Anonym (Gladeligen kvar på skolan) skrev 2024-09-12 20:04:46 följande:
Inte ens vid misstänkt våld eller sexuella övergrepp är det alltid det sker. En fd arbetskamrats dotter anmälde pappan för det (falskt, dottern var arg på pappan), inte ens under utredningen togs hon från familjen då pappan valde att flytta ut så att dottern kunde bo kvar hemma.
I mitt eget fall så har du rätt delvis i sak. Ja, man hämtade barnen i skolan och gjorde barnförhör med dem om det som stod i anmälan (saker de själva berättat vid ett tillfälle i skolan för lärare). Barnen lämnades sedan tillbaks till skolan. Jag och den andre föräldern fick samtal om att komma till kommunen samma dag (någon timme senare). Jag dök upp, inte den andre föräldern. Vi pratade löst om vad som förorsakat anmälan, vad de pratat om hon polisen, jag fick bekräfta eller dementera. Då jag bekräftade vissa saker, validerade barnens berättelser och samarbetade gjordes valet att hämta barnen till mig. Då man var orolig för hur den andre föräldern skulle agera (och barnen var oroliga för reaktionen) fick jag frågan om det fanns någon annan stans vi kunde sova eller om de skulle ta oss till skyddat boende.
Det enda som hade gjort att de hade separerat mig från barnen hade varit om jag insisterat på att åka hem. Jag valde mina barn.
Så nej, det är inte ens alltid vid misstanke om våld som man separerar barn från föräldrarna helt. Det handlar om den icke misstänkte förälderns förmåga och vilja att skydda barnen från den misstänkte föräldern.
När barnen hämtas till barnför har du inte vårdnaden över dina barn. Du blir inte ens informerad om det.
I ditt fall läser jag det som att det verkligen fanns problem.
Det sjuka är ju att vårdnaden fråntas utan information. Att noll dialog förs och att rutin är att det ska gå till polis baserat på anmälan från tredje part. Kommer en sådan anmälan från förskola eller skola skulle det kännas väldigt konstigt att låta barnen gå kvar där efteråt. Vem skulle vända bort blicken först vid hämtning/lämning vid utvecklingssamtal m.m.?
Det sjuka i mitt fall är att de först får in en anmälan från skolan om misstänkt våld i hemmet. Därefter dröjer det flera veckor innan socialen agerar/reagerar på anmälan och då genom att slå på stora trumman och med polis hämta barnet från skolan. Hade misstankarna då varit skarpa kan man ju undra varför de tog sådan tid på sig att agera? Vad hade kunnat hända under tiden?
Om det inte bedömdes akut, var det då verkligen nödvändigt att stega in i klassrummet och hämta barnet med polis inför öppen ridå?
Känns ju mer som det viktiga var att försöka sätta dit en förälder och få till ett LVU snarare än att skydda ett barn. Det agerandet har jag väldigt svårt att släppa. Har absolut noll förtroende.