• Svar på tråden Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig
  • Tecum

Ingen normal människa VILL gå ut i krig, men en del måste. De som känner att de inte tillför något som stridande är i praktiken bara kanonmat och ska istället placeras på icke stridande poster i totalförsvaret. Och det tror jag att många kvinnor ställer upp på och kommer att göra nytta där.

Men om värnplikten gällde både män och kvinnor skulle skulle fler kvinnor känna att de skulle klara att gå ut i strid. Värnplikt är inte jämställd idag.

• baam77
    Anonym (Yvig) skrev 2024-08-12 16:42:41 följande:
    Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/majoritet-villig-att-riskera-livet-vid-krig

Jag är chockad! Bara 8% av svenska kvinnor skulle ställa upp vid krig mot ryssarna. Vilka fegisar,  men typiskt en tjej grej.De tror alltså inte på jämlikheten.

Bra att veta när man diskutera är att det var "Antal intervjuer: 1 032." st. 
  • Anonym (piss off)

Till Man: Men om en kvinna vill utbilda sig till brandman, polis etc så gnäller ni män öve att kvinnor inte har styrkan och uthålligheten. Ni är så motsägelsefulla. Det är väl snarare ni som inte vill ha jämlikhet mellan könen.

• Spucks

Okej, så män är de som är fysisk aggressive och krigar, och eftersom kvinnor vill vara jämlika, ska kvinnor vilja exakt det som män vill. Tycker de annorlunda, tex. att det är absolut sjukt att kriga och därför inte har något intresse i att delta i ett krig, är kvinnorna inte jämlika.

Vore det inte bättre för alla om män gjorde som kvinnorna istället? Bli av med eera aggressioner på civiliserade sätt, tex. genom idrott, istället för att ha ihjäl varandra, ni jävla djur!

• Postman

Är inte så förvånad över resultatet. Jämlikhet vill man ha men bara inom de områden som gynnar en själv. Sorgligt att läsa att moralen inte är högre bland kvinnor.

• Anonym (piss off)

Tow2Mater 

Kvinnor arbetar i praktiken dubbelt så mycket som män då kvinnor förutom sitt arbete även får dra det tyngsta lasset hemma med barn, matlagning, städning, nattning av barn etc 

Och som Baam skrev så var det dryga tusen pers och kan alltså inte representera Sveriges alla kvinnor. Men som vanligt så tar sådana som dig och Man tillfället att trycka ner kvinnor så fort tillfälle ges.

• Anonym (J)

Sen kanske det för diskussionens skull ska nämnas att även majoriteten av män inte vill ha en stridande roll med fara för liv. I ts nämns 8%. Siffran är högre för män, 39, men fortfarande majoritet som säger nej. 

• Anonym (J)
    Anonym (piss off) skrev 2024-08-12 18:59:22 följande:

Tow2Mater 

Kvinnor arbetar i praktiken dubbelt så mycket som män då kvinnor förutom sitt arbete även får dra det tyngsta lasset hemma med barn, matlagning, städning, nattning av barn etc 

Och som Baam skrev så var det dryga tusen pers och kan alltså inte representera Sveriges alla kvinnor. Men som vanligt så tar sådana som dig och Man tillfället att trycka ner kvinnor så fort tillfälle ges.

vill minnas att det är just runt 1000 svar de brukar lägga sig på för att man ska kunna räkna med representativt urval. Sen innebär det såklart inte att alla tycker samma, men det är med rimlig statistik säkerhet. 
  • Anonym (Nertacklad)
    Pixxel skrev 2024-08-12 17:31:42 följande:
    Du vill väl skydda ditt land och dina anhöriga från att döda? Tänk om ingen i Ukraina hade försvarat sitt land då hade det varit helt ryskt idag.

Jag som man hade självklart hjälpt till så mycket jag kan, det är ens förbannade plikt.

Ja anhöriga går väl an. Om landet försämras ytterligare är det så mycket att försvara då? Hade det varit för 20-30 år sen hade det varit självklart för mig. Jag är inte främmande för att lämna landet inom närtid. Ser ingen framtid i Sverige längre.

Mer skeptiskt till svenska hemvärnet. Klarar de verkligen av att ge mig förutsättningar? Om inte så avstår jag gärna. 

• Anonym (Elisabet)
    Anonym (Yvig) skrev 2024-08-12 16:42:41 följande:
    Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/majoritet-villig-att-riskera-livet-vid-krig

Jag är chockad! Bara 8% av svenska kvinnor skulle ställa upp vid krig mot ryssarna. Vilka fegisar,  men typiskt en tjej grej.De tror alltså inte på jämlikheten.

Jag är också chockad, eller snarare besviken och lite irriterad på andra kvinnor att dom är så jäkla fega.
    Jag kommer ställa upp direkt vid krig! 
    Dom ska t.om kontakta mig före dom kontaktar min man.

Men det kanske beror på att jag gillar att skjuta prick och är jäkligt duktig på det.
    Duktigare än män jag tävlat mot i bla skytte..
    Men dom männen har ju blivit skitförbannade på mig för att jag är bättre på att skjuta än dom på tävlingar vare sig det är med gevär, pistol eller pil.
    Förutom min man som tycker det är jättekul att jag är så mycket duktigare än män.😄
    Han är riktigt stolt över att ha en krigarfru.

Så jag skulle självklart ställa upp för att kunna skjuta ngr ryssar i huvudet som krypskytt. Det vore skitkul merit att ha.och för att försvara mina närmaste som min man och familj..Men jag skulle ju absolut inte försvara andra fega tjejer som inte själva vågade döda fienden.

Tjejer är generellt fega när det kommer till sånt, tyvärr. 

Men antingen får man döda eller bli dödad. Det är bara att välja.
    Ni kan inte både ha kakan och äta den tjejer!

Sen hur många kommer tycka det är kul när ryssen börjar våldta er..Bara för att ni är för fega att döda fienden.
Svar på tråden Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig