Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Hur kan man rösta på SD?

Jag har förståelse för att arbetarklassen är besviken på vänstern, men det verkar saknas förståelse för vad det innebär för arbetarklassen med ett högerstyre i regering, riksdag, landsting och kommun.

Det innebär att välfärden långsamt avvecklas, att allt som har varit offentligt ägt/förvaltat slumpas ut till privata bolag där dess varor och tjänster blir mer tillgängliga för de med pengar och mindre tillgängliga för de utan pengar. Vad Sverige och Sveriges befolkning behöver av trygghet, stabilitet, säkerhet mm slängs ut genom fönstret till förmån för privat ägande och privata vinster, utan villkor som försvårar vinstmaximering.
    Inte sällan är det fd politiker som varit med om besluten som sedan sitter i styrelser är är delägare i de bolag som tjänar på detta.

Det var också högern som skar med stora kniven i allt vad det gäller hanteringen av kriminalitet, både i det förebyggande arbetet och inom rättsväsendet. 

Men samtidigt vill jag hävda att vänstern själva har skapat situationen där de inte längre har väljarnas förtroende. De har svikit arbetarklassen.
    Socialdemokraterna har glidit åt höger utan att ge folk det som främst lockar till att rösta höger; lägre skatter, för det är en av få av traditionell vänsterpolitikfrågor man inte ändrat sig nämnvärt i.

Vad Sverige skulle behöva är ett nytt parti för Sveriges och arbetarklassens behov och intressen, helt utan den ideologi som präglas av identitet, genusteorier och wokeism. Som ett nationellt Örebroparti.

• Tom Araya

Jag kan inte citera i tråden...

Anonym (konservativ) inlägg #66.

Jag röstar inte på SD men om jag gjorde det skulle det vara för att jag inte vill ge bort landet till utlänningar.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Svar:

Ändå är det precis det som högern gör. Väldigt mycket av offentlig verksamhet och förvaltning som privatiserats ägs idag av utländska bolag.

• Tom Araya
    Cathariiina skrev 2024-07-20 21:29:27 följande:
    Du kan ju inte ha läst vad jag skrev? Så här då: hur motiverar man att vissa människor under flera/många år ska försörjas av andra människor (skattebetalarna) på en nivå som är över medel? För att de en gång för länge sedan hade uppnått en lön, som de inte längre erhåller av en arbetsgivare? Hur motiverar du det?

Och hur motiverar du detta inför ANDRA bidragsberoende människor, som aldrig haft annat än socialbidragsnivån? Varför är den ovanstående gruppen så mycket finare? När det egentligen handlar om att de lever på skattepengar allihopa?
    I många fall handlar det om brister i rehabilitering.
  • Tom Araya
    Cathariiina skrev 2024-07-22 01:25:27 följande:
    Då är det ju bättre att man intensifierar rehabiliteringen då, och sätter igång med den tidigare, än att man låter personerna gå på höga bidrag i många år. Jag råkar veta att i Tyskland har de mycket bättre, fastare och effektivare system än här. Personerna skickas till en rehabiliteringsklinik i tre eller fyra veckor, som kan förlängas till sex veckor i vissa fall.
    ...
    ...EN MASSA TEXT...
    ...
    Men så funkar det inte här. 
    Här är det kommunen som får försörja de som inte kan försörja sig själva och min erfarenhet är att kommunen är usla på både långsiktighet och rehabilitering... eller det mesta som kostar pengar.
  • Tom Araya
    Cathariiina skrev 2024-07-22 11:59:27 följande:
    Då får man väl ändra på det då. 

Nej, kommunerna kan såklart inte erbjuda rehabkliniker... och det ligger inte heller på deras bord. De sjukskrivnas arbetsförmåga ska förstås utredas genom regionerna, och mycket tidigare, mer genomtänkt, och även mer rättssäkert än vad som sker idag. I Sverige kan det vara EN ENDA läkare som bestämmer hur resten av livet ska gestalta sig för en patient. 

Det är mycket bättre att stoppa folks sjukpenning efter sex månader eller max ett år, och använda de enorma summorna som då frigörs till rehabiliteringskliniker. 
    Den som vill driva den förändringen politiskt eller juridiskt har min röst.

Kommunerna har ett stort ansvar för rehabilitering för personer som är i behov av kommunens och andra myndigheters stöd, men där ingår såklart inte rehab-kliniker. Mycket av rehabiliteringsinsatser ligger på vården och individen när det kommer till att genomföra praktiska åtgärder, men ansvaret är delat. Problemet med delat ansvar är att alla försöker att få andra att ta ansvar så de själva slipper.
    Över lag är det ganska lätt för myndigheter att strunta i ansvar och missköta sina uppgifter, för granskningen av detta är mycket begränsad och konsekvenser än mer sällsynt. Det kostar helt enkelt ingenting att bara skita i det.
    Om en kommun tvingas försörja en individ som inte återkommer i arbete så är det såklart en kostnad, men kostnaden är kortsiktigt liten. Det är på längre sikt kostnaderna blir stora och man är motvilliga till långsiktig planering eftersom det kräver arbetstid kommunen inte vill lägga.
  • Tom Araya
    Cathariiina skrev 2024-07-23 10:21:53 följande:
    Så är det ju i andra länder också, att har man inte kvar den lönen längre som möjliggjorde amorteringarna på huset, så får man sälja huset. Det är en jättekonstig idé vi har haft i Sverige de senaste 50 åren eller så, att har man en gång köpt ett hus så ska man få ha det på livstid, även om man inte längre har råd. Skattebetalarna ska stå för amorteringar och räntor... Jättekonstigt! Du SER bara inte hur konstigt det är, för att du är så van vid det. 

...och sluta tjata om "cancerpatienter", de är en ytterst lite andel av de långtidssjukskrivna. De flesta långtidssjukskrivna har mer eller mindre vaga och mer eller mindre påhittade eller överdrivna besvär, ofta i rörelseapparaten (skelett, muskler...) eller psyket. Men det är alltid dessa "cancerpatienter" som kommer upp i dessa debatter. De verkliga cancerpatienterna brukar inte vara långtidssjukskrivna, inte särskilt länge i alla fall. De antingen dör eller går in i remission, och medan de är i remission kan de arbeta. Att de sedan ibland får återfall är en annan sak, och sorgligt såklart. 
    Nej, så är det inte i andra länder också.
    I andra länder saknas dessa system och då tas ej heller ut någon skatt för det.
Svar på tråden Hur kan man rösta på SD?