• Anonym (J)

Hur kan man rösta på SD?

Ja, som rubriken lyder, hur kan man rösta på ett parti som sverigedmeokraterna? Ni som röstar på dem, vad är det som lockar er med deras "politik"? Vad är det som tilltalar er? 

• Svar på tråden Hur kan man rösta på SD?
  • KillBill
    Cathariiina skrev 2024-07-19 15:57:55 följande:
    Nu är jag inte Stina, men jag tror att hon menar att eleverna inte fick någon upplysning om detta i skolan. På min tid gick prästen, som sedan skulle ha konfirmationsgrupperna, runt i klasserna på högstadiet och berättade om konfirmationsundervisningen, och man fick med sig ansökningsblanketter. Men inte i mina kids's skolor mera på 2010-talet, troligen just för att muslimska ungar hade kunnat bli kränkta av att se en kristen präst...
    Du verkar vara dåligt påläst. här är lagen nämligen tydlig: Religiösa aktörer ska hållas utanför skolan och det gäller både kristna-, muslimska och judiska samfund.  En grupp som är lättkränkta när det gäller religiösa inslag är främlingsfientliga som går i taket över att judiska och muslimska barn inte äter fläskkött.. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Stina)
    Cathariiina skrev 2024-07-19 15:57:55 följande:
    Nu är jag inte Stina, men jag tror att hon menar att eleverna inte fick någon upplysning om detta i skolan. På min tid gick prästen, som sedan skulle ha konfirmationsgrupperna, runt i klasserna på högstadiet och berättade om konfirmationsundervisningen, och man fick med sig ansökningsblanketter. Men inte i mina kids's skolor mera på 2010-talet, troligen just för att muslimska ungar hade kunnat bli kränkta av att se en kristen präst...
    Precis det jag menar, tycker bara det är trist att vår kultur och traditioner försvinner mer och mer.
  • Anonym (J)
    Anonym (Stina) skrev 2024-07-19 16:58:31 följande:
    Precis det jag menar, tycker bara det är trist att vår kultur och traditioner försvinner mer och mer.
    Jag är född 89 och gick i skolan på en liten ort I Sverige där det inte fanns en enda person med utländsk bakgrund men det gick inte runt någon präst i skolan och "informerade" oss om konfirmation heller. Detta var då ca 2003. Men för dem av mina vänner som ville konfirmera sig så gick det utmärkt att göra det ändå. Man fick helt enkelt kontakta kyrkan på eget bevåg. Du hittar på problem och tolkar det som att en massa saker beror på "invandringen" när det inte ens har med varandra att göra överhuvudtaget. 
  • Anonym (J)

Till Cathariina - om du nu VET så himla mycket, då borde det väl inte vara så svårt att vaska fram lite fakta som styrker din kunskap? Artiklar, forskning, citat? 

• Tom Araya

Jag har förståelse för att arbetarklassen är besviken på vänstern, men det verkar saknas förståelse för vad det innebär för arbetarklassen med ett högerstyre i regering, riksdag, landsting och kommun.

Det innebär att välfärden långsamt avvecklas, att allt som har varit offentligt ägt/förvaltat slumpas ut till privata bolag där dess varor och tjänster blir mer tillgängliga för de med pengar och mindre tillgängliga för de utan pengar. Vad Sverige och Sveriges befolkning behöver av trygghet, stabilitet, säkerhet mm slängs ut genom fönstret till förmån för privat ägande och privata vinster, utan villkor som försvårar vinstmaximering.
    Inte sällan är det fd politiker som varit med om besluten som sedan sitter i styrelser är är delägare i de bolag som tjänar på detta.

Det var också högern som skar med stora kniven i allt vad det gäller hanteringen av kriminalitet, både i det förebyggande arbetet och inom rättsväsendet. 

Men samtidigt vill jag hävda att vänstern själva har skapat situationen där de inte längre har väljarnas förtroende. De har svikit arbetarklassen.
    Socialdemokraterna har glidit åt höger utan att ge folk det som främst lockar till att rösta höger; lägre skatter, för det är en av få av traditionell vänsterpolitikfrågor man inte ändrat sig nämnvärt i.

Vad Sverige skulle behöva är ett nytt parti för Sveriges och arbetarklassens behov och intressen, helt utan den ideologi som präglas av identitet, genusteorier och wokeism. Som ett nationellt Örebroparti.

• Tow2Mater
    KillBill skrev 2024-07-19 16:07:57 följande:
    Du verkar vara dåligt påläst. här är lagen nämligen tydlig: Religiösa aktörer ska hållas utanför skolan och det gäller både kristna-, muslimska och judiska samfund.  En grupp som är lättkränkta när det gäller religiösa inslag är främlingsfientliga som går i taket över att judiska och muslimska barn inte äter fläskkött.. 
    När slutade de med att erbjuda konfirmation i skolan?
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2024-07-19 21:49:14 följande:
    När slutade de med att erbjuda konfirmation i skolan?
    www.sla.se/2023/09/12/samverkan-mellan-skolan-och-kyrkan-styrs-av-skollagen-f4c2c/

"Gällande samverkan med religiösa samfund måste skollagen 1 kap Inledande bestämmelser tas i beaktande: 6 § Utbildningen vid en skolenhet eller förskoleenhet med offentlig huvudman ska vara icke-konfessionell.

Att utbildningen är icke-konfessionell innebär att varken undervisningen eller andra aktiviteter inom utbildningen får ha konfessionella inslag, vilket definieras i Skollagen 1 kap 3 §. Av förarbeten till skollagen framgår att bestämmelsen i 1 kap. 6 § skollagen innebär att huvudmannen har ett ansvar att se till att eleven inte blir ensidigt påverkad i olika trosfrågor.

Skolinspektionen genomförde under 2022 en tillsyn av en skola i en västsvensk kommun och deras samarbete med Svenska kyrkan på orten. Vid tillsynen konstaterades att skolan efter anmälan till Skolinspektionen vidtagit åtgärder för att säkerställa att utbildningen är icke-konfessionell.

Det går att utläsa från Skolinspektionens beslut att information om konfirmation inte är förenligt med bestämmelser om en icke-konfessionell utbildning hos offentliga huvudmän."
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2024-07-19 22:48:07 följande:
    www.sla.se/2023/09/12/samverkan-mellan-skolan-och-kyrkan-styrs-av-skollagen-f4c2c/

"Gällande samverkan med religiösa samfund måste skollagen 1 kap Inledande bestämmelser tas i beaktande: 6 § Utbildningen vid en skolenhet eller förskoleenhet med offentlig huvudman ska vara icke-konfessionell.

Att utbildningen är icke-konfessionell innebär att varken undervisningen eller andra aktiviteter inom utbildningen får ha konfessionella inslag, vilket definieras i Skollagen 1 kap 3 §. Av förarbeten till skollagen framgår att bestämmelsen i 1 kap. 6 § skollagen innebär att huvudmannen har ett ansvar att se till att eleven inte blir ensidigt påverkad i olika trosfrågor.

Skolinspektionen genomförde under 2022 en tillsyn av en skola i en västsvensk kommun och deras samarbete med Svenska kyrkan på orten. Vid tillsynen konstaterades att skolan efter anmälan till Skolinspektionen vidtagit åtgärder för att säkerställa att utbildningen är icke-konfessionell.

Det går att utläsa från Skolinspektionens beslut att information om konfirmation inte är förenligt med bestämmelser om en icke-konfessionell utbildning hos offentliga huvudmän."
    Tack, det verkar vara ganska nyligen alltså. Fast det står ju också att 'Det framgår också i beslutet att det är fullt möjligt att ha ett samarbete mellan skola och religiösa samfund så länge samtliga delar inom samarbetet klargörs, formaliseras och kommuniceras gällande syfte, innehåll och ansvarsfördelning'', så det kan ju handla om hur specifika skolor hanterar det. Ser inte hur det här skulle vara svårare nu än det var för typ 30 år sedan. Det ligger nog andra saker bakom skolors beslut tror jag.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2024-07-19 23:04:08 följande:
    Tack, det verkar vara ganska nyligen alltså. Fast det står ju också att 'Det framgår också i beslutet att det är fullt möjligt att ha ett samarbete mellan skola och religiösa samfund så länge samtliga delar inom samarbetet klargörs, formaliseras och kommuniceras gällande syfte, innehåll och ansvarsfördelning'', så det kan ju handla om hur specifika skolor hanterar det. Ser inte hur det här skulle vara svårare nu än det var för typ 30 år sedan. Det ligger nog andra saker bakom skolors beslut tror jag.
    Om man googlar på nyheter om svenska kyrkan och konfirmation hittar man artiklar som är både 10 och 20 år gamla som tar upp att skolan inte längre tar emot kyrkan för information om konfirmation då skolan är och ska vara ickekonfessionell.

Men du tror att det ligger andra saker bakom skolors beslut än skollagen?

Vaddå?
  • Björkenli

Lättare att svara på frågan om du först beskriver varför du inte förstår hur man kan rösta på dem.

Svar på tråden Hur kan man rösta på SD?