KillBill skrev 2024-07-19 16:07:57 följande:
Du verkar vara dåligt påläst. här är lagen nämligen tydlig: Religiösa aktörer ska hållas utanför skolan och det gäller både kristna-, muslimska och judiska samfund. En grupp som är lättkränkta när det gäller religiösa inslag är främlingsfientliga som går i taket över att judiska och muslimska barn inte äter fläskkött..
Fast grejen är, att denna skrivelse i skollagen kom dit redan på 1960-talet - på samma gång som man bytte ut ämnet kristendomskunskap mot religionskunskap. Men ingen brydde sig om det, man hade skolavslutning i kyrkan, julspel (och ibland påskspel), luciatåg med kristna julsånger o.s.v. i alla fall, och en präst från Svenska Kyrkan var knuten till skolhälsovården.
Det var först när det började bli vanligt med muslimska barn i skolan i slutet på 1980-talet, som skolorna på riktigt började smussla undan de kristna sederna. I min högstadieskola (lite tidigare än så) fanns det några turkar, som var muslimer såklart, samt några Jehovas och en infödd svensk tokfamilj som var med i någon konstig låtsashinduisk sekt, tror det var Hare Krishna. För dessa ordnades en pysselaktivitet med en lärare i ett klassrum, när resten av skolan var i kyrkan.
De jag pratade med tyckte att det var mysigt, att vara så i en liten grupp med en lärare och få pyssla. De såg sig inte som diskriminerade på något sätt, och det var ju också deras eget val - eller deras föräldrars - att inte följa med till kyrkan, det var ingen som hindrade dem från att gå dit. Svårare än så behöver det inte vara.
Jag ser det som självklart att skolan ska lära ut om kristen tro och kristna traditoner, och att det även ska ingå kyrkobesök så att eleverna blir trygga i den miljön. För att det handlar om tusenåriga traditioner i vårt land, och för att det överhuvudtaget inte går att förstå vår svenska och europeiska kultur och historia, om man inte känner till grunderna i kristendomen och Bibeln. Det handlar förstås inte om att eleverna ska tvingas delta i bön eller trosbekännelse eller förväntas bli troende. Man kan skilja på detta utan att kasta ut barnet med badvattnet s.a.s..