• Anonym (M)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Hej. Hur hade ni känt inför att dela omklädningsrum med en post-HRT pre-op transsexuell kvinna? För att förtydliga, med detta
    menar jag en person som till kroppen var någorlunda manlig men som efter flera år av hormonbehandling och röstträning
    av omgivningen uppfattas som kvinna, bortsett från att personen inte är opererad i könsorganet.

Denna fråga har gäckat mig ett tag då den drabbar mig specifikt och jag har svårt att förhålla mig till hur jag borde göra.
    Jag har försökt söka svar på nätet men de trådar som finns är antingen väldigt gamla (närmare 10 år), engelspråkiga
    (jag är framförallt intresserad av det svenska perspektivet), tar inte frågan seriöst eller bortser från att även
    hromoner har effekt på kroppen, eller så diskuteras den enbart internt mellan transpersoner.

Jag har självmedicinerat med hormoner i ca. 4 års tid och rösttränat med sångträning i hemma i ca. 6 års tid (kan nu någorlunda bekvämt
    ta sopranstämman). Jag har dock dragit mig för att besöka könsuppdelade anläggningar t.ex. badhus eller gym. Jag känner att min närvaro
    i herrarnas hade blivit uppmärksammad och kanske också varit obekvämt för besökarna. Och jag vill inte förbise hur besökarna på damernas
    känner även om min närvaro inte hade märkts av så länge jag skyler nedre delen av kroppen.

Sammanfattningsvis:
    Till männen - hur hade ni känt om en person som jag bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om ni visste att personen var
    transkvinna?
    Till kvinnorna - hur hade ni känt om någon ni visste var transkvinna bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om personen
    i fråga var opererad.

Jag vill också förtydliga att jag inte kommer döma svaren jag får så var inte rädda för att säga vad ni tycker.
  • Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?
  • Anonym (Maria)

Jag skulle inte ha något emot att dela omklädningsrum eller dusch med män så det var blandat så jag hade inte brytt mig på ett sätt. Men på ett annat sätt känns det kanske var lite respektlöst och gränslöst beteende om det var just ett damomklädningsrum.

Fråga personalen vart du ska gå så blir det deras ansvar

• Anonym (Transmamma)
    Anonym skrev 2024-09-30 18:59:47 följande:
    Kan du ha förståelse för att andra kvinnor inte vill vistas nakna med människor med penis?
    Även om du är bekväm med det så är vi många som inte är det.
    Jag kan absolut förstå att man som kvinna inte vill vistas naken med okända män - ja! Däremot har jag väldigt svårt att förstå att man inte vill vistas naken med andra kvinnor, oavsett hur de ser ut. Bortsett från om man har svårt för att vistas naken med någon annan, oavsett kön, men det är ju en annan sak. Kan man utan problem vara naken i samma utrymme som kvinor med genomgående typiskt kvinnliga attribut så förstår jag inte varför man inte kan göra det med alla kvinnor, oavsett fysik. För mig är det lika äckligt som att kräva rassegregerade omklädningsrum. En penis i sig är inget hot - det är bäraren av penisen som potentiellt kan vara det. Därmed inte sagt att män överlag utgör någon form av hot, men där finns ju risken (och rädslan för risken) på ett annat sätt. Omvänt kan ju faktiskt även kvinnor utgöra ett hot, men är man bekväm med och känner sig ohotad av vissa kvinnor förstår jag inte varför man inte kan vara och göra det med alla kvinnor.
  • Anonym (Slipper)

Jag skulle inte gilla det.

• Anonym
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-30 19:13:16 följande:
    Jag kan absolut förstå att man som kvinna inte vill vistas naken med okända män - ja! Däremot har jag väldigt svårt att förstå att man inte vill vistas naken med andra kvinnor, oavsett hur de ser ut. Bortsett från om man har svårt för att vistas naken med någon annan, oavsett kön, men det är ju en annan sak. Kan man utan problem vara naken i samma utrymme som kvinor med genomgående typiskt kvinnliga attribut så förstår jag inte varför man inte kan göra det med alla kvinnor, oavsett fysik. För mig är det lika äckligt som att kräva rassegregerade omklädningsrum. En penis i sig är inget hot - det är bäraren av penisen som potentiellt kan vara det. Därmed inte sagt att män överlag utgör någon form av hot, men där finns ju risken (och rädslan för risken) på ett annat sätt. Omvänt kan ju faktiskt även kvinnor utgöra ett hot, men är man bekväm med och känner sig ohotad av vissa kvinnor förstår jag inte varför man inte kan vara och göra det med alla kvinnor.
    Fast det är ju de facto inte en ordinär kvinna!
    Det måste du väl ändå förstå?

