• Svar på tråden Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig
  • Anonym (Belsebub)
    Xenia skrev 2024-08-16 11:57:51 följande:

TS tycks anse att det är kvinnornas eget fel att de inte har någon vapenkunskap och därför inte kan försvara Sverige med vapen i hand.

Men det är inte kvinnornas eget fel att vi inte har kvinnlig värnplikt. Vi har inte ens värnplikt för alla män. 

De kvinnor som vill göra värnplikten måste ju visa vid mönstringen att de är tillräckligt starka först. Jag misstänker att inte ens alla män är det. Är de inte för svaga fysiskt, så är de för svaga psykiskt.

Tycker det inte är så konstigt att kvinnor inte vill axla gevär på samma sätt. Det speglar hur samhället ser ut. Jag antar att kvinnor skulle stå för den omvårdande delen av ett krig i större grad. Det är också viktigt.
  • Tecum
    Xenia skrev 2024-08-16 11:57:51 följande:

TS tycks anse att det är kvinnornas eget fel att de inte har någon vapenkunskap och därför inte kan försvara Sverige med vapen i hand.

Men det är inte kvinnornas eget fel att vi inte har kvinnlig värnplikt. Vi har inte ens värnplikt för alla män. 

De kvinnor som vill göra värnplikten måste ju visa vid mönstringen att de är tillräckligt starka först. Jag misstänker att inte ens alla män är det. Är de inte för svaga fysiskt, så är de för svaga psykiskt.

Teoretiskt sett har vi värnplikt för alla män, alla kan kallas in.. Men försvaret väljer att mönstra en mindre del och kalla in ännu färre. Helt riktigt, att utbilda motiverade och fysiskt och psykiskt lämpliga personer är mångdubbelt mer effektivt än att ta in alla, slösa pengar och personal på att utbilda dem och ändå gör de ingen större nytta som soldater utan tillför mycket mer genom att t ex fortsätta i sitt vanliga yrke. Det är gammalt vänsterflum  att alla är lika och alla passar för allt bara de får samma utbildning. Plus att S och V såg allmän värnplikt som ett sätt att försvaga yrkesmilitärens makt och minska risken för militärkupp eller andra liknande oroligheter.

Men jag håller med om att värnplikten också borde gälla kvinnor.
  • Core
    enfunderandeman skrev 2024-08-14 18:50:33 följande:
     Du tror inte att vi överskattar våran egen betydelse lite?
    Sverige är nog inte så jävla viktiga som dom vill leka.

Dessutom, med dom scenarion du målar upp. Tror jag inte Östersjön och Sverige står först. Samtidigt känner jag mer. Händer det så händer det. Jag har inte heller något att förlora. Så jag förstår mentaliteten. Jag tänker inte ställa upp på folk. Som medveten skitit i mig innan. Kom inte knacka på min dörr.
    Ändå rätt kul att Ryssland gör dessa uttalanden ett par dagar efter den här disskussionen

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ryskt-utspel-gotland-mal-for-karnvapen/

• Core

?De svenska myndigheternas förhoppning ? att detta lilla land ska undgå total förstörelse av sin infrastruktur på fastland och befolkningens massdöd ? är bedräglig i händelse av direkt militär konflikt med Ryssland?

Sen är det självklart att det här är en del av skrämselpropaganda, men det är ett faktum att Sveriges strategiska läge gör oss till öppna måltavlor, och bland de första, om det är skarpt läge mellan Nato och Ryssland. 

Det handlar inte om att Sverige i sig är av stor betydelse, men då ses vi bara som Natos strategiska punkt, det är inte nationen Sverige i sig som är ett hot för Ryssland.

• KillBill
    Anonym (Yvig) skrev 2024-08-12 16:42:41 följande:
    Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/majoritet-villig-att-riskera-livet-vid-krig

Jag är chockad! Bara 8% av svenska kvinnor skulle ställa upp vid krig mot ryssarna. Vilka fegisar,  men typiskt en tjej grej.De tror alltså inte på jämlikheten.

Det du påstår är inte vad undersökningen visar.

Enligt undersökningen uppger  81 procent av befolkningen att de skulle kunna ta en icke-stridande roll utan fara för livet. Kvinnor och personer mellan 50-79 år i något högre utsträckning än övriga.

Det är bara 8% av kvinnorna skulle kunna tänka sig en stridande roll med risk för liv. Det som är intressant här är att det bara är 39 procent av männen som kan tänka sig en stridande roll med risk för sitt liv. Majoriteten av svenska  män (61%) kan inte tänka sig en stridande roll med risk för det egna livet. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-08-25 09:49:03 följande:
    Det du påstår är inte vad undersökningen visar.

Enligt undersökningen uppger  81 procent av befolkningen att de skulle kunna ta en icke-stridande roll utan fara för livet. Kvinnor och personer mellan 50-79 år i något högre utsträckning än övriga.
    Det är bara 8% av kvinnorna skulle kunna tänka sig en stridande roll med risk för liv. Det som är intressant här är att det bara är 39 procent av männen som kan tänka sig en stridande roll med risk för sitt liv. Majoriteten av svenska  män (61%) kan inte tänka sig en stridande roll med risk för det egna livet. 
    Det är sorgligt (även om det i vissa fall förmodligen beror på att männen har sin lojalitet i Mekka i stället).

Vi måste på något sätt tillbaka till tänket, att vi är ETT folk där vi alla hjälps åt, där vi arbetar och betalar skatt när vi kan, där vi får tillbaka av skattemedel när vi behöver det, och att vi om kriget kommer hjälps åt att försvara vårt land efter bästa förmåga, samt få civilbefolkningen att överleva och samhället att fungera under tiden. Och där ingår för män i vapenför ålder (i Sverige idag 18-48, i t.ex. Ukraina18-60) att riskera livet, och så har det alltid varit.
  • Anonym (Man5)

8% av kvinnorna och 61% av männen tar detta ansvar att försvara sitt land. Det är en väsentlig skillnad och är nog spår i vårt DNA sedan gamla tider. Precis som att kvinnor är bättre på att ta hand om barn fortfarande idag, även om det finns en sund inställning att även männen tar detta ansvar mer och mer.

Det finns gamla spår i oss som inte försvinner av någon generations idealiserade bild av värdegrund och moral.

• KillBill
    Anonym (Man5) skrev 2024-08-25 10:41:01 följande:

8% av kvinnorna och 61% av männen tar detta ansvar att försvara sitt land. Det är en väsentlig skillnad och är nog spår i vårt DNA sedan gamla tider. Precis som att kvinnor är bättre på att ta hand om barn fortfarande idag, även om det finns en sund inställning att även männen tar detta ansvar mer och mer.

Det finns gamla spår i oss som inte försvinner av någon generations idealiserade bild av värdegrund och moral.

Nej du har missförstått. En minoritet av männen (39%) kan tänka sig att försvara Sverige i en stridande roll med risk för liv. Däremot vill en majoritet av kvinnor och män försvara Sverige på andra sätt. 
  • Anonym (Man5)
    KillBill skrev 2024-08-25 10:56:24 följande:
    Nej du har missförstått. En minoritet av männen (39%) kan tänka sig att försvara Sverige i en stridande roll med risk för liv. Däremot vill en majoritet av kvinnor och män försvara Sverige på andra sätt. 
    Ok, tack för infon, men även efter denna rättelse är det ändå stor skillnad på män och kvinnor i just en stridande roll.
  • KillBill
    Cathariiina skrev 2024-08-25 10:30:54 följande:
    Det är sorgligt (även om det i vissa fall förmodligen beror på att männen har sin lojalitet i Mekka i stället).

Vi måste på något sätt tillbaka till tänket, att vi är ETT folk där vi alla hjälps åt, där vi arbetar och betalar skatt när vi kan, där vi får tillbaka av skattemedel när vi behöver det, och att vi om kriget kommer hjälps åt att försvara vårt land efter bästa förmåga, samt få civilbefolkningen att överleva och samhället att fungera under tiden. Och där ingår för män i vapenför ålder (i Sverige idag 18-48, i t.ex. Ukraina18-60) att riskera livet, och så har det alltid varit.
    Som vanligt spyr du ut din rasism. Du har emellertid fel och det framgår av denna färska undersökning från FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut beställd av pliktverket som pekar mot att försvarsviljan tom är högre bland utlandsfödda medborgare 

https://www.foi.se/rest-api/report/FOI-R--5206--SE

• KillBill
    Anonym (Man5) skrev 2024-08-25 10:59:47 följande:
    Ok, tack för infon, men även efter denna rättelse är det ändå stor skillnad på män och kvinnor i just en stridande roll.
    Ja så är det och jag tror att du har rätt. Kvinnor har av tradition inte haft stridande roller i försvaret.  Jag tror dock att det är på väg att ändras. Exempelvis så vill mina döttrar gärna göra värnplikten. 
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-08-25 11:16:33 följande:
    Som vanligt spyr du ut din rasism. Du har emellertid fel och det framgår av denna färska undersökning från FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut beställd av pliktverket som pekar mot att försvarsviljan tom är högre bland utlandsfödda medborgare 

https://www.foi.se/rest-api/report/FOI-R--5206--SE

Hmmm... Jag kan tänka mig att de inte vågar säga annat, för med tanke på korruptionen i deras hemländer så vågar de inte lita på att undersökningar verkligen är anonyma. De är rädda att det ska användas emot dem vid ett eventuellt utvisningsmål, om de har sagt att de inte vill försvara Sverige. 

...i verkligheten tror jag att de kommer att dra, när det inte längre finns pengar i bankomaterna, mat i livsmedelsaffären och bensin på bensinstationerna. Såvida det inte blir ett religionskrig förstås, mellan muslimer och kristna. DÅ ligger vi jävligt illa till. För det vänsterliberala packet kommer att skrika så länge om att man varken får utvisa "våra" muslimer eller internera dem så länge som kriget pågår (som USA gjorde med "sina" japaner under WWII), att det blir för sent. 
  • Meddelande borttaget
  • nihka
    Anonym (Yvig) skrev 2024-08-12 16:42:41 följande:
    Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/majoritet-villig-att-riskera-livet-vid-krig

Jag är chockad! Bara 8% av svenska kvinnor skulle ställa upp vid krig mot ryssarna. Vilka fegisar,  men typiskt en tjej grej.De tror alltså inte på jämlikheten.

Fast nu stod det inte så. Tur att det finns läskunniga i befolkningen så vi i händelse av krig inte måste förlita oss på illiterata att försvara landet och upprätthålla samhällsbärande funktioner.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KillBill
    Cathariiina skrev 2024-08-25 11:30:37 följande:
    Hmmm... Jag kan tänka mig att de inte vågar säga annat, för med tanke på korruptionen i deras hemländer så vågar de inte lita på att undersökningar verkligen är anonyma. De är rädda att det ska användas emot dem vid ett eventuellt utvisningsmål, om de har sagt att de inte vill försvara Sverige. 

...i verkligheten tror jag att de kommer att dra, när det inte längre finns pengar i bankomaterna, mat i livsmedelsaffären och bensin på bensinstationerna. Såvida det inte blir ett religionskrig förstås, mellan muslimer och kristna. DÅ ligger vi jävligt illa till. För det vänsterliberala packet kommer att skrika så länge om att man varken får utvisa "våra" muslimer eller internera dem så länge som kriget pågår (som USA gjorde med "sina" japaner under WWII), att det blir för sent. 
    Att du inte inte ens har tilltro till undersökningar från den svenska totalförsvarets forskningsinstitut är anmärkningsvärt. Jag tycker att du mer och mer framstår som någon som jobbar för att öka polariseringen och osäkerheten i det svenska samhället. Har du någon uppdragsgivare?  Putin?
  • nihka
    Cathariiina skrev 2024-08-25 11:30:37 följande:

Vad du tänker (hmm) tycker och tror baserat på dina fördomar är inte relevant gällande undersökninhgar.
  • nihka
    Anonym (Man5) skrev 2024-08-25 10:41:01 följande:

Nej. Du får nog plocka fram läsglasögonen och miniräknaren igen. Kanske ligger de under björnfällen.
  • Anonym (Man5)
    nihka skrev 2024-08-25 12:14:07 följande:
    Nej. Du får nog plocka fram läsglasögonen och miniräknaren igen. Kanske ligger de under björnfällen.
    Om du menar %-satsen så är den redan korrigerad. Det hade även du sett om du läst tråden.
  • nihka
    Anonym (Man5) skrev 2024-08-25 13:41:16 följande:
    Om du menar %-satsen så är den redan korrigerad. Det hade även du sett om du läst tråden.
    Nej, inget är "korrigerat". Fortfarande lika mycket fördomar, svamel och sakfel.
  • Anonym (nuftig)
    Anonym (Man5) skrev 2024-08-25 10:59:47 följande:
    Fortfarande är det bara ca 1% av befolkningen som faktiskt ingår i ett lands  stridande armé.

Det finns alltså 8 gånger så många villiga kvinnor och 39 gånger så många villiga män som det behövs.

Räcker inte det? Vad är du egentligen orolig för?
Svar på tråden Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig