• Svar på tråden Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig
  • Cathariiina
    Cathariiina skrev 2024-08-13 09:18:32 följande:
    Fast det stämmer ju inte. Det krigades även under Elizabeth I, Bloody Mary, Ulrika Eleonora, Hedvig Eleonora, Margareta Waldermarsdotter, Kleopatra...
    För att inte tala om Fru Thatcher i modern tid och Fru Clinton när hon var utrikesminister. Dessa tanter älskade att föra krig - på behörigt avstånd förstås.
  • Anonym (Kajsa89)

Finns ju massor med män där ute som inte heller vill kriga. Att bli intvingad i krig vill väll ingen. Varken kvinnor eller män. Jag skulle ta mitt pick och pack och dra tillsammans med min man och barn. Ingen av oss vill bli intvingade något som vi inte enns har nått att säga till om utan blir itvingad i. För det är ju så det är. Man blir intvingad i något som man inte vill.  Man blir hotad med att du hamnar i fängelse, om man inte ställer upp. Man är inte solidarisk nog eller man ställer sig inte i ledet och är rädd utan vågar gå sin egna väg i livet och väcka andra människor. 

Det är sådan sjuk värd att makthavare har just den rollen att tvinga ut ?sina? människor (vilket jag inte kan fatta att man ser det så fortfarande) till vadå meningslöst våld och död?för vad? Att dom vill inte själva gå ut och strida. För dom anser att dom är så mycket viktigare att existera för annars kan inte deras själviska ideologi leva vidare av oss resterande människor. Jag mår illa av bara tanken. Så sjuka människor! 

Ja det finns kvinnor som också startat krig?kanske för att dom har blivit uppfostrade i en mansvärld?

• Mandel
    Anonym (Och kvinnor) skrev 2024-08-12 21:02:13 följande:
    Och kvinnor tror att män ska vara de som försvarar ett land där kvinnor tagit makten
    Om kvinnor styr världen och män lärde sig att tygla sin stridslystnad och förkärlek för att ta till våld "hela tiden" så skulle det kanske inte bli en massa krig och därmed behöver ingen försvara landet?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Belsebub)
    Anonym (Elisabet) skrev 2024-08-13 08:40:24 följande:
    Narrativ är det väl det du sprider..
    Du tycker väl inte det är jämnställt förrän män föder barn och alla kan vara vilket kön dom vill. 

Vad är det du beklagar?
    Jag tycker det är jämställt. Jag känner ingen som inte har det jämställt med sin man/ partner eller på jobbet,  osv. oavsett om det är en kvinna eller man, ung eller gammal.
    Nej ingen av dom jag träffat lever ojämnställt. Inte sen 1970 talet då var det en gång ngr familjer som levde lite ojämnställt.

Så vilka har det inte jämnställt nuförtiden och Vad exakt är det som INTE är jämställt i SVERIGE.
    Att vissa kvinnor gör mer hemma ( som ngr skrivit) är bara deras eget fel och problem..Det har med relationen att göra och inte samhället!

Ni får väl våga säga irån även om ni inte vågar skjuta på ryssen- att ni inte vill föda barn ( det ska väl era jämnställda män göra i eran värld..Och sluta göra mer hemma. Voila problemet löst. Ni får det jämnställt.

Tycker du att kvinnor ska sluta föda barn för att par ska sträva efter jämställdhet? 

Nej, Sverige är inte jämställt, kvinnor föder fortfarande barn och axlar en omvårdande roll både i yrkeslivet och privat. Lönerna inom vård och omsorg speglar också hur kvinnoyrken såsom omvårdnad värderas. Kvinnor skulle antagligen ta en större roll inom omvårdnad om Sverige hamnade i krig, men eftersom en sk "kvinnlig" insats inte värderas likadant så startas en sån här tråd för att nedvärdera och skuldbelägga.

Du kan ju fundera vad jämställdhet innebär för dig, är det att män och kvinnor ska göra exakt samma saker, eller är det att män och kvinnors olika insatser ska värderas likadant? Du kan inte vinna ett krig utan en fungerande samhällsapparat, där barn, äldre och sårade omhändertas.

• Tom Araya
    Anonym (Anna) skrev 2024-08-13 09:03:13 följande:

Om ingen gick till krig så blev det inga krig.

Om kvinnor hade styrt världen så hade det sett annorlunda ut.

Problemet med det resonemanget är att det räcker med att en part vill ha krig och du styr bara över dig själv. Så risken är att du blir ett offer för de som vill ha krig och de kommer alltid att finnas (även bland kvinnor, vilket det finns många exempel på i världshistorien).
  • Tom Araya
    Mandel skrev 2024-08-13 09:56:05 följande:
    Om kvinnor styr världen och män lärde sig att tygla sin stridslystnad och förkärlek för att ta till våld "hela tiden" så skulle det kanske inte bli en massa krig och därmed behöver ingen försvara landet?
    Nja...
    Ser vi på djurvärlden så är honorna en viktig del av det som flocken försvarar i konflikt med andra flockar. Även internt så slåss man om just honorna och våldskapitalet avgör hierarkin vilket påverkar möjligheten att få välja hona och para sig.
    Nu kanske någon vill hävda att människor inte borde vara lika primitiva, men det är vi rent principiellt. Vi vill alla leva gott och behålla det vi har och arbetat för, då måste man också kunna försvara det mot andras vilja att ta över.

Sedan finns det i världshistorien flera exempel på både krigsherrar och krigare av kvinnligt kön, liksom kvinnor som drivit på sina makthavande makar att bedriva krig.
  • Marmite Devil
    Anonym (Ok) skrev 2024-08-12 19:58:51 följande:

Vi har inte krig nu, men däremot en verklighet där män fortfarande inte tar hälften av ansvaret när det gäller familjelivet eller vård av gamla. 

Så alla män som skriker om jämlikhet vid krig kan börja leva jämlikt redan idag. 

Bästa inlägget. 

Börja nu, män. 

• fultextad användarhandbok
    Tom Araya skrev 2024-08-12 23:35:20 följande:
    Jag har en annan syn på vad "stridande" är i detta sammanhang, eftersom frågan enligt min uppfattning utefter dess formulering enbart kan beröra militär personal och inte några civila befattningar.
    I princip all militär personal bär vapen av något slag.
    Men sitter du som signalist i en stab eller har tjänst inom bataljonssjukvården så har du inte en direkt stridande tjänst såsom besättningen på en stridsvagn har.
    Ja, man kan så klart ha olika åsikter gällande det. Annars kan man utgå från Genèvekonventionen: Kombattant (från franska combattant, stridande) är personer som folkrättsligt har rätt att delta i strid. Motsatsen är nonkombattant. I Sverige används även benämningarna stridande och icke stridande.

Följande grupper räknas som kombattanter i tredje Genèvekonventionen:

Medlemmar i stridande parts stridskrafter, milisgrupper och frivilliggrupper som ingår i stridande parts stridskrafter.

Medlemmar av andra milisgrupper och frivilliggrupper samt organiserad motståndsrörelse om de uppfyller vissa villkor.

Medlemmar av regelrätta militära förband, som lyder under en regering som inte erkänts av den makt i vars våld de hamnat.

Personer som följer med stridskrafterna utan att direkt tillhöra dem, till exempel civil besättning på militärt luftfartyg.

Medlemmar av besättning på handelsfartyg och civila luftfartyg som tillhör stridande part.

Civilbefolkning som vid fiendens annalkande självmant griper till vapen för att göra motstånd i självförsvar förutsatt att de uppfyller vissa villkor (bland annat att de bär vapnen öppet och iakttar krigets lagar), så kallad levée en masse.[1]

sv.wikipedia.org/wiki/Kombattant
  • Tom Araya
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-13 15:28:37 följande:
    Ja, man kan så klart ha olika åsikter gällande det. Annars kan man utgå från Genèvekonventionen: Kombattant (från franska combattant, stridande) är personer som folkrättsligt har rätt att delta i strid. Motsatsen är nonkombattant. I Sverige används även benämningarna stridande och icke stridande.

Följande grupper räknas som kombattanter i tredje Genèvekonventionen:

Medlemmar i stridande parts stridskrafter, milisgrupper och frivilliggrupper som ingår i stridande parts stridskrafter.

Medlemmar av andra milisgrupper och frivilliggrupper samt organiserad motståndsrörelse om de uppfyller vissa villkor.

Medlemmar av regelrätta militära förband, som lyder under en regering som inte erkänts av den makt i vars våld de hamnat.

Personer som följer med stridskrafterna utan att direkt tillhöra dem, till exempel civil besättning på militärt luftfartyg.

Medlemmar av besättning på handelsfartyg och civila luftfartyg som tillhör stridande part.

Civilbefolkning som vid fiendens annalkande självmant griper till vapen för att göra motstånd i självförsvar förutsatt att de uppfyller vissa villkor (bland annat att de bär vapnen öppet och iakttar krigets lagar), så kallad levée en masse.[1]

sv.wikipedia.org/wiki/Kombattant
    ...och min uppfattning är helt i enlighet med Genéve-konventionen, även om jag inte uttryckte mig lika detaljerat.

Jag vill här tillägga att det också finns vissa militära personalkategorier som inte är beväpnade och är skyddade enligt samma konvention, som exempelvis viss sjukvårdspersonal. Jag tror även fältpräster är icke-kombattant och har någon form av skydd.
  • fultextad användarhandbok
    Tom Araya skrev 2024-08-13 15:36:45 följande:
    ...och min uppfattning är helt i enlighet med Genéve-konventionen, även om jag inte uttryckte mig lika detaljerat.

Jag vill här tillägga att det också finns vissa militära personalkategorier som inte är beväpnade och är skyddade enligt samma konvention, som exempelvis viss sjukvårdspersonal. Jag tror även fältpräster är icke-kombattant och har någon form av skydd.
    Det stämmer helt med den information jag också hittat. Även fältpräster eller fältpastorer eller har ett särskilt skydd.
Svar på tråden Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig