är en ansvarsfull vuxen.

Den är väl tillfälligt pressat under några år, mens räntan är hög och barnen helt små men blir väl gradvis bättre.

Men igen är detta ett exempel på moment-22 i det svenska skötsamhetsbegreppet, om man har ekonomiska problem på ett tidpunkt pga. ränteuppgång och småbarn, och fortfarande har problem (men antagligen lite mindre) två år senare trots att dessa faktorer kvarstår, så har man misskött sig och förtjänar ingen hjälp.

Föräldrar kan vara säkra på att aldrig behöva känna press på att hjälpa till det allra minsta med denna logik, eftersom barnens ekonomiska problem alltid kan ses som självförvållade.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-22 17:32:09 följande:
    Kan du inte läsa vad jag skriver i mitt Greklandsexempel. Föräldrar försörjer, och då verkligen försörjer och inte bara hjälper, deras vuxna barn intill dom kommer upp i trettiårs åldern. Först senare när barnbarnen kommer blir det tvärtom. Samma princip gäller, men kanske lite mindre utsträckning, i Italien/Spanien.

Men annars behöver vi inte gå så långt som till Grekland, ta till Tyskland/Frankrike som inte har så mycket studiestöd. Föräldrar där hjälper till barnen mens dom studerar, dvs 20-25 års åldern. Samt antagligen också i småbarnsåren när mannen står i början av sin karriär.

Det är du som inte fattar att det är den svenska synen på att barn är vuxna vid 18-års åldern och förväntas vara ekonomiskt självständiga som skiljer sig ut.
    Ditt Greklandsexempel sa SON och så vitt jag vet finns det även döttrar.

Dessutom skriver du att när barnbarnen kommer förväntas barnen försörja sina föräldrar, så med andra ord om du tycker att Grekland är ett bra exempel så är det nu ts sambos tur att ta hand om sin pensionerade pappa och inte tvärtom. Barnbarnen har ju kommit nu.

Ingen svensk tycker att barn ska stå på egna ben vid 18, då har de inte ens tagit studenten! Och skillnad på att hjälpa barn som fortfarande bor hemma, än de som flyttat hemifrån och har råd med hus!

Men som sagt: med tanke på barnbarnen i ts familj så tycker du alltså att skålen nu vägt över och ts sambo och hon ska försörja pappan/farfar? Eftersom du nu tar upp Grekland som exempel.
  • Anonym (Curlinggenerationen)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-22 18:10:29 följande:
    Den är väl tillfälligt pressat under några år, mens räntan är hög och barnen helt små men blir väl gradvis bättre.

Men igen är detta ett exempel på moment-22 i det svenska skötsamhetsbegreppet, om man har ekonomiska problem på ett tidpunkt pga. ränteuppgång och småbarn, och fortfarande har problem (men antagligen lite mindre) två år senare trots att dessa faktorer kvarstår, så har man misskött sig och förtjänar ingen hjälp.

Föräldrar kan vara säkra på att aldrig behöva känna press på att hjälpa till det allra minsta med denna logik, eftersom barnens ekonomiska problem alltid kan ses som självförvållade.
    Det tydligaste exemplet på moment-22 i detta fall är att TS inte lärt sig att ta ansvar för sin situation. Troligen började detta redan i hennes uppväxt.

Att hon har en otacksam personlighet kom troligen inte heller över en natt.
  • Virriga Vera

Många har nu frågat TS varför inte hennes sambo kan använda sina aktiekunskaper för att förbättra deras ekonomi, när han hjälper sin pappa att tjäna hur mycket som helst på aktieaffärer. Men inget svar kommer.

• Anonym (Chockad)

Tycker ni även det är okej att han krävt min sambo på 10 000 med omedelbar inbetalning som ska stå för att bilen gått ner sig? Sånt kommer man väl i så fall överens om innan? Och ger lite längre betalningstid för? Att be en person som redan har det ekonomiskt kämpigt att swisha en sån summa. What? Är ens bilen värd det?

• Anonym (E)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-22 19:03:20 följande:

Tycker ni även det är okej att han krävt min sambo på 10 000 med omedelbar inbetalning som ska stå för att bilen gått ner sig? Sånt kommer man väl i så fall överens om innan? Och ger lite längre betalningstid för? Att be en person som redan har det ekonomiskt kämpigt att swisha en sån summa. What? Är ens bilen värd det?

Har han krävt det nu?
  • Anonym (jury)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-22 19:03:20 följande:

Så kan vi väl konstatera kära curlinggenerationen, Nina och andra att denne farfar absolut inte har bidragit med något som helst, och här utvidgar lånbegreppet långt utöver det juridiskt hållbara iom. att han kräver en godtycklig summa som kompensation för lånet. Eller innefattar era 'ett lån är ett lån' princip mellan familjemedlemmar också en klausul om långivaren kan slänga ut en godtycklig summa utan minsta avtal innan.

Löjligt summa förresten för en 24 år gammal bil som knappt har används.

Skulle be honom dra åt helvete, både honom själv och med dom 10.000, men det får väl sambon som får avgöra vilket ordval han vill använda. Men han är verkligen extrem även jämfört med dom många som liknar honom i denna tråd.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-22 19:29:31 följande:
    Så kan vi väl konstatera kära curlinggenerationen, Nina och andra att denne farfar absolut inte har bidragit med något som helst, och här utvidgar lånbegreppet långt utöver det juridiskt hållbara iom. att han kräver en godtycklig summa som kompensation för lånet. Eller innefattar era 'ett lån är ett lån' princip mellan familjemedlemmar också en klausul om långivaren kan slänga ut en godtycklig summa utan minsta avtal innan.

Löjligt summa förresten för en 24 år gammal bil som knappt har används.

Skulle be honom dra åt helvete, både honom själv och med dom 10.000, men det får väl sambon som får avgöra vilket ordval han vill använda. Men han är verkligen extrem även jämfört med dom många som liknar honom i denna tråd.
    Du menar att alla vi i tråden skulle ha läst farfars tankar och vetat om att han tänker kräva ts familj på 10 000 kr?

Mina svar har handlat om informationen som har getts fram till detta inlägg, givetvis! Eller vad trodde du, att jag vetat om det här hela tiden och baserat mina svar på att ts familj ska krävas på pengar?

Givetvis tycker även jag att det är förkastligt att be om denna summa, då det i så fall skulle ha varit överenskommet INNAN ts med familj beslutade sig för att låna bilen.

Jag är inte hjärtlös för att jag anser att det är ok att ta tillbaka ett lån och att det är ok att inte vilja eller kunna försörja sina vuxna barn.

Att däremot kräva familjen på pengar som inte sagts från början är såklart inte okej!
  • Anonym (jury)
    Anonym (Nina) skrev 2024-09-22 19:42:04 följande:
    Du menar att alla vi i tråden skulle ha läst farfars tankar och vetat om att han tänker kräva ts familj på 10 000 kr?
    Jag är nu inte så förvånad över hans tankar med tanke på hur han uppfört sig hittills när att han uppsäger lånet utan större anledning, gör det per sms med lista av krav som skall uppfyllas kort varsel, kräver bilen besiktigad innan etc..

Det har hela tiden varit tydligt att han varit på krigstigen och velat jävlas maximalt mycket med paret och han tar nu bara detta jävlande upp till en ny nivå med kravet på 10k. 
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan