Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
Ja, jag tycker det är självklart att man hjälper sina barn i en pressad situation. En dag är farfars tid ute och då får iaf sonen ärva (åtminstone sin laglott), hur oansvarig hans far än tycker att han är.
Fast i inlägg #8 så påstår TS att hennes sambo hade hjälpt sin pappa med aktieaffärer så att farfar tjänade massor av pengar.
TS sambo skulle ju kunna göra likadant för sin familj då sambon verkar ju vara duktig på aktier.
Är det inte bättre att han får en del av de pengarna nu när han verkligen behöver dem än att han får dem om 20 år när barnbarnen är stora och sonens ekonomi bättre? Att låna ut en gammal bil gratis i några år tycker jag inte är någon imponerande gåva av en välbeställd man.
Nej klart att bilen inte är en "imponerande gåva", bilen är ju inte ens en gåva..
Bilen är ju bara lånad.
Ett lån är aldrig en gåva och kan inte ses som en gåva heller oavsett hur lång tid man lånar något ( i detta fall en bil), då det är ju ett lån.
Men ni kanske resonerar som så att den som är rik (och alltså skötsam) hellre ska få pengarna än den som är fattig (för han har tydligen inte varit skötsam).
Ingen har sagt i denna tråden att man inte skall hjälpa någon i sin familj.. Utan det många, vad jag har sett, har sagt att det handlar mycket om omständigheter också kring hur det blivit dålkig ekonomi. Det är ju knappast att hugga i sten att det beror enbart på slarv. Du kanske borde fundera på om du inte tolkar in mer än vad som framkommer?
Dessutom så skrev ju TS i inlägg #16 att de använder bilen då och då, då det bor i stan och vanligast cyklar eller går. då vore det ju bättre och mer ekonomiskt om de kollade upp om de kunde vara med i en bilpol i stället, och så slipper de omkostnader för bilförsäkring, skatt underhållsreparationer. Skulle ju underlätta för dem en hel del ekonomiskt.
Jag anser att barnen och barnbarnen är det käraste man har (förutom sin äkta hälft/sambo). Men så tycker tydligen inte svenskarna, om man ska tro vad många skriver här.
Du läser då konstigt och väldigt selektivt..