• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • Anonym
    Anonym (jury) skrev 2024-09-13 19:23:58 följande:

TS behöver nog inte ta alla negativa svar i denna tråd så tungt. Trådar i FL är inga opinionsundersökningar. Vissa människotyper är kraftigt överrepresenterade i detta forum, kverulanter, rättshaverister och moraliserande besserwissrar t.ex. Dessa har tydligen i stor utsträckning lockats ut ur deras hålår för att ge sina bidrag till denna tråds problemställning.

Om man går utanför denna smala grupp och ser mer på normala människor tror jag dom flesta tycker det är fullständigt naturligt att föräldrar stödjer deras barn efter förmåga och behov speciellt under utbildningstiden och småbarnsåren. Att ett 'lån' av en gammal reservbil från en välställd far till pressad son skulle vara något annat än en permanent bidrag till den familjen tills den bilen skrotas vore konstigt. Så konstigt att det i det minsta borde aviseras i god tid och förklaras bättre än genom en kortfattad SMS tre dagar innan bilen skall levereras tillbaka.

Relationer till svärdöttrar och svärsöner är alltid känsliga, och där har gubben genom sitt buffliga beteende verkligen skaffat sig en helt onödig konflikt, speciellt som han tydligen inte bidrar med något annat positivt för den familjen.

Vet du något vi andra inte vet?

Eller varför tar du för givet att det är farfars fel allting?
    Ts kanske är en ragata som gjort att farfar backat för att han inte orkar med sin sons val av kvinna?
    En som bara begär och ska ha, ha och ha men inget ge.

Det skulle inte förvåna mig om det bara är ts som lipar över bilen därhemma, att det är hon som använder den. Kanske kan det ha med saken att göra, att farfar inte vill bidra med något till ts som han inte gillar för fem öre`.
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2024-09-13 21:23:53 följande:
    Kan inte låta bli:

Snittkostnaden för en bilförsäkring ligger på 3 934 kronor per år, enligt Insplanets statistik över tecknade bilförsäkringar under 2022.

www.konsumentguiden.se/ekonomi/forsakringar/bilforsakring/vad-kostar-en-bilforsakring/
    En så gammal bil har man rimligtvis bara trafikförsäkring på.
    Sen är det ju farfars bil och då också hans försäkring som ts med sambo betalar för.
    Det är väl det enda försvar jag kan komma på för deras del, även om jag i det stora hela tycker att ts har generalfel i allt hon skrivit.

För övrigt så har jag en bil från 2010, gått runt 9000 mil, helförsäkrad. Kostar 3284 per år.
    Det var den billigaste jag hittade i förhållande till självrisk och andra villkor.
  • Anonym (E)
    Anonym skrev 2024-09-14 09:16:41 följande:

Ts kanske är en ragata som gjort att farfar backat för att han inte orkar med sin sons val av kvinna?

Det skulle inte förvåna mig om det bara är ts som lipar över bilen därhemma, att det är hon som använder den. Kanske kan det ha med saken att göra, att farfar inte vill bidra med något till ts som han inte gillar för fem öre`.

Precis. Att okritiskt köpa TS story är bara märkligt. 

Att kalla sin svärfar för jävla snåljåp och påstå att han kunnat köpa tusen bilar på ett aktietips är överdrivet och ospecifikt med ett språk som en tonåring. Att tro sig ha insyn i andras ekonomi är naivt.

Det ligger met bakom det här.

• Anonym (jury)
    Anonym skrev 2024-09-14 09:16:41 följande:

Det aggressiva tonfallet mot TS har visst helt spårat ur. Undrar vad som triggar all denna ilska mot henne.

Som alla trådar tar jag ställning till den partsinlaga som TS kommer med och konstaterar att pappan som minimum skött uppsägningen av lånet dåligt genom att göra det per kortfattad SMS med kort varsel. Fanns det en konflikt mellan pappan och familjen tidigare så har han i varje fall lyckats trappa upp den. 

Det verkar som att dom som tar pappans parti egentligen håller med om detta, men måste komma med en bakomliggande förklaring om att TS varit en ragata och hennes sambo varit allmänt oduglig och ansvarslös, som ursäktar hans dåliga beteende. 
  • Anonym (M)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-14 11:47:06 följande:
    Det aggressiva tonfallet mot TS har visst helt spårat ur. Undrar vad som triggar all denna ilska mot henne.

Som alla trådar tar jag ställning till den partsinlaga som TS kommer med och konstaterar att pappan som minimum skött uppsägningen av lånet dåligt genom att göra det per kortfattad SMS med kort varsel. Fanns det en konflikt mellan pappan och familjen tidigare så har han i varje fall lyckats trappa upp den. 

Det verkar som att dom som tar pappans parti egentligen håller med om detta, men måste komma med en bakomliggande förklaring om att TS varit en ragata och hennes sambo varit allmänt oduglig och ansvarslös, som ursäktar hans dåliga beteende. 
    Kort varsel men han hade inte behövt låna ut någon bil till att börja med. De har fått mycket mer från honom än vad de har rätt till eller ens vad många andra får av som förälder...
  • Anonym (Asså)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-14 11:47:06 följande:

Problemet är att ts är sjukt otacksam, de har "lånat" bilen i flera år, inte ett par år eller några år, FLERA år, de har knappt någon relation med svärfar som bor något kvarter bort och kan inte ens ringa och gratta på högtider. Nu vill han sälja bilen som dom knappt ens använder och bara står, då blir ts helt galen och tjurar om att bilen inte går igenom besiktningen (varför hon då kör den med barnen i är bortom mitt förstånd) och att de måste städa ur den samtidigt som de har inskolning på förskolan, de varken vill eller kan köpa denna bil eller någon annan då de inte har eller haft några pengar under dessa år
  • Anonym (Apelsin)

Jobbar ni inte eftersom ni har så dåligt med pengar?

• Anonym (jury)

Konstig tråd med alla moraliserande besserwissers som hämningslöst utbreder sina moralkakor, perfida spekulationer och otrevliga invektiv mot TS. 

Vi vet ingenting om anledningen till TS och sambons ekonomiska bekymmer, men i deras värld verkar det tydligen uteslutet att någon skulle kunna hamna i ekonomiska svårigheter av annan anledning än karaktärsbrist och bristande skötsamhet. Det finns ingen inflation, mångdubbling av ränta, skenande huspriser, amorteringskrav etc i deras värld, vi lever tydligen fortfarande med en mentalitet som i ett Spara och Slösa häfte från femtitalet.

Och jag har verkligen svårt att se att ett lån av en 20 år gammal bil till en pressad sons familj skulle motivera en så stor tacksamhet som här krävs från TS sida, om detta var enda bidraget som pappan gett till den familjen. Jag har svårt att tro att värdet av några års värdeminskning på den bilen överstiger en halv procent av det vi givit som bidrag till våra barns etablering.

• Anonym (jury)
    Anonym (Asså) skrev 2024-09-14 13:50:22 följande:
    de har knappt någon relation med svärfar som bor något kvarter bort och kan inte ens ringa och gratta på högtider. 
    Enligt TS är det pappan som haft ett markant bristande intresse för att besöka sin sons familj och se sina barnbarn, pga han hellre ville spendera tiden med sin nya tjej.

Och Fars dag är alltså ingen högtid, om du nu trodde det, utan ett kommersiellt jippo importerat från USA i början av 1900-talet. Man måste inte ringa någon den dagen, mina barn har aldrig gjort det.
  • Anonym (Asså)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-14 18:57:45 följande:
    Enligt TS är det pappan som haft ett markant bristande intresse för att besöka sin sons familj och se sina barnbarn, pga han hellre ville spendera tiden med sin nya tjej.

Och Fars dag är alltså ingen högtid, om du nu trodde det, utan ett kommersiellt jippo importerat från USA i början av 1900-talet. Man måste inte ringa någon den dagen, mina barn har aldrig gjort det.
    Men lägg av, en relation går åt båda hållen, de bryr sig iså fall lika lite som svärfar, de behöver väl inte ringa eller ha någon kontakt öht men då är det väl inte så konstigt att han vill ha tillbaka bilen SOM DE KNAPPT ANVÄNDER

Och nej jag tror såklart inte att fars dag är en högtid men normala människor brukar gratta sina föräldrar på mors och fars dag, de ringer säkert inte på födelsedagen heller, om ts beter sig i verkliga livet som hon verkar i tråden så hade inte jag heller velat umgås
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan