• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • Anonym (jury)
    Anonym (Holga) skrev 2024-09-15 13:43:35 följande:
    Att fortsätta bidra är att vara medberoende och tillåta det oansvariga och otacksamma beteendet att fortsätta. 
    Storleken av hans medberoende kan väl knappast vara mer än ett par tusenlappar per år som är bilens värdeminskning. Inte något som kan finansiera lyxfällan direkt.

Att bli så förbannad över att bli 'utnyttjad' för en sån struntsumma är rätt så ynkligt i mina ögon. Man kan säkert ha synpunkter på hur väl TS och sambo borde ha förberett sig på räntestigningar, inflation, föräldraledighet, extra barn etc. men att läxa upp sin son med familj för att dom inte disponerat som man själv tycker är optimalt är rätt så osympatiskt.

Det grundläggande problemet är nog att TS kommer från en familj där man hjälper varandra, men gubben från en där man räknar kronor och ören och läxar upp varandra. 
  • Anonym (Holga)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 14:17:12 följande:
    Storleken av hans medberoende kan väl knappast vara mer än ett par tusenlappar per år som är bilens värdeminskning. Inte något som kan finansiera lyxfällan direkt.

Att bli så förbannad över att bli 'utnyttjad' för en sån struntsumma är rätt så ynkligt i mina ögon. Man kan säkert ha synpunkter på hur väl TS och sambo borde ha förberett sig på räntestigningar, inflation, föräldraledighet, extra barn etc. men att läxa upp sin son med familj för att dom inte disponerat som man själv tycker är optimalt är rätt så osympatiskt.

Det grundläggande problemet är nog att TS kommer från en familj där man hjälper varandra, men gubben från en där man räknar kronor och ören och läxar upp varandra. 
    Du fattar väl att det inte är en fråga om pengar utan om ett oansvarigt beteende som gubben inte vill vara medberoende till. Han lånade ut bilen tills ekonomin blivit bättre och nu har han insett att ingen förändring gjorts för att ekonomin ska bli bättre. Därmed har premisserna för lånet av bilen inte följts = gubben är besviken vill därför ha sin bil tillbaka.
  • Anonym (Nina)

Fast vem säger att pappan vill läxa upp familjen? Låt inte andras inlägg bli trådsanning!

Det är ju mycket möjligt att pappan ifråga inte ens tänker på att ts skulle tjura över det här. Pappan räknar väl heller inte kronor och ören, han har ju bevisligen lånat ut en bil gratis i flera år?

Hur kommer det sig att pappan plötsligt ses som ett monster, när han han faktiskt har hjälpt sin sons familj så länge? Vi vet inte varför han vill ha tillbaka bilen nu - kanske är det för att han vet hur risig den är och känner att den behöver skrotas? Kanske vet han att den är osäker och vill inte att barnbarnen ska åka i den längre? Det är precis lika mycket trådsanning i det, som att skriva att han vill läxa upp dem.

Jag skulle tro nu, en gissning här, att pappan av någon anledning behöver ha bilen tillbaka bara. Och den är ju hans, så det finns ju bara en sak att göra då: tacka så mycket för lånet som pågått i flera år och vara glad att hjälpen bestod så länge. Sedan se sig om efter andra billösningar. Något som ändå hade behövts den dag bilen gick sönder.

Det är konstigt när den som lånat ut ska anses snål och ogin, och inte den som tjurar när lånet ska tillbaka? Med tanke på att man vet från början att det är ett lån.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Holga) skrev 2024-09-15 14:37:45 följande:
    Du fattar väl att det inte är en fråga om pengar utan om ett oansvarigt beteende som gubben inte vill vara medberoende till. Han lånade ut bilen tills ekonomin blivit bättre och nu har han insett att ingen förändring gjorts för att ekonomin ska bli bättre. Därmed har premisserna för lånet av bilen inte följts = gubben är besviken vill därför ha sin bil tillbaka.
    Hur vet du att inget gjorts för att ekonomin skall bli bättre? Räntan och inflationen ligger ju kvar på höga nivåer och så länge dom gör det kan man väl inte räkna med några drastiska förbättringar annat än gradvisa lönestigningar.

Om det är oansvarigt av TS/sambo att göra helt vanliga svensson grejer som att köpa hus, ta föräldraledighet och skaffa barn, skulle du se mina barn som helt struntar i mina råd och väljer frilansande kulturjobb med hopplös arbetsmarknad. Vi stödjer dom ändå, antagligen med faktor tio större belopp än gubbens, för det är deras val att leva så knapert och att vi kommer från familjer där man hjälper varandra som vi själva med hjälpta av våra föräldrar.

Men många kommer tydligen från samma slags familjer som gubben, som inte ens under småbarnsåren kan abstrahera från deras skötsamhets ideal.
  • Anonym (Asså)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 14:55:01 följande:
    Hur vet du att inget gjorts för att ekonomin skall bli bättre? Räntan och inflationen ligger ju kvar på höga nivåer och så länge dom gör det kan man väl inte räkna med några drastiska förbättringar annat än gradvisa lönestigningar.

Om det är oansvarigt av TS/sambo att göra helt vanliga svensson grejer som att köpa hus, ta föräldraledighet och skaffa barn, skulle du se mina barn som helt struntar i mina råd och väljer frilansande kulturjobb med hopplös arbetsmarknad. Vi stödjer dom ändå, antagligen med faktor tio större belopp än gubbens, för det är deras val att leva så knapert och att vi kommer från familjer där man hjälper varandra som vi själva med hjälpta av våra föräldrar.

Men många kommer tydligen från samma slags familjer som gubben, som inte ens under småbarnsåren kan abstrahera från deras skötsamhets ideal.
    Fortfarande så har han ju faktiskt hjälpt till i flera år och nu av någon anledning så kan eller vill han inte mer, och då räknas ingenting menar du? 
  • nihka

TS säger inte att svärfar är "förbannad". Om någon, är det väl snarare TS som är förbannad för att svärfar har bett sambon lämna tillbaka bilen.

Var berättar TS att svärfar "läxat upp" någon?

OK. Hjälper varandra. Hur har TS hjälpt svärfar?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Nina)

Varför kallar du honom gubbe? 

Du menar att denna man INTE hjälpt sin sons familj genom att låna ut en BIL gratis i flera år? Han borde gjort ännu mer? Betalat deras räkningar! Barnvakt varje kväll! Gett bort sina aktier! Vad hade han behövt göra för att du skulle vara nöjd med hans hjälp till ts familj?

• Anonym (Nina)
    , skulle du se mina barn som helt struntar i mina råd och väljer frilansande kulturjobb med hopplös arbetsmarknad. Vi stödjer dom ändå, antagligen med faktor tio större belopp än gubbens, för det är deras val att leva så knapert och att vi kommer från familjer där man hjälper varandra som vi själva med hjälpta av våra föräldrar.
    Okej. Du försörjer dina vuxna barn. Fint gjort.

Men vi säger att du i framtiden, om ett par år, inte längre har ekonomin att göra det. Det kan ju hända vad som helst som gör att du inte längre kan betala dina barns räkningar.

Vad gör du då om dina barn börjar kalla dig fula namn, blir förbannade och tycker att du är snål och ogin, för i en familj hjälper man faktiskt varandra?

Hur skulle det kännas, att du hjälpt dina barn i flera år, men så måste du dra in på hjälpen, och genast räknas ingenting, nej allt du gjort är bara skit och du är en snål jävel?
  • Anonym (jury)
    Anonym (Nina) skrev 2024-09-15 15:12:50 följande:

Vad hade han behövt göra för att du skulle vara nöjd med hans hjälp till ts familj?

Så länge räntan var hög och sonen var pressad med två småbarn tycker jag att lite hjälpande bidrag här och där motsvarande 10-20k per år vore ett rimligt nivå om han själv har bra ekonomi. 

Bilen var ett sånt bidrag, men det är ju borta nu. Men annars kunde han erbjudit sig att subventionera lite nöjessaker för familjen, lite presenter/kläder till barnen, kanske något abonnemang eller någon resa. Det är ju inte så många år det rör sig om och familjens ekonomi blir ju bättre när inflationen urholkar värdet av bostadslånet så snart behövs denna hjälp inte mera.
  • Anonym (Asså)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 15:41:28 följande:
    Så länge räntan var hög och sonen var pressad med två småbarn tycker jag att lite hjälpande bidrag här och där motsvarande 10-20k per år vore ett rimligt nivå om han själv har bra ekonomi. 

Bilen var ett sånt bidrag, men det är ju borta nu. Men annars kunde han erbjudit sig att subventionera lite nöjessaker för familjen, lite presenter/kläder till barnen, kanske något abonnemang eller någon resa. Det är ju inte så många år det rör sig om och familjens ekonomi blir ju bättre när inflationen urholkar värdet av bostadslånet så snart behövs denna hjälp inte mera.
    Du kan inte mena allvar? Man får ju anpassa sina utgifter, har man i FLERA år såpass dåligt så kanske man får se sig om efter ett billigare boende tex. Resa får man ju göra när man har råd, har man inte råd så får man nöja sig med picknick i skogen, har man inte råd med bil så får man klara sig utan, men du tycker alltså att det är helt rimligt att en farfar som de har väldigt lite kontakt med ska sponsra deras nöjen? 

Det finns en anledning till att han vill ha tillbaka bilen och sälja den, exakt vad denna anledning är vet vi inte, han kanske behöver pengarna, kanske inte, men då ska han alltså börja betala deras kläder istället... LOL 
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan