• Svar på tråden Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig
  • Anonym (Belsebub)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-12 21:15:37 följande:
    Precis, det var därför jag lagade två linkar, varav den andra är något av ett sidospår, men som ändå hör ihop med kedjans ämne. Jag kan ännu en gång återge vad som står i den första linken: "Finländarnas vilja att försvara sitt land är hög - över en tredjedel av kvinnorna är beredda att ta till vapen."
    Du pratar fortfarande om finska kvinnors inställning till allmän värnplikt.
  • fultextad användarhandbok
    Anonym (Belsebub) skrev 2024-08-12 21:32:22 följande:
    Du pratar fortfarande om finska kvinnors inställning till allmän värnplikt.
    Nästan rätt, troligen finländska och inte enbart finska, vilket jag skrev i mitt första inlägg i den här kedjan. Du skrev att liknande siffror kanske skulle gälla om frågan kommit upp i Sverige, vilket jag påpekade att det redan gjort, och att det var intressant att jämföra grannländer.
  • Anonym (Hej)

Kvinnor ska inte kriga. Dom ska stå vid spisen och laga mat tills mannen kommer hem.

• Anonym (Belsebub)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-12 21:43:02 följande:
    Nästan rätt, troligen finländska och inte enbart finska, vilket jag skrev i mitt första inlägg i den här kedjan. Du skrev att liknande siffror kanske skulle gälla om frågan kommit upp i Sverige, vilket jag påpekade att det redan gjort, och att det var intressant att jämföra grannländer.

Nej, det sa jag inte. Du förvanskar saker. Samt att du försöker göra en sorts frågeställning till en helt annan. 

Varför det kan man undra?

fultextad användarhandbok skrev 2024-08-12 20:44:40 följande:

Frågan är ju inte riktad till mig då jag inte är svensk, men det kan vara intressant att jämföra grannländer. Här är mer än en tredjedel av kvinnorna beredda att ta till vapen. Hittade inget på svenska, annars finns länk: www.kansalainen.fi/eva-suomalaisten-maanpuolustustahto-korkealla-naisista-yli-kolmannes-valmiita-tarttumaan-aseisiin/

Däremot fann jag detta på svenska: "En tredjedel, 31 procent anser att en allmän värnplikt för både män och kvinnor är bäst för det finska försvarssystemet, av männen 35 och av kvinnorna 26 procent."

svenska.yle.fi/a/7-10023761

Anonym (Belsebub) skrev 2024-08-12 20:49:25 följande:
    Det kanske skulle vara liknande siffror i Sverige om samma fråga skulle komma upp.
    Därefter skrev jag: "Samma fråga har kommit upp. I kedjans början finns en länk där det står att: "39 procent av männen kan tänka sig en stridande roll medan motsvarande andel av kvinnorna är 8 procent, enligt rapporten."

Stridande roll och att ta till vapen kan nog ses som synonyma."

Ditt svar: "
    Det är inte alls samma sak som om allmän värnplikt ska införas för män och kvinnor."

Mitt svar förkortat: "
    Precis, det var därför jag lagade två linkar."

Att citera är inte att förvanska. Varför jag tog upp det har jag skrivit två gånger, varav ena gången i mitt första inlägg i den här kedjan. Varför du upplever det som du gör vet jag faktiskt inte.

Tillägg: Det var givetvis inte min mening att någon skulle uppleva sig förvanskad av mig, oavsett orsak. Sänder en ursäkt för det, med förhoppning om fred även så väl nationellt som internationellt.

• Anonym (Man)

Jag är på riktigt trött på det som många i den här tråden skriver, att ni kvinnor skulle ha lägre lön än en man som utför samma arbete, det är så jävla mycket trams. Om det fanns ens ett uns sanning i det, så hade männen varit arbetslösa. För det finns inte EN ENDA företagare i det här landet som vill betala mer lön än vad hen måste. Om jag driver ett företag och behöver betala Kalle 200kr för ett jobb, men Lisa står i dörren och gör samma jobb för 100kr, tro fan att varenda företag skulle anställa Lisa. Men så är det inte i verkligheten,  nej i verkligheten så finns både män och kvinnor på arbetsplatserna, och om någon tjänar mer än den andre så beror det på att den förtjänar det på ett eller annat sätt.

Och jo, Sverige är sedan länge jämställt.

Att det är fler kvinnor i vården beror ju på att det är där de VILL vara. Jag jobbar inte med vården för jag vill inte, jag utbildade mig till ett annat yrke jag VILLE göra, och det är ALLA i Sverige berättigade att göra. Som man bäddar får man ligga.. 

Men generellt sett så vill kvinnor inte jobba med mansdominerade yrken och vise versa...

Att kvinnor tjänar mindre än män är bullshit.

• Anonym (Belsebub)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-12 21:59:17 följande:
    Anonym (Belsebub) skrev 2024-08-12 20:49:25 följande:
    Det kanske skulle vara liknande siffror i Sverige om samma fråga skulle komma upp.
    Därefter skrev jag: "Samma fråga har kommit upp. I kedjans början finns en länk där det står att: "39 procent av männen kan tänka sig en stridande roll medan motsvarande andel av kvinnorna är 8 procent, enligt rapporten."

Stridande roll och att ta till vapen kan nog ses som synonyma."

Ditt svar: "Det är inte alls samma sak som om allmän värnplikt ska införas för män och kvinnor."

Mitt svar förkortat: "Precis, det var därför jag lagade två linkar."

Att citera är inte att förvanska. Varför jag tog upp det har jag skrivit två gånger, varav ena gången i mitt första inlägg i den här kedjan. Varför du upplever det som du gör vet jag faktiskt inte.
    Det här skrev du: "Däremot fann jag detta på svenska: "En tredjedel, 31 procent anser att en allmän värnplikt för både män och kvinnor är bäst för det finska försvarssystemet, av männen 35 och av kvinnorna 26 procent."

Frågan om allmän värnplikt har du då fått för dig är samma sak som att axla gevär. Det är inte samma.

Jag skulle misstänka att det kan vara liknande siffror i Sverige gällande allmän värnplikt. Jag har inte grävt djupare då frågeställningen är väsensskilt från trådstarten. Det jag länkade till är däremot en svag fingervisning om det.

Finland för dessutom en annan sort patriotisk politik och Sverige en polariserande, splittrande politik. Kan vi förresten se på svaren i tråden där vissa mer är ute efter medel att gnälla och klaga på kvinnor som vanligt.
    Anonym (Belsebub) skrev 2024-08-12 22:21:45 följande:
    Det här skrev du: "Däremot fann jag detta på svenska: "En tredjedel, 31 procent anser att en allmän värnplikt för både män och kvinnor är bäst för det finska försvarssystemet, av männen 35 och av kvinnorna 26 procent."
    Det var därför jag skrev ordet däremot och lade till den som sekundär link. Redan i början av inlägget skrev jag att en tredjedel är beredda att ta till vapen om det skulle behövas.
    Frågan om allmän värnplikt har du då fått för dig är samma sak som att axla gevär. Det är inte samma.
    Nä, jag skrev redan tidigare att det var ett sidospår. Finns i kedjan.
    Jag skulle misstänka att det kan vara liknande siffror i Sverige gällande allmän värnplikt. Jag har inte grävt djupare då frågeställningen är väsensskilt från trådstarten. Det jag länkade till är däremot en svag fingervisning om det.
    Kanske att det är.
    Finland för dessutom en annan sort patriotisk politik och Sverige en polariserande, splittrande politik.
    Det kan man ha många åsikter om. Som finländare håller jag inte med dig.
Svar på tråden Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig