Inlägg från: Anonym (Verkligheten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Verkligheten)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 22:16:47 följande:

Gud är HELT chocksd att så många tycker det är okej. 
    Skulle aldrig göra så mot mina barn eller barnbarn om jag sitter på en villa, en fet bil och har en hög inkomst medans mitt barn/barnbarn kämpar på med småbarn, hög ränta, föräldraledighet etc. Nej aldrig. Oavsett. Spelar ingen roll om mina barn blir vuxna en dag. Man ställer som familj upp för varandra. Lika mycket rätt Tycker jag det är när han blir för gsmmal att vi kommer med lagade matlådor, hjälper till etc. 

Nej det här är för mig så jäkla dåligt. Bilen har inget värde längre. Det är en principsak. Han både skiter i sina barnbarn och tar nu även ifrån dom bilen. Trots att han vet att min sambo är upp över öronen pressad som det är över situationen som råder. För mig är det elakt och snålt säg vad ni vill. 

Att dessutom be min sambo städa ur bilen och ta ut alla saker på bara några dagars varsel när vi håller på att skola in vår yngsta hela dagarna nej det är så jäkla fel.

Välkommen till verkligheten, din Törnrosasömn är över.
    Kan du inte fråga din svärfar om han kan köpa en ny bil som ni sedan kan få låna på obestämd tid?

• Anonym (Verkligheten)
    Hermis123 skrev 2024-09-11 23:18:54 följande:

Ni kan inte tvinga hans papp att bry sig om er eller hjälpa er.  Men ni och eran barn kommer aldrig ha en skyldighet mot honom i framtiden heller.
    om han inte har någon att fira jul med, eller när han blir gammal och bor på ett äldre boende som ni inte ens besöker.
    livet är en cykel och du får vad du har gett. I min värld ställer man upp för sin familj om man kan, och familjen ställer upp för en när man själv behöver det. 
    Föräldrar ska hjälpa sina barn om dom kan och barn ska hjälpa sina föräldrar om dom kan.
    Jag är ganska ung och varken någon som har det gått ställt, men när min familj har haft det svårt med pengar eller något har jag alltid hjälpt till, både föräldrar och syskon. Jag har aldrig bett att få något tillbaka, en dag om Jag behöver hjälper dom mig också.  Så vill jag leva, men alla vill inte leva som mig heller.  Du måste acceptera att han inte vill ställa upp för eran familj med varken hjälp eller engagemang, men kommer aldrig behöva ställa upp för honom heller när han är
    gammal och ensam och ingen är sugen på att besöka honom på det äldreboende han bor på, eller om han kanske opereras på sjukhus och dina barn inte vill besöka. 

Att låna ut en bil gratis i flera år är allså att inte ställa upp med hjälp?
  • Anonym (Verkligheten)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-12 22:04:06 följande:

Om sambon genom åren har hjälpt sin far med aktieaffärer och denne är välställd, så överstiger nog värdet av denna hjälp vida värdet av en 24 år gammal bil. Tycker att sambon skall ta konsulentarvode för sån rådgivning, eller säga att han annars får gå till banken och betala vad det kostar. Så har sambon visat att han också är osentimental och kan räkna kronor och ören med sin familj, och att man inte får något gratis här i livet.

Om TS sambo är så duktig på aktieaffärer så borde sambon använda det till att förbättra sin och TS ekonomi så de har råd att köpa en bil. 
  • Anonym (Verkligheten)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-12 22:34:04 följande:
    Det är ju det jag föreslår iom. att han inte längre skall arbeta gratis med investeringsrådgivning för sin far. Ett arvode på 1.5k/h eller en procentdel av det investerade kapitalet är mina förslag så blir det snabbt intjänat till en lite bättre bil än den gamla.

Bättre avkastning om han använder sin aktie kunskap till att skapa sitt eget aktiekapital men det verkar han ju inte ha klarat av så undrar hur bra sambon egentligen är på akiter.

Han fick ju låna bilen gratis så inget konstigt att han då gav sin pappa gratis aktie råd. 

• Anonym (Verkligheten)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-13 19:23:58 följande:

TS behöver nog inte ta alla negativa svar i denna tråd så tungt. Trådar i FL är inga opinionsundersökningar. Vissa människotyper är kraftigt överrepresenterade i detta forum, kverulanter, rättshaverister och moraliserande besserwissrar t.ex. Dessa har tydligen i stor utsträckning lockats ut ur deras hålår för att ge sina bidrag till denna tråds problemställning.

Om man går utanför denna smala grupp och ser mer på normala människor tror jag dom flesta tycker det är fullständigt naturligt att föräldrar stödjer deras barn efter förmåga och behov speciellt under utbildningstiden och småbarnsåren. Att ett 'lån' av en gammal reservbil från en välställd far till pressad son skulle vara något annat än en permanent bidrag till den familjen tills den bilen skrotas vore konstigt. Så konstigt att det i det minsta borde aviseras i god tid och förklaras bättre än genom en kortfattad SMS tre dagar innan bilen skall levereras tillbaka.

Relationer till svärdöttrar och svärsöner är alltid känsliga, och där har gubben genom sitt buffliga beteende verkligen skaffat sig en helt onödig konflikt, speciellt som han tydligen inte bidrar med något annat positivt för den familjen.

Normala människor inser att ett lån är ett lån och inte en gåva. 
  • Anonym (Verkligheten)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-13 20:14:16 följande:
    Normala människor förstår att om ett lån är ett lån eller en gåva beror helt på kontexten och den relation man har till den som lånar.  Är det ett nära familjemedlem och objektet något som inte har större värde för mig, så är lån oftast en förskönande omskrivning för gåva. 

Om min bror lånar en bok jag läst eller om min dotter lånar en borrmaskin när jag redan har två andra, betyder inte att jag förväntar att få dessa saker tillbaka.

Men om en granne lånar min gräsklippare förväntar jag naturligtvis att få den tillbaka.

Nu kan ju knappast en bil jämföras med en bok eller en borrmaskin då en bil har en rejält högre anskaffnings värde och även ett högre värde efter ett antal år och det är ägaren av föremålet som bestämmer hur man ska se på värdet, i TS fall så är det svärfadern som anser att bilen har ett tillräckligt värde för att få tillbaka den och att den inte ska anses som en gåva. 

• Anonym (Verkligheten)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 19:04:22 följande:
    Jag ger bara en värdering 10-20k/år av hur mycket som är det normala omkring hur mycket man stödjer sina vuxna barn under studietiden och etableringstiden med småbarn i den verklighet (akademikermedelklass i storstad) som jag lever i. Det är alltså inte ett belopp som sätts in på ett konto varje månad utan mer gåvor, diverse abonnemang och swishande till att subventionera den ena och det andra. Med tanke på att sonens problem åtminstone delvis beror på ränteuppgång och annat som drabbat många, tycker jag att han borde ligga på detta nivå för att det skulle betraktas som generöst.
    Tycker du inte man bör ha lärt sig stå på egna ben den dagen man väljer att skaffa barn?
    Jo men det kan vara svårt att etablera sig på bostadsmarknaden i en storstad utan att ta risker och utan att det blir kärvt dom första åren. Svårt att agera exemplariskt som en hundraprocent Spara när hela systemet bygger på att man måste agera Slösa om man alls vill in på bostadsmarknaden.Ren hypotetisk fråga, men mina barn skulle inte kalla mig något om jag slutar med mitt swishande och subventionerande. Också irrelevant i sammanhanget eftersom TS inte kallat pappan för något, hon har bara skrivit snåljåp i en tråd på FL vilket jag så håller med om. Gubben tar nog heller inte tillbaka bilen för att han plötsligt inte har råd utan för att han av någon anledning vill markera sitt missnöje med sonens familj.

Det du beskriver innebär att barnen inte blir oberoende, istället för att lära sig att ta ansvar för sin livssituation. 

Du är en oansvarig förälder som gör dina barn en rejält otjänst. 

• Anonym (Verkligheten)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-15 20:38:45 följande:
    Vi har full koll. Han skickar bilder på sin nyrenoverada villa och nya utekök. Han glider runt i tesla och har fått dubbla löner i många månader. Han har sagt att han ej tar tillbaka bilen för pengarnas skull men han har varit snål från start och det första intrycket jag fick från honom var när han bad min sambo swisha honom för att min sambo som då bodde hemma (detta var längesedan) hade en kompis som råkade ha sönder en gammal bordslampa från IKEA hos honom och det skulle min sambo stå för. Detta var samtidigt han låg plus flera hundra tusen pga råd från min sambo på börsen. Det har han aldrig sagt tack för.
    Varför kan inte din sambo använda sin börskunskap för att se till att ni har en bra ekonomi?
  • Anonym (Verkligheten)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 22:49:29 följande:
    Inga problem. Det klarar inflationen och kommande prisstigningar på bostadsmarknaden av för henne. Om tjugo år har hon sitt på det torra, i varje fall om hon kan undvika skilsmässa. Det är så systemet fungerar, hårt i början lätt i slutet. 

Men folk här har tydligen ett omättligt behov av att komma med pikar med omkring TS skötsamhet.

Om man anser att en eventuell prisstegring på sin bostad ska rädda sin ekonomi då tar man inte mycket ansvar för sin ekonomi. 
    Att ta ansvar för sin ekonomi är att se till ha en balans mellan inkomster och utgifter inkluderat sparande, inte att hoppas på vad som eventuellt kommer att ske i framtiden eller att någon närstående ska skyffla in pengar när man spenderar mer än man har råd till. 

• Anonym (Verkligheten)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-16 00:03:24 följande:
    Dina och andras moraliserande ansvarighetsförmaningar till TS är egentligen bara dumma och tillhör en annan tid. 

Hon har gjort allt riktigt men hade bara otur omkring timing pga räntestigningar. Men det var en risk som hon var tvungen att ta.

Men annars, man skall inte vänta med att få barn 'tills man sparat upp', man skall få flera barn tät på varandra så att man kan fokusera på karriär efter småbarnsår, man skall köpa så stort och med så bra läge man kan i en storstadsregion eftersom det är oslagbart som investering på lång sikt, man skall inte försöka spara upp till bostad innan man köper eftersom prisstegringarna alltid kommer att överstiga det man kan spara upp.

Det finns inget 'eventuellt' omkring prisstegring i en storstadsregion om man har årtionden som perspektiv. Men ni lever tydligen kvar i femtitalet där man blev rik genom att vara sparsam och sätta in sin lön i banken.

Din uppfattning visar varför så många i dagens samhälle har ekonomiska svårigheter med lån och andra ekonomiska åtagande de inte klarar av att hantera. 
    Att ha balans på inkomster och utgifter är inget gammaldags utan det mest grundläggande för att ha en sund ekonomi som familj eller ensamstående. 
    Visst kan man ta lån men måste då vara medveten om att om ens ekonomi förändras så kan man också bli tvungen till förändring små som stora för att hantera det inklusive att skaffa billigare boende eller få nytt bättre betalt arbete på annan ort som kräver flytt.
    Hur som helst, det finns inga gratis luncher. 

Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan