• Anonym (M)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Hej. Hur hade ni känt inför att dela omklädningsrum med en post-HRT pre-op transsexuell kvinna? För att förtydliga, med detta
    menar jag en person som till kroppen var någorlunda manlig men som efter flera år av hormonbehandling och röstträning
    av omgivningen uppfattas som kvinna, bortsett från att personen inte är opererad i könsorganet.

Denna fråga har gäckat mig ett tag då den drabbar mig specifikt och jag har svårt att förhålla mig till hur jag borde göra.
    Jag har försökt söka svar på nätet men de trådar som finns är antingen väldigt gamla (närmare 10 år), engelspråkiga
    (jag är framförallt intresserad av det svenska perspektivet), tar inte frågan seriöst eller bortser från att även
    hromoner har effekt på kroppen, eller så diskuteras den enbart internt mellan transpersoner.

Jag har självmedicinerat med hormoner i ca. 4 års tid och rösttränat med sångträning i hemma i ca. 6 års tid (kan nu någorlunda bekvämt
    ta sopranstämman). Jag har dock dragit mig för att besöka könsuppdelade anläggningar t.ex. badhus eller gym. Jag känner att min närvaro
    i herrarnas hade blivit uppmärksammad och kanske också varit obekvämt för besökarna. Och jag vill inte förbise hur besökarna på damernas
    känner även om min närvaro inte hade märkts av så länge jag skyler nedre delen av kroppen.

Sammanfattningsvis:
    Till männen - hur hade ni känt om en person som jag bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om ni visste att personen var
    transkvinna?
    Till kvinnorna - hur hade ni känt om någon ni visste var transkvinna bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om personen
    i fråga var opererad.

Jag vill också förtydliga att jag inte kommer döma svaren jag får så var inte rädda för att säga vad ni tycker.
  • Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?
  • Anonym
    Anonym (Carinata) skrev 2024-06-26 09:08:41 följande:

Det var mig du menade. Självklart ska alla gå känna sig trygga och bekväma. Det är väl ändå grunden. Men TS har en komplicerad situation. Alla ska vara respektfulla och ta hänsyn. Men någon annan skrev att den kände dig emotionellt våldtagen har väl lite att förklara. 
    Nakenhet borde ju vara naturligt och avsexualiserat i omklädningsrum. Men dom i alla offentliga miljöer så finns det rötägg. 

Riktig OT men i närheten där jag bor så har det tagits en man på bar gärning när han låg på damernas under bastulavarna, fotade och masturberade. Fräscht! 

Jag besvarade ts fråga och är inte skyldig dig någon förklaring.

Du tycker att nakenhet bör vara naturligt, du vill ha mixade omklädningsrum då gissar jag.
    Får väl se hur många som kommer och byter om då

För att påminna om vad jag svarade på...

• Anonym (M)
    Anonym skrev 2024-06-26 11:22:03 följande:
    Jag besvarade ts fråga och är inte skyldig dig någon förklaring.

Du tycker att nakenhet bör vara naturligt, du vill ha mixade omklädningsrum då gissar jag.
    Får väl se hur många som kommer och byter om då

För att påminna om vad jag svarade på...

Om det är för känsligt att utveckla kring så behöver du såklart inte. Jag tror inte jag själv hade använt mixade omklädningsrum.
  • Anonym (M)

Tack för alla som svarat. Det har varit intressant att ta del av era åsikter.

• Anonym (Emma)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-06-26 09:08:41 följande:

Det var mig du menade. Självklart ska alla gå känna sig trygga och bekväma. Det är väl ändå grunden. Men TS har en komplicerad situation. Alla ska vara respektfulla och ta hänsyn. Men någon annan skrev att den kände dig emotionellt våldtagen har väl lite att förklara. 
    Nakenhet borde ju vara naturligt och avsexualiserat i omklädningsrum. Men dom i alla offentliga miljöer så finns det rötägg. 

Riktig OT men i närheten där jag bor så har det tagits en man på bar gärning när han låg på damernas under bastulavarna, fotade och masturberade. Fräscht! 

Jag vet inte vad den personen som kände sig våldtagen menar, den personen skrev ju efter mitt inlägg. 
    Personligen vistas jag aldrig i omklädningsrum.  
  • Anonym (Nattugglan)

Jag som kille hade inte brytt mig det minsta om att du var i killarnas omklädningsrum och bytte om. Jag är inte känslig och inte intresserad av att se på andras kroppar där.

Tjejer, kvinnor och äldre tanter kan vara väldigt känsliga av sig. Det märkte jag när jag jobbade som städare i ett badhus en sommar när jag var yngre. Jag knackade alltid på först och sa att jag skulle städa där, hade alltid blicken ner mot golvet och försökte alltid att städa och fylla på papper när det var så gott som tomt men det gick inte alltid. Och så skulle det komma fram någon som skulle skälla ut mig för att jag som kille städade där. Men det var många år sen nu så nu är det säkert bara kvinnliga städare som städar i omklädningsrum på badhus?

• Anonym (Transmamma)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-06-25 16:12:37 följande:

Jädrar vilken lång kötid. Omänskligt. 

Ja - kötiderna är ett helvete rent ut sagt. Min dotter har stått i kö i drygt tre år nu, och är ff inte ens i närheten av ett första inledande besök... Jag hoppas hon överlever. Låter dramatiskt, jag vet, men det är ju så det är. Fast det är klart, ska vi tro vår käre statsminister så har vi ju ingen vårdkris i Sverige, så.
    Anonym (Carinata) skrev 2024-06-25 16:12:37 följande:

Känner till någon som är strax framme vid operation och någon som inte vill knipsa av. Måste säga i ärlighetens namn att jag är inte riktigt med på tankarna där. Allt annat är sedan länge kvinna men penisen kvar. 

Det kan ju finnas många orsaker till detta, men den mest uppenbara är väl rädsla för operationen? För de komplikationer och skit som kan följa med den? Jag misstänker att det är få transkvinnor som vill behålla sitt manliga könsorgan oavsett; hade det gått att byta ut det mot ett kvinnligt bara så där, utan att det fanns några risker eller besvär inblandade, och med bibehållen funktion, tror jag att de flesta av de som idag väljer bort operation hade ändrat sig.
  • Anonym (Transmamma)
    Anonym (M) skrev 2024-06-15 15:50:13 följande:
    Hej. Hur hade ni känt inför att dela omklädningsrum med en post-HRT pre-op transsexuell kvinna? För att förtydliga, med detta
    menar jag en person som till kroppen var någorlunda manlig men som efter flera år av hormonbehandling och röstträning
    av omgivningen uppfattas som kvinna, bortsett från att personen inte är opererad i könsorganet.

Denna fråga har gäckat mig ett tag då den drabbar mig specifikt och jag har svårt att förhålla mig till hur jag borde göra.
    Jag har försökt söka svar på nätet men de trådar som finns är antingen väldigt gamla (närmare 10 år), engelspråkiga
    (jag är framförallt intresserad av det svenska perspektivet), tar inte frågan seriöst eller bortser från att även
    hromoner har effekt på kroppen, eller så diskuteras den enbart internt mellan transpersoner.

Jag har självmedicinerat med hormoner i ca. 4 års tid och rösttränat med sångträning i hemma i ca. 6 års tid (kan nu någorlunda bekvämt
    ta sopranstämman). Jag har dock dragit mig för att besöka könsuppdelade anläggningar t.ex. badhus eller gym. Jag känner att min närvaro
    i herrarnas hade blivit uppmärksammad och kanske också varit obekvämt för besökarna. Och jag vill inte förbise hur besökarna på damernas
    känner även om min närvaro inte hade märkts av så länge jag skyler nedre delen av kroppen.

Sammanfattningsvis:
    Till männen - hur hade ni känt om en person som jag bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om ni visste att personen var
    transkvinna?
    Till kvinnorna - hur hade ni känt om någon ni visste var transkvinna bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om personen
    i fråga var opererad.

Jag vill också förtydliga att jag inte kommer döma svaren jag får så var inte rädda för att säga vad ni tycker.
    Vill bara säga att du verkar vara en så himla fin människa through and through, både baserat på din TS och på dina svar i tråden ❤️

Som svar på din fråga hade jag inte blivit det minsta illa berörd, oavsett om du var opererad eller inte. Jag har ärligt talat väldigt svårt att förstå dem som säger sig bli illa berörda (eller till och med "känslomässigt våldtagna!!!"). Jag önskar att jag var lika förstående och hänsynsfull som du, men jag blir bara förbannad. Och nej, det är inte en ursäkt om man blivit sexuellt utnyttjad eller antastad och därför är rädd för män; jag förstår inte hur man kopplar ihop den rädslan med just bara precis könsorganet. Jag har själv blivit utsatt för fler och vidrigare övergrepp än jag vill tänka på genom åren, men inte fan dömmer jag ut ett könsorgan för den skull! Det är inte könsorganen som gjort mig illa - det är personerna. 
  • Anonym (jadu)

Nu är vi inne på 13:e sidan i den här tråden. Jag har inte skrivit här innan. Jag har inte läst allt, bara det som TS skrev först. 

ja, du, jag tycker så här att det bästa är om där är ett omklädes rum där det ryms bara en person i taget och där man kan låsa om sig om man vill byta om där istället om man är trans. Detta för att det inte ska vara obekvämt för den som är trans och inte obekvämt för potentiellt andra som inte är trans. Det omklädesrummet behöver inte enbart vara till för de som är trans utan även andra som av andra anledningar vill byta om ifred från alla andra. Det är svårt ibland att hitta en lösning som skulle passa in på allt 100%, det här är det bästa jag kan komma på i det här läget. 

Jag själv hade inte reagerat om där kom in en trans i omklädes rummet, men så är jag också uppvuxen av föräldrar som såg naket, hur naket än såg ut, vill jag understryka, som fullt naturligt, och det har såklart påverkat min syn också på naket. 

Transpersoner är extra sårbara i samhället för hån osv något jag inte står bakom. 
    Vi är alla människor och vi förtjänar alla respekt. 

• Anonym (M)
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-06-30 03:33:45 följande:
    Det kan ju finnas många orsaker till detta, men den mest uppenbara är väl rädsla för operationen? För de komplikationer och skit som kan följa med den? Jag misstänker att det är få transkvinnor som vill behålla sitt manliga könsorgan oavsett; hade det gått att byta ut det mot ett kvinnligt bara så där, utan att det fanns några risker eller besvär inblandade, och med bibehållen funktion, tror jag att de flesta av de som idag väljer bort operation hade ändrat sig.
    Jag håller med. Komplikationerna är det som gör mig tveksam. Träffade en transkvinna som "sprack upp" och fick en svår infektion och behövde köras till akuten.
  • Anonym
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-06-30 03:43:00 följande:
    Vill bara säga att du verkar vara en så himla fin människa through and through, både baserat på din TS och på dina svar i tråden ❤️

Som svar på din fråga hade jag inte blivit det minsta illa berörd, oavsett om du var opererad eller inte. Jag har ärligt talat väldigt svårt att förstå dem som säger sig bli illa berörda (eller till och med "känslomässigt våldtagna!!!"). Jag önskar att jag var lika förstående och hänsynsfull som du, men jag blir bara förbannad. Och nej, det är inte en ursäkt om man blivit sexuellt utnyttjad eller antastad och därför är rädd för män; jag förstår inte hur man kopplar ihop den rädslan med just bara precis könsorganet. Jag har själv blivit utsatt för fler och vidrigare övergrepp än jag vill tänka på genom åren, men inte fan dömmer jag ut ett könsorgan för den skull! Det är inte könsorganen som gjort mig illa - det är personerna. 
    Du behöver inte förstå mina känslor!

Ts frågade en fråga och jag svarade på den. Och jag skulle känna mig känslomässigt våldtagen, även om du inte gillar det.

Det man har mellan benen SKA vara kriteriet för vilket omklädningsrum man använder. SKA, utan undantag. 

Avviker man från detta så får man byta om på toaletten. Jag hade blivit katastrofalt upprörd och förbannad. Som sagt, du behöver inte förstå. Jag pratar om hur jag känner, som är svar på ts fråga.

Jag är inte rädd för män heller för den delen, men jag vistas inte naken med någon annan man än min partner.
Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?