• Svar på tråden Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig
  • Anonym (Elisabet)
    Anonym (Belsebub) skrev 2024-08-12 19:56:13 följande:
    Försöker du låtsas som att samhället är jämställt idag? Jag värderar för övrigt förmågan att kunna vårda sårade/ ta hand om barn på samma sätt som att skjuta en ryss i huvudet. Idag så står kvinnor för omhändertagandet i högre grad. Det här speglar tidsåldern du lever i.

Du har däremot samma möjlighet som en man att önska axla gevär.
    Låtsas?
    Eh samhället ÄR väl jämställt redan!?
    Det har aldrig varit jämnställdare än nu!
    Kvinnor kan inte bli män och män kan inte bli kvinnor så HELT jämställt som ni vill ha det kan det ändå inte bli så länge vi har naturliga biologiska skillnader mellan könen.

Nu romantiserar du ju fienden..och tror att ryssen skulle bry sig om dig och dina nära..
    Nej det skulle dom inte!!

Vid ett krig så tror jag att du skulle värdera förmågan hos någon som kan och vågar skjuta fienden i huvudet väldigt högt. Innan han skjuter eller våldtar dig, dina barn eller dina närmaste.

Sen om ingen vågar skjuta ryssen så kommer ni ändå inte ha en enda människa att ta hand om senare fattar du väl.

Ingen som säger att det är fel att ta hand om folk, men vi som skjuter fienden som du verkar tycka är fel är dom som ser till att det blir ngr överlevande för er att ens ta hand om vid krig.
  • fultextad användarhandbok
    Anonym (Belsebub) skrev 2024-08-12 20:49:25 följande:
    Det kanske skulle vara liknande siffror i Sverige om samma fråga skulle komma upp.
    Samma fråga har kommit upp. I kedjans början finns en länk där det står att: "39 procent av männen kan tänka sig en stridande roll medan motsvarande andel av kvinnorna är 8 procent, enligt rapporten."

Stridande roll och att ta till vapen kan nog ses som synonyma.
  • Anonym (Och kvinnor)
    Anonym (Yvig) skrev 2024-08-12 16:42:41 följande:
    Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/majoritet-villig-att-riskera-livet-vid-krig

Jag är chockad! Bara 8% av svenska kvinnor skulle ställa upp vid krig mot ryssarna. Vilka fegisar,  men typiskt en tjej grej.De tror alltså inte på jämlikheten.

Och kvinnor tror att män ska vara de som försvarar ett land där kvinnor tagit makten
  • Anonym (Och kvinnor)
    Anonym (Belsebub) skrev 2024-08-12 19:37:47 följande:

Tycker inte det är så konstigt. Skulle Sverige landa i krig så skulle antagligen kvinnorna stå för markarbetet och omvårdnaden av sårade. Värderas väl lika högt som en soldat hoppas jag.

Fruktansvärt naivt att tro att könsrollerna på något sätt är upplösta. Finns ingenting i samhället som indikerar det. Kvinnor står för omvårdnaden av barn, lägre löner, män har bättre karriärmöjligheter och mindre förväntningar på sig vad gällande omvårdnad på olika sätt.

Finns så mycket gnällspikar runt det här.

Kvinnor är de som dominerar på de utbildningar till toppjobben.
  • Anonym (Belsebub)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-12 20:56:35 följande:
    Samma fråga har kommit upp. I kedjans början finns en länk där det står att: "39 procent av männen kan tänka sig en stridande roll medan motsvarande andel av kvinnorna är 8 procent, enligt rapporten."

Stridande roll och att ta till vapen kan nog ses som synonyma.
    Det är inte alls samma sak som om allmän värnplikt ska införas för män och kvinnor.
  • Anonym (Kl)

Jag tror absolut på jämlikhet, men jag vill inte dö. Folk, både kvinnor och män får stanna kvar och slåss om de vill, jag tar familjen och drar. Maken känner likadant, han vägrade till och med göra lumpen (själv fick jag tyvärr inte). 

• Anonym (Elisabet)
    Anonym (Ok) skrev 2024-08-12 19:58:51 följande:

Vi har inte krig nu, men däremot en verklighet där män fortfarande inte tar hälften av ansvaret när det gäller familjelivet eller vård av gamla. 

Så alla män som skriker om jämlikhet vid krig kan börja leva jämlikt redan idag. 

Vad är det för män du pratar om som inte tar ansvar?

Alla jag känt och känner som varit och är män tar lika mycket ansvar som kvinnor.. Om inte MER ansvar än många kvinnor.

Och jämlikt har vi haft det länge.i Sverige!
    Fast man kanske måste våga säga något som kvinna för att få det jämställt, hemma tex med mannen.
    Man får väl säga ifrån så man inte blir trampad på som en matta såklart.

Men det är väl typiskt tjejiga tjejer att gnälla på ojämnställdhet, när problemet egentligen är tunghäfta hos er själva som är problemet.

Annars skulle väl alla kvinnor ha problem med ojämnställdhet och det har vi ju inte!
  • Anonym (Belsebub)
    Anonym (Elisabet) skrev 2024-08-12 20:54:26 följande:
    Låtsas?
    Eh samhället ÄR väl jämställt redan!?
    Det har aldrig varit jämnställdare än nu!
    Kvinnor kan inte bli män och män kan inte bli kvinnor så HELT jämställt som ni vill ha det kan det ändå inte bli så länge vi har naturliga biologiska skillnader mellan könen.

Nu romantiserar du ju fienden..och tror att ryssen skulle bry sig om dig och dina nära..
    Nej det skulle dom inte!!

Vid ett krig så tror jag att du skulle värdera förmågan hos någon som kan och vågar skjuta fienden i huvudet väldigt högt. Innan han skjuter eller våldtar dig, dina barn eller dina närmaste.

Sen om ingen vågar skjuta ryssen så kommer ni ändå inte ha en enda människa att ta hand om senare fattar du väl.

Ingen som säger att det är fel att ta hand om folk, men vi som skjuter fienden som du verkar tycka är fel är dom som ser till att det blir ngr överlevande för er att ens ta hand om vid krig.
    Nej, sverige är inte jämställt. Kvinnor står fortfarande för omvårdnad. Sen får man tycka vad man vill om hur det egentligen ska se ut, men svaren reflekteras i det.

Nej, ett land skulle inte kunna existera i krig utan någon som tar hand om markservice samt vårdar barn och sårade. 
  • Anonym (Belsebub)
    Anonym (Elisabet) skrev 2024-08-12 21:10:41 följande:
    Vad är det för män du pratar om som inte tar ansvar?

Alla jag känt och känner som varit och är män tar lika mycket ansvar som kvinnor.. Om inte MER ansvar än många kvinnor.

Och jämlikt har vi haft det länge.i Sverige!
    Fast man kanske måste våga säga något som kvinna för att få det jämställt, hemma tex med mannen.
    Man får väl säga ifrån så man inte blir trampad på som en matta såklart.

Men det är väl typiskt tjejiga tjejer att gnälla på ojämnställdhet, när problemet egentligen är tunghäfta hos er själva som är problemet.

Annars skulle väl alla kvinnor ha problem med ojämnställdhet och det har vi ju inte!
    Låtsas du bara? Eller vill du att det så gärna ska se ut så? Kolla på vilken statistik som helst så får du svart på vitt att kvinnorna står för omvårdnaden i samhället, yrken, föräldraledighet, omhändertagandet av yngre/ sjuka/ äldre.

Sen finns det naturligtvis stridisar bland kvinnor samt män som är omvårdande. Speglar inte hur samhället ser ut.
  • fultextad användarhandbok
    Anonym (Belsebub) skrev 2024-08-12 21:07:16 följande:
    Det är inte alls samma sak som om allmän värnplikt ska införas för män och kvinnor.
    Precis, det var därför jag lagade två linkar, varav den andra är något av ett sidospår, men som ändå hör ihop med kedjans ämne. Jag kan ännu en gång återge vad som står i den första linken: "Finländarnas vilja att försvara sitt land är hög - över en tredjedel av kvinnorna är beredda att ta till vapen."
Svar på tråden Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig