• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • Mandel
    Anonym (jury) skrev 2024-09-11 22:28:49 följande:
    Håller helt med, speciellt omkring tidsaspekten med det korta varslet som är direkt elakt. En 24 år gammal bil har ju närmast bara skrotvärde, hur i all världen kan det vara så kritiskt för honom att strax inkassera en summa på under 10K, när han badar i pengar.

Men den riktiga curlinggenerationen är ju också folk från hans årgång som bara haft medvind hela livet.
    Det kan ju vara andra saker som ligger bakom det hastiga beslutet.
    Det kan ha diskuterats tidigare, men de inte lämnat ifrån sig den frivilligt. Andra orsaker som nu fick bägaren att rinna över.

Med tanke på ts attityd så verkar hon inte så supercharmig så frågan är vad som det mer gnälls och klagas över. Har svärfar fått nog?
    Måste finnas en anledning till att farfar inte vill umgås med sina barnbarn.
    Och varför är er ekonomi så eländig om mannen är aktieproffs?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Em)

Vänder man på det så har det ju varit väldigt snällt att förse er med bil i flera år.

Känns som att en bit av historien saknas. Varför han väljer att ta tillbaka bilen nu. Har han åsikter om er ekonomi? Behöver han pengarna? Ska han låna ut bilen till någon annan? Har ni någon konflikt? 

Ni verkar ju inte använd bilen till vardags så det dör med varsel köper jag inte riktigt, även om det såklart blir besvärligare för er att t ex storhandla.

• Cathariiina
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 20:53:16 följande:
    Ja. Jag tycker det är överjävligt att säga i princip ?om en vecka ska jag ha tillbaka bilen? när han vet att vi har en ekonomiskt svårare situation än någonsin, två småbarn, fullt upp med inskolningar och står inför kallare väder. Då ger man bättre framförhållning i så fall. Men tycker det oavsett är jäkligt oschysst när han badar i pengar och säger att han inte för det för pengarnas skull, nej av vilken anledning gör man så då? 
    Kanske hans nya kvinna behöver bilen. Det kan man ju ha åsikter om, men det är ändå hans bil - hans val.

Det är sådant här som gör att man drar sig för att låna ut saker till folk, för de ser det som en gåva ändå, och blir arga när man vill ha tillbaka saken.

Varför kan ni inte åka kollektivt som annat folk? Vi hade ingen bil när barnen var små, gick utmärkt. Man får mycket "gratis" motion också, och slipper gå på gym! (Ja jag fattar också att det inte finns tillräcklig kollektivtrafik överallt, men ofta gnäller folk att de måste ha bil även där det finns utmärkt kollektivtrafik.)
  • Xenia
    Anonym (J) skrev 2024-09-13 07:07:20 följande:
    Så förälderns generositet att i flera år låna ut en bil bemöts inte bara med otacksamhet och glåpord om snålhet, tillbakalämnade av en bil i sämre skick utan dessutom tycker du det är rimligt att de, utan diskussion, förutsätter att de FÅTT bilen och låter bli att lämna tillbaka den?
    Var har jag skrivit att de inte  ska lämna tillbaka bilen ? Det måste de förstås göra. Jag ifrågasätter bara farfars motiv.

Vadå "i sämre skick" ? Bilen är över 20år gammal och sonen och sambon har använt den i  några år. 
  • Anonym (XX&)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-13 10:23:43 följande:

Vänder man på det så har det ju varit väldigt snällt att förse er med bil i flera år.

Känns som att en bit av historien saknas. Varför han väljer att ta tillbaka bilen nu. Har han åsikter om er ekonomi? Behöver han pengarna? Ska han låna ut bilen till någon annan? Har ni någon konflikt? 

Ni verkar ju inte använd bilen till vardags så det dör med varsel köper jag inte riktigt, även om det såklart blir besvärligare för er att t ex storhandla.

Den skulle tydligen säljas om jag inte läste fel. 
  • Xenia
    Anonym (J) skrev 2024-09-13 07:07:20 följande:
    Så förälderns generositet att i flera år låna ut en bil bemöts inte bara med otacksamhet och glåpord om snålhet, tillbakalämnade av en bil i sämre skick utan dessutom tycker du det är rimligt att de, utan diskussion, förutsätter att de FÅTT bilen och låter bli att lämna tillbaka den?
    Glåporden avreagera TS troligen bara anonymt här, inte direkt till svärfar.
  • Anonym (J)
    Xenia skrev 2024-09-13 13:01:18 följande:
    Var har jag skrivit att de inte  ska lämna tillbaka bilen ? Det måste de förstås göra. Jag ifrågasätter bara farfars motiv.

Vadå "i sämre skick" ? Bilen är över 20år gammal och sonen och sambon har använt den i  några år. 
    Du skrev att det var rimligt/troligt att de sett bilen som en gåva.

Sämre skick: de har besiktigat bilen under tiden de använt den. Nu vill de inte köpa loss den med resonemanget att det är orimligt när den inte kommer gå igenom besiktningen. 

Personligen brukar jag vara noggrann med att lämna tillbaka saker jag lånat. 
  • Anonym (jury)

Om han nu bestämt sig för att han absolut vill sälja bilen varför frågar han så inte sonen om han vill köpa den? Om han tycker det är naturligt att ta tillbaka bilen för att sälja den, varför är det så inte lika naturligt att först fråga sonen om han vill köpa? Varför vill han absolut ha besväret och kostnaden med att sälja den till tredje part, när han lika gärna kan få dom få tusenlappar det är frågan om från sonen om denne vill köpa..

Detta och den SMS med 3 dagars varsel visar ju att han vill bara jävlas maximalt med sonen för att statuera någon slags exempel och egentligen skiter helt i den bilen.

• Anonym (Curlinggenerationen)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-13 14:34:11 följande:

Om han nu bestämt sig för att han absolut vill sälja bilen varför frågar han så inte sonen om han vill köpa den? Om han tycker det är naturligt att ta tillbaka bilen för att sälja den, varför är det så inte lika naturligt att först fråga sonen om han vill köpa? Varför vill han absolut ha besväret och kostnaden med att sälja den till tredje part, när han lika gärna kan få dom få tusenlappar det är frågan om från sonen om denne vill köpa..

Detta och den SMS med 3 dagars varsel visar ju att han vill bara jävlas maximalt med sonen för att statuera någon slags exempel och egentligen skiter helt i den bilen.

Nu har ju vi bara hört ena sidan. Måhända har denna farbror en helt annan version av hur detta ärende skötts?

Hursomhelst har dom fått låna bilen i flera år vilket är snällt av honom.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-13 14:34:11 följande:

Ts skriver ju att de inte ens vill köpa den eftersom den inte kommer gå igenom besiktningen och kan gå sönder när som helst.
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan