• Anonym (M)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Hej. Hur hade ni känt inför att dela omklädningsrum med en post-HRT pre-op transsexuell kvinna? För att förtydliga, med detta
    menar jag en person som till kroppen var någorlunda manlig men som efter flera år av hormonbehandling och röstträning
    av omgivningen uppfattas som kvinna, bortsett från att personen inte är opererad i könsorganet.

Denna fråga har gäckat mig ett tag då den drabbar mig specifikt och jag har svårt att förhålla mig till hur jag borde göra.
    Jag har försökt söka svar på nätet men de trådar som finns är antingen väldigt gamla (närmare 10 år), engelspråkiga
    (jag är framförallt intresserad av det svenska perspektivet), tar inte frågan seriöst eller bortser från att även
    hromoner har effekt på kroppen, eller så diskuteras den enbart internt mellan transpersoner.

Jag har självmedicinerat med hormoner i ca. 4 års tid och rösttränat med sångträning i hemma i ca. 6 års tid (kan nu någorlunda bekvämt
    ta sopranstämman). Jag har dock dragit mig för att besöka könsuppdelade anläggningar t.ex. badhus eller gym. Jag känner att min närvaro
    i herrarnas hade blivit uppmärksammad och kanske också varit obekvämt för besökarna. Och jag vill inte förbise hur besökarna på damernas
    känner även om min närvaro inte hade märkts av så länge jag skyler nedre delen av kroppen.

Sammanfattningsvis:
    Till männen - hur hade ni känt om en person som jag bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om ni visste att personen var
    transkvinna?
    Till kvinnorna - hur hade ni känt om någon ni visste var transkvinna bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om personen
    i fråga var opererad.

Jag vill också förtydliga att jag inte kommer döma svaren jag får så var inte rädda för att säga vad ni tycker.
  • Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?
  • Anonym (M)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-06-18 20:29:07 följande:

Är en kvinna i 30-års åldern och jag hade inte haft några problem med att byta om i samma omklädningsrum som
    dig. Utan att ha någon aning får jag för mig att du hade haft det tuffare i männens omklädningsrum? Dels för din skull, om du är kvinna vill du väl inte vara därinne och dels får jag för mig att det skulle kunna komma trista kommentarer därinne (men vad vet jag, det kanske bara är jag som är fördomsfull mot män).

De hade nog reagerat mer, sen kanske de flesta inte är så verbala om det.
  • Anonym (S)

Kvinna 40.
    Jag själv hade antagligen inte brytt mig.
    Men jag tänker lite - hur känner du för att flasha kuken för småflickor, tonårstjejer?? Många skulle rent av bli rädda. Vem är du att tvinga föräldrar att ta diskussioner som inte behövs tas?
    Det är mångas känslor och "rättigheter" som ska tas tillvara här, och jag tänker främst på barnen. Och Nej, många lever inte så woke att det är något "normalt" med skägg, tuttar och penis! Nyss utvecklade skolflickor tror jag skulle kunna ta hemskt illa upp. De är ju inte ens bekväma inför andra tjejer och kvinnor!

• Anonym (N)

Nej tack. De får bygga ett tredje rum. 

• Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2024-06-19 16:56:06 följande:

Kvinna 40.
    Jag själv hade antagligen inte brytt mig.
    Men jag tänker lite - hur känner du för att flasha kuken för småflickor, tonårstjejer?? Många skulle rent av bli rädda. Vem är du att tvinga föräldrar att ta diskussioner som inte behövs tas?
    Det är mångas känslor och "rättigheter" som ska tas tillvara här, och jag tänker främst på barnen. Och Nej, många lever inte så woke att det är något "normalt" med skägg, tuttar och penis! Nyss utvecklade skolflickor tror jag skulle kunna ta hemskt illa upp. De är ju inte ens bekväma inför andra tjejer och kvinnor!

Jag hade känt mig extremt obekväm att andra skulle se den delen av min kropp oavsett. Skägg har jag inte.
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2024-06-19 17:00:03 följande:

Nej tack. De får bygga ett tredje rum. 

De tredje rummen jag hört finns idag är öppna för alla. Jag har aldrig varit där så vet inte vilka som använder dem.
  • cosinus

Jag är kvinna och inte känslig så egentligen har jag inga problem i mixade omklädningsrum heller. Har varit med om det på t ex babysim. Skulle du fråga mig så skulle jag säga att det absolut är ok att du byter om i samma omklädningsrum som mig.

Men med det sagt så kan man ju bli rätt ställd och förvirrad när man hamnar i en sådan situation. Jag har varit i en dusch en gång på ett badhus jag inte varit på många gånger innan (jag var alltså inte helt hemma där). Kommer in i duschen (från bassänghållet så har inte passerat omklädningsrummet) och då är det tomt i duschen. Tvättar håret, gnuggar schampot ur ögonen och när jag öppnar dem så ser jag ryggtavlan på en man i duschen bredvid.

Har han gått fel? Har jag gått fel? Om jag inte gått fel, vad f-n gör han här, han måste ju sett mig när han kom. Får inte ihop det och då blir man rätt osäker och därmed stressad.

Sen vänder sig mannen om och då ser jag att han inte längre är en han utan en hon. Opererad. Och det är klart, då är det ju rätt omklädningsrum men ryggtavlan och längden sa definitivt man fortfarande. 

Jag tror att hur man än vänder och vrider på det så är det lätt att även folk som i teorin inte har några betänkligheter kring att dela omklädningsrum med dig kan bli osäkra och stressade när det är ett faktum. Bara för att man inte förväntar sig det, blir osäker och det tar ett tag för hjärnan att processa det hela.

• Anonym (Sök)

Aldrig. Det är en man för mig oavsett hur mycket han tror sig vara en kvinna. Vissa transkvinnor behåller underlivet och är det tänkt att de ska byta om bland riktiga kvinnor under tiden de gör om sin Kropp. Det tycker inte jag är bekvämt att stå naken inför en synligt biologisk man. Sedan kan även vissa transkvinnor attraheras av riktiga kvinnor. Så jag tycker de ska byta om separat och vill dem inte det får de stå över att bada 

• Anonym (N)
    Anonym (M) skrev 2024-06-19 17:08:29 följande:
    De tredje rummen jag hört finns idag är öppna för alla. Jag har aldrig varit där så vet inte vilka som använder dem.
    Då kan de som behöver och vill gå dit. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Sök) skrev 2024-06-19 17:15:02 följande:

Aldrig. Det är en man för mig oavsett hur mycket han tror sig vara en kvinna. Vissa transkvinnor behåller underlivet och är det tänkt att de ska byta om bland riktiga kvinnor under tiden de gör om sin Kropp. Det tycker inte jag är bekvämt att stå naken inför en synligt biologisk man. Sedan kan även vissa transkvinnor attraheras av riktiga kvinnor. Så jag tycker de ska byta om separat och vill dem inte det får de stå över att bada 

Frågan var mer åsyftande post-HRT transkvinnor men jag förstår.
  • Anonym (M)
    cosinus skrev 2024-06-19 17:14:20 följande:

Jag är kvinna och inte känslig så egentligen har jag inga problem i mixade omklädningsrum heller. Har varit med om det på t ex babysim. Skulle du fråga mig så skulle jag säga att det absolut är ok att du byter om i samma omklädningsrum som mig.

Men med det sagt så kan man ju bli rätt ställd och förvirrad när man hamnar i en sådan situation. Jag har varit i en dusch en gång på ett badhus jag inte varit på många gånger innan (jag var alltså inte helt hemma där). Kommer in i duschen (från bassänghållet så har inte passerat omklädningsrummet) och då är det tomt i duschen. Tvättar håret, gnuggar schampot ur ögonen och när jag öppnar dem så ser jag ryggtavlan på en man i duschen bredvid.

Har han gått fel? Har jag gått fel? Om jag inte gått fel, vad f-n gör han här, han måste ju sett mig när han kom. Får inte ihop det och då blir man rätt osäker och därmed stressad.

Sen vänder sig mannen om och då ser jag att han inte längre är en han utan en hon. Opererad. Och det är klart, då är det ju rätt omklädningsrum men ryggtavlan och längden sa definitivt man fortfarande. 

Jag tror att hur man än vänder och vrider på det så är det lätt att även folk som i teorin inte har några betänkligheter kring att dela omklädningsrum med dig kan bli osäkra och stressade när det är ett faktum. Bara för att man inte förväntar sig det, blir osäker och det tar ett tag för hjärnan att processa det hela.

Personliga förutsättningar spelar givetvis roll hur man uppfattas. Men tanken på att göra andra människor obekväma är varför frågan är så besvärande för mig.
Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?