• Anonym (Anmälaren)

Någon som gjort orosanmälan?

Jag känner mig verkligen illa till mods nu. Jag kommer inom kort behöva göra en orosanmälan. Jag jobbar med barn. Jag vet att detta är sådant jag måste klara och att jag agerar fel om jag låter bli men ändå är det så svårt. Jag vet att föräldrarna kommer bli förbannade på mig och förtroendet kommer vara över. Men jag kan inte hjälpa dem mer. Och jag är ledsen för deras skull.

Någon mer som jobbar inom vård eller omsorg som behövt göra detta? Mådde ni också dåligt av det?  Jag gillar normalt att ha ansvar men detta skrämmer mig lite faktiskt...

Dela gärna med er om ni har erfarenhet.

• Svar på tråden Någon som gjort orosanmälan?
  • Anonym (Snapping turtle)
    Anonym (Myran) skrev 2024-09-08 07:47:58 följande:
    Jo självklart men i brist på bevis lades det ner...De kunde se att ett kontantkortsnummer ringt till mig men varken vem det var eller vad de sa så blev ord mot ord. Blev även förföljd av en bil tre dagar efter som började åka efter mig direkt efter jag svängt ut från våran uppfart. Men inte det heller gick att bevisa för regskylten och vem som körde syndes inte på filmen och det lades också ner. 
    Tips: Nästa gång du ska göra en orosanmälan
    installera appen ACR på din telefon, så spelas allt in.

Du väljer med ett knapptryck efter varje samtal om det ska sparas eller inte.

Funkar även utmärkt på galna släktingar i samband med arvstvister.
  • Anonym (Äsch då)
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-09-08 09:13:28 följande:
    Du måste ju fatta att i samma stund som det börjas prata runt dröjer det ju inte länge innan ryktet spritt sig till hela personalstyrkan, samt barn och föräldrar.

Vem skulle vilja ha sitt barn kvar på den förskolan/skolan efter något sådant?

Kul att sitta på de kvartssamtalen och föräldramötena. En orosanmälan betyder i allmänhet två saker. Den läggs ned av soc i 99% av fallen efter avslutad utredning och föräldrarna tar sina barn därifrån. Största förlorarna är antagligen barnen. 

De flesta går nog inte så långt att de börjar hota personalen, men det är nog inga vackra tankar som tänks. Det är ju bara att sätta sig in i situationen själv. 

Du verkar lite paranoid i ditt tankesätt. Varför skulle det spridas rykten till HELA  personalstyrkan och andra barn och föräldrar? Det är helt orimligt.
    Har själv tre barn som gått i olika skolor och jag har aldrig  någonsin hört om någon socanmälan gällande någon skolkamrat till barnen men det lär ju ha förekommit ett antal sådana för barn i skolorna mina barn gått i genom åren.

Du verkar mest försöka skrämma upp folk alternativt ogilla skolpersonal och socialtjänsten. 

• Anonym (Anna)

Jag har gjort några stycken orosanmälningar inom jobbet. Jag jobbar på Folktandvården och vi har tydliga riktlinjer om när vi ska göra en anmälan. Min chef är otroligt bra och är med i processen. Vi anmäler aldrig enskilt, men det är ändå plättlätt att ta reda på vem som gjort anmälan även om inte mitt namn står med. I anmälan står händelsen eller händelserna som lett till anmälan och det är ju direkt kopplat till mej som tandläkare. 

Det känns oftast lite olustigt att skicka in dom där pappren men jag brukar tänka att om inte jag som ser gör det, vem ska då hjälpa barnet. Och tänk om just det barnet i vuxen ålder kommer ut och berättar om vilket helvete hen haft under sin uppväxt men det var aldrig någon som gjorde något, trots att dom visste. 

• Anonym (Kritisk Förälder)
    Anonym (Äsch då) skrev 2024-09-08 09:26:28 följande:

Du verkar lite paranoid i ditt tankesätt. Varför skulle det spridas rykten till HELA  personalstyrkan och andra barn och föräldrar? Det är helt orimligt.
    Har själv tre barn som gått i olika skolor och jag har aldrig  någonsin hört om någon socanmälan gällande någon skolkamrat till barnen men det lär ju ha förekommit ett antal sådana för barn i skolorna mina barn gått i genom åren.

Du verkar mest försöka skrämma upp folk alternativt ogilla skolpersonal och socialtjänsten. 

Börjar det pratas runt är det klart att ryktet sprids. 
    Att du inte hört något beror antingen inte skett anmälningar eller att det inte pratats runt. 

Att föräldrar som blivit orosanmälda av skolan inte vill låta sina barn gå kvar där är rätt självklart om du tänker efter lite. 
  • EpicF
    Anonym (Myran) skrev 2024-09-08 00:04:11 följande:

Eftersom det är adress som ska fyllas i på blanketten och då har vi fått till oss att det är våran egen adress som ska skrivas. Men även om jag inte skriver den så finns det bara en i Sverige med mitt namnkombination därav lätt att söka upp personen. Har en gång när jag fyllt i mitt namn blivit uppringd av en förälder och hotad till livet via telefon för att orosanmälan skrevs och barnet därefter blev omhändertagen pga att de blivit misshandlad i hemmet. Då de ansåg att  jag inte skulle lagt mig i och låtit de uppfostra sitt barn på de viss de ville. (Barnet själv berättade allting påväg till sjukhus och bad mig om hjälp, att denne absolut inte ville tillbaka till hemmet). 

Just av samma grund så hade jag aldrig skrivit min privata adress. Behövde heller inte uppge adress när jag anmälde som privatperson. 
  • EpicF
    baam77 skrev 2024-09-08 00:19:34 följande:
    du måste skriva varför. 
    Va?

Varför står i orosanmälan. Det är inget ta behöver skriva här. 
  • EpicF
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-09-08 09:13:28 följande:
    Du måste ju fatta att i samma stund som det börjas prata runt dröjer det ju inte länge innan ryktet spritt sig till hela personalstyrkan, samt barn och föräldrar.

Vem skulle vilja ha sitt barn kvar på den förskolan/skolan efter något sådant?

Kul att sitta på de kvartssamtalen och föräldramötena. En orosanmälan betyder i allmänhet två saker. Den läggs ned av soc i 99% av fallen efter avslutad utredning och föräldrarna tar sina barn därifrån. Största förlorarna är antagligen barnen. 

De flesta går nog inte så långt att de börjar hota personalen, men det är nog inga vackra tankar som tänks. Det är ju bara att sätta sig in i situationen själv. 
    Som yrkespersonal med tystnadsplikt så är det inget som sprid till barnen eller föräldrarna. 
  • EpicF
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-09-08 10:30:39 följande:
    Att du inte hört något beror antingen inte skett anmälningar eller att det inte pratats runt. 

Att föräldrar som blivit orosanmälda av skolan inte vill låta sina barn gå kvar där är rätt självklart om du tänker efter lite. 
    Nej, det behöver inte vara en självklarhet. 

Är bekant med ett föräldrapar som blivit orosanmälda både av privatpersoner, skolan och förskola. Dessa barnen går fortfarande kvar i skola och förskola. 
  • Anonym (Äsch då)
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-09-08 10:30:39 följande:

På så pass stora skolor är det nog rätt självklart att det gjorts en och annan anmälan, konstigt vore annars. 

Min svägerska blev faktiskt anmäld av skolan efter att hennes dotter sagt att hennes mamma rivit henne på ryggen. Hon hade mycket riktigt ett fult rivsår men det var orsakat av att hon kröp in i en buske och rivit sig på en gren. De bytte inte skola efter det. Så så självklart är det inte att man byter skola, snarare var de glada att pedagogerna tog saken på allvar och följde protokoll. Om man blir så kränkt över en regelmässig anmälan så finns det kanske grund för en sådan liksom. 

• Anonym (Lärare)

Jag har gjort en anmälan via jobbet en gång och varit med under en pågående anmälan. Jag har också efter prat med chefen inte gjort en och känner mig fortfarande skyldig eftersom den borde ha gjorts och gjordes istället två år senare. Jag skyller på att jag var helt ny och 22 år. 

Men den jag gjordes var tuff. Fick hot från familjen och fick sen sitta på möten och berätta varför. Nej det är inte kul men när man inte kommer någonstans i kontakten med föräldrar, vad ska man göra? Jag hade dock bra stöttning från kollegor och chef. 

Tänk på att detta är ditt ansvar. Du tänker på barnet och inget annat. 

Svar på tråden Någon som gjort orosanmälan?