• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • Anonym (Holga)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 14:55:01 följande:
    Hur vet du att inget gjorts för att ekonomin skall bli bättre? Räntan och inflationen ligger ju kvar på höga nivåer och så länge dom gör det kan man väl inte räkna med några drastiska förbättringar annat än gradvisa lönestigningar.

Om det är oansvarigt av TS/sambo att göra helt vanliga svensson grejer som att köpa hus, ta föräldraledighet och skaffa barn, skulle du se mina barn som helt struntar i mina råd och väljer frilansande kulturjobb med hopplös arbetsmarknad. Vi stödjer dom ändå, antagligen med faktor tio större belopp än gubbens, för det är deras val att leva så knapert och att vi kommer från familjer där man hjälper varandra som vi själva med hjälpta av våra föräldrar.

Men många kommer tydligen från samma slags familjer som gubben, som inte ens under småbarnsåren kan abstrahera från deras skötsamhets ideal.
    Men snälla du. Om man inte har ekonomi som tillåter att man gör Svensson grejer så har man inte. Det är ju precis din inställning som sätter folk i skiten. Man kan ju inte bara skita i att man inte har råd att köpa eller göra saker och göra det i alla fall. Och dessutom förvänta sig att någon annan ska hjälpa till att betala eller låna ut bilar när pengarna är slut. Det är rena rama pundarlogiken, vilket är rent av motbjudande. Det är ingen rättighet att göra "Svensson grejer" by default! Man måste själv kunna finansiera ett Svenssonliv om man ska leva ett. Att man ens ska behöva ha den här diskussionen med en vuxen människa är skrämmande. 
  • Anonym (Nina)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 15:41:28 följande:
    Så länge räntan var hög och sonen var pressad med två småbarn tycker jag att lite hjälpande bidrag här och där motsvarande 10-20k per år vore ett rimligt nivå om han själv har bra ekonomi. 

Bilen var ett sånt bidrag, men det är ju borta nu. Men annars kunde han erbjudit sig att subventionera lite nöjessaker för familjen, lite presenter/kläder till barnen, kanske något abonnemang eller någon resa. Det är ju inte så många år det rör sig om och familjens ekonomi blir ju bättre när inflationen urholkar värdet av bostadslånet så snart behövs denna hjälp inte mera.
    Du lever i en konstig verklighet om du anser att föräldrar ska ge sina vuxna barn 20 k om året. 

Tycker du inte man bör ha lärt sig stå på egna ben den dagen man väljer att skaffa barn?

Sedan måste du även skilja på MÅSTE och VILJA. Vill någon hjälpa = var glad och tacksam och hjälp tillbaka. Men att anse att någon MÅSTE, det är jäkligt ofint.

Du svarar inte heller på mitt inlägg om dina barn. Om de skulle kalla dig kärring/gubbe om du plötsligt inte längre har råd att sätta in 20k på deras konton varje år.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Asså) skrev 2024-09-15 15:59:40 följande:
    Du kan inte mena allvar? 
    Jag säger bara hur jag hade agerat och jag hade naturligtvis också besökt mina barnbarn mera än fyra gånger per år om jag bodde i närheten.

Jag hade sett det som en investering i mina barnbarns framtid att hjälpa till under några få år. Vad skall jag med dessa pengar om dom istället kan lätta lite grann på presset i min sons familj  och medverka till att familjen inte splittras.

Jag hade också sett det som ett litet förskott på arvet till min son, som har större behov för pengarna nu och än om tjugo år.

Men mitt sätt att tänka är tydligen ren galenskap för dom flesta i tråden.
  • Anonym (ancho chili)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 14:55:01 följande:
    Hur vet du att inget gjorts för att ekonomin skall bli bättre? Räntan och inflationen ligger ju kvar på höga nivåer och så länge dom gör det kan man väl inte räkna med några drastiska förbättringar annat än gradvisa lönestigningar.

Om det är oansvarigt av TS/sambo att göra helt vanliga svensson grejer som att köpa hus, ta föräldraledighet och skaffa barn, skulle du se mina barn som helt struntar i mina råd och väljer frilansande kulturjobb med hopplös arbetsmarknad. Vi stödjer dom ändå, antagligen med faktor tio större belopp än gubbens, för det är deras val att leva så knapert och att vi kommer från familjer där man hjälper varandra som vi själva med hjälpta av våra föräldrar.

