• Svar på tråden Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig
  • Anonym (Blaska)
    Anonym (Yvig) skrev 2024-08-12 16:42:41 följande:
    Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/majoritet-villig-att-riskera-livet-vid-krig

Jag är chockad! Bara 8% av svenska kvinnor skulle ställa upp vid krig mot ryssarna. Vilka fegisar,  men typiskt en tjej grej.De tror alltså inte på jämlikheten.

Jag är kvinna och jag är redan krigsplacerad i mitt yrke. Är du det? Det betyder att jag inte får lämna landet om det skulle bli krig utan infinna mig på jobbet vad dag även om byggnader runtomkring bombas sönder. Om man lämnat landet under krig när man är krigsplacerad finns det risk att hamna i fängelse. 
  • Tom Araya
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-12 20:56:35 följande:
    Samma fråga har kommit upp. I kedjans början finns en länk där det står att: "39 procent av männen kan tänka sig en stridande roll medan motsvarande andel av kvinnorna är 8 procent, enligt rapporten."

Stridande roll och att ta till vapen kan nog ses som synonyma.
    Jag har en annan syn på vad "stridande" är i detta sammanhang, eftersom frågan enligt min uppfattning utefter dess formulering enbart kan beröra militär personal och inte några civila befattningar.
    I princip all militär personal bär vapen av något slag.
    Men sitter du som signalist i en stab eller har tjänst inom bataljonssjukvården så har du inte en direkt stridande tjänst såsom besättningen på en stridsvagn har.
  • Anonym (nuftig)

Jag tycker det är dåligt att inte fler kvinnor kan tänka sig en stridande roll, jag kan absolut tänka mig det om det bedöms som bästa användningen av mina förmågor.

Det finns å andra sidan en hel massa andra saker att göra i försvaret, och en massa för att hålla igång civilsamhället, så jag utgår ju från att man tar de som är bäst lämpade för respektive uppgift.

Vanligen är det heller inte 50% av befolkningen som går ut i strid.
    Ryssland bedriver t.ex. krig med 1,3 miljoner man på en befolkning av 144 miljoner, d.v.s. knappt 1 % av befolkningen.

Så- hur relevant är ens frågeställningen om man ser till det? Det finns fullt tillräckligt med personer som vill beväpna sig för att försvara Sverige.

• Cathariiina

Det är en väldigt ny idé att kvinnor ska strida med vapen i hand. Jag tycker inte alls att det är konstigt att de inte vill, och det betyder ju inte att de inte vill arbeta för Sverige under kriget ändå. Tänk på att när männen mobiliseras, så blir det massor av arbetsplatser lediga som måste fyllas.

Det är mycket bättre att kvinnorna tar en sådan arbetsplats inom t.ex. industrin (särskilt fordon, vapen, ammunition kommer man att behöva öka tillverkningen av), transport (de kan köra buss, taxi. lastbil, ambulans - och varför inte tåg och fartyg), olika hantverkaryrken (elektriker, rörmokare) etc.. Jag skulle gärna se att det fanns ett obligatoriskt år (eller kanske kortare tid för vissa uppgifter), i stället för värnplikt, för unga kvinnor att lära sig en sådan syssla, så att de var redo när kriget kommer.

Dessutom måste någon ta hand om barnen, både de egna och i skolan, på dagis o.s.v..

Det kommer även att behövas fler händer i vården, när de utbildade sjuksköterskorna i stor utsträckning flyttas till militärsjukhus. Detta är också något som unga kvinnor skulle kunna förbereda sig för under ett obligatoriskt år, i stället för värnplikt, att lära sig sjukvård så att de kunde klara av det mesta som en undersköterska och en sjuksköterska gör. I det läget är det ju inte nödvändigt att syster har skrivit C-uppsats i omvårdnadsvetenskap eller känner till ett antal omvårdnadsteorier, utan det viktiga är att hon kan bädda sängar, förflytta patienter, tvätta patienter, sätta urin- och venkateter, ta blodprov, ge injektioner o.s.v., och det kan man gott och väl lära sig på ett år. 

• Cathariiina
    Tow2Mater skrev 2024-08-12 17:57:32 följande:

Ar inte förvånad. De vill mest ha hela fl-ledigheterna, jobba mindre men ha lika lön som män, men inga plikter. 

