• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • Anonym (Curlinggenerationen)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 22:16:47 följande:

Gud är HELT chocksd att så många tycker det är okej. 
    Skulle aldrig göra så mot mina barn eller barnbarn om jag sitter på en villa, en fet bil och har en hög inkomst medans mitt barn/barnbarn kämpar på med småbarn, hög ränta, föräldraledighet etc. Nej aldrig. Oavsett. Spelar ingen roll om mina barn blir vuxna en dag. Man ställer som familj upp för varandra. Lika mycket rätt Tycker jag det är när han blir för gsmmal att vi kommer med lagade matlådor, hjälper till etc. 

Nej det här är för mig så jäkla dåligt. Bilen har inget värde längre. Det är en principsak. Han både skiter i sina barnbarn och tar nu även ifrån dom bilen. Trots att han vet att min sambo är upp över öronen pressad som det är över situationen som råder. För mig är det elakt och snålt säg vad ni vill. 

Att dessutom be min sambo städa ur bilen och ta ut alla saker på bara några dagars varsel när vi håller på att skola in vår yngsta hela dagarna nej det är så jäkla fel.

Så tacken för att ni fått låna en bil gratis i 2 år är att du redan nu indirekt börjar hota om att inte hjälpa honom när han blir äldre? 
  • Anonym (Göran.)

Lite märkligt att han vill ha tillbaka bilen eftersom den är så gammal och när ni fortfarande behöver den. 

jag vet hur det är att inte ha en trygg ekonomi. Småbarnsåren är jobbiga särskilt om man bor i hus..

• mammatill6
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 21:04:56 följande:
    Lånat gratis? Vi har betalat 3000 i försäkring varje år. Den här bilen var skruttig redan innan vi har endast använt den då och då eftersom vi bor i stan och oftast cyklar men ibland har den behövts Vid storhandling eller nån resa men oftast inte mer än så. Den är från 2000. 
    Att betala försäkring på en bil är ju helt normalt. Ni har ju inte betalat någon hyra för det? Och om den inte används mer än så så klarar ni ju er utan bil. Storhandla på nätet.
  • Hermis123
    Anonym (Verkligheten) skrev 2024-09-11 23:25:35 följande:
    Att låna ut en bil gratis i flera år är allså att inte ställa upp med hjälp?
    Jo, men att kräva tillbaka den med bara några dagars varsel, besiktning när ditt barn är pressad och barnbarn under inskolning är oschysst!  Tycker ändå som förälder att man ger 1-2 månaders Förvaring så att ditt barn hinner skaffa nytt.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 21:04:56 följande:
    Lånat gratis? Vi har betalat 3000 i försäkring varje år. Den här bilen var skruttig redan innan vi har endast använt den då och då eftersom vi bor i stan och oftast cyklar men ibland har den behövts Vid storhandling eller nån resa men oftast inte mer än så. Den är från 2000. 
    Det var en billig försäkring det, var glad för att den inte har kostat er mer.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 22:16:47 följande:

Att dessutom be min sambo städa ur bilen och ta ut alla saker på bara några dagars varsel när vi håller på att skola in vår yngsta hela dagarna nej det är så jäkla fel.

Städa ur och ta ut saker ur en bil ni har fått låna i flera år med några dagars varsel? Skola in er yngsta?

Hur mkt skräp och saker kan man få plats med i en bil egentligen? Skola in, jag gjorde allt som rörde barnen själv, jobbade fulltid och har även alltid betalat mina egna bilar. Kostnaden för dom har inte "direkt" varit 3000kr/år + bensin :D

Jo, chockad är faktiskt helt rätt ord för min reaktion.
  • Anonym (Skurt)

Han har ju varit enormt snäll som låtit er låna bilen väldigt länge. Att ni betalar kostnaderna som försäkring, bensin mm är väl självklart? Det är också självklart att man städar ur bilen man har lånat.
    Att det är kort varsel är väl sin sak, men om ni ändå inte använder bilen så ofta så kvittar det ju. Har ni ens frågat om varför han vill ha tillbaka den? Han kanske helt enkelt behöver pengarna och sälja den, bara för han hade det bra innan betyder ju inte att det alltid är så.

att städa ur en bil tar en eller två timmar max och är väl inget att gnälla över när ni fått låna den så länge?

nä, du låter rätt otacksam och bortskämd med ditt gnäll om detta faktiskt.

• mammatill6
    Hermis123 skrev 2024-09-12 07:42:50 följande:
    Jo, men att kräva tillbaka den med bara några dagars varsel, besiktning när ditt barn är pressad och barnbarn under inskolning är oschysst!  Tycker ändå som förälder att man ger 1-2 månaders Förvaring så att ditt barn hinner skaffa nytt.
    Fast nu skrev ju faktiskt ts att bilen knappt används. De använder den till att storhandla och nån resa någongång ibland men annars står den. Så då är det ju ingen större katastrof. 
  • Lönnsirap

Spontant tycker jag det låter som att farfar av någon anledning tröttnat på er, och nu vill städa upp lite i sitt liv.

Det handlar nog inte om pengarna, utan om andra saker runtomkring, såsom att ni faktiskt inte umgås.... Att det gått nästan ett år sedan fars dag och att det även finns andra tillgångar som farfar har.

Vad har ni själva gjort för en god relation? Annat än att låna en bil i några år?

• Anonym (Nina)

Men ts du skriver att:

1. ni använder knappt bilen. Då kan den ju inte vara särskilt smutsig? Bara att plocka ur bilbarnstolarna.

2. att den inte kommer gå igenom besiktningen. Då bör ni ju inte ens köra den!

3. att den kan braka ihop när som helst. Så ÄVEN om svärfar inte ville ha tillbaka den, skulle ni ju kunna stå utan bil från ena dagen till den andra, om bilen är så nära att gå sönder och bli okörbar.

Så varför är det här en sådan katastrof? Jag förstår inte med tanke på det ovan. En bil som sällan används och som egentligen inte är i skick att köra och kommer gå sönder när som helst - hur hade ni planerat för bil när denna går sönder?

Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan