• Anonym (M)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Hej. Hur hade ni känt inför att dela omklädningsrum med en post-HRT pre-op transsexuell kvinna? För att förtydliga, med detta
    menar jag en person som till kroppen var någorlunda manlig men som efter flera år av hormonbehandling och röstträning
    av omgivningen uppfattas som kvinna, bortsett från att personen inte är opererad i könsorganet.

Denna fråga har gäckat mig ett tag då den drabbar mig specifikt och jag har svårt att förhålla mig till hur jag borde göra.
    Jag har försökt söka svar på nätet men de trådar som finns är antingen väldigt gamla (närmare 10 år), engelspråkiga
    (jag är framförallt intresserad av det svenska perspektivet), tar inte frågan seriöst eller bortser från att även
    hromoner har effekt på kroppen, eller så diskuteras den enbart internt mellan transpersoner.

Jag har självmedicinerat med hormoner i ca. 4 års tid och rösttränat med sångträning i hemma i ca. 6 års tid (kan nu någorlunda bekvämt
    ta sopranstämman). Jag har dock dragit mig för att besöka könsuppdelade anläggningar t.ex. badhus eller gym. Jag känner att min närvaro
    i herrarnas hade blivit uppmärksammad och kanske också varit obekvämt för besökarna. Och jag vill inte förbise hur besökarna på damernas
    känner även om min närvaro inte hade märkts av så länge jag skyler nedre delen av kroppen.

Sammanfattningsvis:
    Till männen - hur hade ni känt om en person som jag bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om ni visste att personen var
    transkvinna?
    Till kvinnorna - hur hade ni känt om någon ni visste var transkvinna bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om personen
    i fråga var opererad.

Jag vill också förtydliga att jag inte kommer döma svaren jag får så var inte rädda för att säga vad ni tycker.
  • Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?
  • Anonym (Kvinna 39)

Nej du, jag vill inte ha snoppar i det kvinnliga omklädningsrummet.

• Anonym (100 kvinna)

Bytet du om diskret och som alla andra så skullle jag troligtvis inte ens märka av din närvaro.
    Är du 190 cm lång, med utstuderat överdrivet beteende skulle det kännas konstigt.
    Bastade för länge sedan när mina barn var små tillsammans med en äldre kvinna.
    Hon lät mig förstå att hon/ hen/ han kunde stå och kissa.
    Ungarna fattade inte att det inte var en äkta tant.

• Anonym (F)

Mig personligen spelar det ingen roll. Jag kan dela omklädningsrum med män också, så en transkvinna med snopp är inget problem. 

Men jag vet ju att inte alla känner likadant, och jag tycker inte att de är sämre människor för det. Alla har sin egen bakgrund. Och är man vad vid att omklädningsrummet är en snoppfri zon så kan det såklart bli väldigt obehagligt om man, mitt under omklädningen, upptäcker att det har ändrats.

• Anonym (Inga snoppar)

Jag vill inte heller ha snoppar i omklädningsrummet. Är kvinna.

• Tony Soprano

Jag har bott ihop med en transa (jag är man) och hade vi varit lite mer lika varann så hade vi varit tillsammans ännu! Jag älskar henne ännu. Hon är dock fullständigt opererad och ser helt ut som en tjej ska. Just detta är nog nackdelen, operationen tog bort mycket sexlusten, har jag förstått. Svara på din fråga kan jag nog inte, det finns mycket fördomar om hur vi ska se ut. Men vi är ännu goda vänner och ska så förbli!

• Anonym (M)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2024-06-15 16:03:33 följande:

Nej du, jag vill inte ha snoppar i det kvinnliga omklädningsrummet.

Är det pga att bryter mot etablerade samhällsnormer eller något annat? Skulle du känna likadant om personen var opererad men som du visste var trans?
  • Anonym (M)
    Anonym (Inga snoppar) skrev 2024-06-15 16:22:41 följande:

Jag vill inte heller ha snoppar i omklädningsrummet. Är kvinna.

Är det pga att bryter mot etablerade samhällsnormer eller något annat? Skulle du känna likadant om personen var opererad men som du visste var trans?
  • Anonym (Inga snoppar)
    Anonym (M) skrev 2024-06-15 16:43:23 följande:
    Nej, inte för att det bryter mot normer. Men det är ett manligt könsorgan och det skulle göra mig obekväm att se det i omklädningsrummet.

Nej, skulle inte känna likadant.
  • Anonym (Marine)

Jag är bekväm med att byta om inför vem som helst så länge denne uppträder respektfullt.

Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?