• Anonym (J)

Hur kan man rösta på SD?

Ja, som rubriken lyder, hur kan man rösta på ett parti som sverigedmeokraterna? Ni som röstar på dem, vad är det som lockar er med deras "politik"? Vad är det som tilltalar er? 

• Svar på tråden Hur kan man rösta på SD?
  • Kirenaj68

Till TS (J). Ditt inlägg gick tyvärr inte att citera. Det har varit något fel med den funktionen ett tag nu. Hoppas att FL är medveten om det.

Jag skulle vilja kontra med motfråga. Hur kan folk rösta på ett parti (snarare en maktapparat) som S med en partiledare som lipar i riksdagen för att henne Hamaspolare får klä skott, men som är närmast iskall och ointresserad när hon frontas med vänner och anhöriga till Micael som sköts ihjäl i Skärholmen inför sin 11-årige son? Att hon var där för att samla politiska poäng var ju uppenbart, men det var inte ens ett bra försök.
    Sedan kan jag räkna upp flera hjärnsläpp som den tanten gjort sig skyldig till, men det kräver en egen tråd.

• Anonym (Planteringen)

För mig som bodde i Skåne, och i s.k förort av lägre anseende med många invandrare. För en sådär ca 15+ år sedan nu. Så är det inte ett dugg förvånande att folk röstar SD. 

Skåne såg denna utveckligen först av alla. Men blev idogt hånade av övriga landet, och den etablerade sjuklövern. 

Hade mängder med både första och andra generationens bekanta och vänner under min tid där, som sade. Rakt ut. Detta kommer gå åt helvete, varför gör inte svensken något?! 

Kvarters kioskens ägare. Ett invandrat par ifrån Serbien. Hade plockat hem sina söner ifrån skolan, och vägrade släppa dit dom igen. Deras söner fick hot och spö av dom andra barnen, pga att dom vägrade snacka bruten blatte svenska. Dom blev misshandlade för att dom pratade korrekt svenska. 

Detta vart alltså redan för 15 år sedan. 

Innan min flytt dit så var jag av den naiva uppfattningen att allt det som sades om SD var sant, Att det var populism. Främlingsfientlighet. Osv. Att problemen inte alls är så pass hotande stora som dom sade. Min dåvarande personliga erfarenhet och upplevelse kom ifrån främst ett fåtal mycket välintegrerade flyktingar / invandrare, och enstaka klasskamrater av utländskt påbrå bland övriga 99% infödda svenska barn. På min hemort. Ett mindre samhälle. 

Kan säga att min uppfattning tvärvände en tid efter flytten till Skåne, och jag såg onekligen detta komma. För det blev så tydligt att Sverige saknar en fungerande strategi och plan för just hur integration skall skötas, och man ville inte ens ta i ämnet runt begränsad invandring. 

Kvarteret som jag bodde i där nere, har numera upplevt både skjutningar och sprängdåd. Vid flera tillfällen. 

Upplevde även redan då, för 15 år sedan, det en annan berört. Att barn / ungdomar kastas ut att springa vind för våg. Dagarna i ända. Så pass små barn som 4-5 åringar. Jag och min väninna som jag umgicks mycket med då, vart helt förskräckta. Minns vi sade att vad fan, det är ju jätte lätt hänt att dessa ungar hamnar i fel umgänge. 

Vi agerade som obetalda dagisfröknar under den varma årstiden. Över dom yngsta barnen. För att göra vad vi kunde för att hålla dom ifrån dåligt inflytande. Aldrig ens ett tack ifrån någon förälder. Dom såg vi inte röken av. Funderar ofta på hur det har gått för en del av dom där barnen. Om det vi gjorde bidrog med något positivt, eller om flera av dom hamnade snett tillslut ändå. 

• Anonym (Rufus)

Jag har läst alla svaren här och det slår mig att man direkt kommenterar invandringen som ett skäl till att rösta på SD.

Bara för att man röstar på SD så försvinner ju inte de problem som vi har fått med kriminaliteten och det är ju DAGENS problem vi behöver komma en lösning på först och främst och arbeta mot att det fortsätter.

Lagar har redan ändrats tex med utvisning efter grovt brott, bra.

Familjeinvandringen finns det saker man kan utveckla som tex OM man nu av giltiga skäl behöver ta in en familjemedlem till Sverige så borde kravet vara att den familjemedlem som tar in den anhöriga ska kunna försörja denne här och kunna betala sjukvård för den anhörige under sin prövotid på tex 1 år.

Sedan är jag för förebyggande åtgärder som det redan arbetas efter i vissa kommuner ( tror att det var i Malmö) där skola, polis och socialtjänsten har ett nära samarbete med varandra att snabbt plocka upp de barn som är i riskzonen att hamna på fel spår.
    Något vi i min Komun en gång i tiden arbetade med där alla i samhället som hade en anknytning till barn arbetade med att stoppa missförhållandena tidigt så barnen ej hamnade fel.

Det är HÄR vi måste sätta våra resurser först,stoppa att fler dras in i kriminaliteten.

Sen krafttag mot ökade resurser inom polisen och hårdare straff.

Jag röstar inte på SD av den anledningen att de är för invandrarfientliga och fokuserar för mycket på en sak.

• baam77

Socialdemokraterna och moderaterna hjälpte så många invandrare in till Sverige och skapade utanförskap. Dessa stackars människor kommer inte in i det svenska samhället och får jobb. De lever på bidrag kämpar med det svenska språket om ens det. De har skapat fattigdom och framtiden ser mörk ut. Det har i sin tur skapat gängkriminella. Vet inte hur många föräldrar som har sett sina barn begravas pga skjutningar. Det är viktigt i ett land att känna samhörighet, men växer man upp i ett utanförskap då känner man inte det. tvärtom. Därför är det viktigt att bryta utanförskapet. 

• Anonym (Vill inte att...)

...kommande generationer heter Ahmed och vänder sig mot Mecka. 

Jämför med klimatfrågan, det handlar om vilken värld man vill lämna efter sig. "Allahu Akbar!" och "Vem vare? Vem vare som kasta?" Eller något tryggt och positivt?

Därför röstar jag på SD. För framtida generationers skull.

• Anonym (.)

SD lovade att sänka bränslepriset därför röstade jag på dem.

• Anonym (Självklart val)

För att man har upplevt Sverige före massinvandringen. Det är som natt och dag. Vill man att kommande generationers svenskar ska gruppvåldtas, förnedringsrånas, ätas ur huset av analfabeter och se sitt hemland islamiseras (islam är en politisk ideologi) eller vill man att kommande generationers svenskar ska få leva i ett tryggt land med framtidstro och svensk kultur? För mig är valet mycket enkelt.

• Anonym (Vill inte att...)

Självklart val: Det har inte jag. Upplevt Sverige före massinvandringen. Jag är född -92 och så länge jag kan minnas har det vart jättemycket invandrare. Men min man är född -74 så han har. Jag har jämfört skolfoton han mot mig och det är som att titta på foton från två helt olika länder. 

Jag har hört mycket om det gamla Sverige, så jag tror inte man behöver ha upplevt det för att anse att det var bättre.

• Pixxel

Ett argument egentligen: Islam får inte växa i Sverige. En fruktansvärd religion.

• Anonym (U)
    Anonym (Mip) skrev 2024-07-18 13:54:42 följande:
    Man tar inte in flyktingar 
    Okej.
    Kan du nu även svara på den sista delen av frågan. Vad  gör man andra och tredje generationen och de som är här?
    Rent konkret?
Svar på tråden Hur kan man rösta på SD?