Resonerade du likadant innan din dotter kom ut som trans?
  • Anonym (Transmamma)
    Anonym skrev 2024-09-30 19:27:36 följande:
    Fast det är ju de facto inte en ordinär kvinna!
    Det måste du väl ändå förstå?
    Och exempelvis kvinnan med bortopererade bröst pga cancer är inte heller en ordinär kvinna ... 
    Ja, självklart. Däremot har jag helt klart blivit bittrare och aggressivare sen hon kom ut, iom att jag på ett annat sätt har insett hur äckligt utbredd transfobin är. Tidigare var det inte egentligen något jag öht uttalde mig om, annat än om frågan specifikt kom upp i nåt sammanhang, eftersom jag väl helt enkelt inte tänkte så mycket på vilken jävla massa skit transpersoner får ta. Nånstans har jag väl ändå tänkt att alla vettiga människor resonerar på samma sätt som jag ... vilket ju i sig är ganska inbilskt, but there you are.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-30 10:38:29 följande:
    Som sagt: eh ... ja? Självklart tycker jag att ts är en kvinna. 
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-30 19:13:16 följande:
    En fråga från insnöad och ej öppensinnad:
    om TS är en kvinna varför upplever hon det som meningsfullt med flera år av hormonbehandling och eventuell opereration?

En till fråga: Vill du definiera kvinna så vi grottmänniskor utan akademisk utbildning förstår vad du menar?
    Katharine Jenkins

I am a philosopher at the University of Glasgow, specializing in social philosophy. I joined the department as a Lecturer in July 2020 and was promoted to Reader in 2022. Before that, I was an Assistant Professor at the University of Nottingham and a Junior Research Fellow at Jesus College, Cambridge. I hold a PhD in Philosophy from the University of Sheffield, and a BA and MPhil in Philosophy from the University of Cambridge.

Public Engagement

I believe that philosophy has great potential to facilitate positive social change, and I enjoy using my research to work with organisations and the public. I have acted as a consultant for several organisations on issues including sexual violence prevention, gender equality and inclusion, and trans rights

https://www.katharinejenkins.com/
    Katharine Jenkins

I do not intend here to take a stance on whether or not gender terms should be used, in general, primarily to refer to gender identity.[4] The point I wish to make is that even someone who thinks that gender terms should in general refer to gender identity must, on pain of circularity, allow that in the context of the definition of gender identity, the idea of having a sense of oneself ?as a man, woman or some other gender? must be explained without reference to gender identity. The current lack of any widely accepted explanation of this idea, and the resulting circularity in the folk concept of gender identity, is a problem from the point of view of trans rights campaigners.
    [...]
    By contrast, the strong influence of postmodernist and poststructuralist approaches on gender studies and trans studies means that the latter are typically more focused on phenomenological and deconstructionist investigations than on conceptual analysis, and are thus less likely to be aiming at, and so less likely to yield, a clear and non-circular definition of gender identity.

quod.lib.umich.edu/e/ergo/12405314.0005.027/--toward-an-account-of-gender-identity

• Anonym (E)
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-23 20:58:17 följande:
    Sen måste jag ju förtydliga att jag inte blir förbannad när kvinnor inte vill ha män i omklädningsrum för kvinnor! Jag blir förbannad när kvinnor inte vill ha kvinnor i omklädningsrum för kvinnor. När en hel grupp av kvinnor mobbas ut och bannlyses från platser som är avsedda för alla kvinnor. Det är det som gör mig förbannad. Alla vi andra kvinnor som på något sätt avviker från den kvinnliga normen (vad nu den är) får ju lov att vistas där - oss är det ingen som anser ska köras ut.
    Hur definierar du kvinna?
  • Anonym
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-30 19:42:49 följande:
    Och exempelvis kvinnan med bortopererade bröst pga cancer är inte heller en ordinär kvinna ... 
    Ja, självklart. Däremot har jag helt klart blivit bittrare och aggressivare sen hon kom ut, iom att jag på ett annat sätt har insett hur äckligt utbredd transfobin är. Tidigare var det inte egentligen något jag öht uttalde mig om, annat än om frågan specifikt kom upp i nåt sammanhang, eftersom jag väl helt enkelt inte tänkte så mycket på vilken jävla massa skit transpersoner får ta. Nånstans har jag väl ändå tänkt att alla vettiga människor resonerar på samma sätt som jag ... vilket ju i sig är ganska inbilskt, but there you are.
    Du förstår givetvis hur jag menar men väljer att dribbla med andra som sticker ut av en eller annan anledning.
    En kvinna är inte mindre kvinna för att hon varit tvungen att, pga sjukdom, operera bort sina bröst. Kvinnor i den situationen erbjuds implantat också för den delen.

Skulle en stackars sate till man vara tvungen att operera bort sitt könsorgan så blir det förstås värre att ersätta, men jag skulle inte se honom som annat än man ändå.

Min åsikt är och förblir att människor med penis byter om antingen i mixat omklädningsrum (om det finns), på toa eller hos herrarna.
    Den dagen de nedre regionerna är "utbytta" så att man inte ser att det varit en man, ja då är damernas dörr öppen.

.......................

Det är fullt begripligt att du försvarar transpersoners "rättigheter" i absurdum när du har ett barn som är drabbat.
    Och för att spegla det du skriver sist, någonstans har jag tänkt att människor resonerar som jag. Och med en genomläsning av tråden så ser jag att jag har rätt. De flest har liknande åsikter som jag.
    Vilket inte är konstigt.

.........................

Detta med långa väntetider förresten, orkar inte lusläsa tråden igen, är det att alls komma i kontakt med aktuell vårdgivare eller är det när processen väl står på ruta 1 som allt går i snigelfart?

Hur pass gammal måste man vara för att ens vara aktuell för transvård? 
    Hörde nyligen i en podd om männisor som ångrat sin transition, är det då inte ändå bra att det drar ut på tiden?
    Menar inte detta som en elakhet och förstår att det är jobbigt att vänta, men tänk ändå... om din dotter skulle ångra sig efter att allt är klart. Och då är det för sent.
    Är det då kanske inte ändå bra att ta processen lite piano så att säga`?
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2024-10-01 05:42:58 följande:
    Detta med långa väntetider förresten, orkar inte lusläsa tråden igen, är det att alls komma i kontakt med aktuell vårdgivare eller är det när processen väl står på ruta 1 som allt går i snigelfart?

Hur pass gammal måste man vara för att ens vara aktuell för transvård? 
    Hörde nyligen i en podd om männisor som ångrat sin transition, är det då inte ändå bra att det drar ut på tiden?
    Menar inte detta som en elakhet och förstår att det är jobbigt att vänta, men tänk ändå... om din dotter skulle ångra sig efter att allt är klart. Och då är det för sent.
    Det är att komma i kontakt med könsidentitetsvården. I de flesta delar av landet behöver du först få en remiss till psykiatrin, där en psykiatriker bedömer om du behöver remitteras till könsidentitetsmottagningen.

I mitt fall såg det ut såhär: Skrev egenremiss till allmänpsykiatrin till september 2020, kallad på besök mars 2021, remiss skickad till könsidentitetsmottagningen maj 2021, remiss beviljad till könsidentitetsmottagningen juni 2021, kallad till kurator på könsidentitetsmottagningen februari 2024, och nu kallad till psykolog oktober 2024. Könsidentitetsmottagningen har tre steg: kurator-psykolog-psykiatriker, där du går klart ett steg innan du remitteras till nästa (med kötid inför varje steg). Under tiden du står i kö har du ingen vårdkontakt alls (om du inte söker det på t.ex. vårdcentralen som jag gjorde), så det enda väntan ger är (lång) tid för självreflektion, det sker ingen utredning då.

Jag vet inte om någon åldersgräns för att söka vård på könsidentitetsmottagningen (eftersom man borde få prata med någon om sina problem även om man är ung), men det finns åldersgräns för medicinska ingrepp. Könshormon har ingen fast åldersgräns utan man kan få dem förskrivet när man genomgått en viss del av puberteten (pubertetsblockare ges bara under "synnerliga" skäl) men vanligtvis från 16 år, mastektomi 18 år (men i Sverige får vem som helst som är myndig göra detta privat om de vill), ingrepp i könsorganen 23 år.

Vad gäller ångrare och detransitionenrare vet jag att många utomlands har transitionerat av "fel" skäl för att man varit för frikostig med att förskriva hormon och planera kirurgi. Till exempel för att man är normbrytande. Vet inte hur det ser ut i Sverige, men utredningen är inte rapid.
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2024-10-01 05:42:58 följande:
    Kan också tillägga att det är jättemånga som självmedicinerar just pga de långa kötiderna inkl. mig, tror jag läst någonstans att siffran ligger på 50 % bland vuxna, så det här med passiv väntan är nog inte så meningsfullt.
Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?