Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Hur kan man rösta på SD?

KillBill skrev 2024-07-19 16:07:57 följande:
    Du verkar vara dåligt påläst. här är lagen nämligen tydlig: Religiösa aktörer ska hållas utanför skolan och det gäller både kristna-, muslimska och judiska samfund.  En grupp som är lättkränkta när det gäller religiösa inslag är främlingsfientliga som går i taket över att judiska och muslimska barn inte äter fläskkött.. 
    När slutade de med att erbjuda konfirmation i skolan?
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2024-07-19 22:48:07 följande:
    www.sla.se/2023/09/12/samverkan-mellan-skolan-och-kyrkan-styrs-av-skollagen-f4c2c/

"Gällande samverkan med religiösa samfund måste skollagen 1 kap Inledande bestämmelser tas i beaktande: 6 § Utbildningen vid en skolenhet eller förskoleenhet med offentlig huvudman ska vara icke-konfessionell.

Att utbildningen är icke-konfessionell innebär att varken undervisningen eller andra aktiviteter inom utbildningen får ha konfessionella inslag, vilket definieras i Skollagen 1 kap 3 §. Av förarbeten till skollagen framgår att bestämmelsen i 1 kap. 6 § skollagen innebär att huvudmannen har ett ansvar att se till att eleven inte blir ensidigt påverkad i olika trosfrågor.

Skolinspektionen genomförde under 2022 en tillsyn av en skola i en västsvensk kommun och deras samarbete med Svenska kyrkan på orten. Vid tillsynen konstaterades att skolan efter anmälan till Skolinspektionen vidtagit åtgärder för att säkerställa att utbildningen är icke-konfessionell.

Det går att utläsa från Skolinspektionens beslut att information om konfirmation inte är förenligt med bestämmelser om en icke-konfessionell utbildning hos offentliga huvudmän."
    Tack, det verkar vara ganska nyligen alltså. Fast det står ju också att 'Det framgår också i beslutet att det är fullt möjligt att ha ett samarbete mellan skola och religiösa samfund så länge samtliga delar inom samarbetet klargörs, formaliseras och kommuniceras gällande syfte, innehåll och ansvarsfördelning'', så det kan ju handla om hur specifika skolor hanterar det. Ser inte hur det här skulle vara svårare nu än det var för typ 30 år sedan. Det ligger nog andra saker bakom skolors beslut tror jag.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2024-07-19 23:46:01 följande:
    Om man googlar på nyheter om svenska kyrkan och konfirmation hittar man artiklar som är både 10 och 20 år gamla som tar upp att skolan inte längre tar emot kyrkan för information om konfirmation då skolan är och ska vara ickekonfessionell.

Men du tror att det ligger andra saker bakom skolors beslut än skollagen?

Vaddå?
    Jag forsokte googla innna jag fragade dig, men lyckades tydligen inte hitta.

Jag tror faktist att iden att man ionte vill kranka den mangkulturella och muslimska  delen av befolkningen har en del av det att gora.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2024-07-20 14:10:07 följande:
    Kristendomsundervisning försvann från skolorna på 70-talet.  Ingen av skolorna som fanns i min hemort gick till kyrkan för skolavslutning på 70-80-90-talet, hur det var före det har jag ingen att fråga. 

På högstadiet var det några elever som samlade ihop en kristen grupp som fick träffas i aulan på morgonen innan lektionerna började. Det var det enda religiösa uttrycket som fanns i skolan och det var alltså helt bortkopplat från officiell verksamhet.

Jag kan inte komma ihåg att det var någon från kyrkan som informerade om konfirmation i skolan. 

Det är troligen lokala traditioner från ort till ort hur mycket plats kyrkan tagit del i andra samhällsaktörers verksamhet.  Jag kan tro att det skiljer från bibelbälten och andra områden.

Däremot ser det ut som att med en ökad muslimsk befolkning blev kyrkan viktig för en del som då ville flytta skolavslutning till kyrkan och trycka på det kristna arvets vikt.
    Det var säkert olika beroende på skola och ort. Vi fick konfirmeras på skoltid i sk valfria kurser (på 80-talet), jag valde t ex konfirmation i tredje hand men eftersom de flesta ville konfirmera sig fick de inte ihop tillräckligt många elever till de första ämnena jag valde så de klasserna kunde aldrig starta. Det slutade med att jag fick konfirmationen på schemat också.
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2024-07-20 17:06:25 följande:
    Som sagt var det är mycket bra att den svenska skolan är icke-konfessionell, objektiv och saklig. Det är något som vi svenskar ska vara stolta över. Barn ska inte indoktrineras i någon särskild ideologi eller religion.  

Jag vet inte vad du tror men barn i grundskolan får i ämnet historia läsa om hur exempelvis asatro och kristendomen har präglat Sverige och (religioner som inte har påverkat den svenska historien läser man förstås inte om här). 
    Förutom den sexuella ideologin då, som RFS förspråkar i skolorna då om att prova allt, med alla, det är normalt.
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2024-07-22 13:19:13 följande:
    Ja jag anser att kroniskt sjuka exempelvis cancerpatienter ska ha rätt till sjukpenning även om de är sjuka i flera år och det tror jag att en majoritet av befolkningen också tycker. Den SD styrda (M/KD/L) regeringens politik är oanständig 
    De med t ex Crohns och diabetes också?
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2024-07-23 11:41:35 följande:
    Själv anser jag att sjukförsäkringen är en försäkring som träder in när man är sjuk och ska ge en människa möjlighet att fortsätta sitt liv trots att man är sjuk. Att man bara får 80%  av den tidigare lönen när man är sjuk är en tillräckligt begränsning av levnadsvillkoren och man ska därutöver inte tvingas till socialbidrag och bort ifrån hus och hem. 

Man behöver nog vara SD väljare för att  tycka att det är rimligt att kroniskt sjuka t.ex. cancerpatienter ska mista rätten till sjukpenning och bli hänvisad till socialbidrag (med risk att förlora sin bostadsrätt eller liknande)
    Tycker du de kroniskt sjuka i t ex Chrohns eller diabetes ska ha sjukpenning också?
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2024-07-23 21:43:56 följande:

Nu börjar vi se effekterna av den SD-styrda (M/KD/L) regeringen..

lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2024/07/hogsta-antalet-varsel-pa-15-ar-i-landets-regioner-och-kommuner/

Kurvorna för ekonomin har pekat neråt i flera år. Hade man bromsat in lite tidigare hade det inte behövt bli den här tvärniten med varsel.

Fast skulle de med kronisk diabetes f
    å sjukpenning skulle det ju vara ännu mer illa ställt.
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2024-08-22 07:40:10 följande:
    Uppgiften att Migrationsverket använder DNA test för att avgöra släktskap är 12 gammal. Har du några belägg för att DNA test varit förbjudet? Jag tycker att det låter som en skröna..
    www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svar-pa-skriftlig-fraga/dna-analys-vid-anhoriginvandring_H912959/

Under 2006 införde den socialdemokratiska regeringen en möjlighet för den som ansöker om uppehållstillstånd på grund av familjeåterförening att bevisa det släktskap som åberopas genom DNA-analys. Analysen är frivillig och erbjuds när det inte finns en tillräcklig utredning om det biologiska släktskapet och alla andra möjligheter att bevisa släktskapet är uttömda.

Att tvinga personer som ansöker om familjeåterförening att lämna DNA-prov skulle utgöra en inskränkning i förbudet mot påtvingat kroppsligt ingrepp. 

Svar på tråden Hur kan man rösta på SD?