Inlägg från: Anonym (Skurt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skurt)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Han har ju varit enormt snäll som låtit er låna bilen väldigt länge. Att ni betalar kostnaderna som försäkring, bensin mm är väl självklart? Det är också självklart att man städar ur bilen man har lånat.
    Att det är kort varsel är väl sin sak, men om ni ändå inte använder bilen så ofta så kvittar det ju. Har ni ens frågat om varför han vill ha tillbaka den? Han kanske helt enkelt behöver pengarna och sälja den, bara för han hade det bra innan betyder ju inte att det alltid är så.

att städa ur en bil tar en eller två timmar max och är väl inget att gnälla över när ni fått låna den så länge?

nä, du låter rätt otacksam och bortskämd med ditt gnäll om detta faktiskt.

• Anonym (Skurt)
    Xenia skrev 2024-09-12 23:58:32 följande:
    Inte i din värld men i andras värld. Om svärfar klarat sig utan bilen i flera år eftersom han redan har en annan modern bil och inte heller har ont om pengar, så finns inget rimligt motiv annat än ovilja el ren snålhet.

Det handlar alltså om familjen, då räknar man inte bara lagen.

TS och hennes sambo har ju tydligen i motsats till svärfar ont om pengar, så då kallas det inte snålhet.  De kanske trodde att svärfar ville hjälpa dem genom att låna ut den urgamla bilen på livstid. Och så dras plötsligt hjälpen bort utan förklaring.

Om jag hjälper mitt vuxna barn så kallar jag det inte "snylt" av henne, det får stå för dig.
    Han kan ju vara i en situation där han behöver pengarna. bara för man har bil och hus och aktier betyder det inte att det ibland kan bli tufft att klara räkningar. Med höga räntor och oförutsedda utgifter och kanske pengar låsta i aktier som går dåligt så kanske han behöver ta av sina andra ägodelar.

om bilen nu är på sluttampen är det ju klokt att sälja den medan den fortfarande rullar. Finns väl en anledning till att han inte skrivit över/gett den på sonen utan bara haft den utlånad.

om nu bilen bara är en sällan bil för familjen så fattar jag inte varför det gnälls så stort om det från ts håll. Nej, gnället kommer från att ta och hennes man är missnöjda med pappan och förväntar sig att han ska hjälpa dom i deras ekonomiska situation mera.

om nu mannen är så bra på aktier så kan de nu ta pengarna de vanligtvis lägger på bilen (bensin o försäkringar mm) de kommande månaderna och investera, så har de nog rätt snart råd med en begagnad bil. pappan har redan varit rätt generös i 2 år och det verkar bara ha möts av gnäll och noll tacksamhet. 
  • Anonym (Skurt)

Att farfar har en "fet" bil, hus och bra jobb betyder inte att han har det bra ekonomiskt. Han kan också ha lån där räntorna stigit och ha det kämpigt med att få det att gå ihop. Även med aktier i portföljen så kan det vara kämpiga månader, kanske skulle han gå back stora summor med att sälja just nu och snabbt behöver få loss några tusenlappar.

Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan