Anonym (Belsebub) skrev 2024-08-13 17:11:40 följande:
Vad tror du jämställdhet är? Att alla gör exakta samma saker?
Sverige ser inte ut på det sättet. Kvinnor står för den största delen av omvårdnaden i samhället. Ett krig speglar det då. Kvinnors insatser i krig landar troligen i det då ett krig speglar samhället. Det speglar också samhället att anse att den insatsen inte är lika mycket värd, eller något försumbart. Sverige skulle inte kunna överleva om inte människor både hade förmågan OCH omhändertagande av gamla, barn, sårade samt markservice.
Jag blir nog missuppfattad här. Jag är för jämställdhet , jag har tagit varenda dag vab när barnen var små och jag har lagat princup varenda måltid etc. Men ska vi prata jämställdhet ska vi prata total jämställdhet åt alla håll. Om mannen anses vara lika förmögen att vara omhändertagande i hemmet och vardagen, varför skulle han vara mindre benägen i krig? Varför är det då skrivet i sten att mannen ska ligga i skyttegravarna och dö? Är helt plötsligt kvinnan mer naturligt lämpad för den hushållsnära omhändertagande rollen då?
Den frågan har jag ställt mig sedan jag vart myndig, vad är jämställdhet. Som ung man skulle jag bära skam över att jag som då outbildad hade 20 procent högre lön än kvinnor utan utbildning. Samtidigt jobbade jag i den bransch där uteslutande flest dog varje år, bland annat en kollega till mig. Samma olycka lade mig i princip i gipsvagga i en månad med två brutna ben, två punkterade lungor och hjärnskakning. Men jag skulle SKÄMMAS enligt feministerna, för att jag tjänade mer än en frisör
För mig blir frågan i trådstarten en värderingsfråga, historiskt sett har mäns liv visserligen varit priviligierade på vissa plan, men samtidigt har mäns liv ur samhällets perspektiv varit mindre värda än kvinnans, moderns. Ska vi förändra den synen också?
Även om jag har kraftuttryck som verktyg när jag argumenterar känner jag mig relativt neutral, men det är oerhört intressant att grotta ned sig i frågan på fler plan än bara statistik på lön och hushållssysslor.