Inlägg från: Anonym (nuftig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nuftig)

Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig

Jag tycker det är dåligt att inte fler kvinnor kan tänka sig en stridande roll, jag kan absolut tänka mig det om det bedöms som bästa användningen av mina förmågor.

Det finns å andra sidan en hel massa andra saker att göra i försvaret, och en massa för att hålla igång civilsamhället, så jag utgår ju från att man tar de som är bäst lämpade för respektive uppgift.

Vanligen är det heller inte 50% av befolkningen som går ut i strid.
    Ryssland bedriver t.ex. krig med 1,3 miljoner man på en befolkning av 144 miljoner, d.v.s. knappt 1 % av befolkningen.

Så- hur relevant är ens frågeställningen om man ser till det? Det finns fullt tillräckligt med personer som vill beväpna sig för att försvara Sverige.

• Anonym (nuftig)
    OlleSQ skrev 2024-08-14 09:42:43 följande:

För att förstå vad det är för fiende som vi har så bör man läsa vad de är kapabla till mot sin egen befolkning. Vad de gör mot de som de ser som fiender finns det gott om berättelser om så man bör vara beredd även som kvinna att man kan komma hamna i situationer där man bör använda dödligt våld om ens eget liv eller sina döttrars är värt nått...

x.com/RitornellaNYC/status/1823227871059451937

Kalla mig konstig men jag tror att de flesta - oavsett kön- har en annan syn på självförsvar vid direkta hot hemma, jämfört med att ge sig ut i okända marker med en bössa som de inte kan använda pga noll träning?
  • Anonym (nuftig)
    Anonym (Man5) skrev 2024-08-25 10:59:47 följande:
    Ok, tack för infon, men även efter denna rättelse är det ändå stor skillnad på män och kvinnor i just en stridande roll.
    Fortfarande är det bara ca 1% av befolkningen som faktiskt ingår i ett lands  stridande armé.

Det finns alltså 8 gånger så många villiga kvinnor och 39 gånger så många villiga män som det behövs.

Räcker inte det? Vad är du egentligen orolig för?
Svar på tråden Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig