• Anonym (J)

Hur kan man rösta på SD?

Ja, som rubriken lyder, hur kan man rösta på ett parti som sverigedmeokraterna? Ni som röstar på dem, vad är det som lockar er med deras "politik"? Vad är det som tilltalar er? 

• Svar på tråden Hur kan man rösta på SD?
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-19 16:07:57 följande:
    Du verkar vara dåligt påläst. här är lagen nämligen tydlig: Religiösa aktörer ska hållas utanför skolan och det gäller både kristna-, muslimska och judiska samfund.  En grupp som är lättkränkta när det gäller religiösa inslag är främlingsfientliga som går i taket över att judiska och muslimska barn inte äter fläskkött.. 
    Fast grejen är, att denna skrivelse i skollagen kom dit redan på 1960-talet - på samma gång som man bytte ut ämnet kristendomskunskap mot religionskunskap. Men ingen brydde sig om det, man hade skolavslutning i kyrkan, julspel (och ibland påskspel), luciatåg med kristna julsånger o.s.v. i alla fall, och en präst från Svenska Kyrkan var knuten till skolhälsovården. 

Det var först när det började bli vanligt med muslimska barn i skolan i slutet på 1980-talet, som skolorna på riktigt började smussla undan de kristna sederna. I min högstadieskola (lite tidigare än så) fanns det några turkar, som var muslimer såklart, samt några Jehovas och en infödd svensk tokfamilj som var med i någon konstig låtsashinduisk sekt, tror det var Hare Krishna. För dessa ordnades en pysselaktivitet med en lärare i ett klassrum, när resten av skolan var i kyrkan.

De jag pratade med tyckte att det var mysigt, att vara så i en liten grupp med en lärare och få pyssla. De såg sig inte som diskriminerade på något sätt, och det var ju också deras eget val - eller deras föräldrars - att inte följa med till kyrkan, det var ingen som hindrade dem från att gå dit. Svårare än så behöver det inte vara. 

Jag ser det som självklart att skolan ska lära ut om kristen tro och kristna traditoner, och att det även ska ingå kyrkobesök så att eleverna blir trygga i den miljön. För att det handlar om tusenåriga traditioner i vårt land, och för att det överhuvudtaget inte går att förstå vår svenska och europeiska kultur och historia, om man inte känner till grunderna i kristendomen och Bibeln. Det handlar förstås inte om att eleverna ska tvingas delta i bön eller trosbekännelse eller förväntas bli troende. Man kan skilja på detta utan att kasta ut barnet med badvattnet s.a.s..
  • Anonym (Mip)

Skulle vi bli behandlade med respekt i ett musli land? När vi vill bygga kyrkor o gå omkring i bikini, låta våra döttrar ha kille o bete sig allmänt svenskt? 

troligt inte. Vi skulle bli stenade till döds. 

• KillBill

Mer än 70 % av Svenskarna ser sig som ateister eller icke-religiösa och själv tycker jag att det är mycket bra att skolan är icke-konfessionell, objektiv och saklig. Det är något som vi svenskar ska vara stolta över. Barn ska inte indoktrineras i någon särskild ideologi eller religion.  

Kan du  länka till källan för ditt citat "Vi utvisar inte någon till ett land med sådana hemska fängelser"  eller var det inte ett citat?  Kan du inte ange källa betraktar jag tills vidare påståendet som rent hittepå. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    KillBill skrev 2024-07-20 09:40:19 följande:
    Mer än 70 % av Svenskarna ser sig som ateister eller icke-religiösa och själv tycker jag att det är mycket bra att skolan är icke-konfessionell, objektiv och saklig. Det är något som vi svenskar ska vara stolta över. Barn ska inte indoktrineras i någon särskild ideologi eller religion.  

Kan du  länka till källan för ditt citat "Vi utvisar inte någon till ett land med sådana hemska fängelser"  eller var det inte ett citat?  Kan du inte ange källa betraktar jag tills vidare påståendet som rent hittepå. 
    Skumt, när jag kopierar text från ett inlägg och klistrar in texten i ett nytt meddelande så omvandlas texten till versaler.
  • KillBill
    Några som är har särskild anledning att vara besvikna är arbetare och  fd. vänsterväljare som röstat på SD.  Nu när SD i praktiken styr regeringen får dom se A-kassan försämras (trots att Jimmie Åkesson innan valet lovade att gå  i opposition om A-kassan skulle försämras) och nu pekar det mesta på att även sjukförsäkringen försämras (risk att cancerpatienter blir av med sjukpenningen) och detta trots SDs löften om att SD aldrig skulle stödja sådan politik..

SD väljare bör vara djupt besvikna..

Här kan ni läsa om SDs löften innan valet: 

arbetet.se/2022/10/17/oscar-sjostedt-sd-ingen-ny-stupstock-i-sjukforsakringen/

www.dn.se/sverige/jimmie-akesson-om-m-vill-skara-i-a-kassan-gar-vi-i-opposition/

Här kan ni läsa om den försämrade A kassan:

arbetet.se/2024/02/14/tidopartierna-genomfor-stora-forandringar-av-a-kassan/

Här kan ni läsa om risken att sjukpenningen försämras

www.aftonbladet.se/ledare/a/MoxE4m/sjuka-ska-sparkas-ut-i-arbete-sd-lovade-att-inte-rora-sjukforsakringen
  • Konservativ

Jag röstar inte på SD men om jag gjorde det skulle det vara för att jag inte vill ge bort landet till utlänningar.

• Tow2Mater
    Padirac skrev 2024-07-19 23:46:01 följande:
    Om man googlar på nyheter om svenska kyrkan och konfirmation hittar man artiklar som är både 10 och 20 år gamla som tar upp att skolan inte längre tar emot kyrkan för information om konfirmation då skolan är och ska vara ickekonfessionell.

Men du tror att det ligger andra saker bakom skolors beslut än skollagen?

Vaddå?
    Jag forsokte googla innna jag fragade dig, men lyckades tydligen inte hitta.

Jag tror faktist att iden att man ionte vill kranka den mangkulturella och muslimska  delen av befolkningen har en del av det att gora.
  • Cathariiina
    Anonym (Mip) skrev 2024-07-20 08:58:07 följande:

Skulle vi bli behandlade med respekt i ett musli land? När vi vill bygga kyrkor o gå omkring i bikini, låta våra döttrar ha kille o bete sig allmänt svenskt? 

troligt inte. Vi skulle bli stenade till döds. 

Exakt. Det är bara vi som ska anpassa oss efter dem. I deras länder - dit vi BÄR pengar i stället för att dra ifrån pengar, eftersom vi åker dit på semester - måste vi följa reglerna. 
  • Cathariiina

Varje exakt yttrande finns ju inte i en länk på nätet. Men att dömda personer inte utvisats "av humanitära skäl" finns det många instanser på, och det kan du googla fram själv. Vad tror du att det betyder? Varför skulle det inte vara humanitärt att utvisa en mördare eller våldtäktsman till Eritrea eller Etiopien t.ex.? Kan det bero på hur fängelserna ser ut där? Själv anser jag att brottslingar (på den nivån) får skylla sig själva i så fall. De har haft sin chans att leva i ett humanitärt land, men de valde den onda sidan.
  • Cathariiina
    Och jag tycker att kristendomen ska ha en särställning, eftersom vi har varit kristna i det här landet i över tusen år nu, och hela vår historia och kultur, opera, teater, romaner, diktverk o.s.v. är genomsyrade med allusioner till Bibeln. Som inte går att förstå om man inte kan i alla fall de viktigaste berättelserna i Bibeln. Plus att man måste kunna hänga med i liturgin och föra sig i kyrkan om man blir bjuden på ett bröllop eller en begravning t.ex... 

Jag tycker som sagt inte heller att eleverna ska påtvingas någon personlig gudstro, och det är det nog inte många andra heller som tycker idag. 

Angående konfirmationerna, så har de blivit en klassfråga tyvärr. Det hör till att ha gjort vissa saker om man ska höra till "de etablerade" i ett samhälle. Dit hör bland annat att ha konfirmerat sig, att ha tagit studenten, och om man är man att ha gjort värnplikten. Nu missar många ungdomar vars föräldrar är arbetarklass eller WT konfirmationen, för att de helt enkelt inte får någon information eller uppmuntran avseende detta hemifrån. När prästerna inte längre får komma till skolorna och informera. Och det gör tyvärr att dessa ungdomar blir lite mer utanför etablissemanget, än vad de redan var. 
Svar på tråden Hur kan man rösta på SD?