Eller så är det så förunderligt, att Evolutionen har skapat oss till man och kvinna för att vi ska ha OLIKA förmågor och OLIKA roller. Kvinnans mjölkproduktion kan t.ex. vara en hint om att det är kvinnan som ska sköta bebisar. Mannens mycket tyngre skelett, starkare muskulatur och bättre kondition, kan vara en hint om att han ska sköta stridandet. Det ligger årmiljoner bakom att vi har blivit de vi har blivit - det är inget som går att lagstifta bort. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Elisabet) skrev 2024-08-12 21:10:41 följande:
    Vad är det för män du pratar om som inte tar ansvar?

Alla jag känt och känner som varit och är män tar lika mycket ansvar som kvinnor.. Om inte MER ansvar än många kvinnor.

Och jämlikt har vi haft det länge.i Sverige!
    Fast man kanske måste våga säga något som kvinna för att få det jämställt, hemma tex med mannen.
    Man får väl säga ifrån så man inte blir trampad på som en matta såklart.

Men det är väl typiskt tjejiga tjejer att gnälla på ojämnställdhet, när problemet egentligen är tunghäfta hos er själva som är problemet.

Annars skulle väl alla kvinnor ha problem med ojämnställdhet och det har vi ju inte!
    Suck. Nej, det har vi inte. Då skulle ju inte kvinnor jobba gratis några månader om året, ta största del av föräldraledighet och vab, göra mer hushållsarbete osv. 
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Elisabet) skrev 2024-08-12 21:10:41 följande:
    Vad är det för män du pratar om som inte tar ansvar?

Alla jag känt och känner som varit och är män tar lika mycket ansvar som kvinnor.. Om inte MER ansvar än många kvinnor.

Och jämlikt har vi haft det länge.i Sverige!
    Fast man kanske måste våga säga något som kvinna för att få det jämställt, hemma tex med mannen.
    Man får väl säga ifrån så man inte blir trampad på som en matta såklart.

Men det är väl typiskt tjejiga tjejer att gnälla på ojämnställdhet, när problemet egentligen är tunghäfta hos er själva som är problemet.

Annars skulle väl alla kvinnor ha problem med ojämnställdhet och det har vi ju inte!
    Om du tror att alla tar ansvar är du antingen naiv eller vill sprida ett narrativ som inte stämmer. Kan bara beklaga. 
  • Anonym (Elisabet)
    Anonym (Ok) skrev 2024-08-13 08:13:11 följande:
    Om du tror att alla tar ansvar är du antingen naiv eller vill sprida ett narrativ som inte stämmer. Kan bara beklaga. 
    Narrativ är det väl det du sprider..
    Du tycker väl inte det är jämnställt förrän män föder barn och alla kan vara vilket kön dom vill. 

Vad är det du beklagar?
    Jag tycker det är jämställt. Jag känner ingen som inte har det jämställt med sin man/ partner eller på jobbet,  osv. oavsett om det är en kvinna eller man, ung eller gammal.
    Nej ingen av dom jag träffat lever ojämnställt. Inte sen 1970 talet då var det en gång ngr familjer som levde lite ojämnställt.

Så vilka har det inte jämnställt nuförtiden och Vad exakt är det som INTE är jämställt i SVERIGE.
    Att vissa kvinnor gör mer hemma ( som ngr skrivit) är bara deras eget fel och problem..Det har med relationen att göra och inte samhället!

Ni får väl våga säga irån även om ni inte vågar skjuta på ryssen- att ni inte vill föda barn ( det ska väl era jämnställda män göra i eran värld..Och sluta göra mer hemma. Voila problemet löst. Ni får det jämnställt.
  • Anonym (Anna)

Om ingen gick till krig så blev det inga krig.

Om kvinnor hade styrt världen så hade det sett annorlunda ut.

• Cathariiina
    Anonym (Anna) skrev 2024-08-13 09:03:13 följande:

Om ingen gick till krig så blev det inga krig.

Om kvinnor hade styrt världen så hade det sett annorlunda ut.

Fast det stämmer ju inte. Det krigades även under Elizabeth I, Bloody Mary, Ulrika Eleonora, Hedvig Eleonora, Margareta Waldermarsdotter, Kleopatra...
Svar på tråden Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig