Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Anonym (H.J.) skrev 2024-06-15 18:08:12 följande:
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2024-06-15 17:52:26 följande:
    Det finns fortfarande manliga omklädningsrum för personer med snopp/penis.
    Men nu vare sig ser eller känner sig ts som en man och ser dessutom, förutom snoppen, ut som en kvinna. Och definierar sig som en kvinna. Varför ska hon byta om i ett omklädningsrum för män tycker du? Man får hoppas att det inte finns många så fördomsfulla som du. För det är du faktiskt även om du inte förstår det själv. 
    Jag skiter fullständigt i om du är en man men tycker att du är en kvinna, enligt din egna din subjektiva låtsas definition men om du tycker att folk är fördomsfulla för att de inte håller med om din låtsas definition och inte ser dej som som kvinna enligt den rätta definitionen av kvinna uppstår det problem, och det är du som är problemet.

• ClumsySmurf
    Anonym (Fel fokus) skrev 2024-06-15 18:16:20 följande:
    Anonym (M) skrev 2024-06-15 17:09:16 följande:
    Ok, så det är inte transkvinnor generellt utan den specifika anatomin. Vad anser du är den bästa lösningen för någon i min situation?
    Kvinnliga könsdelar? Byt om på damernas.
    Manliga könsdelar? Byt om på herrarnas.

Så enkelt tycker jag att det är och den bästa lösningen för alla inblandade. Ibland måste man kompromissa, och som med de flesta kompromisser får ingen part allt de vill ha.

Hur transpersoner känner är inte viktigare än hur 'alla andra' känner det. Och inte mer oviktigt heller, såklart. Men debatten handlar nästan bara om transpersoners känslor och rättigheter och att 'alla andra' måste böja sig för en klar minoritets känslor och upplevelser. Det är snedvridet.
    Debatten är snedvriden ur ett ideologiskt intersektionellt offerperspektiv, transexuella som inte är woke också är dumma transfober. Det där med känslor och rättigheter gäller bara folk med rätt åsikt.
  • ClumsySmurf
    Anonym (M) skrev 2024-06-17 02:23:16 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-06-17 01:45:31 följande:
    Jag skiter fullständigt i om du är en man men tycker att du är en kvinna, enligt din egna din subjektiva låtsas definition men om du tycker att folk är fördomsfulla för att de inte håller med om din låtsas definition och inte ser dej som som kvinna enligt den rätta definitionen av kvinna uppstår det problem, och det är du som är problemet.
    Är kritiken riktad mot mig (trådstartaren) eller respondenten?
    Det var riktat mot den jag citerade.

• ClumsySmurf
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-07-01 06:39:07 följande:
    Precis. Tror att det är lätt hänt att folk som inte är jätteinsatta i transitionering inte förstår hur hög risken för komplikationer orsakade av könsbekräftande operation faktiskt är... 😔
    Så är det ju, men det är ju inte alla som vet att den könsbekräftande vården baseras på pseudovetenskap.

www.theguardian.com/commentisfree/2024/mar/09/disturbing-leaks-from-us-gender-group-wpath-ring-alarm-bells-in-nhs

March 4, 2024

Newly leaked files from within the leading global transgender healthcare body have revealed that the clinicians who shape how ?gender medicine? is regulated and practiced around the world consistently violate medical ethics and informed consent. The files, which were leaked from within the World Professional Association for Transgender Health (WPATH), were published today by the US-based think tank Environmental Progress.

WPATH is considered the leading global scientific and medical authority on ?gender medicine,? and in recent decades, its Standards of Care have shaped the guidance, policies and practices of governments, medical associations, public health systems and private clinics across the world.

However, the WPATH Files reveal that the organization does not meet the standards of evidence-based medicine, and members frequently discuss improvising treatments as they go along. Members are fully aware that children and adolescents cannot comprehend the lifelong consequences of ?gender-affirming care,? and in some cases, due to poor health literacy, neither can their parents. 

?The WPATH Files show that what is called ?gender medicine? is neither science nor medicine,? said Michael Shellenberger, President and founder of Environmental Progress. ?The experiments are not randomized, double-blind, or controlled. It?s not medicine since the first rule is to do no harm. And that requires informed consent.?

The raw files have been published in a report called The WPATH Files: Pseudoscientific surgical and hormonal experiments on children, adolescents, and vulnerable adults, which contains analysis by journalist Mia Hughes that puts the WPATH Files in the context of the best available science on gender distress. 

Environmental Progress has made all files available to read at the end of the report. The leaked files include screenshots of posts from WPATH?s internal messaging forum dating from 2021 to 2024 and a video of an internal panel discussion. All names have been redacted other than several WPATH members of public significance, such as Dr. Marci Bowers, an American gynecologist and surgeon who is the President of WPATH, and the Canadian pediatric endocrinologist Dr. Daniel Metzger.

In the WPATH Files, members demonstrate a lack of consideration for long-term patient outcomes despite being aware of the debilitating and potentially fatal side effects of cross-sex hormones and other treatments. Messages in the files show that patients with severe mental health issues, such as schizophrenia and dissociative identity disorder, and other vulnerabilities such as homelessness, are being allowed to consent to hormonal and surgical interventions. Members dismiss concerns about these patients and characterize efforts to protect them as unnecessary ?gatekeeping.?

environmentalprogress.org/big-news/wpath-files
  • ClumsySmurf
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-06-30 03:43:00 följande:
    Anonym (M) skrev 2024-06-15 15:50:13 följande:
    Hej. Hur hade ni känt inför att dela omklädningsrum med en post-HRT pre-op transsexuell kvinna? För att förtydliga, med detta
    menar jag en person som till kroppen var någorlunda manlig men som efter flera år av hormonbehandling och röstträning
    av omgivningen uppfattas som kvinna, bortsett från att personen inte är opererad i könsorganet.

Denna fråga har gäckat mig ett tag då den drabbar mig specifikt och jag har svårt att förhålla mig till hur jag borde göra.
    Jag har försökt söka svar på nätet men de trådar som finns är antingen väldigt gamla (närmare 10 år), engelspråkiga
    (jag är framförallt intresserad av det svenska perspektivet), tar inte frågan seriöst eller bortser från att även
    hromoner har effekt på kroppen, eller så diskuteras den enbart internt mellan transpersoner.

Jag har självmedicinerat med hormoner i ca. 4 års tid och rösttränat med sångträning i hemma i ca. 6 års tid (kan nu någorlunda bekvämt
    ta sopranstämman). Jag har dock dragit mig för att besöka könsuppdelade anläggningar t.ex. badhus eller gym. Jag känner att min närvaro
    i herrarnas hade blivit uppmärksammad och kanske också varit obekvämt för besökarna. Och jag vill inte förbise hur besökarna på damernas
    känner även om min närvaro inte hade märkts av så länge jag skyler nedre delen av kroppen.

Sammanfattningsvis:
    Till männen - hur hade ni känt om en person som jag bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om ni visste att personen var
    transkvinna?
    Till kvinnorna - hur hade ni känt om någon ni visste var transkvinna bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om personen
    i fråga var opererad.

Jag vill också förtydliga att jag inte kommer döma svaren jag får så var inte rädda för att säga vad ni tycker.
    Vill bara säga att du verkar vara en så himla fin människa through and through, både baserat på din TS och på dina svar i tråden ❤️

Som svar på din fråga hade jag inte blivit det minsta illa berörd, oavsett om du var opererad eller inte. Jag har ärligt talat väldigt svårt att förstå dem som säger sig bli illa berörda (eller till och med "känslomässigt våldtagna!!!"). Jag önskar att jag var lika förstående och hänsynsfull som du, men jag blir bara förbannad. Och nej, det är inte en ursäkt om man blivit sexuellt utnyttjad eller antastad och därför är rädd för män; jag förstår inte hur man kopplar ihop den rädslan med just bara precis könsorganet. Jag har själv blivit utsatt för fler och vidrigare övergrepp än jag vill tänka på genom åren, men inte fan dömmer jag ut ett könsorgan för den skull! Det är inte könsorganen som gjort mig illa - det är personerna. 
    TS verkar vara förstående och hänsynsfull, det är mer än vad man kan säga om de som blir förbannade när kvinnor inte vill ha män i omklädningsrum för kvinnor.

v
  • ClumsySmurf
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-23 20:38:06 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-07-01 22:31:09 följande:
    TS verkar vara förstående och hänsynsfull, det är mer än vad man kan säga om de som blir förbannade när kvinnor inte vill ha män i omklädningsrum för kvinnor.
    Exakt så. Och det var ju precis det jag sa i inlägget du citerade: "Vill bara säga att du verkar vara en så himla fin människa through and through, både baserat på din TS och på dina svar i tråden ❤️ ... Jag önskar att jag var lika förstående och hänsynsfull som du, men jag blir bara förbannad."
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-23 20:58:17 följande:
    Sen måste jag ju förtydliga att jag inte blir förbannad när kvinnor inte vill ha män i omklädningsrum för kvinnor! Jag blir förbannad när kvinnor inte vill ha kvinnor i omklädningsrum för kvinnor. När en hel grupp av kvinnor mobbas ut och bannlyses från platser som är avsedda för alla kvinnor. Det är det som gör mig förbannad. Alla vi andra kvinnor som på något sätt avviker från den kvinnliga normen (vad nu den är) får ju lov att vistas där - oss är det ingen som anser ska köras ut.

Jag tycker du blev mer otydlig, om du menar alla kvinnor som i transkvinnor är faktiskt riktiga kvinnor förstår jag inte.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-06-30 03:43:00 följande:
    Vill bara säga att du verkar vara en så himla fin människa through and through, både baserat på din TS och på dina svar i tråden ❤️

Som svar på din fråga hade jag inte blivit det minsta illa berörd, oavsett om du var opererad eller inte. Jag har ärligt talat väldigt svårt att förstå dem som säger sig bli illa berörda (eller till och med "känslomässigt våldtagna!!!"). Jag önskar att jag var lika förstående och hänsynsfull som du, men jag blir bara förbannad. Och nej, det är inte en ursäkt om man blivit sexuellt utnyttjad eller antastad och därför är rädd för män; jag förstår inte hur man kopplar ihop den rädslan med just bara precis könsorganet. Jag har själv blivit utsatt för fler och vidrigare övergrepp än jag vill tänka på genom åren, men inte fan dömmer jag ut ett könsorgan för den skull! Det är inte könsorganen som gjort mig illa - det är personerna. 
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-23 20:58:17 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-07-01 22:31:09 följande:
    Sen måste jag ju förtydliga att jag inte blir förbannad när kvinnor inte vill ha män i omklädningsrum för kvinnor! Jag blir förbannad när kvinnor inte vill ha kvinnor i omklädningsrum för kvinnor. När en hel grupp av kvinnor mobbas ut och bannlyses från platser som är avsedda för alla kvinnor. Det är det som gör mig förbannad. Alla vi andra kvinnor som på något sätt avviker från den kvinnliga normen (vad nu den är) får ju lov att vistas där - oss är det ingen som anser ska köras ut.
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-29 19:48:14 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-09-23 21:38:38 följande:

Jag tycker du blev mer otydlig, om du menar alla kvinnor som i transkvinnor är faktiskt riktiga kvinnor förstår jag inte.
    Din mening hänger inte ihop, så jag är osäker på vad din fråga är. Om den är huruvida jag anser att transkvinnor är riktiga kvinnor så ... eh, ja? Nu är ju den frågan så urbota dum att det inte borde finnas en chans att det var det du undrade, men tyvärr är det ju många som faktiskt tänker i de banorna, hur korkat det än är, så ... I övrigt vet jag inte riktigt vad det var som var otydligt/svårt att förstå i mitt inlägg?
    När du skriver "Jag blir förbannad när kvinnor inte vill ha kvinnor i omklädningsrum för kvinnor." så verkar det som att du tycker att TS är en kvinna, med manlig tjejkuk
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-06-30 03:33:45 följande:
    Jag misstänker att det är få transkvinnor som vill behålla sitt manliga könsorgan...
    men eftersom det är så urbotat dumt att det inte borde finnas en chans så frågade jag.
    Är det inte så du tycker tror jag det är något i din mening som inte hänger ihop.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-30 10:38:29 följande:
    Som sagt: eh ... ja? Självklart tycker jag att ts är en kvinna. 
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-30 19:13:16 följande:
    Jag kan absolut förstå att man som kvinna inte vill vistas naken med okända män - ja! Däremot har jag väldigt svårt att förstå att man inte vill vistas naken med andra kvinnor, oavsett hur de ser ut. Bortsett från om man har svårt för att vistas naken med någon annan, oavsett kön, men det är ju en annan sak. Kan man utan problem vara naken i samma utrymme som kvinor med genomgående typiskt kvinnliga attribut så förstår jag inte varför man inte kan göra det med alla kvinnor, oavsett fysik. För mig är det lika äckligt som att kräva rassegregerade omklädningsrum. En penis i sig är inget hot - det är bäraren av penisen som potentiellt kan vara det. Därmed inte sagt att män överlag utgör någon form av hot, men där finns ju risken (och rädslan för risken) på ett annat sätt. Omvänt kan ju faktiskt även kvinnor utgöra ett hot, men är man bekväm med och känner sig ohotad av vissa kvinnor förstår jag inte varför man inte kan vara och göra det med alla kvinnor.
    En fråga från insnöad och ej öppensinnad:
    om TS är en kvinna varför upplever hon det som meningsfullt med flera år av hormonbehandling och eventuell opereration?

En till fråga: Vill du definiera kvinna så vi grottmänniskor utan akademisk utbildning förstår vad du menar?
    Katharine Jenkins

I am a philosopher at the University of Glasgow, specializing in social philosophy. I joined the department as a Lecturer in July 2020 and was promoted to Reader in 2022. Before that, I was an Assistant Professor at the University of Nottingham and a Junior Research Fellow at Jesus College, Cambridge. I hold a PhD in Philosophy from the University of Sheffield, and a BA and MPhil in Philosophy from the University of Cambridge.

Public Engagement

I believe that philosophy has great potential to facilitate positive social change, and I enjoy using my research to work with organisations and the public. I have acted as a consultant for several organisations on issues including sexual violence prevention, gender equality and inclusion, and trans rights

https://www.katharinejenkins.com/
    Katharine Jenkins

I do not intend here to take a stance on whether or not gender terms should be used, in general, primarily to refer to gender identity.[4] The point I wish to make is that even someone who thinks that gender terms should in general refer to gender identity must, on pain of circularity, allow that in the context of the definition of gender identity, the idea of having a sense of oneself ?as a man, woman or some other gender? must be explained without reference to gender identity. The current lack of any widely accepted explanation of this idea, and the resulting circularity in the folk concept of gender identity, is a problem from the point of view of trans rights campaigners.
    [...]
    By contrast, the strong influence of postmodernist and poststructuralist approaches on gender studies and trans studies means that the latter are typically more focused on phenomenological and deconstructionist investigations than on conceptual analysis, and are thus less likely to be aiming at, and so less likely to yield, a clear and non-circular definition of gender identity.

quod.lib.umich.edu/e/ergo/12405314.0005.027/--toward-an-account-of-gender-identity

• ClumsySmurf
    Anonym (M) skrev 2024-10-01 18:30:28 följande:
    Det är att komma i kontakt med könsidentitetsvården. I de flesta delar av landet behöver du först få en remiss till psykiatrin, där en psykiatriker bedömer om du behöver remitteras till könsidentitetsmottagningen.

I mitt fall såg det ut såhär: Skrev egenremiss till allmänpsykiatrin till september 2020, kallad på besök mars 2021, remiss skickad till könsidentitetsmottagningen maj 2021, remiss beviljad till könsidentitetsmottagningen juni 2021, kallad till kurator på könsidentitetsmottagningen februari 2024, och nu kallad till psykolog oktober 2024. Könsidentitetsmottagningen har tre steg: kurator-psykolog-psykiatriker, där du går klart ett steg innan du remitteras till nästa (med kötid inför varje steg). Under tiden du står i kö har du ingen vårdkontakt alls (om du inte söker det på t.ex. vårdcentralen som jag gjorde), så det enda väntan ger är (lång) tid för självreflektion, det sker ingen utredning då.

Jag vet inte om någon åldersgräns för att söka vård på könsidentitetsmottagningen (eftersom man borde få prata med någon om sina problem även om man är ung), men det finns åldersgräns för medicinska ingrepp. Könshormon har ingen fast åldersgräns utan man kan få dem förskrivet när man genomgått en viss del av puberteten (pubertetsblockare ges bara under "synnerliga" skäl) men vanligtvis från 16 år, mastektomi 18 år (men i Sverige får vem som helst som är myndig göra detta privat om de vill), ingrepp i könsorganen 23 år.

Vad gäller ångrare och detransitionenrare vet jag att många utomlands har transitionerat av "fel" skäl för att man varit för frikostig med att förskriva hormon och planera kirurgi. Till exempel för att man är normbrytande. Vet inte hur det ser ut i Sverige, men utredningen är inte rapid.
    Det verkar som att majoriteten av tonåringar som socialt transitionerar hamnar hos vården där en hel del självdiagnosering förekommer.
    Man har flummat till definitionen av kön och breddat diagnoskriterierna med "könsinkongruens".

rinngssvar till Høring- forslag til regulering av konverteringsterapi
  • ClumsySmurf
    Anonym (M) skrev 2024-10-02 12:10:31 följande:
    Det där sista får du utveckla.
    såg inte att jag hade lyckats klistra in något när jag postade
Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?