Men många kommer tydligen från samma slags familjer som gubben, som inte ens under småbarnsåren kan abstrahera från deras skötsamhets ideal.
    Att du är bitter för att dina kottar blivit beroende av dig ekonomiskt har inte mycket med andras verklighet att göra. 

Jag bad inte om en krona av mina föräldrar från fyllda 18 och mitt barn klarar sig själv nu också från 19.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 15:41:28 följande:
    Så länge räntan var hög och sonen var pressad med två småbarn tycker jag att lite hjälpande bidrag här och där motsvarande 10-20k per år vore ett rimligt nivå om han själv har bra ekonomi. 

Bilen var ett sånt bidrag, men det är ju borta nu. Men annars kunde han erbjudit sig att subventionera lite nöjessaker för familjen, lite presenter/kläder till barnen, kanske något abonnemang eller någon resa. Det är ju inte så många år det rör sig om och familjens ekonomi blir ju bättre när inflationen urholkar värdet av bostadslånet så snart behövs denna hjälp inte mera.
    Du måste skämta!

VEM i hela världen ger bort 20 000 per år till sina vuxna barn???

Varför ska farfar bjuda på nöjen till otacksamma ts som sitter och kallar honom för en massa elakheter? 

Vilken sjuk kommentar...
  • Anonym (jury)
    Anonym (Nina) skrev 2024-09-15 16:04:48 följande:
    Du lever i en konstig verklighet om du anser att föräldrar ska ge sina vuxna barn 20 k om året. 
    Jag ger bara en värdering 10-20k/år av hur mycket som är det normala omkring hur mycket man stödjer sina vuxna barn under studietiden och etableringstiden med småbarn i den verklighet (akademikermedelklass i storstad) som jag lever i. Det är alltså inte ett belopp som sätts in på ett konto varje månad utan mer gåvor, diverse abonnemang och swishande till att subventionera den ena och det andra. Med tanke på att sonens problem åtminstone delvis beror på ränteuppgång och annat som drabbat många, tycker jag att han borde ligga på detta nivå för att det skulle betraktas som generöst.
    Tycker du inte man bör ha lärt sig stå på egna ben den dagen man väljer att skaffa barn?
    Jo men det kan vara svårt att etablera sig på bostadsmarknaden i en storstad utan att ta risker och utan att det blir kärvt dom första åren. Svårt att agera exemplariskt som en hundraprocent Spara när hela systemet bygger på att man måste agera Slösa om man alls vill in på bostadsmarknaden.
    Du svarar inte heller på mitt inlägg om dina barn. Om de skulle kalla dig kärring/gubbe om du plötsligt inte längre har råd att sätta in 20k på deras konton varje år.
    Ren hypotetisk fråga, men mina barn skulle inte kalla mig något om jag slutar med mitt swishande och subventionerande. Också irrelevant i sammanhanget eftersom TS inte kallat pappan för något, hon har bara skrivit snåljåp i en tråd på FL vilket jag så håller med om. Gubben tar nog heller inte tillbaka bilen för att han plötsligt inte har råd utan för att han av någon anledning vill markera sitt missnöje med sonens familj.
  • Anonym (Verkligheten)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 19:04:22 följande:
    Jag ger bara en värdering 10-20k/år av hur mycket som är det normala omkring hur mycket man stödjer sina vuxna barn under studietiden och etableringstiden med småbarn i den verklighet (akademikermedelklass i storstad) som jag lever i. Det är alltså inte ett belopp som sätts in på ett konto varje månad utan mer gåvor, diverse abonnemang och swishande till att subventionera den ena och det andra. Med tanke på att sonens problem åtminstone delvis beror på ränteuppgång och annat som drabbat många, tycker jag att han borde ligga på detta nivå för att det skulle betraktas som generöst.
    Jo men det kan vara svårt att etablera sig på bostadsmarknaden i en storstad utan att ta risker och utan att det blir kärvt dom första åren. Svårt att agera exemplariskt som en hundraprocent Spara när hela systemet bygger på att man måste agera Slösa om man alls vill in på bostadsmarknaden.Ren hypotetisk fråga, men mina barn skulle inte kalla mig något om jag slutar med mitt swishande och subventionerande. Också irrelevant i sammanhanget eftersom TS inte kallat pappan för något, hon har bara skrivit snåljåp i en tråd på FL vilket jag så håller med om. Gubben tar nog heller inte tillbaka bilen för att han plötsligt inte har råd utan för att han av någon anledning vill markera sitt missnöje med sonens familj.

