• Anonym (Anmälaren)

Någon som gjort orosanmälan?

Jag känner mig verkligen illa till mods nu. Jag kommer inom kort behöva göra en orosanmälan. Jag jobbar med barn. Jag vet att detta är sådant jag måste klara och att jag agerar fel om jag låter bli men ändå är det så svårt. Jag vet att föräldrarna kommer bli förbannade på mig och förtroendet kommer vara över. Men jag kan inte hjälpa dem mer. Och jag är ledsen för deras skull.

Någon mer som jobbar inom vård eller omsorg som behövt göra detta? Mådde ni också dåligt av det?  Jag gillar normalt att ha ansvar men detta skrämmer mig lite faktiskt...

Dela gärna med er om ni har erfarenhet.

• Svar på tråden Någon som gjort orosanmälan?
  • Anonym (Gina)

Jag har gjort och det är inget konstigt.  Det är dessutom lagstadgat för vissa personalkategorier så att avstå vore tjänstefel.

Tänk som du gör med polisen. 
    Du vet inte om ett brott begåtts och du kan själv inget om brottsbalken eller så. Men du anmäler och de utreder.
    Hos socialtjänsten finns kompetensen. Du ska inte avgöra om det finns skäl för någon slags insats utan du går på din oro.  Sen är det socialtjänsten som utreder och agerar. 

Du anmäler utifrån oro. Du känner oro,  det känns inte bra i magen. Mer än så behöver inte finnas som skäl. Snarare borde fler göra samma sak.

Lycka till!

• Anonym (Ja)

Jag har gjort 2 orosanmälningar i jobbet. (Mitt jobb kräver snabba åtgärder på sådant). 

• Anonym (Va?)
    Anonym (Anmälaren) skrev 2024-09-07 11:31:34 följande:

Nja, endel saker är såpass allvarliga att det inte är tillräckligt att ta det med föräldrar och endel föräldrar har inte förmåga att inse att de brister. Då behövs mer hjälp.

Ja. Jag har förståelse för att kontakten kommer brytas men tycker att det är sorgligt för samtliga inblandade. Så klart har jag inte med att göra vad som händer efteråt men tror det är viktigt att fundera över följder. Men ibland har man inget val.

Kan du inte hittar vad det handlar om?
    Våld, missbruk... och hur du "ser" det?
  • Anonym (Anmälaren)
    Anonym (Gina) skrev 2024-09-07 12:40:15 följande:

Jag har gjort och det är inget konstigt.  Det är dessutom lagstadgat för vissa personalkategorier så att avstå vore tjänstefel.

Tänk som du gör med polisen. 
    Du vet inte om ett brott begåtts och du kan själv inget om brottsbalken eller så. Men du anmäler och de utreder.
    Hos socialtjänsten finns kompetensen. Du ska inte avgöra om det finns skäl för någon slags insats utan du går på din oro.  Sen är det socialtjänsten som utreder och agerar. 

Du anmäler utifrån oro. Du känner oro,  det känns inte bra i magen. Mer än så behöver inte finnas som skäl. Snarare borde fler göra samma sak.

Lycka till!

Precis såhär har jag också fått till mig informationen om detta.
  • Anonym (Myran)

Jag har gjort soc anmälan flertalet gånger (via mitt jobb) och jag har inte haft dåligt samvete en ända gång. Jag har varit ledsen men det har inte varit pga av anmälan utan mer att jag varit ledsen över att barnen behövt leva som de levt och inte fått det stöd de behöver hemifrån. Ser det mera som att jag gör en tjänst för barnen och hjälper dom att få den hjälp dom och deras föräldrar behöver för att det ska bli bra för alla inblandade. 

Ibland har jag och kollegan skickar in anmälan( vi är alltid två som jobbar tillsammans och anmälder då tillsammans, vi pratar innan om vi ska anmäla eller ej). 
    Ibland har vi skrivit chefens namn i samråd med denna då det förlegat hot eller att vi kännt att det kan bli hotfullt. Några gånger har jag dessutom ringt direkt till socjouren och de har kommit till platsen och sen har vi skrivit i anmälan efter det. 

Bobo skrev 2024-09-06 23:45:54 följande:
    Nja, det finns ingenting som säger att det är rektorn som SKA stå på anmälan. Det förekommer dock för att rektor vill skydda sin personal, som du säger. Jag har fått lära mig att problemet med att det är "fel namn" som står på anmälan är att soc endast får kontakta den som står på anmälan , fram tills att en utredning öppnas. Så om de har kompletterande frågor kan de inte prata med förskolepedagogen om denne inte står på anmälan utan de får bara prata med rektor. Obs! Detta gäller alltså bara innan en utredning startat, efter det får de givetvis prata med vem de nu tycker att de vill prata med. 
    Fast det stämmer inte. Vid två av mina anmälningar där chefens namn stått som anmälare har soc velat ställa kompletterande frågor och därför ringt upp chefen. När vi gör en anmälan och skriver chefens namn får han en kopia av anmälan och därefter sätter han en postitlapp på med vilka som är med på det berörda fallet. Ena gången hade de ställt sina kompletterande frågor och han bad om att få återkomma med svaret om en stund. Och ringde därefter upp mig och jag fick svara på de kompletterande frågorna. Andra gånger ville de prata med mig direkt varvid de lämnade ett nummer jag skulle ringa på. Chefen skickade numret till mig, jag ringde upp och berättade vilket ärende det gällde men sa aldrig mitt namn. De frågade de kompletterande frågorna, jag svarade pch de tackade för sig. 
  • Anonym (Gina)
    Anonym (Myran) skrev 2024-09-07 18:11:12 följande:

Jag har gjort soc anmälan flertalet gånger (via mitt jobb) och jag har inte haft dåligt samvete en ända gång. Jag har varit ledsen men det har inte varit pga av anmälan utan mer att jag varit ledsen över att barnen behövt leva som de levt och inte fått det stöd de behöver hemifrån. Ser det mera som att jag gör en tjänst för barnen och hjälper dom att få den hjälp dom och deras föräldrar behöver för att det ska bli bra för alla inblandade. 

Ibland har jag och kollegan skickar in anmälan( vi är alltid två som jobbar tillsammans och anmälder då tillsammans, vi pratar innan om vi ska anmäla eller ej). 
    Ibland har vi skrivit chefens namn i samråd med denna då det förlegat hot eller att vi kännt att det kan bli hotfullt. Några gånger har jag dessutom ringt direkt till socjouren och de har kommit till platsen och sen har vi skrivit i anmälan efter det. 

Fast det stämmer inte. Vid två av mina anmälningar där chefens namn stått som anmälare har soc velat ställa kompletterande frågor och därför ringt upp chefen. När vi gör en anmälan och skriver chefens namn får han en kopia av anmälan och därefter sätter han en postitlapp på med vilka som är med på det berörda fallet. Ena gången hade de ställt sina kompletterande frågor och han bad om att få återkomma med svaret om en stund. Och ringde därefter upp mig och jag fick svara på de kompletterande frågorna. Andra gånger ville de prata med mig direkt varvid de lämnade ett nummer jag skulle ringa på. Chefen skickade numret till mig, jag ringde upp och berättade vilket ärende det gällde men sa aldrig mitt namn. De frågade de kompletterande frågorna, jag svarade pch de tackade för sig. 
    Det låter som en sund hantering. 
  • Bobo
    Anonym (Myran) skrev 2024-09-07 18:11:12 följande:

Då har jag missuppfattat det, bra att veta. Jag trodde att det var som i ditt första exempel, stt de behövde ringa upp reltor som i sin tur såklart kan fråga sin egen personal men att de inte själva fick prata med andra än de som anmält. 

• Anonym (Myran)
    Bobo skrev 2024-09-07 20:44:06 följande:

Då har jag missuppfattat det, bra att veta. Jag trodde att det var som i ditt första exempel, stt de behövde ringa upp reltor som i sin tur såklart kan fråga sin egen personal men att de inte själva fick prata med andra än de som anmält. 

Dom kan ju prata med mig eftersom det egentligen är jag som gjort anmälan men att vi av säkerhetsskäl inte vill ge vårat namn och adress. Utan istället står chefens namn (vanligt namn) och adressen till våran arbetsplats. Ich de lämnar ju inte några detaljer till mig utan är ju jag som sitter på alla detaljer om det rörda fallet. 
  • Anonym (Kritisk Förälder)
    Bobo skrev 2024-09-06 23:49:34 följande:
    Är du säker på detta? Det är klart att din chef kan ha förväntningar på att du ska anmäla, det ingår i din profession och din arbetsbeskrivning men prosanmälningar är ofta komplexa och jag skulle själv aldrig orosanmäla utan att samråda med arbetslag och chef. Skulle vi vara oense får jag ju följa min egen magkänsla men jag tycker att det är självklart att man kan prata med sin chef om sådant här. Vad ska man annars ha en rektor till?
    Det är väl ändå inte tillåtet att bolla runt orosanmälningar med hela arbetslag? Det råder väl ändå tystnadsplikt? Låter klart olämpligt! 
  • Anonym (Kritisk Förälder)
    Anonym (Myran) skrev 2024-09-07 22:11:21 följande:
    Dom kan ju prata med mig eftersom det egentligen är jag som gjort anmälan men att vi av säkerhetsskäl inte vill ge vårat namn och adress. Utan istället står chefens namn (vanligt namn) och adressen till våran arbetsplats. Ich de lämnar ju inte några detaljer till mig utan är ju jag som sitter på alla detaljer om det rörda fallet. 
    Det framgår av utredningen vem som gjort anmälan. Det är sedan busenkelt att kolla upp någons adress.
    Att namnet är vanligt spelar ingen roll. Det är bara att begära ut personaliggaren från kommunen (offentlig handling). Därefter söka på Ratsit eller kontakta Skatteverket. Om man i sin yrkesroll känner sig tvingad att göra en anmälan bör man rakryggat kunna stå för den. 
Svar på tråden Någon som gjort orosanmälan?