• Anonym (J)

Hur kan man rösta på SD?

Ja, som rubriken lyder, hur kan man rösta på ett parti som sverigedmeokraterna? Ni som röstar på dem, vad är det som lockar er med deras "politik"? Vad är det som tilltalar er? 

• Svar på tråden Hur kan man rösta på SD?
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-20 21:02:59 följande:
    Vi läste inte mer om fornnordisk religion och asatro när jag gick  i grundskola skola på 70-talet än vad mina barn har gjort på 2000-talet så ditt snack om att detta skulle ha konkurrets ut av islam och koranen är inget annat än dravel.

Nähä, men då borde detta kanske utökas? Och jag sa aldrig att det skulle vara I SKOLAN de lär sig om islam, profeten och koranen (utom i de islamska friskolorna såklart, som mycket märkligt finansieras med skattepengar). Utan att det är detta som tar över I SAMHÄLLET, om vi inte håller stånd!
  • Padirac
    Cathariiina skrev 2024-07-20 21:33:01 följande:
    Nähä, men då borde detta kanske utökas? Och jag sa aldrig att det skulle vara I SKOLAN de lär sig om islam, profeten och koranen (utom i de islamska friskolorna såklart, som mycket märkligt finansieras med skattepengar). Utan att det är detta som tar över I SAMHÄLLET, om vi inte håller stånd!
    Nonsens , eller vanföreställningar som det skrivs

novus.se/egnaundersokningar-arkiv/demografi-religion-och-sprakkunskap/

"Av de 95 % vuxna som bor i Sverige, och i princip 100 % av de som är med i svenska samhället, uppger 99 % att de kan svenska på en god nivå. 90 % kan engelska. 1 % uppger att de kan arabiska bra, samtidigt som ytterligare 6 % säger att de har en begränsad kunskap i Arabiska, alltså har 7 % av de vuxna begränsade kunskaper i Arabiska.

300 000 bor i Sverige med ett tidsbegränsat uppehållstillstånd, de är inte med i svenska samhället och heller inte med i denna undersökning. Men det är en mycket liten grupp, och det är inte en homogen grupp.
    65 % tillhör kristendomen, 35 % ingen religion alls, 1 % islam, 0,3 % Judendomen, 0,3 % Buddismen och 0,7 % någon annan religion. Av de 35 % som inte tillhör någon religion, tillhör de flesta ur ett kulturellt perspektiv sannolikt den kristna västerländska kulturen.

De som är del av svenska samhället och tror på Islam är en mycket liten grupp, 1 % av den vuxna befolkningen, och andelen som är mycket religiösa Muslimer är 0,2 %.
    Nästan inte mätbar trots att denna undersökning består av 39 184 intervjuer.
    En hel del av dessa resultat kan komma som en chock för en del, men mycket av det handlar om att det offentliga rummet i Sverige är så inkluderande att varje minoritet faktiskt tar oproportionerligt mycket plats och skapar en bild av ett samhälle som inte stämmer med hur Sverige ser ut. Inkludering är bra, men man måste också förstå att inkludering i ett begränsat utrymme leder till exkludering av andra. Det offentliga rummet är verkligen inte obegränsat, och fokuset på minoriteter leder till en vanföreställning kring hur Sverige faktiskt ser ut. 
  • KillBill
    Cathariiina skrev 2024-07-20 21:29:27 följande:
    Du kan ju inte ha läst vad jag skrev? Så här då: hur motiverar man att vissa människor under flera/många år ska försörjas av andra människor (skattebetalarna) på en nivå som är över medel? För att de en gång för länge sedan hade uppnått en lön, som de inte längre erhåller av en arbetsgivare? Hur motiverar du det?

Och hur motiverar du detta inför ANDRA bidragsberoende människor, som aldrig haft annat än socialbidragsnivån? Varför är den ovanstående gruppen så mycket finare? När det egentligen handlar om att de lever på skattepengar allihopa?

Jo jag läste vad du skrev men sanningen är ju att antal bidragsberoende i Sverige är rekordlågt och därför  finns det inget skäl för SD att bryta sitt löfte mot landets alla arbetare att försämra A-kassan.

www.svd.se/a/5BA48X/rekordlagt-antal-lever-pa-bidrag

Att SD inte protesterar när regeringen planerar att återinför stupstocken (som kan leda till att cancerpatienter förlorar rätten till sjukpenning) trots att SD sagt sig vara emot en sådan politik visar vilket uselt parti SD är.

Vad tycker du om att SD ställt sig bakom budgetar som resulterat försämrad välfärd och att tusentals inom vård, skola och omsorg förlorat sina jobb?

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2024-07-20 17:06:25 följande:
    Som sagt var det är mycket bra att den svenska skolan är icke-konfessionell, objektiv och saklig. Det är något som vi svenskar ska vara stolta över. Barn ska inte indoktrineras i någon särskild ideologi eller religion.  

