• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • Anonym (M)
    Xenia skrev 2024-09-19 16:14:00 följande:
    Men nu vet ni att ni inte kan lita på farfar längre. Det enda han gett er är lånet av bilen, och det tar han tillbaka med kort varsel. "Indian giver" kallades det förr (idag anses det rasistiskt mot indianerna).

Men mtp bilens dåliga skick så hade ni ju kunnat stå utan bil ändå, för att den inte går längre eller för att den inte gått igenom besiktningen.

Jag vidhåller att det inte är bilen som är det stora problemet utan den dåliga familjerelationen.
    Ett lån är inte en gåva hur mycket du än anser det. Så nej du kan inte påstå att han gett något som han nu tar tillbaka.

Och här har du något som han inte tar tillbaka från dem: TS och hennes man har orsakat massa slitage och värdeminskning på bilen så han lär få mycket mindre för den nu än om han hade sålt den direkt. Så nej han får inte tillbaka samma bil som han lånade ut. TS får i så fall till farfadern skaffa en bil likvärdig som den var när de lånade, om DET skulle inträffa, först då kan man påstå att han faktiskt inte gett dem något alls.
  • EnAnonumius
    Anonym (jury) skrev 2024-09-16 13:34:50 följande:

Hon har absolut inte gjort något oansvarigt utan tvärtom agerat helt förnuftigt som man bör omkring barn och bostad när man bor i en storstadsregion. Att det tydligen sitter många pensionärer i tråden och gnäller på hennes brist på ansvar utifrån dom förlegade skötsamhetsideal som dom är uppfostrade med, behöver hon inte ta så tungt. Det är inte skamligt att vara ekonomiskt pressad några år i livet så länge man är det av rätt anledning och det är förbigående.

Du gillar att hitta på eget innehåll i andras svar när de inte stämmer överens med vad du tycker och anser?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (jury) skrev 2024-09-19 19:06:30 följande:
    Dina betraktningar omkring generationernas flit respektive lathet har inte mycket med verkligheten att göra. Det visar all statistik. TS/sambons generation arbetar reellt mera än deras föräldrageneration gjorde eftersom kvinnorna numera i större utsträckning arbetar heltid och arbetstiden för heltidsanställda inte har gått ned. 
    Här kommer du med ett påstående.
    Länka till den statistiken som backar upp ditt påstående.  Du hävdar ju att den finns.,

Kom inte med latmaskens svara "googla själv" och/eller "det får du leta upp själv".

Du påstår bevisbördan ligger hos dig.

• Anonym (jury)
    EnAnonumius skrev 2024-09-20 06:34:54 följande:
    Här kommer du med ett påstående.
    Länka till den statistiken som backar upp ditt påstående.  Du hävdar ju att den finns.,
    Från SCB som talar om utvecklingen från 2005. Går man längre tillbaka i tid och fokuserar på etniska svenskar är den nog ännu mer markant. Så typiskt vill ett par som TS och sambon arbeta mera per vecka än deras föräldrar gjorde, pga minskad deltid och högre sysselsättningsgrad. Om du kommer ihåg så pratade man inte så mycket om stress under 1900-talet, finns kanske en anledning till det som inte är att folk gnäller mera nu.

www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/arbetskraftsundersokningar/arbetskraftsundersokningarna-aku/pong/statistiknyhet/arbetskraftsundersokningarna-aku-20242--tema-hur-mycket-jobbar-vi-i-sverige/
  • nihka
    Anonym (jury) skrev 2024-09-19 16:35:18 följande:
    Den verkliga curlinggenerationen är nog snarare folk på min egen och denne farfars ålder, som köpte bostad för 20-30 år sedan och som politiker av alla kulörer sedan sopat banan ren för så att dom aldrig skulle uppleva annat än maximalt stigande huspriser, maximala avdrag och minimala skatter.

Det har varit Curling-Deluxe i hela systemet, men det har tyvärr också gjort svenska hushåll till världens mest skuldsatta.
    Så din slutsats är att farfar är högt skuldsatt?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (P)
    Anonym (Curlinggenerationen) skrev 2024-09-19 19:31:25 följande:
    Idag är många hellre arbetslösa än att ta ett städjobb. Särskilt unga. Man lever gärna på olika bidrag om man har chansen och så var det inte förr. Man var heller inte lika självcentrerad kring sina egna behov förr. Detta är i generella termer. Självklart finns det undantag idag också.
    Är det verkligen så? Jag jobbade några år i en kommun med hög andel ungdomsarbetslöshet och drev några projekt tillsammans med kommunens arbetsmarknadsstrateg och hans bild var en helt annan. De unga ville inget hellre än att få ett jobb, men det gick inte ens att få ett städjobb längre. Unga som ännu inte kommit in på arbetsmarknaden, hade en stor uppförsbacke. Många behövde jobba för att kunna försörja familjen och hade verkligen tagit precis vilket jobb som helst. Min kollega hade jobbat med arbetsmarknadsfrågor hela sitt yrkesverksamma liv och var nu inriktad på ungdoms- och långtidsarbetslöshet, så han hade ändå på fötterna.

Vad gäller bidrag var det år 2023 7,1 % av unga mellan 18 och 24 år som varken studerade eller arbetade. Fram till 2020 minskade andelen unga utan arbete eller studieplats kontinuerligt, med under pandemin stagnerade minskningen. www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/arbetsloshet/neet-utanforskap-bland-unga_1210261.html

Andelen av befolkningen som får ekonomiskt bistånd har också sjunkit över åren, också för de de yngre. Här får du scrolla ner lite på sidan: www.ekonomifakta.se/artiklar/2022/juni/vilka-ar-bidragsforsorjda_1211532.html

Så, du får hemskt gärna styrka dina påståenden om att unga hellre lever på bidrag än arbetar!
  • Anonym (jury)
    nihka skrev 2024-09-20 08:40:28 följande:
    Så din slutsats är att farfar är högt skuldsatt?
    Nej, inte om han haft bostadskarriär i lång tid, köpt i rätt tid och dragit nytta av alla fördelar som bostadsägarna i hans generation har blivit curlade med, så borde hans skuld vara rätt så hanterbar. Det är nog mera TS/sambo som är högt skuldsatta och pressade av räntestigningar.

Det är ju inte hans fel att han haft tur, och sonen otur, och det berättigar inte sonen till någon kompensation, men jag tycker ändå att denna kontext omkring hur den historiska utvecklingen på bostadsmarknaden har varit för olika generationer, hänger samman med hur man skall bedömma situationen. Men många i tråden vill hellre se det från ett perspektiv där en skötsam äldre generation ställs mot en oansvarig, curlad yngre generation, utan att egentligen veta något om hur väl pappan och TS passar in i dessa stereotyper...
  • Anonym (Nina)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-20 09:21:02 följande:
    Men många i tråden vill hellre se det från ett perspektiv där en skötsam äldre generation ställs mot en oansvarig, curlad yngre generation, utan att egentligen veta något om hur väl pappan och TS passar in i dessa stereotyper...
    Den yngre curlade generationen och den skötsamma äldre generationen är väl du och dina barn bra exempel på annars?

Dina barn: curlade ungar som valt kulturjobb som de inte kan försörja sig på, dvs oansvariga.
    Och du skötsam äldre generation som nu har god ekonomi och ger dina barn tusentals kronor varje månad.

Varför är du så emot att det skulle kunna gälla även ts situation? (Nu tror ju inte jag det, men du är ju levande bevis på det du försöker motbevisa).
  • EnAnonumius
    Anonym (jury) skrev 2024-09-20 07:16:38 följande:
    Från SCB som talar om utvecklingen från 2005. Går man längre tillbaka i tid och fokuserar på etniska svenskar är den nog ännu mer markant. Så typiskt vill ett par som TS och sambon arbeta mera per vecka än deras föräldrar gjorde, pga minskad deltid och högre sysselsättningsgrad. Om du kommer ihåg så pratade man inte så mycket om stress under 1900-talet, finns kanske en anledning till det som inte är att folk gnäller mera nu.

www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/arbetskraftsundersokningar/arbetskraftsundersokningarna-aku/pong/statistiknyhet/arbetskraftsundersokningarna-aku-20242--tema-hur-mycket-jobbar-vi-i-sverige/
    Din statisk bevisar ju inte alls dina ord.

Det var du som påstod att de "förr" var "lata" och dagens generation är då mer "flitiga". De3t visar ju all statstik.

De kommer ju inte med statistik som bevisar hur curlade/lata  den äldre generationen var och hur flitiga dagen generation är.

Den statistiken du länkar till bara berättar hur arbetsmarknaden har förändrats, men den tar inte upp något om nån jävla lathet/curlande och "flirtighet".

Så antingen presenterar du rätt statistik  som styrker dit påstående, eller så kan du lägga ned att komma med dina dumma påståenden.

Med tanke på hur du läser andras inlägg i tråden, d.vs så som fan läser bibeln, så vet jag att man kan knappast förvänta sig att du skall göra rätt.

• Anonym (jury)
    Anonym (Nina) skrev 2024-09-20 13:24:00 följande:
    Dina barn: curlade ungar som valt kulturjobb som de inte kan försörja sig på, dvs oansvariga.
    Och du skötsam äldre generation som nu har god ekonomi och ger dina barn tusentals kronor varje månad.
    Måste du vara oförskämd när du argumenterar?

Om man med oansvarig menar att man inte har fast jobb, villa, volvo och vovve när man är tretti, så var jag och min precis lika oansvariga som dom när vi var i deras ålder. Dom får väl själva bestämma om dom vill ha villa och volvo, eller hellre bo andrahand och cykla omkring. Om jag har en god ekonomi är det mer bostadsmarknaden jag som så många andra har att tacka för det, snarare än min egen skötsamhet.

Jag ger dom heller inte tusentals kronor i kontanter varje månad, utan säger bara att summan av alla gåvor, prylar och annat jag bjuder på mens dom studerat eller etablerat sig, nog kommer upp i 10-20k per år. Tror inte detta är minsta ovanligt, räkna efter värdet av vad alla julklappar, nya & gamla prylar, nöjesgrejer och allt annat som föräldrar ger en nyetablerad barnfamilj kostar per år.  

Men hur som helst är min och mina barns situation inte så relevant för diskussionen omkring TS situation, eftersom hon redan har uppfört sog ansvarigt enligt din definition. 
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan