• Anonym (Anmälaren)

Någon som gjort orosanmälan?

Jag känner mig verkligen illa till mods nu. Jag kommer inom kort behöva göra en orosanmälan. Jag jobbar med barn. Jag vet att detta är sådant jag måste klara och att jag agerar fel om jag låter bli men ändå är det så svårt. Jag vet att föräldrarna kommer bli förbannade på mig och förtroendet kommer vara över. Men jag kan inte hjälpa dem mer. Och jag är ledsen för deras skull.

Någon mer som jobbar inom vård eller omsorg som behövt göra detta? Mådde ni också dåligt av det?  Jag gillar normalt att ha ansvar men detta skrämmer mig lite faktiskt...

Dela gärna med er om ni har erfarenhet.

• Svar på tråden Någon som gjort orosanmälan?
  • Anonym (Medarbetare)

Du har väl ett team bakom dig??

Jobbar i skola/fritids och vi har ett samarbete med teamet chef kurator skolhälsovården osv iom en anmälan. 

Låter konstigt detta 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (svårt) skrev 2024-09-10 16:00:55 följande:
    Ja, om någon blir orolig över hur barnen i en familj har det så bör man anmäla.
    Exakt så. 

Om någon fattar misstankar mot dig så är det så, det kan du inte styra. Och all oro för barn borde uppmärksammas så att barn som blir utsatta kan få hjälp. 
    Nej, så är det inte. Misstanken borde vara befogat och man borde vara någorlunda säker innan man anmäler. Att anmäla någon för misshandel och våld är en mycket allvarlig anmälan som gör att oskyldiga familjer drabbas väldigt hårt och därför borde man tänka till flera gånger innan man gör en sådan anmälan. Enligt socialtjänsten är det väldigt sällan att sådan anmälningar verkligen visar att ett misshandel pågår. Enligt socialtjänsten är "anonyma anmälningar" värst eftersom vem som helst kan anmäla vem som helst för vad som helst utan att man behöver redovisa vad det är man sett och hört och stå för anmälan. De misstänker att folk anmäler bara för att jävlas, hämnas eller för att de har ett tråkigt liv (pensionärer). Anonyma anmälningar medför stora svårigheter för socialtjänsten eftersom de inte kan bedöma anmälans trovärdighet genom att ställa kompletterande frågor till anmälaren eftersom hen är anonym. Så, det jag vänder mig mot är framförallt anonyma anmälningar eftersom de verkar vara oseriösa och kan användas bara för att jävlas med folk.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Förälder) skrev 2024-09-10 14:04:12 följande:
    Någon som gjort orosanmälan?

Vi är en familj som har ett barn med svår CP skada. Barnet skriker mycket och får utbrott. Vi fick nyligen en ny granne och han gjorde en "anonym" anmälan om att det pågår "våld i hemmet". Det pågick inget våld i hemmet utan det är vårt barn som skriker och det kanske hörs utanför hemmet! Socialtjänsten skrev en anmälan och vi föräldrarna fick svara på en massa obehagliga frågor. De ringde också till skolan och frågade ut vårt andra barn om vad är det som pågår hemma. Detta var extremt jobbigt för oss alla. Jag tycker att grannen borde först prata med oss, lära känna oss och förstå vår situation innan man gör en anmälan. Att bli anklagad för våld mot sina egna barn är extremt jobbigt. Jag tycker inte alls om grannen som anmälde oss. 

Hur kunde du veta att det var grannen som anmält när anmälan var anonym?
  • Anonym (Tre)
    EpicF skrev 2024-09-09 17:45:26 följande:
    Jag hoppas ni anmälde vårdpersonalen. Låter faktiskt helt sjukt att någon kan göra så. 

Hoppas det går bra med er nu iallfall. 

Tack! 

Ja, sjukt är ordet. Vi anmälde och det gav resultat. 

Vi ska även anmäla Socialtjänsten som enligt insatta vi pratat med också gjorde flera fel. 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (Va?) skrev 2024-09-10 17:08:06 följande:
    Hur kunde du veta att det var grannen som anmält när anmälan var anonym?
    I anmälan stod det att det hördes skrik från vårt hus. Vårt barn är 15 år och de senaste 10 åren har han börjat skrika när han är arg, men alla våra grannar visste om vår situation och vi har aldrig tididigare varit anmälda. Grannen var nyinflyttad och han berättade en gång att han brukar anmäla bilar som står felaktigt parkerade på vår gata och. Han verkade vara en sådan som tycker det är roligt att anmäla.  Jag berättade för honom om soc anmälan och sa rakt ut att jag tror att det var han som anmälde och förklarade varför och han erkände.
  • EpicF
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-09-10 13:30:58 följande:
    Du har helt fel. Jag vet av egen erfarenhet. Finns misstanke om våld hämtas barnen innan föräldrar kontaktas. Det är det första som sker. 

Motiveringen är att man inte ska kunna påverka barnen och att de EVENTUELLT behöver skyddas. Visar sedan utredningen på att det inte förekommer något våld får man förhoppningsvis tillbaks dem. 
    Nej, det fortfarande ingen gängse rutin och inte alltid "der förara som sker". Beror på hur stark misstanken är och om det är av sådan karaktär att en polisanmälan också göra.

Men tyvärr så är det långt ifrån alla fall med misstanke om våldtäkt att barnen omhändertas med en gång. 
  • EpicF
    Anonym (Förälder) skrev 2024-09-10 14:04:12 följande:

Vi är en familj som har ett barn med svår CP skada. Barnet skriker mycket och får utbrott. Vi fick nyligen en ny granne och han gjorde en "anonym" anmälan om att det pågår "våld i hemmet". Det pågick inget våld i hemmet utan det är vårt barn som skriker och det kanske hörs utanför hemmet! Socialtjänsten skrev en anmälan och vi föräldrarna fick svara på en massa obehagliga frågor. De ringde också till skolan och frågade ut vårt andra barn om vad är det som pågår hemma. Detta var extremt jobbigt för oss alla. Jag tycker att grannen borde först prata med oss, lära känna oss och förstå vår situation innan man gör en anmälan. Att bli anklagad för våld mot sina egna barn är extremt jobbigt. Jag tycker inte alls om grannen som anmälde oss. 

Jag förstår absolut hur du tänker, känner och säger.

Men vänd på det, är det inte bra att det finns folk som bryr sig om barn de inte känner? Som faktiskt vågar att anmäla misstankar om våld i hemmet? 

Sedan borde granen kanske ha undersökt lite mer om hur det egentligen låg till. 
  • EpicF
    Anonym (svårt) skrev 2024-09-10 15:44:56 följande:
    Även handikappade barn kan ju bli misshandlade. Och grannen kunde ju inte veta om det var av rimliga skäl som ert barn skriker. Att alla barn i en familj får höras i ett sånt ärende är väl också rimligt. 

Du säger att du aldrig skulle anmäla en granne sådär. Men om du skulle höra skrikande från grannen, du knackar på och de säger att allt är ok. Några månader senare är polisen där och bär ut ett barn som blivit misshandlat. Hur känns det då?

Det är såklart aldrig trevligt att bli anklagad, men heller en felaktig utredning än att man missar något allvarligt. 
    Håller med om det. 
  • EpicF
    Anonym (Förälder) skrev 2024-09-10 16:26:39 följande:
    Nej, så är det inte. Misstanken borde vara befogat och man borde vara någorlunda säker innan man anmäler. Att anmäla någon för misshandel och våld är en mycket allvarlig anmälan som gör att oskyldiga familjer drabbas väldigt hårt och därför borde man tänka till flera gånger innan man gör en sådan anmälan. Enligt socialtjänsten är det väldigt sällan att sådan anmälningar verkligen visar att ett misshandel pågår. Enligt socialtjänsten är "anonyma anmälningar" värst eftersom vem som helst kan anmäla vem som helst för vad som helst utan att man behöver redovisa vad det är man sett och hört och stå för anmälan. De misstänker att folk anmäler bara för att jävlas, hämnas eller för att de har ett tråkigt liv (pensionärer). Anonyma anmälningar medför stora svårigheter för socialtjänsten eftersom de inte kan bedöma anmälans trovärdighet genom att ställa kompletterande frågor till anmälaren eftersom hen är anonym. Så, det jag vänder mig mot är framförallt anonyma anmälningar eftersom de verkar vara oseriösa och kan användas bara för att jävlas med folk.
    Kan mycket väl ha varit så att grannen hade tänkt sig pm flera gånger innan h*n anmälde. 

Ja, nackdelen med anonyma anmälningar är att man kan anmäla på falska grunder och på ren djävulska. Men många väljer att anmäla anonymt för att de inte själva vill utsättas för hot av den man anmäler, oavsett om misstanken är korrekt eller felaktig. 
  • EpicF
    Anonym (Förälder) skrev 2024-09-10 21:02:31 följande:
    I anmälan stod det att det hördes skrik från vårt hus. Vårt barn är 15 år och de senaste 10 åren har han börjat skrika när han är arg, men alla våra grannar visste om vår situation och vi har aldrig tididigare varit anmälda. Grannen var nyinflyttad och han berättade en gång att han brukar anmäla bilar som står felaktigt parkerade på vår gata och. Han verkade vara en sådan som tycker det är roligt att anmäla.  Jag berättade för honom om soc anmälan och sa rakt ut att jag tror att det var han som anmälde och förklarade varför och han erkände.
    Då stod han iallfall för att han hade anmält, vilket faktiskt är bra. 
Svar på tråden Någon som gjort orosanmälan?