• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • Anonym (Nina)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-20 15:14:59 följande:
    Måste du vara oförskämd när du argumenterar?

Om man med oansvarig menar att man inte har fast jobb, villa, volvo och vovve när man är tretti, så var jag och min precis lika oansvariga som dom när vi var i deras ålder. Dom får väl själva bestämma om dom vill ha villa och volvo, eller hellre bo andrahand och cykla omkring. Om jag har en god ekonomi är det mer bostadsmarknaden jag som så många andra har att tacka för det, snarare än min egen skötsamhet.

Jag ger dom heller inte tusentals kronor i kontanter varje månad, utan säger bara att summan av alla gåvor, prylar och annat jag bjuder på mens dom studerat eller etablerat sig, nog kommer upp i 10-20k per år. Tror inte detta är minsta ovanligt, räkna efter värdet av vad alla julklappar, nya & gamla prylar, nöjesgrejer och allt annat som föräldrar ger en nyetablerad barnfamilj kostar per år.  

Men hur som helst är min och mina barns situation inte så relevant för diskussionen omkring TS situation, eftersom hon redan har uppfört sog ansvarigt enligt din definition. 
    Vad är oförskämt? Dina barn ÄR ju curlade när de får hjälp med försörjning vid 30 för att de valt jobb som de inte kan försörja sig på.
    Och är det oförskämt att skriva att du är skötsam som lyckas ha en sådan inkomst att du dessutom försörjer dina vuxna barn?

Det handlar inte om att behöva ha villa och volvo utan snarare vara ansvarig nog att rätta utgifterna efter inkomsten. Gör man det tar man ansvar. 
  • Anonym (H)

Som din sambo säger, det är ju hans bil... Du kan tycka vad du vill om detta, men ett lån är ett lån. Du kanske har någon släkting/familjemedlem som kan skänka er en bil om ni inte kan köpa en själva? 

• Meddelande borttaget
  • EnAnonumius
    Anonym (jury) skrev 2024-09-20 15:14:59 följande:
    Måste du vara oförskämd när du argumenterar?
    Du (Nina)'s kommentar  är knappast oförskämt..

DU har ju varit otroligt oförskämd i många dina kommentarer där du sitter och även hittar på eget innehåll i det folk skriver i sina kommentarer.

Så du är knappast rätt person att peka finger.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Nina) skrev 2024-09-20 15:22:33 följande:
    Vad är oförskämt? Dina barn ÄR ju curlade när de får hjälp med försörjning vid 30 för att de valt jobb som de inte kan försörja sig på.
    Och är det oförskämt att skriva att du är skötsam som lyckas ha en sådan inkomst att du dessutom försörjer dina vuxna barn?

Det handlar inte om att behöva ha villa och volvo utan snarare vara ansvarig nog att rätta utgifterna efter inkomsten. Gör man det tar man ansvar. 
    Fanns inget oförskämt med din kommentar.

Och dagens moderna ekonomer som sysslar med privatekonomi, säger likadant, man skall anpassa sina utgifter efter vad man har för inkomster.

Fast det finns ju vissa i denna tråden som anser att det är en förlegad gammalmodig utdaterad sätt att tänka ekonomi på.🙄
  • nihka
    Anonym (jury) skrev 2024-09-20 09:21:02 följande:
    Nej, inte om han haft bostadskarriär i lång tid, köpt i rätt tid och dragit nytta av alla fördelar som bostadsägarna i hans generation har blivit curlade med, så borde hans skuld vara rätt så hanterbar. Det är nog mera TS/sambo som är högt skuldsatta och pressade av räntestigningar.

Det är ju inte hans fel att han haft tur, och sonen otur, och det berättigar inte sonen till någon kompensation, men jag tycker ändå att denna kontext omkring hur den historiska utvecklingen på bostadsmarknaden har varit för olika generationer, hänger samman med hur man skall bedömma situationen. Men många i tråden vill hellre se det från ett perspektiv där en skötsam äldre generation ställs mot en oansvarig, curlad yngre generation, utan att egentligen veta något om hur väl pappan och TS passar in i dessa stereotyper...
    Och hur det ligger till för farfar har du ingen aning om. Inte heller vet du hur hans sambos ekonomi ser ut.

Dessutom vet du inget om TS och graden av ansvarstagande.

TS har inte heller den fullständiga bilden kring farfars ekonomi, men menar att han är välbeställd och kör en "fet bil". Han kanske också har ett "fett" billån. Allt är bara spekulationer.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (jury)

Tycker det är en intressant tråd bland annat för att jag inte själv bor i Sverige sedan lång tid, och inte har så bra koll på hur mentaliteten är.

Jag har alltid vetat att svenskarna ju inte är så hjärtliga familjemänniskor, lätt räknar kronor och ören med varandra. håller mycket på formalia samt att man håller varandra i schack med skötsamhet ideal, men jag trodde ändå att det skulle bli 50-50 mellan dom som tog pappans parti att ett lån är ett lån är ett lån utifrån formalia, och dom som liksom jag tycker att det var fullt rimligt av TS och sambon att se den 'lånet' av gamla bilen som en de-facto gåva från far till son i en pressad situation.

Men ju längre tråden går desto mer måste jag nog inse att jag har haft fel, det står nu 18-1 i likes i pappans favör och bara en annan debattör har velat se situationen från ett annat perspektiv än just detta att ett lån är ett lån är ett lån. Den lutheranska plikt- och skötsamhetsmoralen håller kvar svenskarna i ett järngrepp ser det ut till och familjerelationer spelar ingen större roll i sammanhanget.

Men vi har ju också World Value Survey som bekräftar samma sak att svenskarna är världens mest individualistiska och minst traditionsbundna folk, så egentligen borde jag ju inte vara förvånad.

• Anonym (Curlinggenerationen)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-20 21:03:41 följande:

Tycker det är en intressant tråd bland annat för att jag inte själv bor i Sverige sedan lång tid, och inte har så bra koll på hur mentaliteten är.

Jag har alltid vetat att svenskarna ju inte är så hjärtliga familjemänniskor, lätt räknar kronor och ören med varandra. håller mycket på formalia samt att man håller varandra i schack med skötsamhet ideal, men jag trodde ändå att det skulle bli 50-50 mellan dom som tog pappans parti att ett lån är ett lån är ett lån utifrån formalia, och dom som liksom jag tycker att det var fullt rimligt av TS och sambon att se den 'lånet' av gamla bilen som en de-facto gåva från far till son i en pressad situation.

Men ju längre tråden går desto mer måste jag nog inse att jag har haft fel, det står nu 18-1 i likes i pappans favör och bara en annan debattör har velat se situationen från ett annat perspektiv än just detta att ett lån är ett lån är ett lån. Den lutheranska plikt- och skötsamhetsmoralen håller kvar svenskarna i ett järngrepp ser det ut till och familjerelationer spelar ingen större roll i sammanhanget.

Men vi har ju också World Value Survey som bekräftar samma sak att svenskarna är världens mest individualistiska och minst traditionsbundna folk, så egentligen borde jag ju inte vara förvånad.

Så första steget i att debattera denna fråga är att du vill övertyga. När du inser att du är i minoritet så generaliserar och kritiserar du svenskar överlag?
  • Meddelande borttaget
  • EnAnonumius
    Anonym (jury) skrev 2024-09-20 21:03:41 följande:

Den lutheranska plikt- och skötsamhetsmoralen håller kvar svenskarna i ett järngrepp ser det ut till och familjerelationer spelar ingen större roll i sammanhanget.

Jag förstår att du kan objektivt bevisa detta, med en källa?

Skall tala om för dig att vi svenskar är fan inte så jävla unika med plikt- och skötsamhet som du väljer att svamla om att vi är.

Men vill du fortsätta hävda det objektivt bevis som du skall länka till...

Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan