• Anonym (M)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Hej. Hur hade ni känt inför att dela omklädningsrum med en post-HRT pre-op transsexuell kvinna? För att förtydliga, med detta
    menar jag en person som till kroppen var någorlunda manlig men som efter flera år av hormonbehandling och röstträning
    av omgivningen uppfattas som kvinna, bortsett från att personen inte är opererad i könsorganet.

Denna fråga har gäckat mig ett tag då den drabbar mig specifikt och jag har svårt att förhålla mig till hur jag borde göra.
    Jag har försökt söka svar på nätet men de trådar som finns är antingen väldigt gamla (närmare 10 år), engelspråkiga
    (jag är framförallt intresserad av det svenska perspektivet), tar inte frågan seriöst eller bortser från att även
    hromoner har effekt på kroppen, eller så diskuteras den enbart internt mellan transpersoner.

Jag har självmedicinerat med hormoner i ca. 4 års tid och rösttränat med sångträning i hemma i ca. 6 års tid (kan nu någorlunda bekvämt
    ta sopranstämman). Jag har dock dragit mig för att besöka könsuppdelade anläggningar t.ex. badhus eller gym. Jag känner att min närvaro
    i herrarnas hade blivit uppmärksammad och kanske också varit obekvämt för besökarna. Och jag vill inte förbise hur besökarna på damernas
    känner även om min närvaro inte hade märkts av så länge jag skyler nedre delen av kroppen.

Sammanfattningsvis:
    Till männen - hur hade ni känt om en person som jag bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om ni visste att personen var
    transkvinna?
    Till kvinnorna - hur hade ni känt om någon ni visste var transkvinna bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om personen
    i fråga var opererad.

Jag vill också förtydliga att jag inte kommer döma svaren jag får så var inte rädda för att säga vad ni tycker.
  • Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?
  • Anonym (Transmamma)
    Anonym (M) skrev 2024-06-30 11:12:18 följande:
    Jag håller med. Komplikationerna är det som gör mig tveksam. Träffade en transkvinna som "sprack upp" och fick en svår infektion och behövde köras till akuten.
    Precis. Tror att det är lätt hänt att folk som inte är jätteinsatta i transitionering inte förstår hur hög risken för komplikationer orsakade av könsbekräftande operation faktiskt är... 😔
  • Anonym (Transmamma)
    Anonym skrev 2024-07-01 05:49:29 följande:
    Du behöver inte förstå mina känslor!

Ts frågade en fråga och jag svarade på den. Och jag skulle känna mig känslomässigt våldtagen, även om du inte gillar det.

Det man har mellan benen SKA vara kriteriet för vilket omklädningsrum man använder. SKA, utan undantag. 

Avviker man från detta så får man byta om på toaletten. Jag hade blivit katastrofalt upprörd och förbannad. Som sagt, du behöver inte förstå. Jag pratar om hur jag känner, som är svar på ts fråga.

Jag är inte rädd för män heller för den delen, men jag vistas inte naken med någon annan man än min partner.
    Alltså... Jag ifrågasatte inte din eller nån annans rätt att skriva i tråden; inte heller sa jag att andra reaktioner än min egen inte får finnas eller ska elimineras bara för att jag inte förstår dem - så nej: jag behöver givetvis inte förstå dina känslor för att du ska få ha dem; inte heller har jag öht sagt något sådant. Precis som du pratar jag om hur jag känner, som svar på ts fråga, inget annat. Att du sen känner att du måste försvara dig får ju stå för dig.  

Nu när du ändå vänt det hela till att handla om dig personligen kan jag ju inte låta bli att trots allt reflektera över just din reaktion, och fråga om du verkligen tycker att det är ok att döma ut en viss grupp människor bara för att hålla fast vid en norm som du inte ens har någon vettig bevekelsegrund för?
  • Anonym (Transmamma)
    Anonym skrev 2024-07-01 05:49:29 följande:
    Du behöver inte förstå mina känslor!

Ts frågade en fråga och jag svarade på den. Och jag skulle känna mig känslomässigt våldtagen, även om du inte gillar det.

Det man har mellan benen SKA vara kriteriet för vilket omklädningsrum man använder. SKA, utan undantag. 

Avviker man från detta så får man byta om på toaletten. Jag hade blivit katastrofalt upprörd och förbannad. Som sagt, du behöver inte förstå. Jag pratar om hur jag känner, som är svar på ts fråga.

Jag är inte rädd för män heller för den delen, men jag vistas inte naken med någon annan man än min partner.
    Och en annan fråga, bara av nyfikenhet: om nån hade skurit av dig brösten och klistrat på dig en löskuk som du inte kunde ta bort, hade du då automatiskt känt dig bekväm med att byta om inne på herrarnas? Och om du inte hade gjort det, utan i stället valt att byta om på en toalett, hade du då varit ok med att hoppa över alla aktiviteter som innebar att toalettlösningen inte funkade?
  • Anonym (Anonym)

Eftersom att du frågar och vill ha ett ärligt svar. Jag hade inte känt mig bekväm att byta om och duscha med någon i ett omklädningsrum som har ett manligt könsorgan. /Kvinna

• Anonym
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-07-01 06:50:24 följande:
    Alltså... Jag ifrågasatte inte din eller nån annans rätt att skriva i tråden; inte heller sa jag att andra reaktioner än min egen inte får finnas eller ska elimineras bara för att jag inte förstår dem - så nej: jag behöver givetvis inte förstå dina känslor för att du ska få ha dem; inte heller har jag öht sagt något sådant. Precis som du pratar jag om hur jag känner, som svar på ts fråga, inget annat. Att du sen känner att du måste försvara dig får ju stå för dig.  

Nu när du ändå vänt det hela till att handla om dig personligen kan jag ju inte låta bli att trots allt reflektera över just din reaktion, och fråga om du verkligen tycker att det är ok att döma ut en viss grupp människor bara för att hålla fast vid en norm som du inte ens har någon vettig bevekelsegrund för?
    Du ifrågasätter mitt sätt att reagera när du skriver att du "blir bara förbannad". Jag skiter väl i hur arg du blir, jag vill inte vistas i ett omklädningsrum med nakna män oavsett. Vill du det så varsågod.

Sedan behöver ingen ha en förklaring heller till varför man inte vill ha det andra könet i sitt omklädningsrum. 
    Att du sen fantiserar ihop något om att man ursäktar sig med att man blivit sexuellt utnyttjad eller antastad??? 
    Om någon har blivit det så är det inte upp till dig att avgöra hur det kommer att påverka personen i fråga heller.

Var har jag vänt frågan till att handla om mig? 
    Jag har skrivit betydligt mindre i tråden än du, glöm inte det.
    Det jag skrivit har varit svar på frågor och bemötande av texter som skrivits efter citerande av mig.
    Vill du inte ha mina åsikter så besvara inte mina inlägg, eller besvara gärna men då får du acceptera att jag står fast vid min åsikt och känsla.

Jag dömer inte ut någon. Men jag vill inte ha män i damerna omklädningsrum, oavsett vad det känner sig som.

"Bevekelsegrund"? Haha, lägg av!

• Anonym
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-07-01 06:54:52 följande:
    Och en annan fråga, bara av nyfikenhet: om nån hade skurit av dig brösten och klistrat på dig en löskuk som du inte kunde ta bort, hade du då automatiskt känt dig bekväm med att byta om inne på herrarnas? Och om du inte hade gjort det, utan i stället valt att byta om på en toalett, hade du då varit ok med att hoppa över alla aktiviteter som innebar att toalettlösningen inte funkade?
    Det där var nog den dummaste jämförelsen i mannaminne!

Förstår du inte varför så kan jag förklara, men det får bli senare för nu är pausen över.
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2024-07-01 11:46:39 följande:
    Du ifrågasätter mitt sätt att reagera när du skriver att du "blir bara förbannad". Jag skiter väl i hur arg du blir, jag vill inte vistas i ett omklädningsrum med nakna män oavsett. Vill du det så varsågod.

Sedan behöver ingen ha en förklaring heller till varför man inte vill ha det andra könet i sitt omklädningsrum. 
    Att du sen fantiserar ihop något om att man ursäktar sig med att man blivit sexuellt utnyttjad eller antastad??? 
    Om någon har blivit det så är det inte upp till dig att avgöra hur det kommer att påverka personen i fråga heller.

Var har jag vänt frågan till att handla om mig? 
    Jag har skrivit betydligt mindre i tråden än du, glöm inte det.
    Det jag skrivit har varit svar på frågor och bemötande av texter som skrivits efter citerande av mig.
    Vill du inte ha mina åsikter så besvara inte mina inlägg, eller besvara gärna men då får du acceptera att jag står fast vid min åsikt och känsla.

Jag dömer inte ut någon. Men jag vill inte ha män i damerna omklädningsrum, oavsett vad det känner sig som.

"Bevekelsegrund"? Haha, lägg av!
    Dina känslor är helt ok att ha för mig så jag ser inget fel i att uttrycka dem. Om jag får fråga: Ser du en person som ser ut som en kvinna med med manligt könsorgan som vilken annan man som helst?
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2024-07-01 11:48:13 följande:
    Det där var nog den dummaste jämförelsen i mannaminne!

Förstår du inte varför så kan jag förklara, men det får bli senare för nu är pausen över.
    Jag är osäker på om personen refererar till en postoperativ transman...
  • Anonym
    Anonym (M) skrev 2024-07-01 13:28:18 följande:
    Dina känslor är helt ok att ha för mig så jag ser inget fel i att uttrycka dem. Om jag får fråga: Ser du en person som ser ut som en kvinna med med manligt könsorgan som vilken annan man som helst?
    Nej  jag ser honom som en mycket udda man. Men en man, ja det ser jag honom som.
  • Anonym
    Anonym (M) skrev 2024-07-01 13:30:19 följande:
    Jag är osäker på om personen refererar till en postoperativ transman...
    Man kan undra... stor skillnad på att stympas och limmas låtsaskroppsdelar på jämfört med att låtsas vara könet man inte är.
     Jag vore lika mycket kvinna som innan övergreppet så givetvis skulle jag på inget sätt vare sig se mig som, eller låtsas att vara man.
Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?