Det du beskriver innebär att barnen inte blir oberoende, istället för att lära sig att ta ansvar för sin livssituation. 

Du är en oansvarig förälder som gör dina barn en rejält otjänst. 

• Anonym (Nina)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 19:04:22 följande:
    Jo men det kan vara svårt att etablera sig på bostadsmarknaden i en storstad utan att ta risker och utan att det blir kärvt dom första åren. Svårt att agera exemplariskt som en hundraprocent Spara när hela systemet bygger på att man måste agera Slösa om man alls vill in på bostadsmarknaden.Ren hypotetisk fråga, men mina barn skulle inte kalla mig något om jag slutar med mitt swishande och subventionerande. Också irrelevant i sammanhanget eftersom TS inte kallat pappan för något, hon har bara skrivit snåljåp i en tråd på FL vilket jag så håller med om. Gubben tar nog heller inte tillbaka bilen för att han plötsligt inte har råd utan för att han av någon anledning vill markera sitt missnöje med sonens familj.
    Dina barn, kommer de någonsin klara sig utan dig? Är du stolt över att de inte klarar av att stå på egna ben?
  • Anonym (Chockad)

Det är faktiskt oroväckande hur många som resonerar på ett sätt att man ska klara sig själv i denna värld. Jag förstår varför så många är drabbade av psykisk ohälsa! Då föredrar jag andra kulturer där man är mån om varandra inom familjer helt klart. Som tur är ställer vi upp för varandra i min familj också och skulle aldrig räkna ören. Det betyder inte att man blir bortskämd eller inte kan ta hand om sig själv men man mår psykiskt bra av att ha en familj som finns där för en själv och sina barn och självklart ger man detsamma tillbaka. Så bör det alltid vara! 

Vi bor i en storstad och räntorna gick upp i samma veva som jag var gravid. Det är svårt att hitta billigt boende i våran stad men på några månader gick vårat boende till att kosta tre gånger så mycket. Tyvärr samtidigt som jag sen även behövde vara föräldraledig. Vår ekonomi är annars bra, vi är båda utbildade och har bra jobb men det här kunde vi inte förutspå. 

Kan lägga till att min sambos pappa träffade vår äldsta dotter betydligt oftare än han gör idag på eget initiativ. Innan Han träffade sin tjej som presenterade sig för oss med att hon inte är förtjust i barn. Vi har fått sms från pappan som vi är helt övertygade om att tjejen skriver då dom plötsligt har styckeindelning och använder ord han aldrig använt. Iallafall så undrade vår äldsta vart hennes älskade farfar tog vägen och vi fick hitta på ursäkt efter ursäkt. Ny har vi en till dotter på 1.5 år och hennes farfar dvs min sambos pappa säger inte ens hej när han kommer över till oss den enstaka gången han umgåtts med våran äldsta. Hon vet inte vem hennes farfar är för han har noll intresse. Eller så har hans tjej det. Kan tillägga att han dejtade en annan tjej tidigare som han visste inte ville ha en relation men valde ändå att gå ut och dricka med henne framför hans egna dotters förlovningsfest.

Därför blev allt extra känsligt när han plötsligt Skickar ett meddelande att han nu vill ha tillbaka bilen. Dessutom klagade han att den hade rost på sig men den är snart 25 år gammal. Han skickade med en lista på allt min sambo skulle göra (samma dag han skulle hämta den!) och brydde sig inte alls om att våran ena dotter hade hög feber. Jag kan köpa att han vill ha bilen tillbaka men sätter han gjorde det på tycker jag var så extremt oschysst och jag är helt säker på att hans tjej ligger bakom det.

Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan