• Anonym (M)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Hej. Hur hade ni känt inför att dela omklädningsrum med en post-HRT pre-op transsexuell kvinna? För att förtydliga, med detta
    menar jag en person som till kroppen var någorlunda manlig men som efter flera år av hormonbehandling och röstträning
    av omgivningen uppfattas som kvinna, bortsett från att personen inte är opererad i könsorganet.

Denna fråga har gäckat mig ett tag då den drabbar mig specifikt och jag har svårt att förhålla mig till hur jag borde göra.
    Jag har försökt söka svar på nätet men de trådar som finns är antingen väldigt gamla (närmare 10 år), engelspråkiga
    (jag är framförallt intresserad av det svenska perspektivet), tar inte frågan seriöst eller bortser från att även
    hromoner har effekt på kroppen, eller så diskuteras den enbart internt mellan transpersoner.

Jag har självmedicinerat med hormoner i ca. 4 års tid och rösttränat med sångträning i hemma i ca. 6 års tid (kan nu någorlunda bekvämt
    ta sopranstämman). Jag har dock dragit mig för att besöka könsuppdelade anläggningar t.ex. badhus eller gym. Jag känner att min närvaro
    i herrarnas hade blivit uppmärksammad och kanske också varit obekvämt för besökarna. Och jag vill inte förbise hur besökarna på damernas
    känner även om min närvaro inte hade märkts av så länge jag skyler nedre delen av kroppen.

Sammanfattningsvis:
    Till männen - hur hade ni känt om en person som jag bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om ni visste att personen var
    transkvinna?
    Till kvinnorna - hur hade ni känt om någon ni visste var transkvinna bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om personen
    i fråga var opererad.

Jag vill också förtydliga att jag inte kommer döma svaren jag får så var inte rädda för att säga vad ni tycker.
  • Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?
  • Anonym (L)

Är kvinna. 36 år. 

Jag hade personligen inte brytt mig eller haft något problem med det/känt mig obekväm. Jag vet ju med mig att personen med största sannolikhet inte är sexuellt attraherad av mig ändå, så det blir utifrån det väldigt odramatisk och neutralt. 

Minns då vi på gymnasiet hade en tjej i klassen som kom ut som lesbisk. Vi hade väll fattat det ända sedan högstadiet, men det var då hon valde att berätta i alla fall. Visst fanns där lite funderingar kring, tänkt om hon tittat på oss andra. Men alltså, det där släppte snabbt och allt vart som vanligt. Just omklädningsrum och duschutrymmen är liksom inte en plats majoriteten spanar efter varken sexpartners eller framtida pojkvän-flickvän i oavsett ändå. 

Har aldrig varit särskilt bekväm i omklädningsrum pga nakenheten i sig. En snopp på en person som i övrigt agerar och vill vara en kvinna, gör varken till eller från där. 

• ClumsySmurf
    Anonym (H.J.) skrev 2024-06-15 18:08:12 följande:
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2024-06-15 17:52:26 följande:
    Det finns fortfarande manliga omklädningsrum för personer med snopp/penis.
    Men nu vare sig ser eller känner sig ts som en man och ser dessutom, förutom snoppen, ut som en kvinna. Och definierar sig som en kvinna. Varför ska hon byta om i ett omklädningsrum för män tycker du? Man får hoppas att det inte finns många så fördomsfulla som du. För det är du faktiskt även om du inte förstår det själv. 
    Jag skiter fullständigt i om du är en man men tycker att du är en kvinna, enligt din egna din subjektiva låtsas definition men om du tycker att folk är fördomsfulla för att de inte håller med om din låtsas definition och inte ser dej som som kvinna enligt den rätta definitionen av kvinna uppstår det problem, och det är du som är problemet.

• ClumsySmurf
    Anonym (Fel fokus) skrev 2024-06-15 18:16:20 följande:
    Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?
    Anonym (M) skrev 2024-06-15 17:09:16 följande:
    Ok, så det är inte transkvinnor generellt utan den specifika anatomin. Vad anser du är den bästa lösningen för någon i min situation?
    Kvinnliga könsdelar? Byt om på damernas.
    Manliga könsdelar? Byt om på herrarnas.

Så enkelt tycker jag att det är och den bästa lösningen för alla inblandade. Ibland måste man kompromissa, och som med de flesta kompromisser får ingen part allt de vill ha.

Hur transpersoner känner är inte viktigare än hur 'alla andra' känner det. Och inte mer oviktigt heller, såklart. Men debatten handlar nästan bara om transpersoners känslor och rättigheter och att 'alla andra' måste böja sig för en klar minoritets känslor och upplevelser. Det är snedvridet.
    Debatten är snedvriden ur ett ideologiskt intersektionellt offerperspektiv, transexuella som inte är woke också är dumma transfober. Det där med känslor och rättigheter gäller bara folk med rätt åsikt.
  • Anonym (M)
    ClumsySmurf skrev 2024-06-17 01:45:31 följande:
    Jag skiter fullständigt i om du är en man men tycker att du är en kvinna, enligt din egna din subjektiva låtsas definition men om du tycker att folk är fördomsfulla för att de inte håller med om din låtsas definition och inte ser dej som som kvinna enligt den rätta definitionen av kvinna uppstår det problem, och det är du som är problemet.
    Är kritiken riktad mot mig (trådstartaren) eller respondenten?
  • Anonym ((T))

Jag är man och jag hade inte haft några problem alls om du använde herrarnas.

• Core

Äh, man vet ju inte vad folk har för läggning alls, så vad gör det för skillnad. Det handlar snarare om vilka beteenden man tar med sig in om man sticker ut så att säga, även om du inte sticker ut också så klart, men du blir väl mer synad som trans.

Kör, men ha respekt och förståelse för att andra kommer från en annan vinkel i frågan, framförallt är det väl en generationsfråga.

Var med min farfar på badhus som barn när det kom in en mörkhyad. Då plockade han snabbt ihop allt och tog med mig till en annan del av omklädningsrummet

det där var en neger, sa han

Jag förstår idag att det inte grundar sig i hat eller illvilja, utan snarare rädsla baserat på okunskap, och det får man nånstans ha förståelse för. För honom var det nytt, ingen hade med en arg ton och sprutande saliv kunnat övertyga honom om att det han känner är fel, det hade givit motsatt effekt. Det ser vi i många frågor på samhällsnivån idag vad kontraproduktivt det är att tvinga på folk sin världsbild hur fin den än är. Sorry för sidospåret,

• Core
    Anonym (H.J.) skrev 2024-06-15 18:08:12 följande:
    Men nu vare sig ser eller känner sig ts som en man och ser dessutom, förutom snoppen, ut som en kvinna. Och definierar sig som en kvinna. Varför ska hon byta om i ett omklädningsrum för män tycker du? Man får hoppas att det inte finns många så fördomsfulla som du. För det är du faktiskt även om du inte förstår det själv. 
    Fast det där resonemanget öppnar ju upp för en ohållbar situation. När det dyker upp massa flåsande äckel inne på damernas, vem kan avgöra om dom identifierar sig som kvinna eller ej?

Alla har snöat in sig på identifikation, ett alldeles för luddigt begrepp som blir helt omöjligt att knyta till förhållningsregler eller lagar.

Bäst blir det väl när toaletter inte blir kopplade till kön, vilket är oundvikligt nu oavsett hur mycket män kissar på golvet. Och omklädningsrum kommer ju också bli för alla, fast med bås, det finns ingen annan väg fram.
  • Anonym (M)
    Anonym ((T)) skrev 2024-06-17 06:08:57 följande:

Jag är man och jag hade inte haft några problem alls om du använde herrarnas.

Det är bra att veta, men jag känner att jag drar till mig uppmärksamhet. Jag har ett skåp på herrarnas på jobbet men byter om på toaletten så vida det inte är tomt. Sen lämnar jag bara sakerna i skåpet.
  • ClumsySmurf
    Anonym (M) skrev 2024-06-17 02:23:16 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-06-17 01:45:31 följande:
    Är kritiken riktad mot mig (trådstartaren) eller respondenten?
    Det var riktat mot den jag citerade.

• Anonym (X)

Nej tack. Jag anser att de med XX kromosomer ska ha ett omklädningsrum och de med XY ska ha ett annat, sedan om man ser sig själv som man/kvinna/häst/åsna/enhörning bryr jag mig inte om

Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?