• Anonym (M)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Hej. Hur hade ni känt inför att dela omklädningsrum med en post-HRT pre-op transsexuell kvinna? För att förtydliga, med detta
    menar jag en person som till kroppen var någorlunda manlig men som efter flera år av hormonbehandling och röstträning
    av omgivningen uppfattas som kvinna, bortsett från att personen inte är opererad i könsorganet.

Denna fråga har gäckat mig ett tag då den drabbar mig specifikt och jag har svårt att förhålla mig till hur jag borde göra.
    Jag har försökt söka svar på nätet men de trådar som finns är antingen väldigt gamla (närmare 10 år), engelspråkiga
    (jag är framförallt intresserad av det svenska perspektivet), tar inte frågan seriöst eller bortser från att även
    hromoner har effekt på kroppen, eller så diskuteras den enbart internt mellan transpersoner.

Jag har självmedicinerat med hormoner i ca. 4 års tid och rösttränat med sångträning i hemma i ca. 6 års tid (kan nu någorlunda bekvämt
    ta sopranstämman). Jag har dock dragit mig för att besöka könsuppdelade anläggningar t.ex. badhus eller gym. Jag känner att min närvaro
    i herrarnas hade blivit uppmärksammad och kanske också varit obekvämt för besökarna. Och jag vill inte förbise hur besökarna på damernas
    känner även om min närvaro inte hade märkts av så länge jag skyler nedre delen av kroppen.

Sammanfattningsvis:
    Till männen - hur hade ni känt om en person som jag bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om ni visste att personen var
    transkvinna?
    Till kvinnorna - hur hade ni känt om någon ni visste var transkvinna bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om personen
    i fråga var opererad.

Jag vill också förtydliga att jag inte kommer döma svaren jag får så var inte rädda för att säga vad ni tycker.
  • Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?
  • nihka

Du kommer nog inte ifrån att en del människor kommer att reagera negativt eller åtminstone bli ställda. I din situation skulle jag välja att duscha i en av duscharna med duschdrapperi och om det inte finns i din simhall att du önskar att de införskaffar. Jag skulle inte bry mig men unga flickor kan vara väldigt nojiga och dushar ofta med badkläderna på, så de tål nog inte så mycket.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (M)
    nihka skrev 2024-06-19 18:32:47 följande:

Du kommer nog inte ifrån att en del människor kommer att reagera negativt eller åtminstone bli ställda. I din situation skulle jag välja att duscha i en av duscharna med duschdrapperi och om det inte finns i din simhall att du önskar att de införskaffar. Jag skulle inte bry mig men unga flickor kan vara väldigt nojiga och dushar ofta med badkläderna på, så de tål nog inte så mycket.

Det tänker jag också att folk skulle bli ställda. Osäker om en person kan påverka vad en anläggning köper in.
  • Anonym (Eva-Sthlm)

Om personen har en riktig penis så är det en man, oavsett vad han upplever sig vara. Jag hade blivit vansinnig om han gick in i damernas omklädningsrum. 

• SingelKramfors

Jag är man och anser mig vara väldigt öppen för det mesta.
    Jag skulle inte ha några som helst problem att byta om med en sådan tjej som dig. 

Men om du känner dig vilsen och otrygg i manliga omklädningsrum och har en kvinnlig kropp i övrigt så kanske det är lättare att byta om på damernas, men att skyla de nedre regionerna med en handduk som man ofta gör på stranden om man tar av sig sina blöta badkläder.

Efter hormonbehandlingar och allt du orkat med så kan jag bara anta att du identifierar dig som kvinna och då känns väl de kvinnliga omklädningsrummen mest nära till hands. Men för den sakens skull så skulle jag inte ha några problem att se tjejer som dig på killarnas.

Jag tror nog att du får mer besvär med att byta om där än vad killarna och männen får? MEN det finns alldeles för många inskränkta personer i vårt avlånga land och jag tycker det alltid verkar som att det svagare könet har mer fobier, mer rädsla och mindre förståelse.

Det jag skulle ha gjort är ändå att välja damernas.
    Du kan ju alltid byta om på toaletten om du inte vill eller känner dig bekväm med att visa upp dig innan din transformation är fulländad.

Massa styrkekramar till dig och Glad Midsommar alla som orkat läsa detta

• sfakianaki
    Anonym (Sök) skrev 2024-06-19 17:15:02 följande:

Aldrig. Det är en man för mig oavsett hur mycket han tror sig vara en kvinna. Vissa transkvinnor behåller underlivet och är det tänkt att de ska byta om bland riktiga kvinnor under tiden de gör om sin Kropp. Det tycker inte jag är bekvämt att stå naken inför en synligt biologisk man. Sedan kan även vissa transkvinnor attraheras av riktiga kvinnor. Så jag tycker de ska byta om separat och vill dem inte det får de stå över att bada 

Det finns ju aven lesbiska och bisexuella kvinnor som attraheras av "riktiga"(ditt ordval) kvinnor... Ska inte vi heller byta om pa damernas?
  • Anonym (Q)

Förtydligar mitt tidigare inlägg, är du opererad har jag inga problem med att du är i kvinnornas omklädningsrum. Men jag borde inte ens behöva förklara varför jag inte vill se snoppar i kvinnornas omklädningsrum.

• Anonym (Sök)
    sfakianaki skrev 2024-06-21 21:38:04 följande:
    Det finns ju aven lesbiska och bisexuella kvinnor som attraheras av "riktiga"(ditt ordval) kvinnor... Ska inte vi heller byta om pa damernas?
    De är ju inte män med en manskropp. Sedan har En biologisk man mera tendens och har dessutom enklare att förgripa sig på en kvinna än en kvinna. Han är ju starkare trotsallt och den manliga driften försvinner inte bara för han kallar sig hon
  • Anonym (M)
    Anonym (Eva-Sthlm) skrev 2024-06-21 18:19:14 följande:

Om personen har en riktig penis så är det en man, oavsett vad han upplever sig vara. Jag hade blivit vansinnig om han gick in i damernas omklädningsrum. 

Jag förstår, dock är min kroppssituation mer än bara en upplevelse.
  • Anonym (K28)

Jag är kvinna och varken pryd eller fördomsfull, så för min del hade jag inte brytt mig. Är mer eller mindre uppvuxen på ett dambad där jag fått se alla möjliga olika typer av kroppar. Tyvärr är det väl få förunnat och jag har förstått att framförallt yngre tjejer är långt mer pryda och jag har hört det uttryckas bekymmer kring både den egna och andra kvinnors nakenhet. Gissningsvis tänker jag därför att det trots min inställning finns de som kanske hade blivit osäkra om det dök upp någon med penis i damernas omklädningsrum. Men jag hoppas att du "hittar rätt" framöver. Hade du kanske kunnat ringa anläggningen ifrån och kolla läget vart du är hänvisad? I dagens samhälle kan du ju inte vara den första som ställer frågan, tänker jag. 

• nihka
    Anonym (M) skrev 2024-06-21 15:37:25 följande:
    Det tänker jag också att folk skulle bli ställda. Osäker om en person kan påverka vad en anläggning köper in.
    Det är bara att önska. Om de inte vet vad badgästerna vill är det ju svårt att ta hänsyn till det även om alla önskemål så klart inte infrias.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?