Jag vet inte vad du tror men barn i grundskolan får i ämnet historia läsa om hur exempelvis asatro och kristendomen har präglat Sverige och (religioner som inte har påverkat den svenska historien läser man förstås inte om här). 
    Förutom den sexuella ideologin då, som RFS förspråkar i skolorna då om att prova allt, med alla, det är normalt.
  • Tom Araya

Jag kan inte citera i tråden...

Anonym (konservativ) inlägg #66.

Jag röstar inte på SD men om jag gjorde det skulle det vara för att jag inte vill ge bort landet till utlänningar.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Svar:

Ändå är det precis det som högern gör. Väldigt mycket av offentlig verksamhet och förvaltning som privatiserats ägs idag av utländska bolag.

• Tom Araya
    Cathariiina skrev 2024-07-20 21:29:27 följande:
    Du kan ju inte ha läst vad jag skrev? Så här då: hur motiverar man att vissa människor under flera/många år ska försörjas av andra människor (skattebetalarna) på en nivå som är över medel? För att de en gång för länge sedan hade uppnått en lön, som de inte längre erhåller av en arbetsgivare? Hur motiverar du det?

Och hur motiverar du detta inför ANDRA bidragsberoende människor, som aldrig haft annat än socialbidragsnivån? Varför är den ovanstående gruppen så mycket finare? När det egentligen handlar om att de lever på skattepengar allihopa?
    I många fall handlar det om brister i rehabilitering.
  • Anonym (Röstar inte SD)

Hur kan man bli förvånad över att människor röstar på SD?

• Cathariiina
    Tom Araya skrev 2024-07-20 23:58:13 följande:
    I många fall handlar det om brister i rehabilitering.
    Då är det ju bättre att man intensifierar rehabiliteringen då, och sätter igång med den tidigare, än att man låter personerna gå på höga bidrag i många år. Jag råkar veta att i Tyskland har de mycket bättre, fastare och effektivare system än här. Personerna skickas till en rehabiliteringsklinik i tre eller fyra veckor, som kan förlängas till sex veckor i vissa fall.

Detta betalas av sjukkassan och det är DYRT - MEN sedan VET man hur det ligger, till, och kan antingen styra in patienten på arbetslivsinriktad rehabilitering, för att få ut denne i arbete igen, eller så vet man att detta inte går, och då kan den få en sjukpension som går att leva på. Men som naturligtvis inte är 90 procent av den gamla lönen, om det handlade om en hög lön. Och så måste det ju vara, då får personerna ställa om, sälja huset o.s.v..

I slutrapporten kan det t.ex. stå att patienten kan arbeta 5 timmar om dagen på ett fysiskt lätt arbete på den allmänna arbetsmarknaden. Eller på ett arbete som kan utföras huvudsakligen sittande. Eller att patienten kan arbeta heltid, bara det inte involverar klivande och klättrande på stegar och byggnadsställningar, eller buller, eller damm eller kemiska ämnen i luften. Det kan även stå t.ex. att personen inte bör ha kontakt med allmänheten eller arbetsledande ställning, för det blir för stressigt för honom.Sedan kopplar man in Arbetsamt för att försöka få ut personen på ett arbete som motsvarar de kriterierna. Fördelen är att ingen - inte patienten själv heller - kan säga att han inte fått sin arbetsförmåga ordentligt utredd.

På rehabiliteringskliniken är det ett fullständigt program hela dagarna. Det är morgonpromenad med gåstavar alternativt morgongymnastik, föreläsningar om olika hälsoämnen, individuella tester och samtal med läkare och psykolog, sjukgymnastik i grupp (denna är uppdelad efter var patienten har besvär, d.v.s. det är olika grupper för dom med nackproblem och dom med problem med ländryggen t.ex..), styrketräning med hjälp av olika maskiner, vattengympa, massage, gyttjebad o.s.v. (det finns ofta en hälsokälla, eller något kärr att plaska i, tyskarna gillar sådant! :) ) Alla måltider äts tillsammans i matsalen, och där är det pedagogisk buffé, d.v.s. även detta är ett lärtillfälle, patienterna får lära sig att äta hälsosamt. 

Detta gör att man mycket noga kan ringa in vilka hälsoproblem patienten egentligen har och hur allvarliga de är. Det går ju inte att simulera hela tiden i flera veckor, rätt som det är så glömmer man bort att halta eller gå kutryggig och jämra sig! :) Samtidigt som patienterna kommer in i hälsosamma vanor, får se att deras träningsresultat och blodprovsvärden bara på den lilla tiden har förbättrats, att det lönar sig!

Det här tycker jag att vi borde ta efter, i stället för att låta folk gå hemma med sina höga sjukersättningar och onda ländryggar (eventuellt inbillat eller tillgjort onda ländryggar) i många herrans år. 

Det går för övrigt inte att få någon ersättning från samhället mer i Tyskland, om man vägrar att åka till rehabiliteringsanstalten när Försäkringskassornas medicinska tjänsts läkare har ordinerat det - och det tycker jag är bra. Här i Sverige daltar vi för mycket.
  • KillBill
    Cathariiina skrev 2024-07-22 01:25:27 följande:
    Då är det ju bättre att man intensifierar rehabiliteringen då, och sätter igång med den tidigare, än att man låter personerna gå på höga bidrag i många år. Jag råkar veta att i Tyskland har de mycket bättre, fastare och effektivare system än här. Personerna skickas till en rehabiliteringsklinik i tre eller fyra veckor, som kan förlängas till sex veckor i vissa fall.

Detta betalas av sjukkassan och det är DYRT - MEN sedan VET man hur det ligger, till, och kan antingen styra in patienten på arbetslivsinriktad rehabilitering, för att få ut denne i arbete igen, eller så vet man att detta inte går, och då kan den få en sjukpension som går att leva på. Men som naturligtvis inte är 90 procent av den gamla lönen, om det handlade om en hög lön. Och så måste det ju vara, då får personerna ställa om, sälja huset o.s.v..

I slutrapporten kan det t.ex. stå att patienten kan arbeta 5 timmar om dagen på ett fysiskt lätt arbete på den allmänna arbetsmarknaden. Eller på ett arbete som kan utföras huvudsakligen sittande. Eller att patienten kan arbeta heltid, bara det inte involverar klivande och klättrande på stegar och byggnadsställningar, eller buller, eller damm eller kemiska ämnen i luften. Det kan även stå t.ex. att personen inte bör ha kontakt med allmänheten eller arbetsledande ställning, för det blir för stressigt för honom.Sedan kopplar man in Arbetsamt för att försöka få ut personen på ett arbete som motsvarar de kriterierna. Fördelen är att ingen - inte patienten själv heller - kan säga att han inte fått sin arbetsförmåga ordentligt utredd.

På rehabiliteringskliniken är det ett fullständigt program hela dagarna. Det är morgonpromenad med gåstavar alternativt morgongymnastik, föreläsningar om olika hälsoämnen, individuella tester och samtal med läkare och psykolog, sjukgymnastik i grupp (denna är uppdelad efter var patienten har besvär, d.v.s. det är olika grupper för dom med nackproblem och dom med problem med ländryggen t.ex..), styrketräning med hjälp av olika maskiner, vattengympa, massage, gyttjebad o.s.v. (det finns ofta en hälsokälla, eller något kärr att plaska i, tyskarna gillar sådant! :) ) Alla måltider äts tillsammans i matsalen, och där är det pedagogisk buffé, d.v.s. även detta är ett lärtillfälle, patienterna får lära sig att äta hälsosamt. 

Detta gör att man mycket noga kan ringa in vilka hälsoproblem patienten egentligen har och hur allvarliga de är. Det går ju inte att simulera hela tiden i flera veckor, rätt som det är så glömmer man bort att halta eller gå kutryggig och jämra sig! :) Samtidigt som patienterna kommer in i hälsosamma vanor, får se att deras träningsresultat och blodprovsvärden bara på den lilla tiden har förbättrats, att det lönar sig!

Det här tycker jag att vi borde ta efter, i stället för att låta folk gå hemma med sina höga sjukersättningar och onda ländryggar (eventuellt inbillat eller tillgjort onda ländryggar) i många herrans år. 

Det går för övrigt inte att få någon ersättning från samhället mer i Tyskland, om man vägrar att åka till rehabiliteringsanstalten när Försäkringskassornas medicinska tjänsts läkare har ordinerat det - och det tycker jag är bra. Här i Sverige daltar vi för mycket.
    Sjukfrånvaron i Sverige är sedan några år tillbaka nere på en genomsnittlig europeisk  nivå och lägre än länder som exempelvis Norge, Frankrike och Tyskland så frågan är vart du vill komma med ditt inlägg?  Det enda vi kan konstatera är väl att SD på inget sätt har bidragit till sjukskrivningstalen har förbättrats i Sverige?

via.tt.se/pressmeddelande/3328692/ny-analys-svensk-sjukfranvaro-nu-i-niva-med-den-europeiska

Inför valet 2022 lovade SD att  A-kassan inte skulle försämras och att Stupstocken (en bortre parantes i sjukförsäkringen som innebär att kroniskt sjuka t.ex. cancerpatienter riskerar att förlora sin sjukpenning inte skulle införas. 

Nu vet vi att SD har gett grönt ljus till de övriga partierna i regeringsunderlaget att försämra A-kassan och de övriga partierna i regeringsunderlaget förbereder nu försämringar av sjukförsäkringen som bland annat innebär att kroniskt sjuka riskerar att förlora sin sjukpenning. Det är tydligt att SD inte är ett parti att lita på och det  SD lovade innan valet 2022 gäller inte längre (se nedan).

arbetet.se/2022/10/17/oscar-sjostedt-sd-ingen-ny-stupstock-i-sjukforsakringen/

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Malin)

Jag har röstat på Sd i de senaste valen pga de är det enda partiet som (på riktigt) har velat strama upp invandrings- och kriminalpolitiken. Två ödesfrågor för Sverige. Men tveksamt om jag kommet rösta på dom mer. De har gått alldeles för långt åt höger i den ekonomiska politiken och sitter i knäet på Svenskt näringsliv. Inte bra för vanliga arbetare..

Svar på tråden Hur kan man rösta på SD?