• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • Xenia
    Egon den stora skrev 2024-09-12 13:50:31 följande:
    "Min svärdotter hatar mig men kräver ändå ekonomisk hjälp och sonen är inte bättre han.  Har tröttnat nu"

Typ. 
    Ja, men vi får ju aldrig höra den andra sidan, vi har bara TS uppgifter att utgå ifrån. Här är det en dysfunktionella familj, det är tydligt. De borde prata med en familjeterapi. Går det att förbättra relationen, eller ska vi bara bryta?
  • Anonym (Volvo)

Snåljåp??!!
    Nä men ni är, ni kunde ha sparat pengar under dessa år och köpt en egen bil. 

Jag/vi har 3 barn 1 bil.
    Vi har barnstolar i den.... 
    Farfar lånar den när han hämtar barnbarnen för han har ingen bil med stolar i. 

Spara pengar köp egen bil eller var utan bil

• Anonym
    Xenia skrev 2024-09-12 19:29:58 följande:
    Men om bilen är över 20 år gammal, svärfar redan har en nyare bil och dessutom har bättre ekonomi än sonen och sonens sambo, då tycker jag också det är självklart att de ser den som en gåva. Juridiskt har svärfar all rätt att ta tillbaka bilen närsomhelst. Men moraliskt tycker jag det är uselt.

Om detta lån var svärfars enda stöd till son och barnbarn, så tycker jag också att det är snålt. Så hade aldrig min far gjort mot mig, och så hade aldrig vi gjort mot vår dotter.
    Spelar ingen roll hur gammal bilen är.
    Min bil är 15 år och har gått knappt 5000 mil, den är nog bättre än en tio år nyare med 30 000 mil på nacken.

Varför skulle de se något de uttryckligen lånar som en gåva?
    Hade det varit en gåva så hade de rimligtvis skrivit över bilen på ts sambo.
    Hur självklart är det att någon annans egensom är skänkt om ingen sagt det och gjort ett ägarbyte?
    På riktigt?

Farfar har dålig kontakt med sonen med familj, är du säker på att hela "skulden" ligger på farfar?
    Är alla far- och morföräldrar skyldiga att fotsätta att hålla sin vuxna barn under armarna? Om ja, hur länge?

Ts och hennes sambo har skaffat två ungar på en kort tid och kört ekonomin i botten och du tycker att farfar ska ge bort sin bil... ok. 
    Du är ju fri att ge bort vad du vill till vilka slarvers du vill.
    Men hacka inte på dem som inte är beredda att göra det.

Gåva?
    Jo tjena.
  • Anonym (jury)

Har svårt att se att TS historia alls handlar om ekonomi. Den handlar om en välställd far som utan diskussion per SMS kräver en gammal bil tillbaka inom 3 dagar av en son, som med viss rimlighet kunde ha betraktat bilen som en gåva. Att föräldrar ger stöd till sina barn är ju rätt så vanligt och detta tillfälle verkar värdet av gåvan vara tämligen anspråkslöst.

Gör man något sånt rätt så förnedrande mot son och svärdotter kan man inte förvänta sig att bli populär. 

• Anonym (Bilen är inte min)
    Xenia skrev 2024-09-12 19:29:58 följande:
    Men om bilen är över 20 år gammal, svärfar redan har en nyare bil och dessutom har bättre ekonomi än sonen och sonens sambo, då tycker jag också det är självklart att de ser den som en gåva. Juridiskt har svärfar all rätt att ta tillbaka bilen närsomhelst. Men moraliskt tycker jag det är uselt.

Om detta lån var svärfars enda stöd till son och barnbarn, så tycker jag också att det är snålt. Så hade aldrig min far gjort mot mig, och så hade aldrig vi gjort mot vår dotter.
    Som jag skrev, jag har bara läst Ts-inlägget. Att svärfar redan har en ny fin bil har inte med saken att göra i min värld. Ett lån är ett lån. Jag tror att det ligger något bakom detta beslutet, som TS kanske glömt att skriva eller inte vill skriva. Men eftersom du tycker han är en snåljåp som låtit sin son och svärdotter slita på hans bil i flera år, utan att dessa två fixat en egen bil, vad kallar du detta paret då? Eller du kanske tycker att det är ok att låna saker på livstid? Jag undrar vad TS och hennes man gör när bilen går i sönder och när det inte är värt att laga den. Ska paret då be om att svärfar lånar ut sin andra bil? Jaja?Du får tycka vad du vill, precis som jag får tycka som jag vill. Jag tycker bara att TS och hennes man har snyltat för länge och jag tror att det ligger något annat bakom.
  • Anonym (jury)

Om sambon genom åren har hjälpt sin far med aktieaffärer och denne är välställd, så överstiger nog värdet av denna hjälp vida värdet av en 24 år gammal bil. Tycker att sambon skall ta konsulentarvode för sån rådgivning, eller säga att han annars får gå till banken och betala vad det kostar. Så har sambon visat att han också är osentimental och kan räkna kronor och ören med sin familj, och att man inte får något gratis här i livet.

• Xenia
    Anonym skrev 2024-09-12 19:58:16 följande:
    Spelar ingen roll hur gammal bilen är.
    Min bil är 15 år och har gått knappt 5000 mil, den är nog bättre än en tio år nyare med 30 000 mil på nacken.

Varför skulle de se något de uttryckligen lånar som en gåva?
    Hade det varit en gåva så hade de rimligtvis skrivit över bilen på ts sambo.
    Hur självklart är det att någon annans egensom är skänkt om ingen sagt det och gjort ett ägarbyte?
    På riktigt?

Farfar har dålig kontakt med sonen med familj, är du säker på att hela "skulden" ligger på farfar?
    Är alla far- och morföräldrar skyldiga att fotsätta att hålla sin vuxna barn under armarna? Om ja, hur länge?

Ts och hennes sambo har skaffat två ungar på en kort tid och kört ekonomin i botten och du tycker att farfar ska ge bort sin bil... ok. 
    Du är ju fri att ge bort vad du vill till vilka slarvers du vill.
    Men hacka inte på dem som inte är beredda att göra det.

Gåva?
    Jo tjena.
    Ja, om man får låna en gammal bil i flera år av en nära släkting, är det rimligt att räkna det som en gåva.

Men det vimla avmissunnsamma och inte särskilt släktkalas här på Familjeliv...1
  • Anonym (Verkligheten)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-12 22:04:06 följande:

Om sambon genom åren har hjälpt sin far med aktieaffärer och denne är välställd, så överstiger nog värdet av denna hjälp vida värdet av en 24 år gammal bil. Tycker att sambon skall ta konsulentarvode för sån rådgivning, eller säga att han annars får gå till banken och betala vad det kostar. Så har sambon visat att han också är osentimental och kan räkna kronor och ören med sin familj, och att man inte får något gratis här i livet.

Om TS sambo är så duktig på aktieaffärer så borde sambon använda det till att förbättra sin och TS ekonomi så de har råd att köpa en bil. 
  • Anonym (jury)
    Anonym (Verkligheten) skrev 2024-09-12 22:14:27 följande:
    Om TS sambo är så duktig på aktieaffärer så borde sambon använda det till att förbättra sin och TS ekonomi så de har råd att köpa en bil. 
    Det är ju det jag föreslår iom. att han inte längre skall arbeta gratis med investeringsrådgivning för sin far. Ett arvode på 1.5k/h eller en procentdel av det investerade kapitalet är mina förslag så blir det snabbt intjänat till en lite bättre bil än den gamla.
  • Anonym (Verkligheten)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-12 22:34:04 följande:
    Det är ju det jag föreslår iom. att han inte längre skall arbeta gratis med investeringsrådgivning för sin far. Ett arvode på 1.5k/h eller en procentdel av det investerade kapitalet är mina förslag så blir det snabbt intjänat till en lite bättre bil än den gamla.

Bättre avkastning om han använder sin aktie kunskap till att skapa sitt eget aktiekapital men det verkar han ju inte ha klarat av så undrar hur bra sambon egentligen är på akiter.

Han fick ju låna bilen gratis så inget konstigt att han då gav sin pappa gratis aktie råd. 

Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan