• Anonym

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Curlinggenerationen
    Aldrig tacksamma över vad de får låna
    Bara arga över vad de inte får

• Anonym
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 20:55:09 följande:
    Nej. Bilen kommer ej fungera länge till. Den har gått alldeles för många mil och är över 20 år gammal. Vi kan inte köpa en sån bil som kommer stanna vilken dag som helst och ej kommer gå igenom besiktning. Men vi hade åtminstone behövt den över hösten och vintern.
    Men köra slut på svärfars bil går bra så att det inte finns något värde i den kvar
  • Anonym
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 20:53:16 följande:
    Ja. Jag tycker det är överjävligt att säga i princip ?om en vecka ska jag ha tillbaka bilen? när han vet att vi har en ekonomiskt svårare situation än någonsin, två småbarn, fullt upp med inskolningar och står inför kallare väder. Då ger man bättre framförhållning i så fall. Men tycker det oavsett är jäkligt oschysst när han badar i pengar och säger att han inte för det för pengarnas skull, nej av vilken anledning gör man så då? 
    Svärfar har inte ansvar för att er ekonomi eller vardag ska funka.
  • Anonym

Hur planerar ni att tacka svärfar som så generöst lånat ut sin bil i flera år?

• Anonym

Ts logik:
    Låna ut sin bil i flera år = jävla snåljåp

• Anonym
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 22:16:47 följande:

Gud är HELT chocksd att så många tycker det är okej. 
    Skulle aldrig göra så mot mina barn eller barnbarn om jag sitter på en villa, en fet bil och har en hög inkomst medans mitt barn/barnbarn kämpar på med småbarn, hög ränta, föräldraledighet etc. Nej aldrig. Oavsett. Spelar ingen roll om mina barn blir vuxna en dag. Man ställer som familj upp för varandra. Lika mycket rätt Tycker jag det är när han blir för gsmmal att vi kommer med lagade matlådor, hjälper till etc. 

Nej det här är för mig så jäkla dåligt. Bilen har inget värde längre. Det är en principsak. Han både skiter i sina barnbarn och tar nu även ifrån dom bilen. Trots att han vet att min sambo är upp över öronen pressad som det är över situationen som råder. För mig är det elakt och snålt säg vad ni vill. 

Att dessutom be min sambo städa ur bilen och ta ut alla saker på bara några dagars varsel när vi håller på att skola in vår yngsta hela dagarna nej det är så jäkla fel.

Så fräckt av honom att be er städa hans bil när det är ni som använt den. (Ironi)
  • Meddelande borttaget
  • Anonym
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 20:47:32 följande:
    Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

Ja fy fan så snål han är som låtit er ha sin bil i flera år!

Ligger det inte på er också att ungar och farfar har kontakt?
    Vem är du att bestämma vem farfar umgås med?

Ni har fått låna en bil i flera år och lipar när ägaren vill ha tillbaka sin egendom istället för att visa lite tacksamhet.
    Varför har ni inte under dessa år upprätthållit en kontakt med farfar, är du rädd för farfars tjej eller?

Vad han kör runt i för bil har du inte med att göra. 
    Vilka behov han har vet du ingenting om. Vilken anledning han har att ta tillbaka sin bil har du inte heller med att göra.

Att ha en sån bitter människa som partner till hans son kanske räcker för honom.
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 20:55:09 följande:
    Nej. Bilen kommer ej fungera länge till. Den har gått alldeles för många mil och är över 20 år gammal. Vi kan inte köpa en sån bil som kommer stanna vilken dag som helst och ej kommer gå igenom besiktning. Men vi hade åtminstone behövt den över hösten och vintern.

Men det går bra att ha den så länge den inte är er alltså.
    Men så köp en som duger till er då!
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 21:04:56 följande:
    Lånat gratis? Vi har betalat 3000 i försäkring varje år. Den här bilen var skruttig redan innan vi har endast använt den då och då eftersom vi bor i stan och oftast cyklar men ibland har den behövts Vid storhandling eller nån resa men oftast inte mer än så. Den är från 2000. 

Ok, alltså har ni lånat den gratis.
  • Anonym
    Xenia skrev 2024-09-12 19:29:58 följande:
    Men om bilen är över 20 år gammal, svärfar redan har en nyare bil och dessutom har bättre ekonomi än sonen och sonens sambo, då tycker jag också det är självklart att de ser den som en gåva. Juridiskt har svärfar all rätt att ta tillbaka bilen närsomhelst. Men moraliskt tycker jag det är uselt.

Om detta lån var svärfars enda stöd till son och barnbarn, så tycker jag också att det är snålt. Så hade aldrig min far gjort mot mig, och så hade aldrig vi gjort mot vår dotter.
    Spelar ingen roll hur gammal bilen är.
    Min bil är 15 år och har gått knappt 5000 mil, den är nog bättre än en tio år nyare med 30 000 mil på nacken.

Varför skulle de se något de uttryckligen lånar som en gåva?
    Hade det varit en gåva så hade de rimligtvis skrivit över bilen på ts sambo.
    Hur självklart är det att någon annans egensom är skänkt om ingen sagt det och gjort ett ägarbyte?
    På riktigt?

Farfar har dålig kontakt med sonen med familj, är du säker på att hela "skulden" ligger på farfar?
    Är alla far- och morföräldrar skyldiga att fotsätta att hålla sin vuxna barn under armarna? Om ja, hur länge?

Ts och hennes sambo har skaffat två ungar på en kort tid och kört ekonomin i botten och du tycker att farfar ska ge bort sin bil... ok. 
    Du är ju fri att ge bort vad du vill till vilka slarvers du vill.
    Men hacka inte på dem som inte är beredda att göra det.

Gåva?
    Jo tjena.
  • Anonym
    Anonym (S) skrev 2024-09-13 18:39:37 följande:

Skönt att folk får avreagera sig på en olycklig människa! Snacka om att vara elaka!
    Om folk tycker pappans beteende är okej så är landet bra dysfunktionellt! Vad ska gubben ens med bilen till??? Sälja?? Jaa, han skulle kunna panta burkar och få ihop samma summa som han lär få för den. 
    En normal pappa/farfar hade i alla fall förvarnat. "Ni kan ju börja se er omkring därför att jag behöver bilen då och då!". Tidigare än några dagar då. Och i normalt fall gett sonen med familj första tjing och erbjuda att köpa bilen. Han är arg och bitter över någonting nu och väljer att enbart jävlas. Kanske har ts med familj gjort något, kanske inte. Jag vet inte, ni vet inte. Men likväl är det ts som är idioten och har gjort allt fel!

Det här liknar ju såna här lägenhetsuthyrare i andra hand som från den ena dagen till den andra fått för sig att komma hem och avbryta kontraktet och kräva att den boende försvinner. Rätt sällan familjemedlemmar....

Haha, här finns inget kontrakt skrivet så den jämförelsen kan du behålla.
  • Anonym
    Anonym (jury) skrev 2024-09-13 19:23:58 följande:

TS behöver nog inte ta alla negativa svar i denna tråd så tungt. Trådar i FL är inga opinionsundersökningar. Vissa människotyper är kraftigt överrepresenterade i detta forum, kverulanter, rättshaverister och moraliserande besserwissrar t.ex. Dessa har tydligen i stor utsträckning lockats ut ur deras hålår för att ge sina bidrag till denna tråds problemställning.

Om man går utanför denna smala grupp och ser mer på normala människor tror jag dom flesta tycker det är fullständigt naturligt att föräldrar stödjer deras barn efter förmåga och behov speciellt under utbildningstiden och småbarnsåren. Att ett 'lån' av en gammal reservbil från en välställd far till pressad son skulle vara något annat än en permanent bidrag till den familjen tills den bilen skrotas vore konstigt. Så konstigt att det i det minsta borde aviseras i god tid och förklaras bättre än genom en kortfattad SMS tre dagar innan bilen skall levereras tillbaka.

Relationer till svärdöttrar och svärsöner är alltid känsliga, och där har gubben genom sitt buffliga beteende verkligen skaffat sig en helt onödig konflikt, speciellt som han tydligen inte bidrar med något annat positivt för den familjen.

Vet du något vi andra inte vet?

Eller varför tar du för givet att det är farfars fel allting?
    Ts kanske är en ragata som gjort att farfar backat för att han inte orkar med sin sons val av kvinna?
    En som bara begär och ska ha, ha och ha men inget ge.

Det skulle inte förvåna mig om det bara är ts som lipar över bilen därhemma, att det är hon som använder den. Kanske kan det ha med saken att göra, att farfar inte vill bidra med något till ts som han inte gillar för fem öre`.
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2024-09-13 21:23:53 följande:
    Kan inte låta bli:

Snittkostnaden för en bilförsäkring ligger på 3 934 kronor per år, enligt Insplanets statistik över tecknade bilförsäkringar under 2022.

www.konsumentguiden.se/ekonomi/forsakringar/bilforsakring/vad-kostar-en-bilforsakring/
    En så gammal bil har man rimligtvis bara trafikförsäkring på.
    Sen är det ju farfars bil och då också hans försäkring som ts med sambo betalar för.
    Det är väl det enda försvar jag kan komma på för deras del, även om jag i det stora hela tycker att ts har generalfel i allt hon skrivit.

För övrigt så har jag en bil från 2010, gått runt 9000 mil, helförsäkrad. Kostar 3284 per år.
    Det var den billigaste jag hittade i förhållande till självrisk och andra villkor.
  • Anonym
    Anonym (jury) skrev 2024-09-15 15:41:28 följande:
    Så länge räntan var hög och sonen var pressad med två småbarn tycker jag att lite hjälpande bidrag här och där motsvarande 10-20k per år vore ett rimligt nivå om han själv har bra ekonomi. 

Bilen var ett sånt bidrag, men det är ju borta nu. Men annars kunde han erbjudit sig att subventionera lite nöjessaker för familjen, lite presenter/kläder till barnen, kanske något abonnemang eller någon resa. Det är ju inte så många år det rör sig om och familjens ekonomi blir ju bättre när inflationen urholkar värdet av bostadslånet så snart behövs denna hjälp inte mera.
    Du måste skämta!

VEM i hela världen ger bort 20 000 per år till sina vuxna barn???

Varför ska farfar bjuda på nöjen till otacksamma ts som sitter och kallar honom för en massa elakheter? 

Vilken sjuk kommentar...
  • Anonym
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-15 20:05:43 följande:
    Haha SLUTA med det där snacket. Det är väl era barn som drabbas av psykisk ohälsa som har föräldrar som tror att dom står på egna ben bara för man inte ger dom pengar eller ställer upp. Det är nog i verkligheten snarare tvärtom. Dom barnen som minns sina föräldrar som kalla och oengagerade och som inte alls mår särskilt bra även om dom klarar sig och får jobb och bostad. Det är väl även ni som sitter där sen och undrar varför barnbarnen inte hälsar på. 
    Tror du att alla föräldrar har god ekonomi?

En nära vän till mig är sjukpensionär och vänder på de få slantar hon har, hennes två vuxna döttrar får bara se till att klara sig och sina barn. Hon har inte en sekin över att ge bort.

Menar du att de kommer att drabbas av psykisk ohälsa för att deras mamma är långtidssjuk och aldrig mer kommer att komma ut i arbetslivet?

Kan berätta att hennes barnbarn älskar henne och ofta till och med tillbringar hela helgerna med sin mormor. Trots att det inte bjuds bladguld på silverfat!
  • Anonym
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-15 20:31:26 följande:

Men snälla. Jag är säker på (hoppas) att situationen i din familj redan från början är annorlunda. Vi har inget att vara tacksamma för. Min sambo står varken sina föräldrar eller mor och farföräldrar nära För dom har inte brytt sig

.
    Vi skulle inte behöva ett öre från honom men den största besvikelsen ligger nog i att han låter nya tjejer styra hans liv och att han skiter i både sina barn och barnbarn och nu gör såhär emot oss.

Jag hade hellre sett att han sket i våran dotter från start än att det går i perioder utifrån om han är singel eller ej. Antingen träffa henne varje helg för att plötsligt låta det gå fyra månader mellan varje gång och då beror träffen på att vi frågar efter honom för vår dotter tjatar. Det har nog inte så mycket med bilen att göra egentligen. Även om det inte finns någon som helst anledning för honom att ta tillbaka den på några dagars varsel då han har gott ställt så det räcker och blir över och vi fått stå hela dagen och städa bilen och montera ut bilbarnstolar med sjuka barn. 

Ingen idé att förklara mer tänker jag. Den här aggressiviteten är löjlig. Gör något annat av din söndagskväll istället 

"Gör så här mot oss"?

Han tar tillbaka sin egen bil som han har varit snäll och låtit er ha en längre tid.
    SÅÅÅ elakt att låta er låna den i flera år. Verkligen.

Men det är bra att du visar hur du är nu, så han inte gör om misstaget att försöka hjälpa någon som bara är otacksam tillbaka.
  • Anonym

Curlinggenerationen

Aldrig tacksamma för vad de får
    Bara arga för det de inte får

• Anonym
    Xenia skrev 2024-09-22 01:53:56 följande:
    Det var ett jäkla tjatande om "ett lån är ett lån"! TS ställde inte frågan i någon juridisk avdelning (hon borde ställt den i avd Relationer eller kanske Moral).

Frågan handlar mer om relationer och moral än om juridik.

TS och hennes familj hade visst fog att se lånet som en gåva, eftersom farfar inte sagt tydligt "jag ska ha tillbaka bilen om två år" eller "kom ihåg att det här är ett lån och jag kräver tillbaka lånet när jag behöver det". Det handlar alltså om familjen, och därför skulle jag också trott att det var en slags gåva även om farfar inte sagt det rent ut. Han hade ju uppgivit att han inte längre vill ha besvär med den bilen.

Betr värdeminskningen så följer den automatiskt av lånet. Farfar sade ju inte "när jag vill ha tillbaka bilen får ni betala för värdeminskningen". 
    Dig skulle man då inte våga låna ut något till.
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan