Jag har gjort soc anmälan flertalet gånger (via mitt jobb) och jag har inte haft dåligt samvete en ända gång. Jag har varit ledsen men det har inte varit pga av anmälan utan mer att jag varit ledsen över att barnen behövt leva som de levt och inte fått det stöd de behöver hemifrån. Ser det mera som att jag gör en tjänst för barnen och hjälper dom att få den hjälp dom och deras föräldrar behöver för att det ska bli bra för alla inblandade.
Ibland har jag och kollegan skickar in anmälan( vi är alltid två som jobbar tillsammans och anmälder då tillsammans, vi pratar innan om vi ska anmäla eller ej).
Ibland har vi skrivit chefens namn i samråd med denna då det förlegat hot eller att vi kännt att det kan bli hotfullt. Några gånger har jag dessutom ringt direkt till socjouren och de har kommit till platsen och sen har vi skrivit i anmälan efter det.
Bobo skrev 2024-09-06 23:45:54 följande:
Nja, det finns ingenting som säger att det är rektorn som SKA stå på anmälan. Det förekommer dock för att rektor vill skydda sin personal, som du säger. Jag har fått lära mig att problemet med att det är "fel namn" som står på anmälan är att soc endast får kontakta den som står på anmälan , fram tills att en utredning öppnas. Så om de har kompletterande frågor kan de inte prata med förskolepedagogen om denne inte står på anmälan utan de får bara prata med rektor. Obs! Detta gäller alltså bara innan en utredning startat, efter det får de givetvis prata med vem de nu tycker att de vill prata med.
Fast det stämmer inte. Vid två av mina anmälningar där chefens namn stått som anmälare har soc velat ställa kompletterande frågor och därför ringt upp chefen. När vi gör en anmälan och skriver chefens namn får han en kopia av anmälan och därefter sätter han en postitlapp på med vilka som är med på det berörda fallet. Ena gången hade de ställt sina kompletterande frågor och han bad om att få återkomma med svaret om en stund. Och ringde därefter upp mig och jag fick svara på de kompletterande frågorna. Andra gånger ville de prata med mig direkt varvid de lämnade ett nummer jag skulle ringa på. Chefen skickade numret till mig, jag ringde upp och berättade vilket ärende det gällde men sa aldrig mitt namn. De frågade de kompletterande frågorna, jag svarade pch de tackade för sig.