Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
Erbjud er att köpa den? Om den inte är värd så mycket så kanske ni kan komma överens om en avbetalningsplan.
Erbjud er att köpa den? Om den inte är värd så mycket så kanske ni kan komma överens om en avbetalningsplan.
Jag kan ha missat det. Men varför har TS och hennes sambo så dålig ekonomi? Är ni inte 2 yrkesarbetande?
Men ts du skriver att:
1. ni använder knappt bilen. Då kan den ju inte vara särskilt smutsig? Bara att plocka ur bilbarnstolarna.
2. att den inte kommer gå igenom besiktningen. Då bör ni ju inte ens köra den!
3. att den kan braka ihop när som helst. Så ÄVEN om svärfar inte ville ha tillbaka den, skulle ni ju kunna stå utan bil från ena dagen till den andra, om bilen är så nära att gå sönder och bli okörbar.
Så varför är det här en sådan katastrof? Jag förstår inte med tanke på det ovan. En bil som sällan används och som egentligen inte är i skick att köra och kommer gå sönder när som helst - hur hade ni planerat för bil när denna går sönder?
Om han nu bestämt sig för att han absolut vill sälja bilen varför frågar han så inte sonen om han vill köpa den? Om han tycker det är naturligt att ta tillbaka bilen för att sälja den, varför är det så inte lika naturligt att först fråga sonen om han vill köpa? Varför vill han absolut ha besväret och kostnaden med att sälja den till tredje part, när han lika gärna kan få dom få tusenlappar det är frågan om från sonen om denne vill köpa..
Detta och den SMS med 3 dagars varsel visar ju att han vill bara jävlas maximalt med sonen för att statuera någon slags exempel och egentligen skiter helt i den bilen.
Skönt att folk får avreagera sig på en olycklig människa! Snacka om att vara elaka!
Om folk tycker pappans beteende är okej så är landet bra dysfunktionellt! Vad ska gubben ens med bilen till??? Sälja?? Jaa, han skulle kunna panta burkar och få ihop samma summa som han lär få för den.
En normal pappa/farfar hade i alla fall förvarnat. "Ni kan ju börja se er omkring därför att jag behöver bilen då och då!". Tidigare än några dagar då. Och i normalt fall gett sonen med familj första tjing och erbjuda att köpa bilen. Han är arg och bitter över någonting nu och väljer att enbart jävlas. Kanske har ts med familj gjort något, kanske inte. Jag vet inte, ni vet inte. Men likväl är det ts som är idioten och har gjort allt fel!
Det här liknar ju såna här lägenhetsuthyrare i andra hand som från den ena dagen till den andra fått för sig att komma hem och avbryta kontraktet och kräva att den boende försvinner. Rätt sällan familjemedlemmar....
Fortfarande, bilen är så skruttig att den inte kommer gå igenom besiktningen plus att ts skriver att den kommer gå sönder närsomhelst.
Så oavsett om pappan tar tillbaka den eller inte, så kommer de snart inte ha en bil att använda.
Dessutom bör de ju inte köra barnen i en så osäker bil.
En annan sak är ju att om de använder bilen till storhandling och resor, vad gör de den dagen bilen stannar långt hemifrån eller på icas parkering? Då behöver de både försöka ta sig hem plus betala bärgning av bilen och skrota den.
Ts har fortfarande inte svarat på vad planen är för bil oavsett om pappan tar hem den eller att den går sönder. Det känns väldigt konstigt att bli så arg över att bli av med en bil som bara kommer kosta dem pengar den dag den blir stående. En bil ts inte ens tycker är värd att köpa loss och som inte ens används i vardagspusslet.( En bil som de tydligen inte heller tar hand om eftersom den kommer ta flera timmar att städa.)
Ja, jag tycker det är självklart att man hjälper sina barn i en pressad situation. En dag är farfars tid ute och då får iaf sonen ärva (åtminstone sin laglott), hur oansvarig hans far än tycker att han är.
Är det inte bättre att han får en del av de pengarna nu när han verkligen behöver dem än att han får dem om 20 år när barnbarnen är stora och sonens ekonomi bättre? Att låna ut en gammal bil gratis i några år tycker jag inte är någon imponerande gåva av en välbeställd man.
Men ni kanske resonerar som så att den som är rik (och alltså skötsam) hellre ska få pengarna än den som är fattig (för han har tydligen inte varit skötsam).
Jag anser att barnen och barnbarnen är det käraste man har (förutom sin äkta hälft/sambo). Men så tycker tydligen inte svenskarna, om man ska tro vad många skriver här.
Oj!
Själv är jag ensamstående med låg lön men jag hoppas att mina föräldrar själva lever upp sina pengar och unnar sig allt gott på äldre dagar!
Jag tycker det känns konstigt att som vuxen kräva in pengar av sina föräldrar pga att man själv har sämre ekonomi.
Givetvis kan föräldrar hjälpa sina barn, men den här pappan i ts HAR ju hjälpt sitt barn i flera år. Det räknas plötsligt inte bara för att han plötsligt vill ha tillbaka något han lånat ut?
Själv hade jag lämnat tillbaka bilen med ett stort tack för att jag fått låna den såpass länge.