Anonym (Förälder) skrev 2024-09-10 14:04:12 följande:
Vi är en familj som har ett barn med svår CP skada. Barnet skriker mycket och får utbrott. Vi fick nyligen en ny granne och han gjorde en "anonym" anmälan om att det pågår "våld i hemmet". Det pågick inget våld i hemmet utan det är vårt barn som skriker och det kanske hörs utanför hemmet! Socialtjänsten skrev en anmälan och vi föräldrarna fick svara på en massa obehagliga frågor. De ringde också till skolan och frågade ut vårt andra barn om vad är det som pågår hemma. Detta var extremt jobbigt för oss alla. Jag tycker att grannen borde först prata med oss, lära känna oss och förstå vår situation innan man gör en anmälan. Att bli anklagad för våld mot sina egna barn är extremt jobbigt. Jag tycker inte alls om grannen som anmälde oss.
Fast å andra sidan: i en annan familj kunde det ha varit våld på riktigt, och barnet kunde ha varit avlidet eller svårt skadat innan hon hade hunnit "lära känna er"...
Jag blir så less på alla de där människorna som alltid kommer fram EFTER att ett barn har misshandlats till döds, och berättar att de har hört och sett saker. När det är för sent. Tänker på flickan i Småland t.ex., som tvingades dricka ättika och satt ensam fastspänd hela dagarna i en för liten bilbarnstol i tvättstugan, i sina smutsiga blöjor.
När polisen intervjuade grannar och släktingar efteråt - DÅ kunde de berätta. De hade sett att hon hade en hemsk skållskada över en stor del av överkroppen, att hon inte kunde styra sin ena arm för att den verkade vara bruten (utan något gips på), att hon var konstigt blek så att det verkade som om hon sällan fick vara ute, de hade pratat om det sinsemellan o.s.v.. Att man "pratar sinsemellan" hjälper ju inget barn.