• Anonym (Anmälaren)

Någon som gjort orosanmälan?

Jag känner mig verkligen illa till mods nu. Jag kommer inom kort behöva göra en orosanmälan. Jag jobbar med barn. Jag vet att detta är sådant jag måste klara och att jag agerar fel om jag låter bli men ändå är det så svårt. Jag vet att föräldrarna kommer bli förbannade på mig och förtroendet kommer vara över. Men jag kan inte hjälpa dem mer. Och jag är ledsen för deras skull.

Någon mer som jobbar inom vård eller omsorg som behövt göra detta? Mådde ni också dåligt av det?  Jag gillar normalt att ha ansvar men detta skrämmer mig lite faktiskt...

Dela gärna med er om ni har erfarenhet.

• Svar på tråden Någon som gjort orosanmälan?
  • Anonym (Kritisk Förälder)
    Anonym (Va?) skrev 2024-09-07 10:22:27 följande:
    Vad är det som oroar dig som du inte kan ta upp med föräldrarna istället för att springa till soc?
    Tycker du att det är konstigt att de, om du anmäler, blir förbannade på dig som sladdrar till soc utan att ge dem en chans?
    HUR skulle de någonsin mer kunna känna förtroende för dig menar du?
    Anonym (Anmälaren) skrev 2024-09-07 09:17:51 följande:
    Stor igenkänning. På utbildningar jag gått om detta anvisas vi inom vård och omsorg att alltid anmäla så snart vi känner oro oavsett om allt är uppenbart eller ej. Det görs ju sällan och stor osäkerhet finns. I många fall rycks barnet också bort från den verksamhet den tillhört och man vet inte hur det går.
    Hade inte du bytt dagis om din familj hade anmälts till soc?
    Vore konstigt om de lät barnet/barnen gå kvar.

Hur det går har du inte med att göra heller.
    Så är det ju. Det bör man vara medveten om. Tror ingen förälder som blivit anmäld till soc vill ha sina barn kvar i den förskolan / skolan. Skulle vara intressant att se statistik på det. 

Att sitta och ha samtal och dialog rörande sina barns utveckling, gå på föräldramöten m.m. och träffa någon som soc-anmält barn och föräldrar tror jag de flesta skulle se som oerhört olustigt. Förtroendet är ju helt borta. Trist att behöva riva upp sina barn från kompisar och gemenskap men jag tror de flesta ser det som totalt nödvändigt. Tyvärr slutar inte sådana byten alltid så lyckligt. 
  • EpicF
    Anonym (Myran) skrev 2024-09-07 22:11:21 följande:
    Dom kan ju prata med mig eftersom det egentligen är jag som gjort anmälan men att vi av säkerhetsskäl inte vill ge vårat namn och adress. Utan istället står chefens namn (vanligt namn) och adressen till våran arbetsplats. Ich de lämnar ju inte några detaljer till mig utan är ju jag som sitter på alla detaljer om det rörda fallet. 
    Varför skulle du ens ge din privata adress när du anmäler i egenskap av yrkespersonal? 
  • EpicF
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-09-07 22:46:17 följande:
    Det är väl ändå inte tillåtet att bolla runt orosanmälningar med hela arbetslag? Det råder väl ändå tystnadsplikt? Låter klart olämpligt! 
    Det är en självklarhet att man pratar med sina kollegor som också jobbar på ex den förskolan barnet i fråga går på. 

Tystnadsplikten går mot att prata om andra barn med andra föräldrar eller utomstående, inte mot att prata med sina kollegor. 
  • Anonym (Myran)

Eftersom det är adress som ska fyllas i på blanketten och då har vi fått till oss att det är våran egen adress som ska skrivas. Men även om jag inte skriver den så finns det bara en i Sverige med mitt namnkombination därav lätt att söka upp personen. Har en gång när jag fyllt i mitt namn blivit uppringd av en förälder och hotad till livet via telefon för att orosanmälan skrevs och barnet därefter blev omhändertagen pga att de blivit misshandlad i hemmet. Då de ansåg att  jag inte skulle lagt mig i och låtit de uppfostra sitt barn på de viss de ville. (Barnet själv berättade allting påväg till sjukhus och bad mig om hjälp, att denne absolut inte ville tillbaka till hemmet). 

EpicF skrev 2024-09-07 23:25:40 följande:
    Varför skulle du ens ge din privata adress när du anmäler i egenskap av yrkespersonal? 

• Anonym (Myran)
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-09-07 22:52:41 följande:
    Det framgår av utredningen vem som gjort anmälan. Det är sedan busenkelt att kolla upp någons adress.
    Att namnet är vanligt spelar ingen roll. Det är bara att begära ut personaliggaren från kommunen (offentlig handling). Därefter söka på Ratsit eller kontakta Skatteverket. Om man i sin yrkesroll känner sig tvingad att göra en anmälan bör man rakryggat kunna stå för den. 
    Ja jag står för mina orosanmälningar men när man blir kontaktad av föräldrar till den som anmälan är gjord för och blir hotad till livet. Fick väldigt specifika detaljer på vad de tänkte göra med mig pga anmälan så vill man(iallafall inte jag) alltid skriva ut mitt namn där risk finns att samma sak inträffar igen för det var det värsta jag varit med om. 
  • baam77
    Anonym (Anmälaren) skrev 2024-09-06 21:10:45 följande:
    Någon som gjort orosanmälan?

Jag känner mig verkligen illa till mods nu. Jag kommer inom kort behöva göra en orosanmälan. Jag jobbar med barn. Jag vet att detta är sådant jag måste klara och att jag agerar fel om jag låter bli men ändå är det så svårt. Jag vet att föräldrarna kommer bli förbannade på mig och förtroendet kommer vara över. Men jag kan inte hjälpa dem mer. Och jag är ledsen för deras skull.

Någon mer som jobbar inom vård eller omsorg som behövt göra detta? Mådde ni också dåligt av det?  Jag gillar normalt att ha ansvar men detta skrämmer mig lite faktiskt...

Dela gärna med er om ni har erfarenhet.

du måste skriva varför. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Myran) skrev 2024-09-08 00:13:40 följande:
    Ja jag står för mina orosanmälningar men när man blir kontaktad av föräldrar till den som anmälan är gjord för och blir hotad till livet. Fick väldigt specifika detaljer på vad de tänkte göra med mig pga anmälan så vill man(iallafall inte jag) alltid skriva ut mitt namn där risk finns att samma sak inträffar igen för det var det värsta jag varit med om. 
    Polisanmälde du inte hoten?
  • Anonym (Myran)
    Anonym (C) skrev 2024-09-08 02:02:01 följande:
    Polisanmälde du inte hoten?
    Jo självklart men i brist på bevis lades det ner...De kunde se att ett kontantkortsnummer ringt till mig men varken vem det var eller vad de sa så blev ord mot ord. Blev även förföljd av en bil tre dagar efter som började åka efter mig direkt efter jag svängt ut från våran uppfart. Men inte det heller gick att bevisa för regskylten och vem som körde syndes inte på filmen och det lades också ner. 
  • Anonym (zxcv)
    Anonym (Myran) skrev 2024-09-08 00:13:40 följande:
    I det fallet fick du bevis på att anmälan var rätt och riktig iaf, även om det var obehagligt. En förälder som är kapabel att ringa och mordhota med hemska detaljer är nog ingen bra förälder.
  • Anonym (Kritisk Förälder)
    EpicF skrev 2024-09-07 23:27:46 följande:
    Det är en självklarhet att man pratar med sina kollegor som också jobbar på ex den förskolan barnet i fråga går på. 

Tystnadsplikten går mot att prata om andra barn med andra föräldrar eller utomstående, inte mot att prata med sina kollegor. 
    Du måste ju fatta att i samma stund som det börjas prata runt dröjer det ju inte länge innan ryktet spritt sig till hela personalstyrkan, samt barn och föräldrar.

Vem skulle vilja ha sitt barn kvar på den förskolan/skolan efter något sådant?

Kul att sitta på de kvartssamtalen och föräldramötena. En orosanmälan betyder i allmänhet två saker. Den läggs ned av soc i 99% av fallen efter avslutad utredning och föräldrarna tar sina barn därifrån. Största förlorarna är antagligen barnen. 

De flesta går nog inte så långt att de börjar hota personalen, men det är nog inga vackra tankar som tänks. Det är ju bara att sätta sig in i situationen själv. 
Svar på tråden Någon som gjort orosanmälan?